Imetysjutut

Helloooooo

Mä en tiedä onko mun tästä stoorista mitään hyötyä teille, mut kerron kuitenkin.

Eli mulla molempien lapsien kanssa oli täysimetys sinne 6 kk asti ja osittaisimetys 1v asti. Korviketta ei ollut käytössä vaan sitten siirryttiin pikku hiljaa normaaliin maitoon ja imetys hiipu sitä mukaa.

Mua autto eniten se että yöt vauvat olivat vieressä ja maitontuotanto oli riittävä sen takia. Toki oli se rankkaa myös, mutta menemisiini se ei hirveästi vaikuttanut, koska olin usein poissa vain 2-4h.

Käytin myös terkkarin mulle suosittelemaa menetelmää et, sen verran sai olla pois tunteina, kuinka vanha oli vauva kuukausina eli 2h/2kk, 4h/4kk jne. Silloin pumppasin varalle, mutta imuotteen saaminen pullosta oli molemmille lapsille haastavaa ja isä sitten joutui usein antamaan hörppynä. Usein se onnistui. Lopulta oppivat jossain vaiheessa imemään Avantin pulloista.

Sinänsä olihan se kivaa ku ei sit tarvinnut pullosta oppia luopumaan, siirtyivät suoraan kuppiin.

Mut lähinnä mun pointti oli siis et yöimetys oli mun kannalta ratkaiseva tekijä maidontuotannon ylläpidossa.
Lisäksi esikoiselle tuli 3kk ikäisenä viikon kestänyt vaihe, jolloin hän halusi olla rinnalla 1h välein. Sitä kesti noin viikon. Ilmeisesti kasvatti imetysvarastoA.

Sanoivat et neuvolassa et imetykses on kyse "kysynnän ja tarjonnan laista" mitä enemmän antaa sitä enemmän tulee.
Yöimetykset lopetin sitten kun esikoinen täytti 9 kk ja kuopus 10kk. Sillon siirtyivät omiin sänkyihin ja pidettiin unikoulu.

En tiedä motivoiko ketään tää mun tarina, mut imetys on ihanaa ja jokaisen yksityisasia. Ei kannata ainakaan kauheasti ottaa stressiä siitä etukäteen. Ja vaikka imetys ei sujuisi niin ei sitäkään kannata stressata koska kyllä korvike on turvallista ja hyvää sekä tukee lapsen kehitystä.

Tsemppiä imetyksiin teille kaikille :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Aj niin synnytyssairaalasta sen verran: KANNATTAA OIKEASTI VAATIA itselleen opastusta.
VIIMEIDTÄÄN sit neuvolassa.

Mä huomasin molempien lasten kohdalla sen, et ei hoitajia kiinnostanut ellei ite kysynyt.
Esikoisen kaa kukaan ei mua edes ohjannut imuotteen kaa tai mtn. Mä olin niin loukkaantunut et mä en edes sit kysyny. Neuvolassa sit haukuin pystyyn koko osaston terkkarille. :)

Ja ne tuputti mulle et pitäiskö antaa esikoiselle lisämaitoo, mut kieltäydyin. Hyvä niin, koska sit ku katottiin paljonko oli tullut imetyksen jälkeen oli joku 15g. Eli kuulemma tosi hyvä.

Mihin aikaan vuodesta synnyttää myös ilmeisesti koska mä synnytin esikoisen juhannuksena ja jeee ei ollu vakkareita eikä kokeneita vaikkakin olivat mukavia. :)




Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mulla taas synnärillä imuotetta heti syynättiin,mikä olisi voinut olla vähän stressaavaakin mut päätin ottaa opin kannalta ja välillä varmuuden vuoksi pyysinkin katsomaan kun imetys teki niin kipeää.Joillain ilmeisesti vaan sattuu alkuun enemmän ja eihän se ihmekään ole kun ei ole tottunut.Syöttöpunnitus tehtiin kerran lähtöpäivänä ja siitä sai mielenrauhaa että jotain vauvan masuun todella oli mennyt.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Hei pakko kysyä! Että kauan nuo vauvat yleensä tuossa tissillä viihtyy? Kun sairaalassa osastolla ime yleensä noin puoli tuntia - tunnin, mutta nyt kun maito on noussut kunnolla rintoihin niin ei ime enää kun noin 10min..tuleeko sitä maitoa sitten enempi sillon niin ettei tarvitse imeä niin kauaa? Olen nyt huolissani että saako tuo tarpeeksi ruokaa kun imee niin pieniä hetkiä vaan? :/

Sent from my C6903 using Vau Foorumi mobile app
 
Iness minulla molemmat imivät 10min per rinta/ imetyskerta. Ja hyvin kasvoivat sillä. Alussa maito ei tule niin helposti ja vauvan kuuluukin imeä tietääkseni hyvin, jotta maito nousisi.

Huomasit kyllä jos ei oli juonut tarpeeksi sillä maitoa jäisi tisseihin. Ja vauvakin olisi tod.tyytymätön.Jos asia sinua kovin paljon vaivaa, pyydä neuvolalta että pääsisit syöttöpunnitukseen!!!!


