Imetysjutut

Kyllä mekin aiotaan nyt ottaa jo pumppu ja pullo kokeiluun!Tuskin se imuote enää katoaa kun on tähän asti sujunut hyvin.Pullojakin löytyy kaikenlaisia nykyään ettei vauva saa maitoa liian vähällä vaivalla.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Me annettiin jo pulloa 7vrk ikäsenä:O ja nyt ollu joka päivä pullolla ja rinnalla:) mulle ei synnärillä sanottu mitään et ei sais antaa pulloa ennen kahen viikon ikää:O mut varmaan synnäri kohtasta tuo asia:)
 
Meiän synnäri kyllä antoi pulloa heti!Ihan meiltä kysymättäkin oli pakko sokeriseurannan takia,joka onneksi ei kauaa kestänyt.Myöhemminkin tarjosivat lisämaitoa pullosta mut ei vauva huolinut,tosin mun mielestä ei silloin ollut nälkäinenkään.Myös tutti oli ilmaantunut vauvan petiin kun vauva oli hoidossa,silti lähtöpäivänä sanottiin ettei tuttia suositella..Että mielipide-eroja on ihan yhden synnärin sisälläkin!


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mitkä kaikki syyt johtaa lisämaidon antamiseen synnärillä? Mä en haluais lisämaitoa mun vauvalle, ellei ole ihan vakava lääketieteellinen syy. Tän nykyisen vauvan kanssa ei ainakaan pitäis liian alhaisen syntymäpainon olla syynä.
 
Toi sokeriseuranta oli yksi syy,siihen vauva hörppäsi yhden satsin.Sit toinen yritys oli kun vauva ei rauhoittunut vaikka oli ollut pitkään tissillä,täti siellä arveli että on jäänyt nälkäiseksi mutta eipä tuo pulloa huolinut.Vauva oli pienikokoinen joten siksi olivat tarkempina.Se pullomaito oli luovutettua.

Niin ja antoivat tietty pullosta ekana yönä kun itse annoin heidän hoitaa yhden syötön että sain nukkua (tai yrittää nukkua...)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mä en ole ihan varma miksi mun esikoiselle annettiin silloin lisämaitoa, itse en olis halunnut. Hän syntyi nippa nappa täysaikaisena eli 3viikkoa ennen laskettua ja painoi vähän alle 3kg, mikä noille viikoille on ihan hyvä paino mutta kai silti pitivät liian pienenä.

Ja mulla oli silloinkin ollut hepatoosi, en tiedä vaikuttiko se sitten jotenkin. Nyt en haluais lisämaitoa annettavan ja vauvan painon ei ainakaan pitäis olla syynä mut mua huolettaa, että kun mulla on nyt taas hepatoosi, että annetaanko sitten sen takia.
 
Meidän esikoinen, 4215g syntymäpainollaan huusi nälkäänsä synnärillä niin täysillä ettei ollut epäselvyyttä riittikö äidin rinnasta ekoina päivinä tulleet maitotipat vaiko ei :wink söi lisämaitoa ja jatkoi huutoa ja söi lisää jolloin vasta tyyntyi. Kätilö hoiti yhden yön ja ihmetteli aamulla että jopa söikin paljon tosiaan ennenkuin nukahti :) Sai siis pulloa alusta asti ja rintaa söi myös yli 7kk että ihan olin tyytyväinen.
 
Ok, eli ihan vaan pelkkä huutaminen voi olla syy antaa lisämaitoa. Oliko se kuitenkin luovutettua vai korviketta? Mun esikoinen ei synnärillä erityisesti huutanut, olis ollut ihan tyytyväinen niillä tipoilla mitä rinnasta tuli ekoina päivinä mut silti annettiin lisämaitoa.

Onkohan lisämaidon kanssa joku ohjenuora vai meneekö aina ihan tilanteen mukaan?
 
Laitoksella samassa huoneessa olleen äidin lapsi ei jaksanut imeä rinnasta. En tiedä syytä, äiti oli tosi stressaantunut ja hiljainen niin ei paljon juteltu. Mutta pullosta vauva söi, joten tämä äiti kävi aina pumppaamassa maidot ja juotti ne sitten lapselle pullosta. Näinkin voi siis käydä. Lisämaitoa ei siis tässä vaiheessa vielä tarvittu.

Yks syy lisämaidolle on, jos vauvan paino laskee synnärillä liikaa. Meillä laski noin 200g, joka oli vielä normaalia (todennäköisesti suhteutetaan syhtymäpainoon), mutta sitten lasku pysähtyi, joten syömistä ei tarvinut sen tarkemmin seurata muutenkuin että syö 3-4h välein.
 
Oli luovutettua maitoa ja on kyllä tuo pulloasiakin kai aika sairaalakohtainen, tiedän sairaalan jossa sen sijasta käytetään sellaista imetysapuvälinettä- mutta tarkempaa en sen toiminnasta tiedäkään...
 
Mä uskoisin et kyllä noista aina äidin kanssa tapauskohtaisesti keskustellaan varsinkin jos omia toiveita vahvasti on,kannattaa vaan heti sanoa niin ei siellä varmasti perustelematta mitään äidin selän takana tehdä!


