Imetysjutut

Varmasti tosi yksilöllistä mutta vauvan vatsalaukku on tulitikkuaskin kokoinen joten aika pienestä pitäs tulla täyteen mut venyyhän se vatsalaukku toki ajanmyötä ja toisaalta, kun maito on nestettä, varmaan sulaakin aika nopeasti vatsalaukusta ja taas mahtuu lisää.

Me ei olla vielä annettu 40ml isompia annoksia vaikka tuo kyllä pullosta horisi varmaan vaikka millaisia satseja. pullon jälkeen saa rintaa vielä niin on kyllä tyytyväinen, ei kyl mitään hajua millaisia satseja mahtaa rinnasta imeä.
 
Ny täytyy kysyä kyll et kuinka nopiaa maito "uusiutuu" rintaan? Taisin syödä jotain väärää ja vauvan vattaa vääntäny koko illan ja yön. En oo uskaltanu rintaa ny antaa vaan oon pumpannu välillä maitoja pois. Tähänki asiaan pitäis perehtyä ku vaan olis aikaa... Niin joo ja mitähän EI kannata syödä? :grin
 
Meillä vauva syö pullosta kerralla noin 60-80ml omaa pumpattua maitoa tai 20ml korviketta ja 60ml omaa maitoa sekaisin, olen pakastanut omaa maitoa 60ml kerta annoksiin ja sitten yleensä lisään siihen hieman korviketta. Meillä vauva on 1kk 2viikkoa

Sent from my C6903 using Vau Foorumi mobile app
 
Hämmensi tässä sekin että kaverin vauva on 3kk ja syö useimmiten 60ml kerralla..ehkä se määrä ei kasva koko ajan vaan meniskö se jotenkin kausittainkin kasvuspurttien mukaan.
 
Me saatiin neuvolasta sellainen ohjekirjanen ensimmäisen vuoden ravinnosta ja siinä sanottiin viitteellisinä arvoina korvikkeesta näin:
0-1kk: 500-600 ml/vrk
1-2kk: 600-800 ml/vrk
2-3kk: 700-1000 ml/vrk
3-5kk: 700-1200 ml/vrk
5-6kk: 700-1000 ml/vrk
6-8kk: 600-800 ml/vrk
8-12kk: 600 ml/vrk

Varmaankin äidinmaitoa menee vastaavat määrät. Äidinmaito sulaa nopeammin kuin korvike, siksi korvikevauvat syövät harvemmin.

Babyinfon sivuilla (muistaakseni) sanottiin, että ekat kuusi viikkoa on totuttelua imetyksessä. Sinä ainaka vauva ja rinnat etsivät sopivan suhteen tarjonnan ja kysynnän välille. Sen jälkeen homman pitäisi helpottua ja tasaantua. Siellä myös sanottiin, että tyhjän tuntuiset rinnat eivät ole suinkaan tyhjät, vaan niistä saa sitä parempaa rasvaista takamaitoa. Kun kysyntä ja tarjonta kohtaavat, rintojen ei pitäisikään enää tulla pinkeiksi ja koviksi niin kuin imetyksen alussa.
 
Muokattu viimeksi:
Ei oo mullakaan mitään käsitystä miten paljon vauva kulloinkin maitoa imee, kun tissillä mennään. Kaks kertaa oon pumpannut ja molemmilla kerroilla tuli alle 40 ml. Uskon kuitenkin että vauva saa imemällä enemmän. Tai sit ei ja sen takia syö niin usein... Hmm...

En oo varma uusiutuuko maito kokonaan parissa tunnissa,mutta oon ainakin kuullu että tyhjiin syöty rinta täyttyisi siinä ajassa. Ja kahvia, suklaata, sitrushedelmiä ja kuplivia juomia kannattaa välttää. Ainakin.
 
Kas että kahvi, suklaa ja kuplivat juomat ovatkin juuri niitä, joilla sitä on tottunut aikaisemmassa elämässä piristämään itseään väsymyksen keskellä, ja samaan olen sortunut nyt imetysaikanakin. Onneksi vauvalla ei vielä ole kai ollut isompia vatsavaivoja, ehkä riittää jos noita alkaa vältellä nyt...
 
