Imetysjutut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sakura
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
olikohan nyt vaan sattumaa, kun parin viikon tauon jälkeen join weledan imetysteetä, ja yhtä pitkästä aikaa tissit on tänään tuntuneet moneen kertaan pinkeän täysiltä, ja paitakin kastunut :D

Kolmenmamma meiän tytöllä oli flunssa vaikka pienillä pitäisi hyvä vastustuskyky olla. :( Yleensä se ei kai vaarallista ole kunhan ei kova kuume nouse ja imeminen sujuu,mutta kauhen kuuloista se räkäkorina on ja kyllä tyttö oli itkuisella tuulella.Nenäfridan ja keittosuolaliuoksen avulla selvittiin,nyt on räkäisyys vähentynyt mutta pari viikkoa tätä kesti.Ei kiitos uusia pöpöjä!!Nyt oon vuorostani itse flunssainen..

olikohan nyt vaan sattumaa, kun parin viikon tauon jälkeen join weledan imetysteetä, ja yhtä pitkästä aikaa tissit on tänään tuntuneet moneen kertaan pinkeän täysiltä, ja paitakin kastunut :D

Siinä Weledan teessä on just sitä sarviapilaa! Mistä ostit?

Okei. No hyvä tietää. Vauvalla oli ainakin paino noussu h yvin eilisestä kun oli 80g noussu. Jos näin jatkuu niin painohan on aikamoinen muutaman viikon kuluttua.:) Eikä vauva kyllä yleensä jaksa syödä kun keskimäärin 60ml kerralla. Kai se on sopiva määrä kun painokin nousee. Ja yleensä syö n. 2-3 välein. Eiköhän se tästä kun itekin vois lopettaa panikoinnin niin maitoakin vois tulla enemmän.
Nyt vaan tuottaa vähän huolta, että onko vauva saanut veljiltään flunssan. On pärskinyt tänään ja nenästä tulee vähän räkää.:( Eipä se äidinmaito suojaakkaan kaikelta jos niin käy. Kun itelläkin on vähän flunssaa.

Kuulostaa kyllä todella hyvältä! 60g on iso kerta-annos, koska vauvan vatsa on tulitikkuaskin kokoinen ja näin ollen täyttyy jo about 30ml annoksestakin. Ja 80g painonnousu yhdelle päivälle on valtavaa!

Meillä neuvola sanoi, että on ihan normaalia jos jonain päivinä paino ei nouse ollenkaan ja joinain päivinä nousee enemmän. Tämän takia painoa ei tarvis edes punnita joka päivä, ettei stressaa turhaan jos joskus paino ei nousekaan.

Meillä esim. kakataan niin epäsäännöllisesti, että niinä päivinä kun ei kakata, paino nousee ja niinä päivinä kun kakkaa tulee yli äyräiden, paino saattaa jopa laskea. Meidän neuvolan mielestä tämä on ihan normaalia ja ei mitään syytä huoleen.

On kyllä jännä miten neuvoloiden suosituksissa on isoja eroja, jos teillä ollaan oltu 20g/päivä painonnoususta huolissaan ja meille ja joillekin muillekin neuvola on sanonut, että tuo on ok painonnousu. Turhaa stressiä aiheuttaa tollanen neuvola jos tekee kärpäsestä härkäsen. Teillähän tuntuis menevän oikein hienosti! :)

Muistaakseni kyllä se 20g/pvä pitäisi olla minimi. Et vähintään sen verran ellei taustalla ole mm keskosuus. Myöskin neuvolan käyrät kertovat kulkeeko paino missä. Pituudellahan ei alussa niin suurta merkitystä ole.

iness, meillä on alkanu nyt olee tommosta samaa meininkiä. oon miettiny, et oiskohan se sitä et vauva on tajunnu että pullosta on paljon helpompi syödä niin ei viitsi keskittyä tissistä syömiseen, varsinkaan väsyneenä.