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
No kun sitä tässä mietin että kun nyt maito nousee ja rinnat ovat todella kipeät ja tuntuu kovilta mutta imetyksen jälkeen vähän pehmenee eli maitoa on vauva saanut imettyä mutta silti jonkun ajan päästä vauva alkaa imeä sormiaan ja käsiään niinkun haluaisi tissille mutta kun pääsee niin ei suostu imeä kunnolla, että en tiedä onko sillä jäänyt nälkä vai ei..

Sent from my C6903 using Vau Foorumi mobile app
 
Joo on osa "kehitystä" se sormien imeminen. Sitä kautta vauvat löytää peukalonkin :wink. Joskus koko nyrkki menee suuhun.... Jos tosiaan huolettaa niin ota yhteys neuvolaan. Ne on piivaavia ajatuksia ku miettii saako tarpeex vauva.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Meillä vaihtelee syöttöjen pituus,usein se 10-15 min riittää ja välillä taas menee puoli tuntia josta loppuaika on vain tissin "nyhtämistä" mutta olen antanut vauvan tehdä sitä koska luulen että tilailee lisää maitoa näillä pidemmillä syötöillä.Piinaavaa tosiaan jos on epävarma olo onko pienen masu täynnä!Tuohon muuhun imeskelyyn me päädyttiin ottamaan tutti käyttöön vaikka ei vauva sitä aina huoli.Vauvan imuote on ollut alusta asti hyvä ja syötöt sujuneet niin uskallettiin niin tehdä,tutin käytöstähän ollaan montaa mieltä mutta meille ei aiheuttanut ongelmia.
 
Meillä syö yleensä 10-15min, ihan maksimissaan 20min. Sairaalassa söi samat ajat, mutta nyt imeminen huomattavasti tehokkaampaa, joten maitoakin tulee juotua enemmän.
 
Ihanaa siis että muidenkin vauvat imee samoja aikoja!! Meillekkin eilen nyt otettiin tutti käyttöön, alusta asti on imenyt hyvin tissiä ja syö kyllä tissiä normaalisti vaikka välillä antaa tuttia. Yleensä sillon annan tuttia kun alkaa tissillä olon jälkeen huolimatta imeskelemään käsiään ja tumppuja, hanakasti ottaa tutin ja imee hetken ja sylkäsee pois ja on tyytyväinen :)

Sent from my C6903 using Vau Foorumi mobile app
 
Meillä on nyt kolmas vuorokausi synnytyksen jälkeen mennyt tissillä viihtyen. Suunnilleen puolet vuorokaudesta tissillä, toisen puolet nukkuu. Tämä siis imee joka kerta 1-3h ja nukkuu sen jälkeen 1-4h. Viime yönä oli rinnalla varmaan jonkun 5h yhteensä ainakin.

Mulla esikoisenkin kanssa maito nousi aika hitaasti, vauva sai tilata sitä aikalailla ennenkuin lähti kunnolla virtaamaan. Nyt kans tarkkaillaan vaippoja, miten sinne tulee pissaa ja kakkaa. Noi kertikset on vaan niin imukykyisiä, että pissaa on vaikeampi havaita varsinkin jos siellä on kakkaa hervoton lastillinen.
 
Paljon onneaaaaa sakura vauvasta! Ja tsemppiä imetykseen..:wink


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Onnittelut Sakura!!Ootteko siis päässeet jo kotiutumaan? :)
 
Ootko Sakura kokeillut Liberon tai Pamperisn vastasyntyneiden vaippoja, joissa on pissaindikaattori? Niissä on edessä sellainen raita, jonka väri muuttuu pissan määrän mukaan. Tosin ei kuulemma toimi kaikilla, jos vauva ei satu pissaamaan sopivaan kohtaan.. Mutta niistä voisi olla apua.
 
Ok, kiitos tiedosta, täytyypä testata noita. Nyt mä yritin vaan kurkkia vaippaan tiheämmin jos osaisin arvioida onko siellä 1 vai 2 pissaa. Nyt yöllä oli ainakin tullut useampikin pissa sinne kun oli vauvan vaatteetkin kastuneet.

Joku 3-5 pissaa tulee päivässä ja yks iso kakka, eli pitäis olla ihan ok määrä mennyt nestettä vauvan elimistöön. Pyysin neuvolasta myös kotiin vaa'an lainaan niin voidaan tsekkailla miten paino lähtee nousuun.

Tällä putosi laitoksella 8% paino, oli lääkärin mielestä kuulemma ihan ok, koska syntymäpaino oli 3,9kg niin saikin pudota sinne vähän päälle 3,5kg mut nyt pitäs pikkuhiljaa lähteä jo nousuunkin. Lisämaitoon ei vaan haluttais ihan heti vielä lähteä vaikka multa tuota maitoa vähän hitaanlaisesti tuleekin tiheästä imetyksestä huolimatta.
 