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Joo, nyt löysin imetyksen tuki -sivuilta tietoa, että normaalipainoisen vauvan paino saa laskea max 10% laitoksella, jos alskee sitä enemmän, annetaan lisämaitoa. Samoin radi voi olla syynä, vauvan sairaus, ennenaikaisuus jne. lisämaidon antamiselle.

Alhainen syntymäpaino oli myös yksi syy, mutta ei kerrottu mikä on painoraja sille.

Esikoisen kanssa oli just se ongelma, että mulle ei selvästi kerrottu eikä perusteltu mikä oli syynä millekin toimenpiteelle, saneltiin vaan, että näin tehdään. Siitä jäi ikävä maku. Toivon, että meno on noista ajoista muuttunut ja nyt todellakin aion myös vaatia perusteluja asioihin jos niitä ei automaattisesti kerrota.
 
Alhaisessa syntymäpainossakaan ei varmaan ole mitään tiettyä lukemarajaa kun vaikuttaa myös maidon riittävyys,jaksaako vauva imeä kunnolla jne.

Kannattaa tosiaan etukäteen sanoa nuo toiveet!Kyllä meilläkin toisaalta oli tutti ilmaantunut vauvan punkkaan ihan kyselemättä mutta eipä mulla mitään toivetta asian suhteen ollutkaan.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Olen kanssa kuullut valitettavasti näistä jutuista, että äiti ei saa sairaalassa tarpeeksi tietoa asioista. Eli esimerksi miksi lisämaitoa vauvalle annetaan. On myös paikkoja, jossa henkilökunta ei halua lisämaitoa vauvalle antaa, vaikka tarvetta olisi! :O
No mutta nämä on tietysti aina näitä ääritapauksia.. Täytyy ite yrittää kyllä aina kysyä ja saada perustelut asioihin. Saa nähdä kuinka aktiivinen sitä sitten jaksaa sairaalassa olla!
Joissakin sairaaloissa on myös niin, että vauvaa joutuu pitämään vierihoidossa koko ajan, eikä vauvalaan pääse muuta kuin eritysitilanteissa. Kuulostaa hurjalle, sillä jotkut äidit on äärimmäisen väsyneitä ja tarvitsisi yhtenäistä unta kyllä edes muutaman tunnin ajan.
Näistä seurannut itselle vähän pelkoa, että mitenköhän on, jääkö sairaalasta vaan negatiivisia kokemuksia :O
Toivotaan, ettei tällaiset hyvin yleisiä ole.

Itse yritän täysimettää sen 6kk ja sitten lisään vauvalle soseita ruokavalioon. Yritän pärjätä ilman pulloa koko ajan, mutta hankin sellaisen varmuuden vuoksi. Sama koskee tuttia :)

Itselläni kuppikoko on F ja joudun ostamaan rintaliivit aina erikoisliikkeistä. Tietääkö joku mistä kaikista erikoisliikkeistä saa imetysliivejä? Ja onko teillä kokemusta siitä, että kasvaako se kuppikoko tosiaan alussa vielä sen 1-2 kuppikokoa? Hirmu vaikea mennä ostamaan, jos tuleekin ostettua liian pienet/isot liivit.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Sepä se kun on synnytyksestä niin väsynyt, ettei jaksa alkaa tivaamaan perusteluja, siksi niiden pitäs musta kertoa ne automaattisesti. Mutta tietty kiirekin voi olla yksi syy, ettei hoitajat ehdi kaikkea juurta jaksaen selostaa. No, nyt ehkä osaan olla paremmin varautunut siihen, että kysyn heti jos joku on epäselvää. Sitä oli silloin ekalla kerralla niin pihalla kaikesta, että vasta jälkikäteen alkoi ihmetellä asioita.

Vinkkejä D-kuppia isommista imetysliiveistä kaipaan minäkin. Kuppikoon kasvu on varmaan täysin yksilöllistä, joillakin suurenee useita kupikokoja, joillakin ei yhtään. Itsellä tosiaan tuon 2 kuppikokoa suureni mut en osaa sanoa, onko se tyypillistä vai ei.
 
Ei oo meille ajankohtaista vielä hetkeen, mutta ootteko kuulleet tissiäisistä? HS:n sivulla olleessa jutussa se selitetään näin:

"Tissiäiset

Tissiäisissä juhlitaan imetyksen loppumista. Ohjelmaan voi kuulua esimerkiksi rinnan muotoinen kakku samppanjan kera, minkä jälkeen lähdetään baariin. Parin viime vuoden aikana yleistyneitä tissiäisiä juhlitaan yleensä naisporukassa, hieman samaan tapaan kuin varpajaisia on ollut tapana juhlia miehissä."
 
Mä haluun tissiäiset! :D hhhaha

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
Mä kuulin jotain kautta,täytyy varmaan viettää. :D Mies voi pitää varpajaisensa samoihin aikoihin tasa-arvon nimissä,vielä en päästä sitä mihinkään. :P Ei tuo taida kyllä kaivatakaan.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Olinpas unohtanut tämän: täytyy ehdottomasti pitää! Ei ole aina vain miesten oikeus pitää juhlia vailla kunnon syytä! :wink
 
Takaisin
Top