Imetysjutut

Oho..mäkin ostin Lindexiltä, oon jo käyttänytkin ja hyvät on päällä, isommat sit odottamassa. Ihan melkein arpapeliä mulla toi kokoasia, toivottavasti jotenki pärjäillään.
 
Joissain H&M ja Lindexin malleissa oli E-kuppia mutta tietenkin ne oli loppu. Miten ihmeessä ne nyt imetysliiveistäkin noin pieniä tekee? Jos normaalisti suomalaisten naisten keskimääräinen kuppikoko on C niin kyllä se aika monilla imettäjillä on silloin D, E tai F. Sinne pitää vielä mahtua ne liivinsuojuksetkin ja ei saa yhtään puristaa kuppi mistään tai maidontuotanto häiriintyy.
 
Mulle sanottiin neuvolassa, että jos pelkästään imettää, kiinteät aloitetaan puolen vuoden iässä ja jos antaa korvikettä, niin 4kk iässä.

Mä oon myös tuskaillut noitten liivien kanssa. Kävin changelta ostamassa yhdet liivit jotka tuntuu kyllä tosi hyvältä päällä. Se vaan että ne makso sen 50e joka vähän kirpas + niissä on toppaamattomat kupit mistä en tykkää, mutta menköön. pakko oli jotkut ostaa
 
Huh, 50e on aika paljon kyllä liiveistä, joita ei välttis tarvi kauhean kauaa. Mut ei kai täs ole sit vaihtoehtoja. Mä en vaan ymmärrä, miten noi Lindex, H&M, KappAhl, ei ole tajunneet muuttaa kokolajitelmaansa jos kerta jatkuvasti imetysliiveissä D-kuppi vähissä ja E-kuppi lopussa. Kyllä nyt tollanen asia pitäis ketjujen tajuta, että imetysliiveissä pitää olla isompia kokoja tarjolla kuin normiliiveissä.
 
Täysimetyssuositus on nykyään se 6kk jolloin vauva ei sais muuta kun rintamaitoa ja kiinteä ruoka alkais 6kk iästä. Sillon voi aika nopeasti aloitella uusia ruoka-aineita. Meillä ei esikoisen päästy tuohon enkä oikein usko että tämän toisenkaan vauvan kanssa onnistuu. Viimeksi imetys hyytyi 2kk ja poika söi lisämaitoa lähes koko ajan. Sairaalasta tulon jälkeen yritin täysimettää mutta paino ei noussut ja lisämaitoa piti antaa. Lopulta poika suostui ottamaan vaan pullosta ja mun maito hiipui tosi äkkiä. Nyt haluaisin imettää pidempään mutta jos ei onnistu niin en aio jäädä rypemään asiassa vaan hyväksyn sen. Kahden pienen kanssa tulee haastetta olemaan muutenkin.
 
Sakura käyhän kurkkaamassa ihan Prisman tarjonta jos et heti alkuun halua maksaa liiveistä maltaita, sieltä mies tänään kuskasi mulle D ja E kuppia! Ajavat ihan hyvin asiansa tässä kotosalla ollessa ja on ainakin mun mielestä ihan mukavat päällä. Lähden sitten itse sovittamalla shoppaamaan lisää myöhemmin. Tosi outoa että kokoja oli noin huonosti, olisikohan ne juuri menneet heti kaupaksi!
 
Kertokaas nyt kokemattomalle imettäjälle missä vaiheessa voin alkaa pumppailemaan maitoa jotta voisi vaikka yhtä yösyöttöä antaa miehen hoidettavaksi! Pumpun ohjeissa luki, ettei pumppua tulisi käyttää kuin parin viikon kuluttua synnytyksestä kun maidon nousu on tasaantunut. Mulla on noussut nyt hyvin mutta onko vaara että alkaa tulla kovasti ylituotantoa tai jotain... Entä pitäisikö rinnalla oloa harjoitella pidempään vielä ettei vauva totu liikaa pulloon? Meillä kyllä imuote löytyi aika helposti ja syötöt on onnistuneet ihan hyvin joten toisaalta en ole tästä huolissani.
 
Facebookin puolella jotkut jotka ei oo vielä edes synnyttäneet niin rintapumpulla pumpannu maitoa ja laittanu pakkaseen :eek:
Mut jos siellä ohjeissa lukee noin niin en varmaan pumppailis - ainankaan ennen synnytystä.
 