Voikohan vauvan imemää maitomäärää jotenkin päätellä siitä, paljonko toisesta rinnasta kertyy samaan aikaan kerääjään? Etenkin aamuisin, kun kerään ylimääräistä maitoa, sitä jää toisesta rinnasta kerääjään helposti joku 30--40 ml, ja sen jälkeenkin vauva saa vielä imemällä siitäkin rinnasta jotain irti. Eli jos vauva imee molemmat rinnat tyhjiksi, se voisi hyvinkin saada desin verran maitoa kerralla?

Täällä nyytti siis kaksi viikkoa, viisi päivää vanha.
 
Muokattu viimeksi:
Luulen että imemällä kyllä irtoaa enemmän kuin pumpulla tai kerääjällä mut kai ne suuntaa antaa. :) Mulla ei jää kerääjään mitään,tai nyt en oo hetkeen kokeillut.Mulla ei toinen rinta juurikaan valuta imetyksen aikana.

Noita ruoka-aineita ei oo pakko vältellä,kokeilemalla selviää vaikuttaako mitään.Eli jos ei syyskuinen oo vauvalla ollut väänteitä,uskallat varmaan syödä jatkossakin..Vaikka aika monella noi äsken mainitut taitaa vaikuttaa.Meiän neuvolan listalla oli mainittu myös maito,ruisleipä,sipuli,paprika yms eikä tollasia perusaineksia ehkä kannata jättää pois jos ei ne erityisesti vaikuta.Tosin mä en osaa vetää yhteyttä onko joku iltahuuto ollutkin ruoka-aineesta johtuvaa.
 
Maidon ja ruisleivän olin kuullutkin, ja molempien käyttöä vähensin heti alkuun tietoisesti. Kyllähän tuokin joskus kitisee ja vääntelehtii illalla löytämättä hyvää asentoa oikein missään. Yleensä ne ovat vain olleet päiviä joina se on nukkunut tavallista vähemmän ja / tai iltaa kohti on ollut tavallista enemmän hälinää / kovia ääniä ympärillä tai sitten se on jäänyt tuijottamaan välkkyvää tv-ruutua illalla liian pitkäksi aikaa, eli olen pistänyt itkuisuuden yliväsymyksen piikkiin.
 
mä oon kyllä juonut maitoa ja syönyt ruisleipää. En oo huomannut että erityisesti vaikuttaisi vauvan vointiin, mutta nämä nyt onkin taas niin yksilökohtaisia juttuja. Kokeilemalla selviäis juu, mutta muutenkin on niin rankkaa ettei tee mieli ottaa riskiä et tulis vauvalle ylimääräistä kipua ja huutoa vaikka suklaata kyllä tekis mieli!
 
Mä kuvittelisin että ne ruokavatsanväänteet aiheuttais ihan sellasta kipuitkua,vai miten on ollu teillä jotka ootte sitä tunnistaneet?Sellaisen lievemmän kitinän mäkin oon tulkinnut useimmiten väsymyksen piikkiin.Varsinaista salatiedettä tää vauvan itkujen tulkinta! :D
 
Maitohommaa mäkin oon miettinyt mut en tiiä pitäiskö sit jo ottaa purkista lisäkalkkia. Ärsyttävää jos joutuu tollasia muuten terveellisiä perusruokia välttelemään!
 
Niinpä ja sit kun tuntuu että ylipäätään terveellisen ja monipuolisen ja sen mitä tekis mieli- ruuan laittoon ei vaan jaksa tai ehdi panostaa... mä oon haikaillu ihanasta ja isosta ja monivärisestä salaatista jo hyvän aikaa mut tekemättä on jääny... hyvä kun perunat tai jonkun muun ite ruuan ollaan kyhätyksi saatu.
Oon kyllä kans juonu maitoa ihan kalkin takia ja kahvia pari kuppia päivässä. Musta on niin kiva kun nyt kahvi taas maistuu toisinkuin raskaana ollessa. Ja pakko on sitä saada et pysyy hereillä. Meilläkin jnkv vatsaa vauvalla vääntää ja harvaksemmin kakkailee.
 
Mä syön surutta juustoa ja jugurttia, en tiedä onko ne sitten yhtään parempia mahavaivamielessä kuin ihan maito...
 
