Imetysjutut

Meillä syödään tissiä kertaa monta edelleen, oon siitä kyllä iloinen. Ei ole tarvinnut pullojen kanssa kaikkiaan paljon urakoida , toisin kuin esikoisen kanssa. Tyttö juo hyvin vettä suoraan mukin reunasta, niin päästään sitten suoraan mukihommiin kun imetys loppuu.
 
Meillä on pitkään (melkeinpä aina tiheitä imuja ja yösyöttöjä lukuun ottamatta) ollut 5 imetyskertaa päivässä eli aina ennen ateriaa.Nykyään saattaa noista yksi jäädä pois tai tyttö vain käväisee rinnalla.Oon miettinytkin koska voi vähentää/siirtää imetyksen ruuan jälkeen... Ja mietityttää myös tuo mistä maito sitten juodaan jatkossa.Tyttö osaa juoda vettä lasista ja nokkamukista mutta ei montaa tippaa juo yleensä kun ei vaan kiinnosta.Saa nähdä maistuuko maito paremmin,ehkä nyt vain ei ole ollut tarvetta lisänesteytykselle.
 
Mulla ei tuota maidon pakkaantumista ole tapahtunut piiiitkään aikaan.Ei juuri edes silloin kun yösyöttö jäi pois,vähän tuntui aamuisin rinnat täysiltä hetken aikaa.En kyllä myöskään saa enää pumpattua kuin pieniä tilkkoja mutta eipä enää ole tarvekaan.Korvike on käytössä jos pidemmäksi aikaa lähden pois.
 
Meillä ei nokkamukihommat vielä oikein suju vaikka kokeiltu on muutamaan otteeseen. Tyttö on edelleen sitä mieltä että tuttipullo on kivempi. Meiltä löytyy useampi erilainen nokkamuki ja aion sitkeästi vaan yrittää. Olis kiva päästä vähitellen pulloista kokonaan eroon.
 
meidän poika joi ennen mukista, mutta nykyään kiinnostaa vain käsien uittaminen ja läiskyttäminen. nyt on käytössä nokka- ja pillimukit, mutta eipä se vesi oikein maistu. saisi tuo kyllä juoda vähän enemmän, kun on koko ajan hiestä märkä täällä kuumuudessa :/
 
Meillä parhaiten toimii toi pillimuki,ostettiin jotta saa rattaisiin jonkun mukin mistä ei heti läiky.Jos ne helteet sieltä kohta tulee..
 
Meillä tissiä syödään viisi kertaa päivässä aina aterian jälkeen + (yleensä) yksi yö syöttö aamuyöllä. Sekin tuntuu vähentävän maidon syöntiä aamupuuron jälkeen. Vettä juodaan muutamia kulauksia mukin reunasta. Saa nähdä miten sitten kun pitäisi antaa maitoa mukista. Toivottavasti sitten juo mukista enemmänkin. Nokkamukeista luovuttiin kokonaan, kun poika halusi juoda niinkun isi ja äiti eikä nokasta. Venttiilillisiä nokkapulloja hän ei ole käsittänyt missään vaiheessa yrityksistä huolimatta. (Nokkamukivaiheessa yritettiin sellaista matkaan mukaan. Nykyisin sitten otetaan vaan korkki kokonaan pois ja annetaan sellaisen reunasta samalla tavalla kuin mukista.) En ole jaksanut leikkiä pumppujen ja tuttipullojen kanssa niin täällä ei ole tuttipullosta juotu ollenkaan, minkä takia varmaan noi venttiililliset ei toimi. Mukista kun tulee imemättäkin.
 
Meillä toimivin on pillimuki,siitä osaa juoda varmaan smoothiepussien ansiosta.Tuo on matkassa kätevä kun ei läikytä.
 
Meilläkin syödään aina aterian jälkeen ja kiireisimpinä reissupäivinä joku välipala on vielä suorastaan korvattu imetyksellä. Aamuöiden imetyksestä en olisi valmis luopumaan - maitoa pakkautuu edelleen ja on pakko käyttää liivinsuojia päivin öin. Vaikka kai se yöllinen maidontuotanto pian tasaantuisi...

Vedenjuontiin käytössä on ollut jo useamman viikon käytössä nokkamuki ja siitä poika juo reippaasti sekä juotettuna että itse kiinni pitäen. Toimii varmaan siksi, ettei tuttipulloa tarvinnut käyttää kuin pari ensimmäistä kuukautta illan lisämaidon antamiseen, ei ole tarvinnut opetella siitä pois.
 
Meillä on vedenjuonti aika heikkoa. Olen yrittänyt tarjota sitä erilaisista nokkamukeista, parhaiten tuntuu menevän tuttipullosta. No, pääasia että menis sitä vettä. Varsinkin kun oli kuuma niin olin huolissani saako tyttö riittävästi nestettä.
 
Olin viikonloppuna pois kotoa ja päikkäreiden jälkeen tyttö oli juonut korviketta tyytyväisenä,mut illalla ja seuraavana aamuna ei huolinut ollenkaan.Tavallinen maito aiheutti pienenä tilkkana ruuassa jo sellaiset huudot että meillä taitaa olla vielä matkaa siihen että sitä voisi juomalla juoda.Ei taideta vielä päästä ajamaan imetystä alas..Onneksi ei kuitenkaan tyttö nälkään kuole vaikka yksittäisiä kertoja menisi vähemmällä maidolla,kun muu ruoka kuitenkin maistuu.Tosin noilla helteillä tuo on vähän huono juttu.
 
