Imetysjuttuja

katjus

Oman äänensä löytänyt
Aattelinpa tuossa, että tänne voisi purkaa imetysahdistusta tai iloa. Voisi jakaa hyviä vinkkejä tai huudella apua ongelmiin. Itselle imetys ei ole koskaan ollut mikään itsestäänselvyys vaan työn ja tuskan takana ja pitänyt sisällään paljon tunteita vaikka ulos olen aina reipasta naamaa näyttänyt.

Esikoista en koskaan imettänyt johtuen hänen keskosuudestaan, sektiosta ja siitä etten heru pumpulle. Asiaa ei auttanut, etten saanut mitään tukea tai neuvoja, käskettiin vain pumppaamaan ja minähän pumppasin kunnes olin aivan uuvuksissa ja lapsi oppinut jo tuttipullolle ("kiitos" tästä EKKS:n lastenosastolle). Päätin siis oman jaksamiseni vuoksi pulloruokkia hänet.

Toisen lapsen osittaisimetin ja vaadittiin monta kitkerää kyyneltä, että hyväksyin sen ettei oma maitoni pienelle riittänyt. Mutta hyvin meni sekin ja nyt jännitetään lähteekö tällä kertaa maitotehtaat kunnolla käyntiin vai ei. Pienen paino on pudonnut kovasti ja vähän lisämaitoa olen antanut, mutta nyt näyttää riittävän. Jännityksellä odotan ensi viikon painokontrollia. Syöttöpunnituksia kotona nyt tehty monta päivää ja pienelle ei pullomaito kelpaa tissin päälle, hurraa! Tai oikeastaan, hurraan tiistain neuvolan jälkeen vasta. Meinasi melkein itku päästä viime viikolla, kun ei ollutkaan paino noussut pienellä ja terkkari käski lisätä lisämaidon määrää

Olen kuitenkin kaikki mahdolliset maidon lisäys vinkit kaivanut netistä ja ne ovat nyt tiukassa käytössä.
 
Mulla ei ole tullut kunnolla maitoa ja monet itkut olen kans jo ehtinyt vollottaa. Pumpulla kehoittavat käymään 3h välein mut joka kerta päättyy kyyneliin kun pullo jää tyhjäksi. :sad001

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app
 
Jee, hyvä että saatiin imetysketju! Itse haluaisin kovasti täysimettää sen puoli vuotta, mutta olen kyllä kanssa siinä käsityksessä että imetyksen onnistuminen voi olla vaikeaa, eikä se aina toimi vaikka mitä tekisi. Mutta kaikki keinot haluaisin kyllä ainakin kokeilla (tarvittaessa), ja olisi kiva kuulla muiden kokemuksia ja vinkkejä.

Kuulostaa tosi vaikealta sun aiemmat kokemukset, katjus! Todella harmi, ettet saanut kunnon apua alussa esikoisesi kanssa. Toivottavasti nyt saat ainakin tukea ja neuvoja, ettei imetyksen onnistuminen jäisi siitä ainakaan kiinni.

Vielä on tietysti vähän vaikea sanoa aiheesta mitään sen tähdellisempää, kun beibin tuloa vielä odotellaan. :)
 
Itsellä oli kans ensimmäisen kanssa hankalaa imetyksen aloittaminen ja maidon riittäminen- lapsen paino ei noussut neuvolan käyrien mukaan, vaikka tyytyväinen lapsi olikin muutoin. on yha 10-vnä hoikka, mutta pitkä- ja nuo käyrät aiheutti suunnattomasti turhaa huolta ja murhetta-ja lopetti lopulta kokonaan imetyksen turhautumisen takia (koin olevani surkea imettäjä kun lapsen paino ei noussut tarpeeksi-neuvolastakin "pakottivat" kiiteiden alotuksen jo 3kk iässä).
haluaisin kannustaa erityisen kovasti kaikkia ensimmäisen saaneita luottamaan omaan tuntemukseen lapsen kanssa, kaikki ovat erilaisia-ja maito voi riittää ensiviikolla vaikka juuri nyt ei niin olisikaan!

seuraavat lapset olen pystynyt helposti täysimettämään puolivuotiaaksi- kun luotto omiin tuntemuksiin löytynyt eikä asiaa täytynyt enää stressata. lapsentahtinen(tyhmä sana..) imetys on myös auttanut, oon ollut aikalailla 24/7 saatavilla alussa -ihan samoilla tisseillä siis menty kun ekakerralla:wink, mutta imetystahti ollut tiiviimpi(ei enää omia menoja..:rolleyes:)!
 