Mullekin jostain syystä kahvi maistuu nyt tosi hyvin!Mut en silti juo kuin pari kuppia päivässä,ei ehdi. :D

Pitäis illalla etukäteen pilkkoa salaatit,kuoria välipalahedelmät ja tehdä aamupalat seuraavaan päivään jos haluaisi oikeasti monipuolisesti syödä.Päivällä ei vaan ehdi koska meiän neiti ei oikein viihdy itsekseen.Ei vaan kauhesti jaksaisi aikaa (ja rahaa!) uhrata ruokahommiin.Pakastekasvikset on aika paljon käytössä vaikka ei ne ihan tuoreita vastaa.
 
Voikohan vauvan imemää maitomäärää jotenkin päätellä siitä, paljonko toisesta rinnasta kertyy samaan aikaan kerääjään? Etenkin aamuisin, kun kerään ylimääräistä maitoa, sitä jää toisesta rinnasta kerääjään helposti joku 30--40 ml, ja sen jälkeenkin vauva saa vielä imemällä siitäkin rinnasta jotain irti. Eli jos vauva imee molemmat rinnat tyhjiksi, se voisi hyvinkin saada desin verran maitoa kerralla?

Täällä nyytti siis kaksi viikkoa, viisi päivää vanha.

Ei voi päätellä muutakuin sen, että todennäköisesti maitoa tulee hyvin mutta määrää ei pysty arvioimaan oikeastaan edes suuntaa antavasti. Yleensä imemällä rinnasta irtoaa moninkertaisesti se määrä mikä pumpulla tai varsinkaan kerääjällä joten noilla spekseillä on aika todennäköistä, että sulta tulee maitoa paljon. Jos vauvan imuote on hyvä, hän varmasti saa runsaasti maitoa.
 
Toistaiseksi oon syönyt ihan kaikkea enkä ole huomannut mitään tiettyä joka vatsavaivat aiheuttaisi. Jos joku selkeästi näyttäisi aiheuttavan oireet niin ehkä vähentäisin. Kahvi on nyt ehdoton välttämättömyys jotta edes jotenkin pääsen käyntiin aamulla. Päiväkahvitkin on pakko keittää. Tänään meinasin nukahtaa neljän maissa kun päiväkahvi jäi juomatta.
 
Mulla on kyllä aika hyvät vatsaturvotukset ollu itselläkin,en vaan tajua onko se todella joku mitä syön vai voiko vieläkin jotenkin johtua raskaudesta/synnytyksestä?? :sad001 Kun ei mulla sitä ennen ollut mitään ongelmaa ja syön kuitenkin ihan samaa peruspöperöä kuin aina.
 
Kyllä meillä ainakin vatsavaivat aiheutti ihan tunnistettavaa kipuitkua ja vauva piti käsiä vatsan päällä. On vielä esikoinen kyseessä ja oltiin ja ollaan kumpikin aika hukassa siitä mitä mitäkin itku tarkoittaa ja silti tunnistettiin milloin on vatsakipuja. Maitohappobakteereiden antaminen ja ruisleivän pois jättäminen sitten auttoi niin ettei nyt ole juuri yhtään vatsavaivoja. Tai sitten oli sattumaa, ainakin itsellä myös vatsavaivat väheni samaa tahtia kuin pienellä. Muuta en ole jättänyt pois enkä jätäkään jos ei ole vaivojen takia tarpeen.

Meillä on tänään taas melkein asuttu rinnalla. Poika imee tyytyväisenä ja nukahtaa sitten rinnalle. Herää kuitenkin pian kun on siirtänyt sänkyyn tai jättänyt uinumaan meidän sänkyyn ja haluaa taas tissiä. Ja näin meni melkein koko päivä. Välillä viihtyi vähän aikaa lattialla tai sylissä mutta siinäkään ei kovin kauaa mennyt kun alettiin vaatia tissiä. Mitä ihmettä? Ikää 4 viikkoa ja 6 päivää että ei kai tässä välissä pitäisi minkään tiheän imun kaudenkaan olla... Ei voi edes epäillä ettei rinnoista tule mitään, kun valuttaa imemättäkin ihan kiitettävästi. Ei voi kuin hämmästellä kuinka paljon pieneen ihmiseen uppoaa maitoa. On vaan aika väsyttävää, kun ei tosiaan puhettakaan varttia pidemmistä päiväunista niin että äiti saisi hieman omaa aikaa ja esim syödä rauhassa. Onneksi on mies pitämässä poikaa niin voi syödä ja käydä vessassa ilman että pitää pitää vauva sylissä silloinkin...
 
Takaisin
Top