Imetysjutut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sakura
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla oli ajatuksena/toiveena täysimettää, mutta niin vain loppui imetys jo reilun viikon iässä. Mulle ei vain koskaan maito noussut kunnolla ja neidin paino tippui liikaa ensimmäisen viikon aikana, kun ei maito vain riittänyt. Lisämaito piti aloittaa ja melko pian se mun oma maidontuotanto vain lakkasi kokonaan.

Näin jälkikäteen ajattelisin, että maidonnousua hidasti varmaankin vauvan tarve syödä kovin harvakseltaan. Häntä piti herätellä syömään ja sairaalan ohjeen mukaisesti herättelin neljän tunnin välein, ellei vauva itse aiemmin herännyt syömään. Ja luonnollisesti kyllä rintaa annoin aina kun vauva sitä omatoimisesti pyysi. Toinen, mitä olen pohtinut on, että ehkä söin kuitenkin liian vähän. Mielestäni söin ja join tosi paljon, mutta nyt kolmen viikon kohdalla kun paino (ilman imetystä) on tippunut jo pari kiloa alle raskauden alkupainon, on ehkä pakko myöntää, että syöminen oli siltikin ehkä liian kevyttä. Kolmas asiaan vaikuttanut asia lienee se, että jouduin käyttämään rintakumia käytännössä koko ajan. Se turhautti meitä molempia ja saattoi muutenkin hidastaa maidonnousua.

Mutta meillä on nyt siis vastoin omia toiveitani tilanne se, että korvikkeilla mennään 100%. Toivottavasti Neiti ehti saada ensimmäisen viikon aikana mahdollisimman paljon vasta-aineita ja muita äidinmaidonhyötyjä, kun imetystaival jäi noin lyhyeksi.

Kyllä mä uskon, että vähäinenkin imetys alussa on antanut vasta-aineita. Mun esikoista osittaisimetin 4-5kk josta 3kk jälkeen imetystä enää hyvin vähän ja silti ollut maailman tervein lapsi. Ikinä ei sairasta ja vastustuskyky ihan älytön.

Eli aivan varmasti vastustuskykyyn vaikuttaa moni muukin asia kuin imetys ja jos imetys vaikuttaa niin uskon, että aika vähäisestäkin on apua vastustuskyvylle.

Huh hurjalta kuulostaa nuo monen tunnin imetysrupeamat!Onkohan meilläkin vielä edessä..Toistaiseksi noin 40 minuuttia on pisin syöttöaika ollut.Päivällä kyllä on ihan leppoisaa kyljellään köllöttää vauvan ja lehden kanssa mutta pitkät yösyötöt kyllä hirvittää..en kovin hyvin osaa torkkua samalla.

Lapitar, meilläkin on rintakumi ollut käytössä alusta asti, ei tyttö suostu syömään ilman sitä. Eilen olikin jo katastrofin ainekset ilmassa, kun kumi hukkui (ja koira söi toisen). Tyttö saa otteen rinnasta, mutta kun menettää sen, ei enää rauhoitu ottamaan otettaa uudellen vaan alkaa turhautua ja raivoilla tissillä. Koko syöttö/itku-rumbassa meni 3h ennenkuin sain tytön rauhoitettua nukkumaan. Sen jälkeen olin itsekin niin väsynyt, että meni yliväsymyksen puolelle ja itkuksi... Meillä siis kumi ei ole vielä vaikuttanut imetykseen, mutta olen kyllä ajatellut, että siitä pitäisi luopua. Harmi, ettei teillä imetys onnistustunut, mutta tärkeintä on kuitenkin, että vauva saa ruokaa ja kasvaa! Ja ensimaidon saanti on kuitenkin se tärkein :)

Mää oon kanssa miettinyt tuota oman ravinnon saantia, mulla paino tippunut 10kg (2kg jälkellä). Syön kyllä aina kun on nälkä, mutta imetys kuluttaa aika paljon. Pitäisiköhän tässä syödä enemmän(?), todennäköisesti ainakin silloin, jos oma paino jatkaa vain tippumista. Pitääpä kysyä neuvolassa ensi viikolla.

Mun imettävä kaveri oli käynyt jossain viitteellisessä mittauksessa jossa ilmeni että sillä on kalkin ja vaikka kuinka monen vitamiinin puutostila,vaikka hän syö paljon maitotuotteita ja muutenkin monipuolisesti.On oikeasti ehkä terveellisin ihminen jonka tunnen joten hätkähdytti kyllä mikä mahtaa oma tilanne olla kun ei ole jaksanut/ehtinyt omaan ravintoon kunnolla panostaa!