Sakura käyhän kurkkaamassa ihan Prisman tarjonta jos et heti alkuun halua maksaa liiveistä maltaita, sieltä mies tänään kuskasi mulle D ja E kuppia! Ajavat ihan hyvin asiansa tässä kotosalla ollessa ja on ainakin mun mielestä ihan mukavat päällä. Lähden sitten itse sovittamalla shoppaamaan lisää myöhemmin. Tosi outoa että kokoja oli noin huonosti, olisikohan ne juuri menneet heti kaupaksi!

Prismasta itseasiassa menin jo ostamaan D-kupilliset, en sovittanut siellä ja totesin sit himassa, että nippa nappa mahtuu vielä mut vois olla isommatkin ja sit kun maito nousee, voi olla ettei E-kuppikaan riitä ja sitä F-kuppia en havainnut Prismassakaan.

Mutta täytyy mennä vielä uudestaan katsomaan jos ne vaikka täydentää kokoja sinne välillä.
 
Kertokaas nyt kokemattomalle imettäjälle missä vaiheessa voin alkaa pumppailemaan maitoa jotta voisi vaikka yhtä yösyöttöä antaa miehen hoidettavaksi! Pumpun ohjeissa luki, ettei pumppua tulisi käyttää kuin parin viikon kuluttua synnytyksestä kun maidon nousu on tasaantunut. Mulla on noussut nyt hyvin mutta onko vaara että alkaa tulla kovasti ylituotantoa tai jotain... Entä pitäisikö rinnalla oloa harjoitella pidempään vielä ettei vauva totu liikaa pulloon? Meillä kyllä imuote löytyi aika helposti ja syötöt on onnistuneet ihan hyvin joten toisaalta en ole tästä huolissani.

Mulle silloin aikoinaan opastettiin pumpun käyttö jo laitoksella, että en kyllä tiedä miksi pitäis odottaa paria viikkoa. Jos tulee ylituotantoa niin sen voi ja kannattaakin myydä lähimmälle synnytyssairaalalle. Keskoset tarvii luovutettua maitoa.
 
Facebookin puolella jotkut jotka ei oo vielä edes synnyttäneet niin rintapumpulla pumpannu maitoa ja laittanu pakkaseen :eek:
Mut jos siellä ohjeissa lukee noin niin en varmaan pumppailis - ainankaan ennen synnytystä.

Siinä on kai se, että ennen synnytystä pumppaaminen voi laukaista supistukset ja synnytyksen käyntiin mutta jos on laskettu aika ihan lähellä niin tuskin siitäkään mitään haittaa on.
 
Olisko tuo vaan kaiken varalta teksti ettei ihan hurjia määriä innostu maitoa tisseihinsä tilaamaan.Täytyypä siis ottaa pumppu kokeiluun vielä tässä isyysloman aikana kun voi miestä yösyöttöihin valvottaa!

Rintsikoiden kokomerkinnöissä taitaa olla aikamoista heittelyä..


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Joo, liivien koot ovat täysi mysteeri. Kävin keväällä erikoisliikkeessä, jossa todettiin että mun kuppikoko on FF, EU-mitoissa H, eikä mulla oikeasti ole mitenkään erityisen suuret rinnat. Mutta yritä tässä nyt sitten löytää oikean kokoisia imetysliivejä, jos koko jota pitäisi etsiä on tyyliin H tai J? Niillä on siellä liikkeessä varmaan joku ihan oma kokotaulukkonsa, jonka tarkoituksena on varmistaa, ettei liivejä uskalla enää koskaan ostaa mistään muualta :sad001 Mutta ajattelin joka tapauksessa nyt katsella sen liiviasian kanssa ja ostaa ne vasta sitten kun näkee, paljonko koko kasvaa.
 
Kyllä mä oon heti alusta huoletta pumpannut kun synnärilläkin sitä jopa kehotettiin tekemään ettei rinnat mee ns. lukkoon hurjasta maidon noususta kun kysyntä ja tarjonta ei vielä kohtaa.

