Imetysjutut

:wink väsymys on varmasti kova teillä tuoreilla äideillä. Myöhemmin sitä aikaa muistelee haikeana ❤️❤️
 
Minkälaisia kokemuksia teillä on siitä kun maito alkoi nousta rintoihin? Mulla alkoi se eilen, synnytin sunnuntaina. Nyt on molemmat rinnat tosi pinkeät ja KOVAT, ja neuvolantäti tänään kehotti tarkkailemaan rintoja maitotiehyttukoksien varalta, ettei pääse vain tulemaan rintatulehdusta. Mulla on molemmissa rinnoissa kovia kohtia (pakkautunutta maitoa) ja nyt ressaan sitä että niihin tulee se tiehyttykos... Eikös tämän pitäisi tasaantua muutamassa päivässä-viikossa, kun alkaa kysyntä ja tarjonta kohtaamaan..? Kaalinlehdet ja lämpimät kauratyynyt on käytössä kyllä. Yritän imettää silleen, että vauvan leuka on samassa suunnassa rinnassa olevan kovan kohdan kanssa, mutta välillä on haasteellista löytää oikea imetysasento.. En oikein uskalla käyttää rintapumppuakaan viemään liiat maidot pois, että sitä maitoa ei tulisi sitten lisää.. Vauvakin on vähentänyt aikaa tissillä nyt kun sitä maitoa tulee enemmän kuin alussa..

Stressaanko turhasta?
 
Maaria kyllä kannattaa pumpata pois maito, jos kerran alkaa pakkaantua rintoihin. Pumppaaminen ei nyt mitenkään räjähdysmäisesti lisää maitoa ja kyllä sen voi esim pakastaa. Ja käyttää joskus pois!

Koska tukos tulee kuitenkin salakavalasti ja nopeasti. Ja maidon tasaantumisesta menee aikaa!
Monta viikkoa helposti.Olipa hölmö terkkari ku ei ohjannut sua pumppaamaan!!! Kyllä kannattaa se maito saada pois rinnoista jotenkin. Tsemppiä imetykseen! :) ❤️❤️❤️❤️
 
Kannatan pumppausta! Mulla monet kerrat ollu varsinkin tuolla kainalon puolella kovat kohdat ja kun pumppaan niin lähtee pois. Nyt alkaa mulla tasaantumaan maidon tulo, synnytin puoltoista viikkoa sitten.
Jostain olen myös kuullut että niitä kovia kohtia kannattaa painaa kevyesti samalla kun imettää.
 
Mä oon todella väsynyt...Esikoisen kanssa menee hyvin mutta tuo pikkuneiti kärsii masuvaivoista ja on illat tississä kiinni niin että ne tuntuu aivan tyhjiltä. Ei päästä äitiä edes vessaan ilman hirveetä huutoa. Illat on meillä aikamoista rumbaa ja yötkin menee jollain 20 herätyksellä. Esikoinen kömpii yöllä meidän sänkyyn eikä vauvakaan suostu olemaan pinnasängyssä ellei sitä saa sinne aivan tajuttomana...Huh....Kai tää joskus helpottaa....
 
Mä oon kuullut vinkin että lämpimässä suihkussa voi kokeilla lypsää ja hieroa niitä kovia kohtia!
 
Joo oon koittanut lypsää mutta ne kovat kohdat ilmestyy aina uudelleen.. Tai tulee siis uusia.. Pitää ilmeisesti siis pumpata pahimmat pois..Paljonko olette pumpanneet sitä maitoa pois jos rinnat ovat pakkautuneet?
 
Muokattu viimeksi:
Onko ne kovin kipeitä?Mun rinnat on aina vähän kovat,en oo kyllä huolestunut siitä kun ei satu..tai kyllä ne aina syötön jälkeen vähän pehmenee.Pelkään kyllä tulehdusta itekin,kuulostaa niin kivuliaalta. :sad001
 
Jooo mulla kävi kerran niin, että mulla oli kaarituelliset rintsikat. Ja menin asioille. Vauva oli reilu kuukauden ikäinen. Olin yht poissa 2h. Ja toiseen rintaan tuli sit tukos. Ojjjjjj ku oli lamaannuttava kipu. 3ssa pvässä sain pois tukoksen. Olis ilman pumppaamista tullut varmaan tulehdus. Suihkussa tuli myös pumpattua.

Muoks. Maaria pumppasin sen verran et kipu helpottu. Hieroin samalla kun pumppasin. Mietin sun kohdalla et kun sanoit, et tulee lisää niit paakkaantumisia, niin voiko olla et tulee maitoa ylitarpeen? Eli jos näin niin pumppaaminen on sulle varmaan tosi hyvä. Kyllä se maito tasaantuu. Ei kannata murehtia, et tulis aina yli. Ja jos vaikka tulisikin, niin sitähän voi jopa luovuttaa. Ainakin pk-seudun synnytyssairaaloissa. Siitä saa jopa maksua.
 