Mulle ei synnytyksen jälkeen ruokahalu palautunut ja väsymyskin sitä vie joten omiin nälkätuntemuksiin en voi luottaa,pitäis vaan muistaa mättää säännöllisesti vaikka ei oikein maistuisi..

Meillä tyttö pitää päivällä yleensä 2-3h taukoja, tänään kun oltiin liikkeellä ja syöttöväli venyi yli 3h niin söi ensin toisesta tissistä ja hetken päästä toisesta. Annan rintaa herkästi heti kun neiti viestittää sen suuntaista että nälkä olisi. Illalla meillä syödään koko ajan, saattaa käydä vähän väliä tissillä. Lisämaitoa en ole antanut ollenkaan enkä usko että sille on nyt tarvettakaan koska viime yönäkin nukkui syömismaratonin päälle liki 5h. Esikoinen oli alusta asti pullovauva, rintamaitoa sai 2kk. Siihen nähden imettäminen on kyllä helppoa. Tämäkin neiti sai lisämaitoa sairaalassa mutta se annettiin ruiskulla ja mulla nousi omat maidot ennen kotiutumista.

Meillä ollut nyt joka yö 4h imetysmaraton ja sen jälkeen nukuttu se vuorokauden pisin pätkä eli 4h. Nukun ite silloin myös ja ennen maratonia nukun 2-3h pätkän. Näillä mennään nyt, silmänaluset on pikimustat, että saa nähdä kuinka kauan tätä pätkänukkumista jaksaa. Päikkäreitä en oikein saa nukuttua, jotain akuutteja torkkuja vaan.

Mä oon miettinyt sattuuko meidän vauvalla vain luonnostaan olemaan se 3h rytmi joka synnäriltäkin alkuun neuvottiin vai oppiko sen niin nopeasti meidän herättelyistä..Voiko ihan vastasyntynyt niin äkkiä rytmejä oppiakaan?Tähän mennessä oon onnistunut nukkumaan vauvan kanssa päikkäreitä klo 16 kieppeillä ja sen avulla jaksan iltaan.Silti kyllä itsellä jo silmät lupsuu yhdeksän aikaan ja toivoo ettei vauvan iltahuuto kestäisi myöhään!

Juu, katsoin tänään hississä peiliin, kun oltiin matkalla vaunulenkille - kamala näky! Mustat silmänaluset ja muutenkin silmät seisoo päässä! Huomenna pitäisi mennä kaupungille: pitää laittaa meikkivoidetta ja ripsiväriä, että näyttäisi edes jotenkin siedettävältä.

Puhuttiin tässä joku päivä kälyn kanssa näistä kaupungillelähtöasioista. Asun lähellä yliopistoa ja on aina riski, että vastaan tulee joku tuttu, mikä ei olisi toivottavaa niinä pahimpina "käynpä tukka pystyssä ja ilman meikkiä ostamassa purkin maitoa" -päivinä. Käly lohdutti, että sen jälkeen kun vauva on syntynyt, ketään ei enää kiinnosta pätkääkään, miltä äiti näyttää, koska kaikki huomio on vauvassa... Mutta luulen että oman henkisen hyvinvoinnin kannalta tulee kyllä olemaan tärkeää, että edes joskus on syytä ja jaksamista vähän laittautuakin.

Silmänaluset on täälläkin hurjat!Ei taida meikkipussista löytyä tarpeeksi tehokkaita aineita niiden peittämiseen.Kotona en kyllä välitäkään mut oishan se tosiaan kiva joskus taas laittautua,ristiäisiin ainakin.Milloinkohan kykenisin vaateostoksille..ei ihan verkkokaupan avulla selviä kun housuja pitäisi löytää.Ei yhtään huvita lähteä kauppoihin ravaamaan!Shoppailu ei oo kivaa silloin kun olis pakko löytää jotain tiettyä lyhyessä ajassa.

Hups tuo edellinen kommenttini ei kyllä liittynyt imetykseen oikein mitenkään,paitsi siltä osin että imetysliivejä ja paitoja pitäisi akuutisti hankkia myös!

aloinpas eilen pohtimaan, että minkälaista arki on kun vauva kasvaa korvikkeella?
meillä on nyt muutama päivä oltu tissillä melkein koko ajan, välillä anoppi pitää vauvaa niin että saan syödä ja käydä vessassa. öisin saisi pari kolmen tunnin lepotaukoa, mutta olen alkanut heräilemään kesken niidenkin. usein löytää itsensä etsimästä puoliunessa vauvaa peittokasojen alta, vaikka tämä nukkuu tyytyväisenä sängyssään.

