Imetysjutut

Meillä rauhoittui yöt, kun lopetin päivä imetyksen reilu viikko sitten. Tietysti oli vähän nuhaa tässä välissä, joka vähän häiritsi. Nyt oon kuitenki päivällä antanut pullosta maitoa. Imetän siis enää kahdesti, aamulla 6-8 aikaan ja illalla nukkumaan mennessä.

Neuvolatäti oli sitä mieltä että ei pitäisi pullolle opettaa kun ei olla sitä tarvittu tähänkään mennessä. Olin osittain samaa mieltä, mutta kun neiti ei juo maitoa muuten. Ruuan kanssa juo piimää, maitoa jos laittaa niin kaikki syletään pois.. Eli jos meinasin saada lapsen juomaan niin pullo oli ainoa vaihtoehto. Nyt on muutenkin ollut huono syömään niin kiva et ees jotain saa menemään. Konstilla millä hyvänsä.
 
Meilläkin on vähän ongelmana tuo maidon menekki.Vähän tyttö juo ruuan kanssa mutta aika äkkiä alkaa sylkeä.Tuttipullon hylkäsi muutenkin jo aikaa sitten.Viiliä,maitoon tehtyä puuroa ja muita maitotuotteita syö kyllä mutta eipä niistäkään saa suositusmäärää täyteen.Aika vähän on sellaisia maitotuotteita mitä voisi sormiruokailla,siten ehkä uppoaisi enemmän.
 
Mä yritän nyt tänään aloittaa yösyöttöjen alasajon. Tyttö 1,5 viikkoa vaille 1v. Seuraavat mahdollisuudet yösyöttöjen lopetukseen olisi vasta kuukauden parin päästä, niin ajattelin nyt kokeilla. Nukutus nykyään onnistuu ilman rinnalle nukahtamista. Päivällä jatketaan samalla noin 5 imetyksen kerralla. Onko muilla mikä tilanne imetyksen suhteen?
 
Mie imetän kahdesti. Illalla nukkumaan käydessä ja aamusta 6 maissa tai jälkeen. Illalla ei siis nukahda tissille, vaan tissittelyn jälkeen luetaan kirjaa tai sitten nukutan syliin kiikussa. (läheisyysriippuvaisuus kausi menossa).. Sit oon pyrkiny että en ennen kuutta anna tissiä. Useimmiten tähän pystytään, mutta silloin tällöin imetän jo viiden aikaan, harvemmin sitä ennen. Tyttö tulee vaihtelevasti viereen nukkumaan. Toisen kerran nukkuu sinne kuuteen, toisen kerran tahtoo jo 12 viereen. :happy: en oo ottanu tuosta ressiä. pyritään että nukkuu omassa sängyssä, mutta ei väkisin.
 
Miten Hilpertti teiän pikkuinen tietää, että nyt on aamu ja saa taas? Jos ei kuitenkaan kokonaan herää vielä? Oon siis miettinyt pitäisikö tohon aamuimetykseen (klo 6) yhdistää jokin merkki, että lapsi tietää imetykselliseSti ajan olevan sopiva, vaikka herätään vasta klo 7-8. En osaa ehkä selittää selkeästi mitä tarkoitan :D
 
Meillä taitaa imetys olla ohi. Olisin itse vielä mielelläni jatkanut, mutta poika on päättynyt toisin. Pitää yrittää olla ylpeä omasta imetystaipaleesta, vaikka nyt on vaan tosi haikea ja surullinen olo. Täysimetin puoli vuotta ja torstaina tuli vuosi täyteen tissittelyä.

Onko kukaan pitänyt Imetys on ohi -bileitä? Mä ehkä tarvitsen jotain juhlistamista mieltä nostamaan. :)
 
Noista tissiäisistä on kyllä vitsailtu kaveripiirissä jossa imettäjiä tai sen lopetelleita on,varmaan jotkut kinkerit vielä pidetään kunhan viimeisetkin on lopetelleet.Tai no ehkä aiemminkin jos joillain taaperoimetys kovinkin pitkään kestää. :D
 
Itse juhlistin heivaamalla imetysvaatteet ja ostamalla vähän täydennystä vaatekaappiin viimein. :)
 
Yöllä kun neiti pyörii ja hyörii niin leikin vaan nukkuvaa, yleensä asettuu kun ei leikkiin lähdetä mukaan. Miehellä soi arkisin kello kuudelta, siihen tyttö ei reagoi, mutta kun mies häipyy alakertaan niin alkaa pyörimään. Tällö annan tissiä, että asettuu takaisin nukkumaan. :) ehkä on vaan totuttu tähän rytmiin. Ja se on syntynyt lähes itsestään. Neiti kun on alusta asti nukkunut yöt melko hyvin..
 
