Ei ole imetys helppoa juu. Täällä ongelmana tällä kertaa ilmeisesti runsaasta maidontuotannosta johtuvat vauvan rintaraivarit ja vatsavaivat, ja jälleen kerran tukkeutumassa olevat maitotiehyet.
Meillä on vauvan kanssa ollut alusta asti imettäessä sellaista, että vauva saattaa hamuta ja nokkia rintaa ihan raivoisasti, mutta ei tartu kiinni. Jo synnytyssalissa ensi-imetyksen kanssa kävi noin, ja vasta toisesta rinnasta jonkin aikaa yrittämällä lopulta tarttui kiinni. Aluksihan kyse oli varmaan vain siitä, että vauvalla oli opettelemista imuotteen saamisessa.
Vielä sairaalassa ollessa ennen maidon kunnollista nousua rintoihin alkoi olla sitä, että jonkun aikaa imettyään ja imuotteen irrotessa alkoi se sama raivoisa hamuaminen, ja siihen auttoi vain rinnan vaihto. Osasi siis tarttua, mutta ei tarttunut vain enää uudestaan siihen samaan rintaan, josta oli jo imenyt. Tulkitsin sitä niin, että rinnasta ei enää tullut maitoa ja raivostui siksi.
Viime aikoina on ollut tuota samaa, että saattaa vähän aikaa imettyään irrottaa imuotteen, jonka jälkeen jatkaa raivoisaa hamuamista, mutta ei tartu uudestaan kiinni. Musta on itsestä kuitenkin tuntunut, että maitoa kuitenkin tulee. Eilen aloin ekan kerran miettiä, että mahtaako se imuotteen irrotus ja sen jälkeinen hamuaminen ja raivoaminen johtua siitä, että haluaisi imeä, mutta maitoa tulee liikaa ja vatsa on jo täysi. Edellisyönä nimittäin tein niin, että tuossa vaiheessa lopetin yrityksen saada vauva tarttumaan rintaan uudestaan ja lykkäsin sen sijaan tutin suuhun, niin siihen loppui raivoaminen ja tyttö nukahti melkein heti. Jotenkin sitä on aina tulkinnut vauvan rinnan hamuamisen automaattisesti näläksi. Vaikka olen jo kaksi lasta imettänyt ennen tätä, niin tää on mulle ihan uusi tilanne, että vauva voi raivota rinnalle siksi, että sieltä tulee liikaa maitoa. Toisen lapsen kohdalla mulla tuli myös maitoa runsaasti, mutta tällaista ongelmaa ei kuitenkaan ollut. Silloin vauva imi aina tyytyväisenä pitkiäkin aikoja.
Eilen illalla tilannetta sekoitti vauvan ilmeisen kivuliaat vatsavaivat. Itkuun tulee helposti tarjottua rintaa, mutta nyt sitä maitoa on tullut niin, että hyvä kun vauva ei imiessään tukehdu siihen. Sitä maidon tulon määrää on kuitenkin vaikea muuten tajuta, kun ennen imuotteen ottamista ja sen irrottamisen jälkeen mun rinnoista ei sitä maitoa kuitenkaan itsestään tule ulos. Tai no viime päivinä on alkanut välillä vuotaa rinnat itsestäänkin, mutta se on hyvin vähäistä.
On tää hankalaa, on sitten kyse liian vähäisestä tai liiasta maidon tuotannosta. Ja kun vauvaa ja hänen viestejään ei vielä tunne riittävästi, niin sekin aiheuttaa hämmennystä. Mutta se kyllä helpottaa sitä mukaa, kun vauvaa oppii tuntemaan. Nyt vain toivon, että noista vatsavaivoista ei tulisi isompaa riesaa.