Imetysjutut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sakura
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä just luin jostain, että imetyksen voi lopettaa vaikka kuukaudeksi ja maito nousee silti uudestaan, jos aloittaa uudelleen. Ei varmaan yksi päivä siis maata kaada. Ja eikö pinkeyden loppuminen tarkoittanut enemmänkin sitä, että kysyntä ja tarjonta ovat tasapainossa.

Meillä välillä purraan. Ihan hampaiden tullessa enemmän, mutta nyt lähinnä vahingossa puoliunisena. Pureminen meni onneksi itsekseen ohi.

Onko teillä tietoa mistä tietää että vauva saa tarpeeksi maitoa tai onko se taattua että vauva ottaa tarvitsemansa jos imettää aina ennen kiinteitä?Kun toisaalta sanotaan että vauva voi vieroittaa itsensä tissistä liian aikaisin jos innostuu kovasti kiinteistä.Meillä kyllä tissi kelpaa edelleen hyvin,mut epäilyttää kovasti meneekö maitoa riittävästi kun kuitenkin kiinteitäkin vetää tosi isoja satseja perään.Pumpulla en saa nyhdettyä kuin jonkun 40ml vaikka olisi ollut pitkäkin tauko imettämisessä.

En osaa tuohon Itun kysymykseen vastata. Imetyksen tuki ryhmästä facesta varmasti joku tukiäiti osaisi sanoa.
Meillä on alhaalla 2 hammasta ja tyttö on alkanut harmillisen usein puremaan rintaa... Onkohan siihen mitään konstia että saisi loppumaan puremisen? Vai auttaako vain aika?

Kuinka moni vielä syöttää öisin? Oon alkanut miettiin että pitäisi varmaan pitää unikoulua (tassuttelua tms), kun alkaa väsyttää nämä parin tunnin välein heräämiset ja syömiset.. Ja en usko että on nälästä kyse, vaan tavasta.. Syö jo kiinteitäkin hyvin.

Kokemuksia unikoulusta? Onko ollut apua ja kauan se on kestänyt?

Maaria1 tuosta parin tunnin välein syömisestä ei pääse eroon kuin vaan lopettamalla. Vauva itkee varmaan pari yötä mut tottuu nopeesti! Mulla tyttö söi 3h välein öisin tavan takia, lopetin sen seinään ja tarjosin vettä jos tuli hirvee huuto.. Nyt meillä nukutaan 20-06 :)

Meillä on edelleen se yksi yösyöttö eikä sen poisjäämisestä ole tietoakaan. Tyttö on nyt heräillyt enemmän ja olen tarjonnut myös vettä jos ei millään rauhoitu. Jotain toimia pitäisi varmaan meidänkin tehdä jotta saataisiin yöruoka pois. Päivisin syö tosi hyvin.

Me pidettiin unikoulu kun tyttö oli täyttänyt 6kk ja jättänyt jo yhtenä yönä yösyötöt itse pois. Sen jälkeen heräili ja söi flunssan vuoksi tiuhaan ja tämä tapa meinasi jäädä päälle. Luin Unihiekkaa etsimässä -kirjan josta löytyi vertailua erilaisista unikouluista ja yleisesti tietoa vauvan ja pikkulapsen unesta. Kauheasti uutta vinkkiä tuo kirja ei mulle antanut mutta kuitenkin rohkaisua siihen että unikoulu voi olla ihan hyvä juttu vaikka keskustelupalstoilla joskus ollaan toista mieltä. :wink Itseä helpotti ihan jo päätöksen tekeminen unikoulun aloittamisesta, kun tiesi että väsymyskooma ei enää jatku ikuisesti.