Meillä myös lopetettu yösyötöt, syötän enää 2 kertaa päivässä, aamupäivällä ja illalla. Unikouluakin pidetään juuri, 3 yötä menneet ihan ok:sti. 1. yö meni aika itkuisasti, mutta kaksi seuraavaa jo paremmin.
 
Meilläkin on lopeteltu yösyöttöjä: poika nukahtaa tissille n. klo 20, herää yöllä pari kertaa mutta on nyt rauhoittunut ihan OK ilman imetystä. Aamuviideltä herää ja annan syödä kun itsellä unentarve jo siihen mennessä yleensä täynnä -- saan sillä tavalla ihan rauhassa loikoilla vielä pari tuntia, kun poika nukahtaa nopeasti uudestaan. Mutta onko kenelläkään yösyöttöjä lopetelleella käynyt niin, että muksu olisi sitten päivällä tissillä senkin edestä? Vai johtuisiko tämä meidän muutaman viime päivän tiheä pyrkiminen tissille sitten vain siitä että ohjelmaa on ollut tosi paljon ja tankkaa läheisyyttä..?
 
Joo, meillä roikutaan rinnalla päivällä ihan jatkuvasti ja illalla nukahdetaan syliin :O kuulemma joku vaihe.. Mutta yöt menee hienosti! :)
 
Ok, odotellaan sitten että tämäkin vaihe vaihtuu seuraavaan :) On ollut kyllä aika huippua kun tuo on nyt viikon verran joka yö nukkunut vähintään kuuden tunnin pätkän, pari kertaa seitsemänkin, heräämättä. Ja ihanaa kun tänään on viikon ensimmäinen päivä, kun ei ole aamulla kiire minnekään! Herättiin kuudelta ja poika on käynyt aamumaidon jälkeen tissillä jo kahdesti, mutta tässähän se menee aamutelkkaria ja Late Lammasta katsoessa :)
 
Unikoulu kannatti :) Nyt on nukuttu jo muutama yö kokonaan, jee! Olihan ne pari ekaa yötä aika lohduton olo itelläkin huutokonserttia kuunnella mutta saa nyt tyttö niin kuin itsekin levollisempaa ja yhtäjaksoisempaa unta.
Mä en ole huomannut päiväimetyksen lisääntyneen ainakaan vielä vaikka nuo yömaidot jäi pois, mut saas nähdä.
 
Meillä on nyt nukuttu aika tarkkaan 20-04.30 joka yö. Puoli viideltä annan maitoa (eihän kenenkään sisäinen kello siirry talviaikaan hetkessä...) ja ainakin toinen meistä nukkuu vielä 1,5-2 tuntia. Kukahan itselle pitäisi sen unikoulun, kun olen taas viime öinä heräillyt puoli kahden, puoli kolmen aikaan nukkumatta sen jälkeen kunnolla... Kaikenlaista pyörii mielessä ja rentoudun vasta silloin puoli viiden syötöllä, mutta senkään jälkeen en osaa enää nukahtaa :P

Tänään lähdetään pariksi yöksi mummolaan, toivottavasti ei tule taantumista! Mutta tuntuu että itse olen muutaman aikatauluttamattoman päivän tarpeessa -- kotona tulee aina jotain menoa vaikka kuinka päättäisi pitää villasukkapäivän.
 
Meillä päättyi tähän pitkähkö(?) imetystaival. Syyskuussa alettiin karsia imetyskertoja yksi kuussa niin että tammikuussa oli jäljellä ilta- ja yömaito. Yömaito jäi pois tammikuussa, kun poika alkoi nukkua niinsanotusti onnensa ohi. Iltamaito taas jäi pari päivää sitten pois, kun poika ei enää halunnut sitä. Aika hyvin pojan ehdoilla siis imetys loppui, mihin olen tyytyväinen. Vaikka päiväimetykset karsittiin äidin päätöksestä, osan poika oli käytännössä hyljännyt jo ennen sitä eikä loppujenkaan perään tuntunut kaipaavan kuin korkeintaan huomion ja läheisyyden muodossa. Vähän tuntuu haikealta, mutta oikeastaan ihan kivaakin ettei tarvi enää alkuiltaa viettää pojan huoneessa tissi suussa.
 
Meillä myös tyttö lopetti itse rinnalla käymisen pari viikkoa sitten. Meillä oli vielä 3 imetyskertaa/ päivä. Tosi iloinen olen, että se tapahtui tytön aloitteesta :) ja vapautunut fiilis tietyllä tapaa, vaikka alkuun haikeutta olikin :)
 
meillä on yöunet parantuneet, kun poika ei vaadi koko ajan tissiä. riittää, että hiuksineni olen vieressä :D imetän vielä iltaisin ja aamuisin, sekä päiväunilla jos ne nukutaan kotona.
 
Takaisin
Top