Imetysjutut

Suosituksia ja tutkimuksia tosiaan löytyy joka lähtöön!Taitaa syyllisyys iskeä joka tapauksessa jos niiden ja kaikkien muiden neuvojen mukaan yrittää toimia.
 
Totta! Hulluksihan sitä tulee, jos yrittää kaikkia ohjeita noudattaa.

Jäin miettimään tuon brasilialaisen tutkimuksen taustoja. Voiko olla, että kauan imettäneet ovat varakkaampia ja alle kuukauden imettäneet joutuivat töihin elättääksensä perheensä? Kauemmin imeneillä olisi siis paremmat lähtökohdat elämään jo muutenkin.

Suomalaisessa jutussa oli hassua syyttää täysimetystä allergioiden lisääntymisestä, jos täysimetyksen kesto on keskimäärin 1,4 kuukautta ja kuuteen kuukauteen täysimettää marginaalisen pieni osa äideistä..
 
Muokattu viimeksi:
Ja paperi Hesarissa taisi olla lisälaatikko, jossa pohdittiin, että vanhemmat tulkitsevat kaikkia oireita liian herkästi allergiaksi ja alkavat välttää ruoka-aineita, jolloin herkkyys vaan lisääntyy. Siinä suositeltiin siedätyshoitamaan pieniä oireita, koska vauva on helpompi siedättää kuin isompi lapsi.
Ei tietenkään hengen uhalla, jos niin vakavia oireita tulee. Lähinnä pieni ihottuma tai mahanpurut.
 
Samaan ongelmaan olen itse usein törmännyt, että oireita tulkitaan liian helposti allergioiksi. Pitäisi tosiaankin äitejä ja perheitä infota paljon enemmän näistä asioista, ei tulisi niin herkästi vääriä tulkintoja :)
 
Outoa kyllä, miten sitä puolen vuoden täysimetystä toitotetaan niin kovasti, kun todellisuus on noin toisenlainen.
 
Tuohan oli vasta tutkijoiden hypoteesi, että allergiat vähenee, jos kiinteät aloittaa
4-6 kuukauden iässä. Tuloksia odotellessa :)
 
Siis tarkoitin että jos todellisuus on tuo 1,4 kk täysimetys, tuntuu vähän epärealistiselta tavoitteelta tuo saada aika pitenemään puoleen vuoteen. Itse tietysti olen neuvolan ohjeisiin tyytyväinen, kun olen niillä saanut tyrmättyä imetystä luksuksena pitävien vanhempien naisten painostuksen aloittaa kiinteiden antaminen :)
 
Aa. Sori, ymmärsin väärin. :)
Tuo on kyllä ihan totta. Musta yllättävän aikaisin täysimetys loppuu. Oon luullut, että Suomessa imetetään pidempään.
 
Juu, ilmaisuni oli lievästi sanoen epäselvää. Mut niin mäkin olin luullut että kaverit, jotka raskausaikana varoitteli, ettei imetys onnistu läheskään niin itsestäänselvästi kuin neuvolassa annetaan ymmärtää, yrittivät vain estää mua stressaamasta vielä siitäkin, kun tilanne oli vähän haastava muutenkin. Puhuivatkin sitten ihan puhdasta asiaa...

Toisaalta ei siitä Suomessakaan taida olla kauan kun päädyttiin nykyiseen äitiyslomasysteemiin. Esim. mun äiti on 70-luvulla palannut kokopäivätyöhön opettajaksi kun olin nelikuinen, ja "hanttihommia" koulun keittäjä-siivoojana tehnyt naapurintäti oli palannut töihin kaksi viikkoa vanhemman lapsensa synnytyksestä. Tavallaan ymmärrän tuon kuultuani hyvin, miksi mun halu täysimettää koko puoli vuotta vaikuttaa heistä hienostelulta. Mä taas en ollut koskaan aiemmin tullut ajatelleeksi noita taustoja ja nielin neuvolan "puoli vuotta täysimetystä" -jutun koukkuineen syötteineen. Enkä kyllä kadu sitä pätkääkään, meidän tilanteeseen se on sopinut loistavasti. Neuvolan "totuus" ahdistaisi kyllä, jos imetys ei olisi onnistunut.
 
Nää suositukset ja imetysmyönteisyys taitaa kuitenkin olla aika tuoretta Suomessa,meistä monen vanhemmat ja varsinkin isovanhemmat on eläneet vähän toista todellisuutta.Toi aikainen töihin palaaminen voi kuulostaa hurjalta mut toisaalta mun mummo oli vähän järkyttyneen näköinen siitä miten pieni (vähän yli vuoden ikäinen) aiotaan laittaa päiväkotiin.Silloin kun palkattiin kotiin hoitaja tai sukulaiset hoitivat.
 
