Imetysjutut

Täällä ensimmäinen puraisu on koettu ja sen jälkeen oon vähän ite jännittänyt uusia puraisuja jos tyttö ei ole ihan keskittyneesti rinnalla. :sad001 Lomareissujen jälkeen aletaan taas kokeilla normaalia maitoa ruuassa,jospa pikkuhiljaa päästäisiin siihen siirtymään.Mä kaipaan sitäkin ettei tarvitsisi vaatteiden kanssa aina miettiä imetyksen sujumista!!Vaikka onhan sen lopettelu vähän haikeaakin.Määristä ei mitään käsitystä,nelisen kertaa päivässä imetän.Korviketta ei ole tyttö taas huolinut jos olen ollut poissa.Toivottavasti saa ruuasta tarpeeksi nestettä silloin..
 
Musta on alkanut tuntua, ettei meidän yöt rauhoitu pysyvästi, tai edes pääsääntöisesti, ennen kuin lopetan imetyksen, ja päivisinkin poika olisi tissillä vähän väliä -- eikä tämä ole mikään kausijuttu vaan päinvastoin, yhden-kahden herätyksen yöt ovat pitkässä juoksussa poikkeuksia ja kolme herätystä, joista yhdestä selvitään tutilla, normi per yö. Olen siis tässä yksinhuoltajana miettinyt, että vaikka huonoja öitä näin kesän valoisana aikana vielä kohta kymmenen kuukaudenkin jälkeen jaksaa ihan ok, syksyllä on varmasti jo toisin.

Sitten pitäisi enää keksiä, miten se tehdään niin, etten hajoa niihin taisteluöihin... Vinkkejä, miten voisi aloittaa mahdollisimman lempeästi? :O
 
Me yritetään tällä saada poikaa nukkumaan yönsä ja ollaan voiton puolella hommassa. Ei varmaan pitäisi sanoa mitään, mutta viime yönäkin vaadittiin huomiota vaan kerran kahdeltatoista (ja oltiin sängyssä vatsallaan, ihmekös kun ei tule uni itsekseen). Olen kokenut sen mukavammaksi kuin nämä perinteiset unikoulut. Siinä on tavallaan pehmeä lasku kun ei heti lopeteta kokonaan imetystä. Muita unikouluja kokeiltaessa lopputulos on ollut huutoa niin kauan että annan periksi ja otan tissille, kun taas tuolla on saatu takaisin nukkumaan ilman tissitainnutusta. :Heartred Ja vaikka tuolla lukee että perhepedissä nukkuville niin toimii pinnasängynkin kanssa.
 
Kiitos vinkistä! Jotain unikoulua alan olla pian valmis kokeilemaan, mutta saan näppylöitä niistä neuvolan "lopeta vauvan unipalvelut" -opeista, etenkin tuosta unipalvelut-termistä.
 
Mäkin vihaan tuota unipalvelu-termiä!

Meillä onneksi yösyöminen näyttäisi loppuneen itsekseen. Ja tissille nukahtaminen myös. Imetän edelleen illalla vikaksi sängyssä, mutta saatuaan tarpeeksi, vauva kääntää minulle selkänsä ja nukahtaa itsekseen siihen kainaloon. :)
 
Vauvat ilmeisesti lukevat joko foorumia tai ajatuksia, mutta viime yönä meillä nukuttiin pitkästä aikaa sikeästi ja yhdellä heräämisellä klo 21-06, herääminen klo 3. Silti pitää tutustua noihin välineisiin, mitä unikouluista voisi saada omaan käyttöön, kun eilen oli sitten taas nukkumaanmeno yhtä pyörimistä ja ryömintää... Yleensä meilläkin on mennyt nukahtaminen tuohon Autumn daydreamin kuvaamaan "massu täyteen ja käännös seinään päin" -tyyliin.
 
Mietin ihan samaa tänä aamuna ku sinäkin syyskuinen tuon ajatusten lukemisen kannalta.. Oon nyt useena iltana tytölle puhunut että nukuttais koko yö, niin jaksettaisiin paremmin päivisin. Hää on nyt muutamana yönä nukkunukki tosi hyvin ja heränny vaan kerran syömään aamuyöstä (4-5 aikaan), samalla kun tulee viereen nukkumaan. No, viime yönä neiti ei sitten herännyt kuin vasta aamu 8, että tahtoo viereen. Toki sain hänet illalla vasta puol 11 nukkuu normaalin 9 sijaan.. Aamulla sitten tissitin ja jatkettiin unia puoleen 10 saakka! Pitkästä aikaa levännyt olo! :Heartred
 
No hyvä juttu syyskuinen ja Hilpertti että oli sikeämpi uninen yö välillä! Meillä syötiin pariin otteeseen, mutta miten ihmeessä sitä voikin aamuisin olla nykyään niin väsynyt, huh.. ihan horteessa menee kunnes kahvi alkaa vähän vaikuttaa. Tai pitäisi varmaan heti mennä nukkumaan kun lapset saa unille mutta pakko on tiskit ja pyykitkin joskus hoitaa... no, onneksi on sentään tissi kelvannut tytölle , ettei ole tarvinnut samaan väsymykseen miettiä noita maitoasioita uusiksi vielä..
Extratsempit sulle syyskuinen kun yksin hoitelet päivin öin!
 
Meillä oli vähän levottomampi meno viime yönä mutta se saattoi johtua siitä että eilen nukkui tosi huonosti päikkärit kun oltiin liikekannalla. Toivottavasti ensi yö menee paremmin. Maitoa en siltikään antanut vaan kahteen otteeseen sai vettä kun ei muulla rauhoittunut. Ja aamulla oli isot kakat vaipassa. Uskoisin että meillä jää nyt yösyömiset historiaan. Vähän jännittää viikonloppu jos mennään anoppilaan että miten siellä yöt sujuu.
 