Zousan mulle tapahtuu samaa ja just juttelin kaverinkin kanssa tosta että yöllä säpsähtelee etsimään vauvaa kylkensä alta ja helpottuu kun se tuhiseekin sängyssään!Oon jopa unenpöpperössä pari kertaa katsonut mieheni päätä sillä silmällä että siinä on vauva. XD

Mää en ole (vielä) etsinyt vauvaa, mutta kaikkea muuta kylläkin: buranaa jääkaapista ja leipää olin laittamassa tiskinoneeseen eilen... Saa nähdä miten tämä tästä vielä pahenee :oops:

Kyllä pullovauva on helppo verrattuna siihen tisseilyrumbaan. Meillä tyttö saa rintamaitoa, pullosta. Mä tarviin lepoa jotta pärjään esikoisen kanssa niin tein tälläsen ratkaisun niin saan nukkua. Meillä mennään vauvan kanssa unille kymmenen maissa ja herätään syömään puoli kolmeen mennessä ja sitten nukutaan sinne kuuteen asti. Pullosta kun syöttää niin koko ruokailu kestää sen max. 15 min ja mulla on pää takas tyynyssä.

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app

Sama kokemus kuin Jemmulla, kahdella vajaan puolen tunnin herätyksellä mennään ja päivisinkin on syöttöajat saman noin 20 minuuttia.Toki tähän sitten liittyy tuota pullojen pesua ja maitojen + pullojen roudaamista mukana, kun liikkuu mihinkään. Ja meillä on mahavaivat lisääntyneet kyllä korvikkeen aloituksen jälkeen, että niiden kanssa nyt painitaan. Pitää alkaa seuraavaksi kokeilla eri korvikemerkkiä, jos se auttaisi mahavääntöihin ja pulautteluihin.

Mutta itse näin tämän pullolle joutumisen osittain helpotuksena, kun ne imetysajat oli aika pitkiä, kun vauva yritti epätoivoisesti niistä mun lähes tyhjistä rinnoista ruokaa saada, puhumattakaan kipeistä rinnoista ja mun omasta turhaumasta niihin rintakumeihin, jotka ei pysyneet paikalla, mutta ilmankaan ei vauva syönyt. Puhumattakaan siitä, että nyt voi isäkin syöttää. Läheisyyttä meillä mielestäni saadaan nytkin ihan yhtälailla kuin imettäessä. Sylitellään tietysti syödessä ja paljon sen ulkopuolellakin.

Eli vaikka mua suunnattomasti harmittaa imetyksen loppuminen, olen tästäkin löytänyt kyllä omat hyvät puolensa - äidin näkökulmasta.

Meillä on tissittelykin aika helppoa niinä päivinä kun maitoa on noussut reilusti,ei satu eikä kestä ihan hurjan kauaa.Sitten taas kun vauva tilaa maitoa on raskaampaa.Olis kyllä kiva jos miehetkin voisi imettää. :D Siihen tuo pullo tuo kyllä helpotusta.Onneksi nyt mäkin oon uskaltanut pikkuhiljaa pumppailla niin mieskin pääsee syöttöhommiin välillä.

Reissussa syöminen on teoriassa kätevää kun ruoka on aina oikean lämpöisenä mukana mutta mulla edelleen on kyllä säätämistä saada vauvaa vilauttelematta rinnalle ja hermostuttaa jos joku sukulaistäti tuijottaa vieressä arvioimassa ja neuvomassa.

Oli ihanaa lukee teijän juttuja hhhh ;) muistan itse kerran laittaneeni sokeria jääkaappiin ja voita uuniin, myöskin fairy löytyi jääkaapista ja tiskirätti pakasteesta! Huh kuinka se väsymys oli ääretön! Mutta kyllö se sitten helpottaa....

Pullovauvat ovat totta kai siinä mielessä helpompia (olipa rintamaitoa siinä taikka korviketta) että isi/anoppi yms voi antaa siitä ja itse voi nukkua/käydä suihkussa yms.

Mä olin tänään heittämässä kissan vesiastian vettä roskikseen. Niin ja yöllä tönin miehen kättä ku luulin että se menee vauvan päälle. Hmm :D

Takaisin