Mun kokemuksen mukaan onnistunut imetys vaatii hurjaa tahtoa ja paljon sinnikkyyttä (ja tietty monta muutakin juttua siinä ohessa..). Esikoista imetin 11,5kk kaikkiaan ja lähes koko sen ajan jouduin taisteleen maidon riittävyyden kanssa :/ Mutta se riitti kuin riittikin kun jaksoi nähdä vaivaa ja imettää, imettää ja imettää aina vaan lisää. Pohjimmiltaan kysymys on kuitenkin tarve-tuotanto kysymyksestä eli maidon vähyyteen ei auta kuin imettää enemmän. Nyt jännittää, et mitenhän käy tämän toisen kanssa kun ei ole enää mahdollisuutta imettää useaa tuntia päivässä kun taaperokin kaipaa äitiä välillä.. Imetys on mulle tärkeä juttu ja loppuun asti yritän, mut jos pulloon täytyy vaihtaa niin sitten täytyy, ei siihen kannata antaa maailman kaatua :)
 
Mulle imetys oli esikoisen kanssa helppo juttu. Kunhan alusta selvittiin (ekat 3 viikkoa annettiin lisämaitoa ja sit meni mulla hermot pulloihin ja sit saatoin jopa tunnin välein imettää). Toisaalta esikoinen oli "helppo" imetettävä, veti maidot naamariin noin vartissa, ettei tarvinu kokopäivää imetellä. Tietty meilläkin oli perinteiset tissilakkoilut ja hylkimis juttuja välillä, esim ei voinu syödä, kun muuta tapahtui ympärillä, mutta aina keksin jonku keinon saada neiti syömään. Esim. lauloin ja tanssin neiti sylissä ja tissi sopivasti tarjolla, kunnes nappasi. :) Mutta niin kuin mammaliini sanoi, munkin mielestä toimi se kysynnän ja tarjonnan laki, mitä enemmän imettää, sitä enemmän tulee maitoa. Yksi syy miksi pitäs myös yöllä imettää vaikka vauva nukkuu ja mulla oli monesti pakko käydä pumppaamassa yöllä, jos vauva vaan nukku. Jo pelkästään oman mukavuudenkin takia. Nyt toivotaan, että tulis yhtä hyvä syömäri tästä toisesta. :) Lambikin sanoi hyvin, että pitää luottaa omiin tuntemuksiin. :)
 
Mulla esikoisen kanssa sujui imetys alusta saakka hyvin ja sama meininki tuntuu toisenkin kanssa onneksi olevan. Mutta lapsentahtisesti kyllä menty, eli aika tiiviisti ovat molemmat tissillä viihtyneet varsinkin alkuun. Nytkin tuore tulokas ollut ensimmäiset kaksi päivää 30 min välein kääntymässä mutta nyt maito noussut niin pidentänyt huomattavasti välejä. Itse onneksi säästynyt huonoilta imuotteilta ja muilta harmeilta.

Kannattaa tosiaan kyllä itseensä luottaa neuvolan käyriä enemmän. Lapset kun kaikki ovat yksilöitä ja eivät samojen 'standardien' mukaan kasva.
 
Tiedän tarkalleen mistä puhut Ishtar. Mikään ei ollut niin kamalaa kuin että ensin tissit verillä lypsät ja lopputulos on pari tippaa, jos sitäkään ja joka paikassa toitotetaan miten tärkeää äidinmaito on vauvalle. Saako kysyä onko sinulla kenties vauva jossain muualla esim. sairaalassa vai onko vauva kotona. Koska jos vauva on kotona, niin sehän se pumppuja paremmin maidon nostattaa, jos se on tullakseen. Mutta, jos on pumpattava, niin toisille eri mallinen pumppu voi auttaa, esim. sähköpumppu. Minulle eri pumpumalleista ei kyllä ollut hyötyä... Toinen on kotikalja, ilmeisesti sen mallas auttaa jotenkin lisäämään maidon määrää. Minä ainakin olen ryystänyt kotikaljaa jo pullotolkulla :) Tärkeintä on kuitenkin muistaa, ettei aja itseään ihan loppuun yrittämällä epätoivoisesti pitää kiinni imetyksestä. Kyllä pullollakin kasvaa terveitä ja rakastettuja lapsia :love7
 
Keitättekö te muuten kaikki tuttipullot joka käyttökerran jälkeen? Juuri tässä keitän meidän pulloja ja rintapumppua, ja nyt jo ekalla kerralla ärsyttää. En ajatellut kauheasti pulloja käyttää, mutta oishan se joskus kiva antaa isänkin hoitaa syöttöjä. Ei kyllä yhtään toisaalta huvita keitellä jatkuvasti pulloja.

Ja jossakin ohjeessa (pullonpyörittäjän opas tms netistä) sanottiin, että "pullotutteja" ei saa laittaa astianpesukoneeseen. Tarkoittaakohan tuo, ettei pullojakaan saisi? Tai ilmeisesti sen pullon tuttiosaa? Huuups, too late.
 
jossainhan oli juttua että tuttien jatkuva sterilointi on karhunpalvelus vauvalle. Minä en ainakaan keittänyt joka kerta, tiskasin kyllä ja huuhtelin hyvin. Toki meillä olikin tissitakiainen eikä pullo kauhean hyvin kelvannutkaan..mut uutena keitin aina :)
tuosta pumpulle herumisesta sen verran että itsellä auttoi se kun toisella kädellä pumppasi ja toisella puristi tissiä niin rintaan syntyi suurempi paine. Ihaan pienille tisuleille vinkki tuskin kyllä toimii.
Eikä tarvii kun sen pari tippaa niin tietää et voi herua pumpulle enemmänkin :)
ja niinkuin joku jo sanoi niin imetystä imetystä niin usein kuin vauva vaatii, se tasottuu sitten jossain vaiheessa:)
 