Muokattu viimeksi:
No hieman on kipeät ne kovat kohdat, mut ei pahasti. Mulla vasta alkanut tää maidontulo eilen, että veikkaan että siksi on näin pahat ja maitoa tulee varmasti juuri nyt ylitarpeen..Toivottavasti tasaantuis pian, pitäis kuulemma noin viikossa tasaantua..Mutta sen kivun pitäs olla varmasti kova jos on jotain vialla, tämä tuntuu ehkä vaan vähän ikävältä..Ja varmasti siksikin tuntuu rinnat nyt kipeältä kun ne on joutuneet niin lyhyessä ajassa paisumaan tämän kokoisiksi. Kiva barbara-fiilis on :D
 
Mulla kanssa oli niitä paakkuja rinnassa maidonnousun aikaan - lähtivät pois muutamassa päivässä! Kaalinlehdet, hierominen ja pumppaaminen auttaa, kuten on ollutkin jo puhetta. Mulla kipu oli pahinta yöllä ja käytin kaalinlehtiä myös silloin, ne poisti kipua ja sai nukuttua hyvin! :)
 
Kyllä se maidontulo tasaantuu :) mäkin pumppailin vielä paripäivää sitten 100ml per tissi (en tiiä onko se paljon vai vähän mut mulle paljon :D ) ja nyt en saa enää kun jotain 50ml per tissi. Mut kivat lammikot silti aina aamusin sängyssä :D
 
Mä oon todella väsynyt...Esikoisen kanssa menee hyvin mutta tuo pikkuneiti kärsii masuvaivoista ja on illat tississä kiinni niin että ne tuntuu aivan tyhjiltä. Ei päästä äitiä edes vessaan ilman hirveetä huutoa. Illat on meillä aikamoista rumbaa ja yötkin menee jollain 20 herätyksellä. Esikoinen kömpii yöllä meidän sänkyyn eikä vauvakaan suostu olemaan pinnasängyssä ellei sitä saa sinne aivan tajuttomana...Huh....Kai tää joskus helpottaa....

Joo, ei tuo meidänkään vauva päästä muakaan vessaan eikä suihkuun. Suihkuunkin se oli pakko ottaa viereen killistelemään jotta uskoi, ettei äiti katoa mihinkään jos ei ole ihokontaktissa 24/7.

Mutta yöllinen imetysmaraton on nyt lyhentynyt 4 tunnista 2-3 tuntiin. Tosin en viitsi juhlia tätä vielä, koska varmasti tulee taas niitä tiheämmän imun kausia kun maitoa tilataan lisää ihan urakalla.
 
Mä en 3 viikon kohdalla erityisemmin huomannut tiheän imun kautta,ehkä syötöt oli vähän pidempikestoisia välillä.Ellei se sitten tule vähän viiveellä,ei nää vauvat kai ihan kalenterin mukaan elä...
 
Aamu kyllä se helpottaaaaaa!!!!!!!! Itse sain aikoinani ummetuksen ku kesken hädän aina piti lopettaa homma ja mennä antaa tissiä vaikka just oli suussa :wink tsemppiä kaikille tuoreille äideille
 
turhauttaa, harmittaa... Musta tuntu aluksi, että imetys sujuu oikein hyvin. vauva otti hyvän otteen ja kuuluu oikeen kun maitoa tulee reilusti. Hän vaikutti oikein tyytyväiseltä. mutta nyt, vauva haluais olla koko ajan tissillä, varsinki iltasin. Sit saman tien kun on syöny, alkaa mahassa möyriä. vauva kääntyilee ja vääntyilee tuskissaan, ja itkeskelee. Ei meinaa millään rauhoittua. Häntä ei saa edes röyhtäytettyä (en tiedä enkö osaa vai mikä on). Tuntuu niin pahalta pienen puolesta. Eilen illalla annettiin korviketta kun itkusta ja vääntelehtimisestä ei meinannut tulla loppua. Sen jälkeen rauhoittui hetken päästä nukkumaan. On jo semmoinen olo että luovutan koko imetyksen kanssa :sad001
 
turhauttaa, harmittaa... Musta tuntu aluksi, että imetys sujuu oikein hyvin. vauva otti hyvän otteen ja kuuluu oikeen kun maitoa tulee reilusti. Hän vaikutti oikein tyytyväiseltä. mutta nyt, vauva haluais olla koko ajan tissillä, varsinki iltasin. Sit saman tien kun on syöny, alkaa mahassa möyriä. vauva kääntyilee ja vääntyilee tuskissaan, ja itkeskelee. Ei meinaa millään rauhoittua. Häntä ei saa edes röyhtäytettyä (en tiedä enkö osaa vai mikä on). Tuntuu niin pahalta pienen puolesta. Eilen illalla annettiin korviketta kun itkusta ja vääntelehtimisestä ei meinannut tulla loppua. Sen jälkeen rauhoittui hetken päästä nukkumaan. On jo semmoinen olo että luovutan koko imetyksen kanssa :sad001

Älä luovuta! Toi on ihan normaalia, meillä on joka ilta tollanen. Kannattaa olla sen korvikkeen kanssa tosi varovainen, ettei anna liikaa, koska sit alkaa hiipumaan oma maidontuotanto. Meille neuvola sanoi, että 30ml kerrallaan saa vaan antaa korviketta jottei vatsalaukku veny liikaa. Ja pitkällä tähtäimellä korvikekin saattaa aiheuttaa vatsavaivoja ja ummetusta.

Meille neuvolasta sanoivat, että max. 5x30ml korviketta vuorokaudessa mut me ollaan nyt selvitty 2-3x30ml satseilla ja ite oon koittanut tehostaa omaa maidontuotantoa pumppauksilla, ihokontaktilla, tiheillä ja pitkillä imetyksillä, rinnan vaihdoilla jne. Tarkoitus mulla on siis osittaisimettää niin, että annan rintamatoa kuitenkin valtaosan.
 
Takaisin
Top