Ekana yönä mies kävi pistäytymismenetelmän hengessä pitenevin väliajoin nostamassa vauvalle tutin ja pikaisesti hyssyttämässä. Ei kyllä tainnut käydä kuin kerran tai kaksi kun tunnistettiin että itku oli sellaista unen hakemisen kitinää eikä oikeasti mitään hätänä. Seuraavana yönä päätettiin että ei mennä ollenkaan jos ei itku ylly pahaksi. Meidän neiti on sellainen että melkein ärsyyntyy enemmän jos aikuinen menee lähelle kun taistelee nukkumattia vastaan, kun ei sitten pääsekään sängystä pois. Pisimmillään taisi itkeskellä 20 minuuttia mutta ei sitäkään yhteen putkeen. Olihan sitä vähän kurja kuunnella mut tässä vaiheessa kuitenkin jo tunnistaa itkun eri sävyjä ja tiesi että tää on sitä unen etsintää ja kitinää.

Tuon jälkeen meillä on nukuttu täysiä öitä eli noin klo 20-07. Aamusella kuuden aikaan tyttö saattaa herätä leikkimään sängyssä mutta torkahtaa yleensä hetkeksi uudelleen. Unihiekkakirjasta mulla on jäänyt mieleen lause että jotkut lapset itkee aina nukkumaan käydessään eikä se tarkoita sen kummempaa. Tämän oon pitänyt mielessä jos harmitus iskee kun laitan tytön päikkäreille. Yleensä hetken känistyään nukahtaa kyllä itsekseen. :)

Tulipas pitkä selostus. :rolleyes: Meidän kokemuksen perusteella voin unikoulua suositella, toki meillä se sujuikin helposti koska tytöllä oli jo hyvät valmiudet itse nukahtamiseen. Tärkeää vaan sitten pysyä päätöksessään ja hyvä tietysti jos ne isät tässä kohtaa pysyy yhtä lujana ja ovat tukena myös. :) Tota kirjaa suosittelen kyllä myös, asiallinen ja puolueeton teos.

Meillä syödään kanssa öisin. Joinain öinä kerran, joinain taas parin tunnin välein. Soseita tosin syödään vähän niin ja näin ja yleensä heräillään enemmän jos on syöty päivällä vähemmän. Unikoulu on harkinnassa. Siinä on vain se, että mies saa käytännössä hoitaa yöheräilyt. Minä kun en saa häntä rauhottumaan yöllä kun tissillä, mutta mies saa. :\ Varmaan se kiukuttaa kun olen siinä, mutta en anna maitoa ja sit vaan vaaditaan maitoa kunnes sitä saa.

Meillä alkoi aamupuuro upota vasta kun yösyönti jäi pois,joskus voi olla niinkin päin että päivällä alkaa maistua enemmän sitten kun ei yöllä tankkaa. :)

Meillä on siirrytty itsestään noin yhteen yösyöttöön. Tämä yleensä välillä 5-7 ja noustaan sitten kahdeksan ja yhdeksän välillä (viime viikolla pari kertaa kymmeneltä! Voi autuus!). Tämän lisäksi on välillä jotain kitinäheräämisiä, joista selviää tutulla (alkuillasta pitää nousta seisomaan sängyssä puoliunisena). Oon ihan tyytyväinen tähän ainakin toistaiseksi.

Meillä syödään öisin, joskus ei ollenkaan, joskus kerran pari ja joskus monta kertaa. Itse en unikoulua ajatellut lähteä kokeilemaan, koska en ole yösyötöistä kokenut olevan mitään haittaakaan. Lapselle niistä yösyötöistä on ollut myös turvaa ja lohtua, kun hampaita tulossa ja ollaan omasta kotoa kuukauden päivät evakossa. Raskasta on välillä, jos katkonaisia öitä on takana, mutta olen tyytyväinen näin kuitenkin :)

Meillä syödään kerran yössä. Nykyisin viiden aikaan, kun tyttö muutenkin tahtoo viereen. Välillä oon yrittäny et rauhottuis vaan nukkuu, mut ei rauhotu ennenku on molemmat tissit syöty. Sit jatketaan unia 8 asti noin. :)

Mä en oo myöskään kokenu sitä yhtä syöttökertaa pahana. Voisin mä siitä luopuakin. Jonkunlainen unikoulu siihen varmasti tarvitaan. Ei oo vielä suunnitelmissa. Menköön nyt vielä vaikka kuukauden samalla systeemillä.