sakura: Juu,kyllä itekin hieman ihmettelin kun oikein lääkäri oli käskenyt alottaa korvikkeen antamisen. Ja ohjeeksi tuli joka imetyskerran jälkeen 20ml ja antaa enemmänkin jos jaksaa syödä. Mun mielestä ihan hirveä määrä noin pienelle kun sehn syö monen monta kertaa päivässä. Mä oon antanut korviketta vaan yhden kerran päivässä ja 50-60ml. Se on riittänyt ihan hyvin kun paino oli eilisestä taas noussu 40g.:) Ja oon laskenut pumpatut maidot + korvikkeen määrän niin vauva syö tuon reilun 5dl päivässä. Eiköhän me olla sitten ihan oikeilla jäljillä tän homman kans. Vauva syö hyvin rintaakin kun sitäkin välillä tarjoan ette ihan unohda. Imuote on vieläkin hieman väärä, mutta näin pysyy ainakin nännit ehjänä ja maitomäärät sopivina kun syö vain muutaman kerran päivässä rintaa.

Itu1: Kurja juttu, että teillä on sairastettu jo flunssa.:( mutta onneks selvisitte kuitenkin vähällä. Noin pienillä on niin kurjaa jos tulee kipeeks. Meillä on esikoinen koulussa ja mietin jo kauhulla tulevaa talvea, että mitä kaikkia pöpöjä sieltä kulkeutuu kotiin.
Katotaan tuleeko vauva enemmän kipeeksi kun nyt ainakin vaan vieläkin pärskii ja välillä nenässä on vähän räkää.

Kiitos kun täältä on saanut neuvoja ja tukea!:) Itsellä meinas iskeä ihan epätoivo ja tuntui ihan kuin olis ensimmäinen lapsi vaikka oonkin mallikkaasti saanu imetettyä kaks ennestään.:D

Jaahas, mitenköhän meidän imetyksen mahtaa käydä? Mitään helpotusta ei näy öihin tulevan. Viime yönkin tyttö asui tissillä, ei rauhotu mun viereen muuten kun tissi suussa. Tutille raivoaa vaan. Mulla oli aamulla rinnat jo kipeät kun niitä on koko yö lutkutettu. Nukuttua en saanut juuri mitään. Mä alan olla ihan loppu! Illalla vauva sai tissin lisäksi korviketta, ensin söi 90ml heittämällä, edelleen jäi itkuiseksi ja veti vielä 40ml lisää. Siltikään ei nukahtanut. Kun lopulta nukahti niin heräsi jo kahden tunnin päästä ja taas tissille. Mä vihaan imettämistä, tää vie musta kaikki voimat. Anteeksi kauhea valitus mutta kolme viikkoa valvoneena alkaa olla todella hermot lopussa....:sad001 Alan olla kypsä lyömään hanskat tiskiin.

Meillä on nyt viikonloppuna selvästi alkanut tiheän imemisen kausi. Pojalla on ikää kolme viikkoa ja neljä päivää. Alkuviikosta nukuttiin yöllä 5+5 tuntia ja päivälläkin tuli yhdet pitkät melkein neljän tunnin päiväunet. Nyt on syöttöväli korkeintaan kaksi tuntia, välillä alle tunti. Onneksi näiden kausien pitäisi olla ohimeneviä ja maitoa tulee toistaiseksi oikein hyvin.

Jaahas, mitenköhän meidän imetyksen mahtaa käydä? Mitään helpotusta ei näy öihin tulevan. Viime yönkin tyttö asui tissillä, ei rauhotu mun viereen muuten kun tissi suussa. Tutille raivoaa vaan. Mulla oli aamulla rinnat jo kipeät kun niitä on koko yö lutkutettu. Nukuttua en saanut juuri mitään. Mä alan olla ihan loppu! Illalla vauva sai tissin lisäksi korviketta, ensin söi 90ml heittämällä, edelleen jäi itkuiseksi ja veti vielä 40ml lisää. Siltikään ei nukahtanut. Kun lopulta nukahti niin heräsi jo kahden tunnin päästä ja taas tissille. Mä vihaan imettämistä, tää vie musta kaikki voimat. Anteeksi kauhea valitus mutta kolme viikkoa valvoneena alkaa olla todella hermot lopussa....:sad001 Alan olla kypsä lyömään hanskat tiskiin.

