Imetysjutut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sakura
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Itu en tiedä muualla, mutta pk-seudun neuvoloilla avoneuvola toimii 1krt/vkossa usein vain pari tuntia. Esim joka torstai klo 8-10. Ideana on et voi vaan mennä neuvolaan ilman ajanvarausta ja usein pitäis olla joku "pikainen asia" esim. Punnitus, rokotukset, sydänäänten kuuntelu yms.

Sarviapilasta en oo kuullutkaan. Kiinnostaisi kyllä tietää auttaako. Entä onko imetystee auttanut joillakin lisäämään maidontuloa?

Weledan imetysteessä on tuota sarviapilaa. Mullakin on joku imetystee mut siinä oli muita yrttejä kuin sarviapilaa ja ne ei vissiin niin tehokkaita kuin tuo, joten sarviapilaa syön nyt erikseen kapseleina. Monet vannoo sen nimeen.

Kiva kuulla että en ole ainoa joka tuskailee imetysongelmien kanssa. Maitoa kyllä ilmeisesti riittää, pakko se on uskoa kun paino on noussut hyvin jokaisessa punnituksessa kun se alkoi alun laskun jälkeen nousemaan. Mutta imuote ei vieläkään ole ihan kunnossa. Poika avaa suutaan kovin vähän eikä aina taida pää oijetakaan ihan tarpeeksi. Lopputuloksena usein kipua ja rinnanpää vino kun poika päästää irti. Rikki ei sentään ole vielä mennyt. Ja sitten on se veuhtominen. Välillä heilutellaan päätä, välillä sätkii jalat ja kädet. Kyljellään imettäessä tuo saa potkittua itseään liikkeelle niin että saa sitten kokoajan olla korjaamassa asentoa ja vatsakin sektion jäljiltä vielä vähän arka niin ei kovin kivalta tunnu kun polvi osuu siihen.

toi tissillä riehuminen ja riuhtominen on kyllä ärsyttävää. meillä muuten sujuu imetys kyllä hyvin, mut jos vauva on väsyny tai mahaan sattuu (näin oon itse tulkinnu) alkaa hirveä elämöinti. yhtäkkiä vaan kesken syömisen hän alkaa huutaa ja heilutella päätä ja kun tissi suusta irtoaa niin huuto vaan yltyy. välillä iltaisin/öisin oon turvautunu pulloon kun imetyksestä ei vaan tahdo tulla mitään.

meilläkään poika ei aina avaa suutaan kunnolla, tai sitten "korjaa" hyvän otteen päästämällä vähän irti ja nappaamalla suuhun vain vähän rinnanpäätä. hirmu imuvoimalla tietysti.. ylähuulikin pojalla jää usein tiukaksi viivaksi. rinnanpäät aina väärän muotoiset ja rikki, vaikka kuinka yritetään saada oikea ote, ja sairaalassakin kehuivat miten hyvin imetys sujuu.
eikä tuo maidontuotantokaan kovin huimaa ole, mutta kaipa vauva saa tarpeekseen..ainakin vaippojen perusteella :/

Mää kuulin ihan vasta äskettäin tuosta imetysteestä, pitää käydä hakemassa ja kokeilla! Teetä tulee muutenkin juotua näin viilenevinä syyspäivinä :) Löytyykö sitä tavallisesta ruokakaupasta vai pitääkö hakea luontaistuotekaupasta?

Joo, tui rinnalla riuhtominen on kyllä tosi tuskastuttavaa! Eilisilta meni ihan hirveeksi, kun ei rauhoittunut syömään vaan potki ja huitoi. Onneks ei oo sektioarpea, sen kans olis vielä ikävämpää voin kuvitella. Kun itsellä vielä oli pää kipeä ja väsy, niin miehellä olikin täällä kaksi itkevää naista... Niin hirvee kipu rinnoissa. Kaalinlehtiäkin kokeiltiin.

Mää kuulin ihan vasta äskettäin tuosta imetysteestä, pitää käydä hakemassa ja kokeilla! Teetä tulee muutenkin juotua näin viilenevinä syyspäivinä :) Löytyykö sitä tavallisesta ruokakaupasta vai pitääkö hakea luontaistuotekaupasta?

Sitä teetä missä on sarviapilaa, olen bongannut vaan nettikaupoista, ruokakaupoista en ole löytänyt, eikä Life luontaistuotekaupassa. Mutta Lifessä oli kapseleita kyllä.