Meillä tyttö syö tissiä vielä 5-6 kertaa päivässä.. Ja yleensä ruuan jälkeen imee mitä imee. Alkaa olla vähä sellasta terve ja näkemiin imemistä. Pari kertaa syö ihan kunnolla. Reissussa ollessa en ole välipalalla välttämättä antanut tissiä ollenkaan vaan on syöty enemmän hedelmää.

Meillä tyty on alkanut nyt juomaan vettä vähän paremmin (tuttipullosta, kun nokkamukin kanssa vaan leikitään)..Enemmänkin ehkä saisi juoda, mutta ihan tyytyväiseltä tuo on vaikuttanut.

Tyttö suosii enemmän vasenta rintaa, joka on muutenkin minulla hieman isompi.. Oikea ei meinaa kelvata tai sitten ottaa vain vähäsen. Kunhan tässä vähän mennään, niin otan kokeiluun kaupan maidon. Pääsisi imetyksestä ainakin osin eroon..
 
Meillä menee vettä tosi hyvin ihan itse nokkamukista juomalla. Ja kun joskus saa kokeilla tavallisen lasin reunasta juomista, niin on kyllä aivan innoissaan. :)

Imetän edelleen sen kuutisen kertaa päivässä. Meillä on välipala aina maitoa ja ruokien jälkeen imetän myös. Mä oon alusta asti imettänyt ruoan jälkeen (neuvolan ohje) eikä se ole mulla vaikuttanut maidon määrään tai pojan imemishaluun. Tosin mä oon myös käyttänyt rintakumia (matalat nännit) koko ajan ja senkin pitäisi vähentää maidon tuloa... Neuvolassa päiviteltiin jo alle kolmikuisena, että siitä on päästävä eroon tai imetys ei varmasti jatku puoleen vuoteen asti. Täysimetys kuuteen kuukauteen asti onnistui helposti ja edelleen maitoa tulee. Mä en usko, että se voi enää loppua yllättäen vaikka tekisimitä. Jos tilausta vaan riittää.
 
Muokattu viimeksi:
Meilläkin halusi poika eilen kokeilla lasin reunasta juomista ja kyllä silmät loistivat kun tajusi homman juonen :D Käytännön syistä annan kuitenkin edelleen juoda nokkamukista, niin voi juoda itse niin paljon kuin haluaa eivätkä mun kädet ole kiinni siinä. Hintana tietysti aina vähän kastuneet vaatteet, mutta vettähän se vain on.
 
Mä imetän vieläkin ennen ruokaa vaikka kai tässä vaiheessa viimeistään yleensä aletaan tehdä toisin päin.Kiinteitä menee niin valtavia määriä.Päivällisen ja illan maito kyllä nykyään usein jo yhdistyy.
 
Meillä on vielä vähän hakusessa tuo lasin reunalta juominen. Osittain varmasti siksi, etten tule tehneeksi sitä riittävästi - nokkamuki on niin helppo, kun tyttö juo siitä ihan itse. Eilen lopulta opittiin myös imeminen. Eli tyttö yhtäkkiä hokasi, miten itse imemällä saa smoothie-pussista juomaa suuhunsa. Pitäisi hommata pillejä/pillimuki ja opetella tuota imemistä lisää. Tuo pillimuki olisi kätevä vesimukina mukana retkillä.
 
Kuinkahan paljon maitoa 10kk ikäsen pitäis juoda? Meillä menee vielä samalla tavalla ku kokoajan ku on kiinteet ruuat ollu käytössä. Eli ruuan yhteydessä ei paljoa maitoa juo (välillä ei lainkaan). Mut sit ruuan jälkeen sylissä juo pullon tyhjäks (120ml tai enemmän). Nokkamukista vesi maistuu tosi hyvin. Pitäisköhän maito alkaa antaa nokkamukista myös? Tuntuu niin pikkuvauvatouhulta juottaa maitoo sylissä :D
 
Meillä on juotu maito nokkamukista ruokailun yhteydessä jo melkein kaks kuukautta. Toimii hyvin ja poika juo itse mukista, välillä pitää ottaa pois, ettei juo kaikkea, kun ruokaakin on vielä jäljellä. Imetyksen vähentämisen ja lopetuksen aikana (7-8kk iässä) käytettiin satunnaisesti tuttipulloa, mutta jätettiin se aika nopeasti kokonaan pois.
 
Niin ja meillä juodaan maitoa 500-600ml päivässä. Nyt en muista tarkkoja suosituksia, mutta muistaakseni tuo on aika ok määrä tämänikäiselle.
 
Joo neuvolan suositus on 5-6 dl maitoa/vuorokausi.

Meillä ollut vaikea arvioida paljonko typy saa maitoa, kun saa vain tissiltä minkä ottaa.. Nyt olen muutaman päivän ajan lisännyt puuroon maitoa ja eilen alotettiin ottamaan mukista ruuan yhteydessä. Lisäksi saa sitten tissiä, kun on huono juomaan ruokaillessa.
 
Takaisin
Top