Meillä myös syödään yöllä, kerran yleensä. Nyt ei ole yöhuuteluitakaan niin paljoa ollut. On tosi kiva kun tyttö nukahtaa nykyään yöunillekin aiemmin-niin pitkään harrasti tosi myöhään valvoskelua. Aamuisin herää vaihdellen, joskus jo kukonlaulun aikaan..

Meilläkin mentiin jonkin aikaa jo yhdellä--kahdella yösyötöllä, mutta oltiin tässä välissä yhteensä kolmisen viikkoa reissussa ja kolmesta syönnistä tuli vakio (välillä 20--07). Ensinnäkin vauva haki varmasti turvaa vieraissa paikoissa ja toisaalta kiinteät eivät maistuneet läheskään samaan malliin kuin kotona ennen lähtöä. Kotiin tultua vauvalle alkoi sitten pukata hampaita, ja vaikka niitä parin syötön öitäkin on, olen ihan levollisin mielin ajatellut odotella, tapahtuuko jotakin luonnostaan vai pitääkö mennä koulutuksen kautta... Itseä nuo heräämiset eivät erityisemmin haittaa, kun tiedän että loppuvat kuitenkin aikanaan eikä onneksi päivisin tarvitse suunnitella ydinvoimalaa tai tehdä mitään muutakaan erityisen haastavaa, missä pieni univelka olisi turvallisuusriski :) Nyt tosin on vähän ryydyttävää, kun itsellä on ollut kunnon flunssa päällä viikon verran ja mieli tekisi nukkua edes kerran niin pitkään kuin nukuttaa.

Oisin tyytyväinen jos täällä herättäis sen kerran aamuyöllä (ja oonkin sillon kun nukutaan niin hyvin.) Mut ne yöt on aika rasittavia, kun herätään yhtenään. Ehdin jo elätellä toivoa että nyt alkaa helpottaa kun pari päivää ja yötä on mennyt paremmin. Kissan viikset, tänään syötiin huonommin kuin aikoihin. Aamu- ja iltapuuroa syötiin vähän ja välipalaa muutama lusikallinen, mutta lounaaseen ei koskettukaan (no okei, kyllä sillä vähän sotkettiin, mutta suuhun ei mennyt muruakaan) ja päivälliseksi meni vähän näkkileipää, sose jäi taas koskematta. Mikä ihme sille nyt tuli?! Odotan jo kauhulla tän yön heräilyjä. En jaksa ees leikkiä että hyvin nukkuminen ois mahdollista, kun juuri muuta olla syöty kuin maitoa. (Sitä menikin sitten senkin edestä kun ei ruoka kelvannut.)

Meillä syödään kyllä hyvin mutta tosi levotonta on öisin. Tyttö itkeskelee vähän väliä. Potkii itsensä aina sängynpäätyyn jumiin ja herää siihen. Hampaitakaan ei vielä oo ja tuntuu että niitäkin on teetelty jo kuukaus tolkulla eikä vaan tuu. Nää on rankkoja vaiheita. Ja vielä esikoisen uhmat ja mustasukkaisuudet niin kyllä on comboa kerrakseen!

Hampaat aiheutti meilläkin yöhuutelua useamman viikon ajan mut onneksi rauhoittui nopeasti itseksen takaisin uneen.Seuraavaa settiä odotellessa!Ja saa nähdä alkaako uudet liikkumistaidot vaikuttaa.Oon nyt ottanut unipussin käyttöön päikkäreilläkin,se hillitsee möyrimistä aika hyvin vaikka kyllä tyttö senkin kanssa pääsee kääntymään.

Meillä auttoi syömättömyyteen kylmät ruoat. Kutittavat ikenet ja lämmin ruoka ei ollut hyvä yhdistelmä. Sitten kun aloin antaa kasvissoseetkin jääkaappikylminä (tai korkeintaan huoneen lämpöisinä), niin johan alkoi taas maistua. Nyt pikkuhiljaa harjoitellaan taas haaleita ruokia.

Takaisin