Tuo hoitajan palkkaaminen kotiin -juttu on hyvä pointti. Naapurin tädin tilanne kuitenkin oli se, että vauva oli mukana töissä, kun kantoi puita, lämmitti ja siivosi isoa kyläkoulua. Ja työpäivän jälkeen väsäsi sitten ruuat kotona miehelle ja hoiti muutenkin kotityöt... Siihen vielä lisäksi se, että kertakäyttövaipoista ei ollut silloin ainakaan pienituloisessa perheessä toivoakaan, niin eipä tuo ihme jos imetys ei oikein lähtenyt. Ihme ettei hänelle enemmän ole tullut sanomista mun kerma*****äitiydestä, mutta onneksi osaa suhtautua asiaan niin, että hyvä että asiat ovat nykyään paremmin. Itselle kyllä valjennut että nykypäivänä tämmöinen kaupungissa asuva yksinhuoltajaäitikin pääsee kuitenkin aika vähällä, jos on jonkin verran verkostoja. Jos niitä ei ole, taitaa olla aika rankkaa, oli sitten yksin- tai yhteishuoltaja.
 
Joo ei varmasti ole ollut tuossa tilanteessa aikaa mihinkään tiheän imun kausien huomioimiseen!Myös kiinteiden antamiseen on ollut vähän eri syyt,tuossa kirjassa josta toi kuva on oli myös aika karuja kuvia aliravituista vauvoista ja veikkaan ettei niiden äideilläkään ihan täydet ravintoarvot ole kropassa olleet joten eiköhän sekin ole vaikuttanut imetysasioihin.

Mulle ei ole imetyksestä tullut kommentteja keneltäkään mutta veikkaan että sormiruokailu olisi liian hurjaa nähtävää mun vanhemmille.Olivat sen verran järkyttyneen näköisiä vauvan syömästä maissinaksusta et en viitsinyt kertoa mitä kaikkea muuta se on jo saanut tunkea suuhunsa. :D
 
Mä en osais vierasta lasta imettää.. Tai siis ei vierasta vaan ees kaverin.
 
Mitkähän näistä meidän vauvojen saamista ohjeistuksista on niitä joita meidän lapsenlapset ihmettelee ja naureskelee..
 
Itsekin olen työssäni törmännyt siihen että vanhemmat epäilee allergiaa heti jos vauvalla on vähänkin jotain vaivaa. Kaikki ihottumat ei johdu allergioista vaan monella on ihan puhtaasti atopia. Yhteen aikaan noista allergioista jauhettiin niin paljon että se jäi kaikille mieleen niin voimakkaasti. Nykytiedon mukaan vaikka olisikin lievä allergia niin on parempi siedättää kun vältellä. Meidän molemmilla lapsilla on posket lehahtanu jostain ruoka-aineesta mutta sitten olen pitänyt pienen tauon ja kokeillut uudestaan. Toistaiseksi ei ole allergioita löytynyt eikä niitä ole kyllä aktiivisesti etsittykään. Itselläni allergiat tuli vasta kaksikymppisenä ja suvussa meillä on rasitetta siihen, valitettavasti.
 
Oon myös kuullut että joskus esimerkiksi ulkomaalaisista tomaateista tulee oiretta ja kotimaisista ei eli syynä voivat olla muut mömmöt kuin itse tomaatti.
 
meidän vauvalla punottaa posket oikeestaan kokoajan.. välillä menee ihan pahaksi, niin on pitäny laittaa kortisonia. muualla ihottumaa ei oikeestaan ole. (hiukan kaulalla ja sormet punottaa kun imee niitä :D) joten oon tullu siihen lopputulokseen, et on atooppinen iho ja kuolaaminen aiheuttaa ton pahenemisen, ku kokoajan posket märkänä ja sit vielä hinkkaa niitä rätin kans kun kutisee. en usko et on sen enempää mitään allergiaa.
 
Meillä posket myös koko ajan punaiset, varmaan säiden vaihtelukin vaikuttaa. Ja koko ajan kädet on naamassa ja kuolaa pitkin poskia. Kaipa se iho ärtyy noistakin.
 
Nyt ei sit meidän neidille kelpaakaan enää tuttipullo. :sad001 Oisko vinkkejä?Kauhean usein ei olla pulloa tarvittu mut kuitenkin syntymästä asti silloin tällöin on isä syöttänyt ja vielä pari viikkoa sitten hyvin kelpasi.Eilen kun olin pois ei huolinutkaan ja sama jatkui aamulla.Mietin tässä pääsenkö poistumaan kotoa useammaksi tunniksi seuraavan kerran joskus puolen vuoden päästä??
 
Takaisin
Top