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
Joo, liivien koot ovat täysi mysteeri. Kävin keväällä erikoisliikkeessä, jossa todettiin että mun kuppikoko on FF, EU-mitoissa H, eikä mulla oikeasti ole mitenkään erityisen suuret rinnat. Mutta yritä tässä nyt sitten löytää oikean kokoisia imetysliivejä, jos koko jota pitäisi etsiä on tyyliin H tai J? Niillä on siellä liikkeessä varmaan joku ihan oma kokotaulukkonsa, jonka tarkoituksena on varmistaa, ettei liivejä uskalla enää koskaan ostaa mistään muualta :sad001 Mutta ajattelin joka tapauksessa nyt katsella sen liiviasian kanssa ja ostaa ne vasta sitten kun näkee, paljonko koko kasvaa.

Kyllä sut on varmaan mitattu ihan oikein siellä erikoisliikkeessä, Suomessa nimittäin naiset ostaa järjestäen liian pientä kuppikokoa. Sen takia kauppojen valikoimatkin on niin vinoutuneet, kun ihmiset joilla on oikeasti esim. vaikka D-kuppi, luulevat olevansa B-kuppisia ja ostavat vaan ihan hullun isoa ympärysmittaa jotta saavat rintansa mahtumaan liian pieneen kuppiin.
 
Ok, tuohan oli mielenkiintoista tietoa Sakura! Kalliiksi taitaa sitten tulla, jos on pakko noissakin turvautua erikoisliikkeeseen :confused:
 
Nyt kun tarkemmin ohjeita muistelen,mullekin synnärillä sanottiin että pikkuisen voi pumpata jos on rinnat ihan pinkeänä liiasta maidosta.Mutta mistä sen sitten tietää..tämä nälkäinen tyyppi taitaa vaan syödä niin ettei ylimääräistä jää.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
mä oon harmitellu ihan normiliiveissäkin kun ei niitä kokoja vaan löydy kivan näkösistä rintsikoista. Sit ku jostain liikkeestä vahingossa löytyy tarpeeksi suurta kokoa niin ne on jotku hemmetin mummorintsikat :D

Sokoksellaki on jotain imetysliivejä, en vaan muista mitä kokoja oli kun ihan nopeesti vilkasin.
 
Ihan parhaiksi mulle ainakin on osoittatuneet toppimalliset liivit, niiden kanssa ei kuppikoollakaan ole niin väliä. Oli muuten hauska huomata yhtenä aamuna sairaalassa, että mullahan on rinnat! :grin Mulla siis aina olleet tosi pienet niin nyt piti ihan ihmetellä ja imastella kun on kaunis rintavakokin :wink

Meillä mennän täysimetyksellä 6kk asti niinkuin suositus on, jos kaikki menee hyvin. Nyt ainakin maitoa on hurjasti. Kiinteiden aloittaminen riippuu myös siitä, miten vauva saa ravintoa rintamaidosta. Eli siis, jos on kokoajan nälkäinen niin kiinteät voi aloittaa aikaisemmin. Jokainen vauva kasvaa ja kehittyy kuitenkin niin yksilöllisesti.

Nyt ollaan syöty maidot suoraan rinnasta, mutta aiotaan opettaa myös pullolle. Sairaalassa sanottiin, että pullolla voi syöttää sen jälkeen kun vauva on 2 viikkoa vanha (samoin tutin käyttöä suositellaan aloitettavasksi vasta sen jälkeen) ettei imuote rinnasta huonone. Toki jotkut syöttää pullosta jo sairaalassa ja itse en kyllä ole varma, uskonko siihen, että vaikuttaisi rinnasta syömiseen... Pullolle halutaa opettaa, että määkin pääsen joskus käymään pidemmän pätkän poissa kotoa, jolloin mies voi syöttää pullosta. Itseasiassa yksi pulloruokinta on jo takana, kun neidille tuli nälkä, kun olin kaupassa, ja hienosti meni! :)
 
Rohkaisevalta kuulostaa Tekahinkin imetyskertomus. Mun esikoiselle määrättiin laitoksella lisämaitoa pullosta ja silti oppi kyllä ihan hyvän imuotteenkin. Mä niin toivon, että rinnasta ja pullosta syöminen alkais kumpikin sujua heti tosi hyvin. Ajattelin itse uskaltaa kokeilla pulloa jo alle 2viikon iässä.
 
Takaisin
Top