Täälläkin on alkanut tuo pään heilutus ja reuhtominen rinnalla etenkin yösyötöillä, vauva siis 2 vkoa 2 päivää. Tuntuu että vauva vain väsyttää itsensä siinä yli... Viime yönä nostin sen kesken kohelluksen rintakehän päälle vatsalleen, johon simahti saman tien ja nukkui seuraavat pari tuntia raskaasti (nukuin kyllä itsekin). Ei voi ymmärtää kaikkia noiden aivoituksia, mutta ei tuolla ilmeisesti enää silloin mahdoton nälkä ollut, kun seuraavalla heräämiselläkään ei ihan epätoivon vimmalla imenyt.

Niin ja otteesta: täällä on usein just yöimetyksillä rinta niin täynnä, ettei vauva saa kunnon otetta, mutta se nyppii ja ottaa pikkuimaisuja niin kauan, että nänni muokkautuu suuhun sopivaksi. Jos se on liian väsynyt tuohon, nousen suosiolla imettämään istuen, kun se tuntuu olevan täällä se helpoin asento sekä mulle että vauvalle saada kunnon ote.

Mä laitan kyljellään imettäessä tyynyn vauvan selän taakse niin ei pääse kierimään kauemmas.Viuhtomiskohtauksiin tietty ei sekään auta.

Meillä esiintyy myös tota riuhtomista ja eilen illalla annoinkin sitten korviketta kun tyttö oli taas viettänyt koko illan tissillä. Mä tulkitsin sen reuhtomisen ja hermoilun niin ettei sieltä rinnasta enää tullut mitään. Korvikkeen jälkeen sitten nukahti. Ainoa vaan että korvike pahentaa vatsavaivoja meillä eli siinä mielessä en mielellään antaisi sitä mutta minkäs teet.

Meillä myös reuhdotaan ja heilutaan välillä rinnalla. Se reuhtominen on kuulemma sitä, että vauva itse yrittää korjata omaa imuotettaan ja hermostuu jos ei heti onnistu. Imetysasennon vaihtaminen vois tossa kohtaa jeesata myös koska käytännössä imettävän rinta ei ole koskaan tyhjä, siellä on yleensä aina joku kolkka josta jotain irtoaa kun vaan vauva korjaa imuotettaan tai vaihdetaan asentoa. Vauva tyhjentää rinnan parhaiten oman leukansa puolelta.

Meilläkin otettiin sitten taas "yöpulloannos "korviketta viime yönä klo 2 kun koko ilta oli käytännössä tissillä oltu ja imi vaan aina ahnaasti. Pullosta meni hotkaisten ja tissiä vielä myöhemmin päälle. Mä en sitten oikeestaan muuta iltaisin ole tehnykään kun imettänyt, pikaisesti suihkussa käynyt ehkä. Ja yöunille taas sitten kolmelta, meinasin kyllä nukahtaa ennen kuin vauva ihan väkisin kun rytmimme on näköjään nyt tällainen...

Mä oon nyt tänään iltapäivästä lähtien pumppannu pelkästeen enkä imettäny ollenkaan. Nännit on niin arat ja toisesta tuli hieman vertakin niin totesin ettei tuu mitään kun sattuu niin paljon. Nyt on vauva syöny kaiken pumpatun maidon pullosta tai hörpyttämällä mukista. On niin ahdettu maitoo täyteen että nukkuu tosi sikeesti.:) En tiedä millasia määriävpitäis tulla maitoa ton ikäsille, mutta ite oon saanu kahen tunnin välein pumpattua eka 90ml yhteensä maitoa. Nyt viimesellä pumppauksella sain enään 20ml yhteensä. Mutta ajattelin pumpata kahen tunnin välein nyt muutaman päivän ja yölläkin muutaman kerran että saisin maito määrät kasvuun. Jos sitten yrittäis uudestaan imetystä ja korjata imuotetta. En tiedä meneekö ojasta allikkoon tää homma mutta näin ainakin saan enemmän maitoo vauvalle.:|

