Imetysjutut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sakura
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Catti hyvä että toimit koemaistajana,oon miettinytkin miltä se maistuu. :D

Me otettiin tutti käyttöön heti ekalla viikolla kun mun kaveri vinkkasi että myöhemmin vauva ei välttämättä enää totu tuttiin,en sitten tiedä oliko sillä vaikutusta mutta alussa vauva ei tutista hirveästi kiinnostunut,nyt saa kyllä siitä lohtua esimerkiksi päikkäreille rauhoittumiseen.Vauvalla on ollut alusta asti kova imemisen tarve ja vahva ote rinnalla joten en pitänyt tuttia imetykselle riskinä.Yöunille rauhoittumiseen tutista ei kauheasti ollut iloa koska vauva herää aina kun tutti nukahtamisen myötä putoaa ja sitä saa sitten koko ajan olla nostelemassa.Siksi illalla yritämme saada rauhoittumaan ilman.Hassua sinänsä koska öisin tuttia kai usein käytetään. :/

meilläkin on tutti ollut käytössä melkeen alusta asti. Aluksi ei meinannut huolia, mutta pikkuhiljaa tottunut. juurikin tohon imemisen tarpeeseen se on hyvä, kun ei meinaisi millään tissistä luopua. iltaraivon ollessa ylimmillään tutti ei kyllä kelpaa.

Kyllä meilläkin tuttia syödään ja olen tutinsyönnin puolestapuhuja! Tutilla on, meillä ainakin, rauhoittava vaikutus. Jos uninen ja kitisee sen takia, tutti usein rauhoittaa uneen. Samoin, jos alkaa itkeä automatkalla tms. niin saadaan tutilla usein rauhoitettua. "Turhaa" syömistä ollaan yritetty välttää eli ei anneta, jos tyytyväinen ilman. Meillä on kahdenlaisia tutteja, joista toiset vain kelpaa. Se voi kyllä liittyä siihen, että oppi syömään toisia tutteja ensin ja niissä, jotka ei kelpaa, on erilainen tuttiosa niin tuntuu varmasti erilaiselta suussa.

Huomattiin muuten, että 0-6kk tuttikoko pysyy paremmin suussa kuin 0-2kk koko. Niissä on samankokoinen tuttiosa, mutta se "ulko-osa" on leveämpi, joten tyttö saa sen tiukemmin imettyä suuhun kiinni. Oli varmaan aika sekavasti selitetty, mutta tuo 0-6kk toimii siis paremmin :) Meillä MAM-merkkisiä tutteja käytössä.

Esikoinen ei syönyt tuttia kun en siihen halunnut opettaa. Nyt oikein tarjosin tuttia vauvalle mutta ei kelpaa. Ei siis tuttivauvaa tälläkään kertaa. :p

Meillä on kans noita MAM tutteja. 0-2kk tutit nyt käytössä, on myös niitä 0-6kk tutteja kaapissa odottamassa.

Aluks ostettiin ainun ensitutteja mut ne ei kelvannu.

Mä odotan vauvan kaksiviikkoissynttäriä, niin on sitten neuvolantädinkin siunaus tutinkäytölle. Ei tuo hankala rauhoitettava ole näin kotioloissa ollut -- yöllä on riittäneet tissi ja pahimmassa tapauksessakin kapalointi (+ laulaminen), vaikka nuo vähän hitaammin tehoavia sordiinoja ovatkin. Veikkaan kuitenkin, että kun aletaan enemmän liikkua ihmisten ilmoilla, tutista tulee olemaan paljon iloa.

Meillä ei vielä olla kokeiltu tuttia. Vauva on ollut tyytyväinen ilman, joten ei olla turhaa annettu tuttia. Niitä on kyllä kaapissa valmiina odottamassa, jos (kun?) tilanne muuttuu.

Ollaan myös puhuttu miehen kanssa, että mieluummin tutti kuin peukalo. Tutista on sitten aikanaan helpompi päästä eroon.

Me on muutaman kerran kokeiltu tuttia mut ainakaan tuota 0-2kk mallia ei ole tyttö oikein huolinut. Esikoinen syö tuttia yhä ja nyt vauvan myötä haluaa sitä useamminkin ja eilen suustaan löytyi vauvan tuttikin yks kaks yllättäen :rolleyes: vauvana käytti jnkv mut aika hyvin nukahti ilmankin. Tuntuu että nyt kokonaan tutin jättö voi olla työn takana. Katotaan jos pikkusiskon kanssa ei vaikka tarvittaiskaan kun autossakaan ei takapenkillä enää aikuinen mahdu matkustaan ja sitä putoavaa tuttia korjailemaan..

Autumn daydream meillä oli sama arvelu peukalon suhteen kun vauva kovasti käsiään imeskelee.Toki kaikki vauvat varmaan tekee sitä jonkun verran mutta pidemmän päälle tutti on parempi.Nimimerkillä peukalo maistui itselle kiusallisen pitkään lapsena, kertoi äiti..