Voisko mies syöttää yöllä pumpattua tai korviketta? Huoliiko vauva pullon kuitenkin? Pakkohan sun on saada nukkuakin. Jos fiilikset on noi, niin muiden pitää jeesata, ei siinäkään ole järkeä, että ajaa imettämisen takia itsensä ihan loppuun.

Mä tein sen valinnan, että luovuin täysimetystavoitteesta, koska se olis tarkottanut tiheitä yösyöttöjä maidontuotannon lisäämiseksi. Nyt kun iltapäivällä annetaan 40ml ja illalla toinen samanlainen satsi, vauva nukkuu sen 5-7h pätkän putkeen. Ei nukkuis ilman korviketta. Ihan oman jaksamiseni takia tein tämän ratkaisun. Vauva saa kuitenkin 80%sesti äidinmaitoa.

Sympatiaa sinne Aamu! Olen myös ehtinyt miettiä koko touhun lopettamista, just sellanen fiilis että imetys vie kaikki voimat ja vielä kun tissit on niin kipeät! Oon tehnyt nyt niin, että öisin imetän vain rintakumin kanssa. Muuten menee nännit rikki jja itkee sekä äiti että tyttö. Meillä on kuitenkin valoa näkyvissä, kun parina yönä on nukuttu kolmisen tuntia putkeen ja tissitkin on saanu levätä. Tänään tosin päiväunet jäi puoleen tuntiin ja rinnalla on ollut tunnin välein. Voiko se tiheän imun kausi olla jo nyt vähän alle 3 viikkoa vanhana??

Syysmorsian tää ei oo mitään faktaa mut mä en usko et ne tiheän imun kaudet menis niin kalenterin mukaan,mä ainakin olin havaitsevani sellaisia jaksoja meillä vähän miten sattuu.

No joo, se kyllä oliskin aika erikoista jos kaikilla olisi ne tiheän imun kaudet just niinkin kirjoissa lukee. Eli ehkä tää on nyt just sitä sitten. Huoh, toivottavasti yöllä edes nukkuisi vähän pidemmän pätkän taas. Tosi jännä, kun yleensä on nukkunut päivällä kolmekin tuntia putkeen mut tänään ei puolta tuntia pidempiä nokosia. Mistä just luin että vastasyntynyt nukkuisi jopa 14 tuntia vuorokaudessa... Eipä täällä ainakaan.

Meilläkin on välillä päiviä kun ei vauva nuku sitten millään,ja on silloin kyllä äkäinen!Sit taas joskus koisii melkein koko päivän ja silloin ihmettelee miten muiden vauvat ehtii niin seurustelemaan ja kaikkea. :D Ei tässä vaan ole mitään logiikkaa!

Jostain luin, että tiheän imun kaudet on about 3vkon, 6vkon, 3kk:n ja 6kk:n kohdalla. Siis suunnilleen, yksilölliset vaihtelut voi olla isojakin.

Tiiättekö yhtään paljon teidän vauvat jaksaa syyä kerralla? Siis millilitroissa. Ja minkä ikänen vauva? Meillä syö noin 100ml kerrallaan n. 3h välein. Vauva 1kk1vko

Muakin kiinnostaa Catin kysymys!Syötetään pullosta niin harvoin,ettei ole hajuakaan paljonko tuolta rinnasta milloinkin lähtee.Siksi on vaikea arvuutella paljonko pitäisi kerta-annokseksi pumpata.Joskus 4vk ikäisenä vauva veti jo 100ml pullosta ja saman verran sain pumpattua yhdestä rinnasta mut onko määrät yleensä oikeasti noin isoja tuossa iässä ja siitä enenemään päin vai olikohan tuo vaan joku syöppökausi..

Meillä tyttö veti eilen illalla korviketta pullosta yhteensä 140ml kahdessa erässä ja sitä ennen olin imettänytkin molemmista tisseistä. Varmaan semmonen 100ml olis aika normi annos jos on pelkällä korvikkeella. Yksilöllinenhän se tarve tietty on. Joku vetää enempikin ja varmasti myös vauvan koko vaikuttaa.

Takaisin