Mä oon nyt tänään iltapäivästä lähtien pumppannu pelkästeen enkä imettäny ollenkaan. Nännit on niin arat ja toisesta tuli hieman vertakin niin totesin ettei tuu mitään kun sattuu niin paljon. Nyt on vauva syöny kaiken pumpatun maidon pullosta tai hörpyttämällä mukista. On niin ahdettu maitoo täyteen että nukkuu tosi sikeesti.:) En tiedä millasia määriävpitäis tulla maitoa ton ikäsille, mutta ite oon saanu kahen tunnin välein pumpattua eka 90ml yhteensä maitoa. Nyt viimesellä pumppauksella sain enään 20ml yhteensä. Mutta ajattelin pumpata kahen tunnin välein nyt muutaman päivän ja yölläkin muutaman kerran että saisin maito määrät kasvuun. Jos sitten yrittäis uudestaan imetystä ja korjata imuotetta. En tiedä meneekö ojasta allikkoon tää homma mutta näin ainakin saan enemmän maitoo vauvalle.:|

Sultahan tulee älyttömän hyvin maitoa jos 90ml olet saanut pumppaamalla! Tiedän monia jotka on täysimettäneet monta lasta ja eivät koskaan heru pumpulle 20 miiliä enempää. Eli vaikket heruiskaan noin hyvin pumpulle, ei sekään kertois siitä, että sun maito ei riitä. koska vauva imee moninkertaisesti tehokkaammin kuin pumppu, mikäli siis vauvan imuote on kunnossa.

Pienellä vauvalla vuorokauden kokonaistarve maidolle on n.5-6dl jos syöttää korviketta, äidinmaidosta voi riittää huomattavasti vähempikin, etenkin jos mukana on rasvaista takamaitoa.

Okei. No hyvä tietää. Vauvalla oli ainakin paino noussu h yvin eilisestä kun oli 80g noussu. Jos näin jatkuu niin painohan on aikamoinen muutaman viikon kuluttua.:) Eikä vauva kyllä yleensä jaksa syödä kun keskimäärin 60ml kerralla. Kai se on sopiva määrä kun painokin nousee. Ja yleensä syö n. 2-3 välein. Eiköhän se tästä kun itekin vois lopettaa panikoinnin niin maitoakin vois tulla enemmän.
Nyt vaan tuottaa vähän huolta, että onko vauva saanut veljiltään flunssan. On pärskinyt tänään ja nenästä tulee vähän räkää.:( Eipä se äidinmaito suojaakkaan kaikelta jos niin käy. Kun itelläkin on vähän flunssaa.

On hyvältä kuulostava määrä kolmenmamma tuo teidän vauvan kerta-annos! Tsemppiä vaan! Meidän terkka sanoi flunssasta että nämä vielä ihan pienet kyllä yleensä selviää siitäkin lievemmällä, toivotaan että teilläkin!

Meillä tyttö syönyt koko ajan todella hyvin tissiä kunnes viime yönä toppas..kauhean vaikeasti alkoi ensin imeä ja kun hetken imemisen jälkeen tissi tippui suusta niin voi sitä raivon määrää ja kesti puoli tuntia ennen kun sain uudestaan syötettyä, aina kun yritti antaa tissiä uudestaan nii huuto alkoi, nälkä oli koko ajan koska tutia välillä imi todella rajusti että sain rauhoittumaan. Ja aamulla sama mutta yli puolen tunnin yrittämisen jälkeen että alkaisi syödä nii ei, ei huoli. Ei edes yritä ottaa tissiä suuhun kun tyrkyttää ja tekee kaikkensa vaan huuto yltyy, lopulta jouduin antamaan pakkasesta aikaisemmin pumppaamaani maitoa pullosta ja se kelpasi. Ei voi ainakaan siitä johtua etteikö tissistä tulisi maitoa koska pumppasin itse pullosyötön jälkeen toisesta tissistä 120ml maitoa varastoon pakkaseen. Päivällä vajaan puolen tunnin tappelun jälkeen alkoi ime tissiä melkein normaalisti mutta auta armias kun tissi tippui taas suusta niin se huudon määrä ja kun huutaa niin paljon niin samalla pulauttaa kaiken maidon ulos mitä oli ehtinyt juuri syödä.. Kun tissiä tarjoaa niin tyttö ei edes yritä ottaa sitä suuhun vaan alkaa hermoilla heti kun tyrkyttää vaikka olisi ollut 4h syömättä ja nälkä on...ääh epätoivo iskee

Sent from my C6903 using Vau Foorumi mobile app

Takaisin