Meillä on tutti käytös, olivat jo laitoksella antaneet ekana yönä sille.. Mulla on vähä sellaista ongelmaa et maitoa tulis kyllä mutta en tahdo nänniä saada suuhun kun nänni on niin matala. Kaikkia konsteja on kokeiltu ja väilillä onnistuu hyvin ja noin. Tietyt asennot on vaikeita. Ja oikea rinta on vaikeampi kun vasen.. Mutta kyllä tää tästä :) Oon sitten pumpannu jos tissittely ei oo muuten onnistunu. Väilillä oon ensin vähä pumpulla stimuloinu nänniä ja sitten oon saanu sen hyvin suuhun ja väilillä se menee ilman stimulaatiotaki..

Vippe81, oletko kokeillut nänninkohottajaa? Esim. http://www.verkkoapteekki.fi/product_info.php/products_id/41938

Itselläni kyllä ihan ulkonevat nännit normaalioloissa, mutta maidon noustua oli alkuun todella raju turvotus rinnoissa ja siksi vauvan mahdotonta saada hyvää imuotetta. Juurikin pari pumpun imaisua tai vähän aikaa liiveissä pidetty maidonkerääjä riittivät muokkaamaan nänniä. Parhaan helpotuksen toki toi se, kun turvotus lopulta laski. Nyt taas rinnanpäät ehjät, eikä tarvitse olla naimisissa lanoliinituubin kanssa :)

voi miten helpottavaa kuulla että muillakin on ongelmia ja öisin kitisevä vauva. Meillä ei millään nukuta öisin, rauhoittuu vaan tissi suussa, muuten huutaa pää punaisena... Mies epäilee ilmavaivoja, mutta kumma että rauhoittuu heti rinnalla. En jaksa enää montaa yötä valvoa.

Mää en oo kuullutkaan tuollaisesta nänninkohottajasta :eek: Pitäisköhän itsekin kokeilla, jos vaikka pääsis rintakumista eroon! Toisaalta, onkohan tämä yhden omgelman vaihtamista toiseen..?

Mun täytyisi varmaan tota pumppuvinkkiä ottaa käyttöön kun välillä rinta on niin täynnä ettei nänni pysy vauvan suussa ja siitähän tulee kiukku.Jos vaan oppisi useammin putsaamaan pumppua,se on aina maitoja jäähdyttämässä jääkaapissa silloin kun tarvitsisi kun en ole jaksanut siirtää maitoja eri pulloon.

Meillä oli viime yönä yksi 3h pätkä, jes! Silti kanttuvei olo. Multa tulee kyllä maitoa mielestäni hyvin mutta silti toi tyttö vetäs illalla vielä pullosta korviketta päälle 80ml ja silti söi käsiään siihen malliin että nälkä jäi vieläkin. Pitää vissiin illalla kokeilla laittaa 100ml pulloon. Ei kyllä pulauttanut maitoja pois ja heräsi ennen kahta taas nälkäisenä. Päivät menee ihan kivasti tissillä ja niin saisi mielellään jatkuakin, yöllä myös imetän.

Mua ihmetyttää kun toi rintojen kipuilu ei ollenkaan lopu. Vauvalla on hyvä imuote mutta vieläkin sattuu aluksi varsinkin toi oikea rinta. Ja se tuntuu muuallakin kun nännissä. No, ei se niin pahaa ole että imetys kärsisi.

Mulla kans välillä sattuu imetys enemmän, myös rintakumin kanssa. Se on sellasta jännää arkuutta, kuin vauva poraisi syvää reikää rintaan...

Mulla on alkanut kivistää rintoja aina kun vauva imee, tosi ikävä tunne. Joskus se tulee myös ilman syömistä, yhtäkkiä alkaa vaan kivistää ja sitten alkaa valumaan rinnoista maitoa :D

Maaria1 se on sitä "herumista". Eli silloin alkaa maitoa virtaamaan tisseihin. Usein näin käy kun vauva imee, mutta välillä muutoinkin. Pumppaaminen/syöttäminen auttaa.

Tosi vaikea arvioida paljonko maitoa kannattaisi pullosyöttöjä varten pakastaa aina yhteen erään! Pumppaaminen on kuitenkin sen verran tylsää ja hidasta hommaa, ettei viitsisi heittää yhtään maitoa hukkaan siksi että tulee lämmitettyä liian isoja satseja.

Siitä tutista... Me ostettiin ensin se pieni tuttikoko (0-6kk) mutta se tippui koko ajan suusta ja tyttö ei pystynyt rauhoittumaan kun piti päiväunille mennä. Nyt me sit käytetään tuttia joka on 6-12kk ja hyvin pysyy suussa ja tyttö on tyytyväinen! Eli jos on ongelmaa että tutti ei pysy niin voi kokeilla käyttää isompaa kokoa! Meillä tytöllä on tutti aina iltaisin kun muuten kitisee niin paljon ja sitten kun menee nukkumaan. Yöllä hän ei sitten (vielä) käytä sitä vaan nukahtaaa hyvin imetyksen jälkeen taas kun laitan omaan sänkyyn. Käsi tosin on suussa aina kun tutti ei ole niin voi olla että kohta alan laittaa tutin suuhun myös yöllä.

Takaisin