Mä alan nyt vähennellä imetyksiä kun alkaa tuntua että loppupäivästä ne on vaan sitä vanhasta tottumuksesta tarjoamista.Sitten tyttö repii,raapii,potkii ja puree tissillä eikä taida mitään juodakaan.Aamulla ja aamupäivällä malttaa paremmin.
 
Meillä poika on vähentänyt itsekseen ihan hyvin. Kunnes yksi päivä tajusin imettäneeni vain kerran. Se ei vielä alle vuoden ikäisen maitokiintiötä täytä, joten nyt oon aktiivisesti tarjonnut rintaa vähintään neljä kertaa päivässä. Imetyksen tuki ry:n mukaan 5-6 kertaa olisi hyvä. En millään haluaisi ottaa korviketta enää tässä vaiheessa käyttöön.
 
Oho ai noin tiuhaan ois ohjeistus!Meillä on ollut toi 5-6 kertaa tooosi pitkään tai melkeinpä aina tiheän imun kausia lukuunottamatta + yösyötöt tietty pienempänä.Kiinteitä uppoaa kyllä isoja satseja silti joten sen puoleen uskaltaa vähennellä.Pikkuhiljaa nyt lehmänmaitoon totutellaan.Tuntuu kyllä hassulta ettei yhtäkkiä rintamaitoa tarvittaisi kun se on tähän asti ollut se ensisijainen ravinto!Ikää siis tytöllä nyt 11kk.Oon kyllä ajatellut pidempäänkin rintaa antaa jos neiti sitä kaipaa mut nimenomaan nyt enemmän odotella että itse sitä viestii tahtovansa,kun noi tavan vuoksi imetykset alkaa olla aika tuskaisaa leikkimistä ja riuhtomista ja puremista.
 
Hups! Se olikin 5-6 dl vuorokaudessa, mutta 4-5 kertaa. No ei suuri ero siihen, mitä muistin. Mustakin toi on paljon, mutta siellä lukee, että kaksi vuotiaaksi tarve on tämä (www.imetys.fi -> Tukea ja tietoa -> Imetystietoa ja sivupalkin tulostettavista materiaalista imetys ja muu ruoka).

Lehmänmaidolla voi tuota määrä tietysti pienentää, mutta me vasta aloitettiin hapanmaitotuotteiden maistelu viime viikolla, kun tuli 10 kuukautta täyteen. Onneksi kiinteitä ja vettä menee tosi hyvin. Ei tuo varmaan nälkään kuole, mutta saahan siitä maidosta edelleen kaikkea tärkeää. Ja vastustuskykyä. Luin samalla tutkimusmatkalla, että vuoden vanhan lapsen immuunijärjestelmän teho on vasta 60% aikuisen tehosta eli äidinmaidon vasta-aineilla on pienelle vielä merkitystä.
 
Mä oon miettinytkin miten se suositus menee että maitotuotteita pitäisi saada 5-6 dl päivässä,sisältyykö samaan pottiin äidinmaito ja muut maitotuotteet..?Ilmeisesti kyllä?Vaikka eihän tuosta rintamaidosta koskaan tiedä paljonko sitä uppoaa.Noh eiköhän tässäkin pääasia ole seurailla vauvan viestejä ja vointia. :) Mä vaan aina jaksan lukea ja ihmetellä näitä ohjeistuksiakin,mussa on vähän teoreetikon vikaa.Ehkä syksyllä töihin paluun myötä saa aivoille vähän muutakin pähkäiltävää kuin erilaiset vauvanhoitosuositukset. :D
 
Sisältyy siihen kaikki. :) Rintamaidon määrää voi vain arvailla.
 
Meillä on vähän auttanut tuo imetyksen siirto ennen ruokaa. Poika on ehkä taas muistanut, että tissittely on kivaa. :D
Kolme neljä kertaa päivässä tulee imetettyä, ja luulen sen olevan meille ihan hyvä.
 
Mulla on alkanut imetys tehdä vähän kipeää varsinkin toisesta rinnasta. :sad001 Varsinaista puremista ei ole hetkeen tapahtunut,mutta muutenkin ne hampaat tekee kipeää.Voiskohan johtua imuotteesta jos tuo imetys alkaa olla enemmän hengailua kuin syömistä vai tätäkö tää loppuaika nyt vaan on..?
 
Onko vielä muilla ajankohtaista siirtymä tavalliseen maitoon?Meillä on nyt imetykset vähentyneet noin kolmeen kertaan päivässä ja tavallinen maito jo vatsalle sopii,mut eipä sitä suuria tilkkoja mene.Jugua tai viiliä syö lisäksi aina aamupalalla jonkun verran.
 
Meilläkin on muutamia tissityksiä korvattu tavallisella maidolla.. Siitäkö lie johtuu vai mistä, että sitten yöllä haluaa tissiä pari kertaa..? Menee aika käsi kädessä nimittäin lisääntynyt imeminen yöllä ja päivällisten imetysten väheminen. Eli tissitellään noin 3 päivässä, plus sit oisin vähintään kerran. Meilläkin menee viiliä, jugurttia, raejuustoa ja hieman myös piimää päivisin. Eilen illalla veti puuron päälle melkein purkillisen maustamatonta viiliä. :O Vissiin oli tytöllä nälkä.. Ja joitan välipaloja teen siten, että blendaan marjoja/hedelmiä maidon ja/tai jugurtin kanssa. Saa sitten imettyä pillimukista.
 
Takaisin
Top