Miten muut suhtaudutte noihin lisämaitoihin? Onko täällä täysimettäjiä moni vai osittain imetys ja osittain pullo vai kokonaan pullo?

Esikoinen meni 50% pullo 50% imetys mutta nyt olis toiveissa, että imetyksen osuus olis isompi, siksi koitan tässä nyt niitä lisämaitoja vältellä mutta toki vauvan painoa seuraten.
 
Sakura mulla on itselläni takana 2 täysimetystä 6kk asti. Ja senkin jälkeen meillä oli kiinteät ja rintamaitoa. Korviketta ei ollut lainkaan. Totta kai puuroa kun keitin niin laitoin korviketta, mutta siis nesteenä oli vain rintamaitoa ja vettä ajoittain.

Maidonnousun ja sen tasaantuminen kestää. Neuvolassa mulle sanottiin et menee ainakin joku 4-6 viikkoa ennen kuin maito on tasainen. Joten aikalailla ensimmäinen 1,5kk meni siinä, kun kovasti imetin. Yöimetykset nostattavat maidoneritystä. Ja yöllä mulla oli vauvat vieressä ja imetin sitten kyljelläni. Unikoulu pidettiin molemmilla 9-10 kuisina. Eli yöimetys loppui. Tämän jälkeen imetystä oli päivällä noin 6krt kertaa. Ruokien jälkeen.

Alussa mua auttoi tosiaankin, kun imetin ns.vauvantahtisesti. Eli aina kun vaan uskoin vauvan haluavan rinnalle. Joskus oli tunnin-välein imetyksiä ja vauva oli rinnalla sen 15-20 min. Ja sit sama homma taas tunnin päästä. Hieman myöhemmin alkoi olla kahdentunnin välein jne. Pisimmät välit olivat 3 h, kun vauva esim.nukkui parvekkella/ulkona. Usein illalla halusivat olla enemmän rinnalla. Yöllä oli pidempiä syöttövälejä, mutta imetysajatkin olivat pidempiä.

Kun iski sitten epävarma olo niin usein katselin vaippoja enemmän ja seurasin kakkaa. Sekä totta kai vauvan tyytyväisyys.
Tsemppiä imetykseen!!!
 
Heippa! Tässä thl:n suositukset imetyksen kestoon ja kiinteiden riokien suhteen.

http://www.thl.fi/fi_FI/web/lastenneuvola-fi/tietopaketit/imetys/suositukset

Itse olen joutunut perehtymään imetyksen saloihin kovastikin koska vauvani syntyi keskosena.sain paljon apuja naisten kliniikalta osastolla ollessa ja vauvaa valvontaosastolla hoitavalta henkilökunnalta,mutta olen myös ottanut itse paljon selvää asioista.fb:ssä on Imetyksen tukiryhmä ry josta olen saanut uskomattoman paljon tietoa kaikesta mahdollisesta mitä imetykseen liittyy.kannattaa liittyä jos apuja ja tietoa haluaa!
Meillä oli laskettu aika 19.9 eli viime perjantaina jolloin vauva oli jo kuusi viikkoinen.kotona ollaan oltu kolmisen viikkoa ja osittaisimetyksellä mennään tällä hetkellä,haaveilen että päästään täysimetykselle vielä kun vauvan voimat karttuu.
tsemppiä kaikille imetykseen! En koskaan uskonut kuinka monitahoinen asia sekin on,ei vain että tissi suuhun ja maitoa tulee.samat ongelmat monilla on ihan täyiaikaisienkin vaivojen kanssa kun meillä minin kanssa.
 
Me ollaan selvitty ilman lisämaitoa,vaikka korvikettakin kaappiin oli varmuuden vuoksi ostettu ja pari kertaa pieni määrä annettiinkin kun kuvittelin ettei oma maito riittänyt.Vauvan paino kuitenkin on noussut niin vauhdilla ettei maidon riittävyyttä ole enää tarvinnut stressata.Alkuun meidät ohjeistettiin herättämään vauva syömään 3h välein koska oli pienikokoinen,mutta äkkiä saatiin jo lupa siirtyä lapsentahtiseen imetykseen.Aikalailla 3 tunnin rytmi on silti säilynyt,joskus vähän tiheämpää syöpöttelyä.Vauva on nyt 3 viikon ikäinen,toivottavasti imetys sujuu jatkossakin hyvin.
 
jos syöttäisin vauvantahtisesti, tää meidän vauva söisi ihan liian harvoin, tykkää nukkumisesta vähän liikaa, Päivisin tuota vauvaa saa usein herätellä tissille, muuten nukkuis tyytyväisenä ja imetysvälit venyis liian pitkiksi. Yöllä sit 01-05 on non stop imetysmaraton ja sen jälkeen olen antanutkin nukkua n. 4h kun muuten herättelen 2-3h välein syömään.

Neuvolasta lainaan saatu vaaka näyttäis, että pikkasen on tullut lauantain lääkärikäynnin jälkeen painoa mut en tiedä onko tarpeeks. Pe neuvola ja katsotaan sit siellä.
 
Takaisin
Top