Mä hommasin mikrosteriloitsijan (en nyt muista ihan oikeeta kirjotusasua). Oli tosi kätevä ja ei Se tainnu kalliskaan olla. Eli tuli kyllä steriloitua joku pari kuukautta sillä aina pesun päälle. Ja käsin pessiin kaikki, jossain vaiheessa rupesin pistämään pullo osat koneeseen. Mä alotin ensimuki reenit jo joskus 4 kk iässä (kun ei suostunu enää pullolle alkuviikkojen pullon lopetuksen jälkeen). Niitä en muistaakseni enää monesti steriloinu. Mutta niin kuin jo aikasemminkin sanoin, mulla meniki hermot jo alussa pulloihin ja käytin niitä enää vaan pumppaukseen. :) Suosittelen sitä steriloitsijaa, sinne saa pumpunkin.
 
Esikoisesta opin, että paras maitomäärän kasvattaja (ainakin itsellä) oli herätä yöllä pumppaamaan/lypsämään. Syötön yhteydessä ja joskus väleissä heräsin pumppaamaan ja 2 kk iässä päästiin pienestä korvikelisästä kokonaan eroon.

Tämän toisen kanssa ei ole ollut samaa ongelmaa, maitoa on alusta asti tullut liikaa, senkun tissit vaan suihkuaa.

Tulipahan muuten opittua, että näin imetyksen alkutaipaleella kannattaa jättää hernekeitto syömättä. :oops: Valvottiin lähes koko yö pikkusen masuvaivojen takia...
 
Eihän tää imetys aina suju niinku pitäis... kolmesta lapsesta yhden kanssa imetys sujunut. Nyt tän neljännen kans harjotellaan. Meillä meinaa olla imetys asennon ja -otteen kans vielä hakemista. Kaikki mahdolliset ohjeet luettu. Rinnat ollu herkillä ja kipeät, panadol onneksi auttanu. Maitoa kyllä tulee. Toistaiseksi menty ihan rintamaidolla. Keskiviikkona neuvolan kotikäynti niin näkee painoa että riittääkö pelkkä rintamaito. Ainaki pissaa ja kakkaa tiuhaan:)

Mä aiheutin tulisella ruualla vauvalle masuvaivoja:sad001 nytpä tietää vältellä.
 
Sillon kun sain esikoiseni niin mulla nousi maito kunnolla vasta 4 päivää synnytyksestä ja mua tosiaan kiellettiin imettämästä ja tuputettiin maidon nousua estäviä lääkkeitä ja haukuttiin lapsen tappajaksi jos imetän...
Päätin et imetän siitä huolimatta, koska se ei lastani vaaranna millään tapaa ja kukaan ei mulle opettanut imettämistä tai ohjannut, joten opettelin vauvan kanssa salaa kaksin.
Mulla ei oo koskaan maito herunut pumpulle ja kokeilin erilaisia manuaalisia ja yhtä sähköistä', mutta millään niistä en tisseistä maitoa ulos saanut. Tämmösiä vinkkejä sain sillon esikoisen aikaan: Kuvaa videolle oman vauvan itkua ja katsele sitä samalla kun lypsät, Lämmitä rinnat ensin kuumilla kääreillä tai esim kuumalla suihkulla ja hiero rintoja sivuilta aina nänniin päin jonkin aikaa ennen kuin alat pumppaamaan. Maidon nostamiseen auttaa kalja ihan ykköskalja tai kotikalja jne, eli kaiketi vaikuttava asia on mallas. Myös pahoinvointilääkkeellä nimeltä Primperan on "haittavaikutus" et se nostaa maitoa, yhdelle tuttavalleni joka on keskosen äiti annettiin sitä jotta maitoa saatiin nousemaan. Myöskin öiseen aikaan lypsäminen nostaa maitoa tehokkaammin kuin päivällä, paras on säännöllisin välein ympäri vuorokauden.
 
Aika hurjaa juttua sulle syötetty:eek: odecca? oliko jonkin lääkityksen takia vai miksi?
Mulla myös kestänyt useita päiviä maidonnousu- 1-4päivää mennyt, eli alussa oon sairaalassa antanut myös pullolla (ettei vauva kellastu..), mutta aikalailla heti kotiinpäästyä on homma helpottanut (siis tuo nousu on tapahtunut aina kotiintulopäivänä!)- rentoutuminen vaikuttaa kyllä kovasti siihen tuotantoon.
 
Mulla on veriteitse tarttuva sairaus ja siitä nää läpät et vaarannan lapseni hengen jne. Tautini ei todellakaan tartu imetyksen välityksellä, mun vasta-aineet kyllä siirtyy, mutta se ei tarkoita et tauti tarttuis. Tällä kyseisellä lääkärillä ei ollut ihan ajantasaista tietoa...
 
Pullojen keittelystä sen verran, että esikoisen aikana kehotettiin keittämään pullot joka päivä, mutta en kyllä jaksanut keittää kuin joka toinen päivä. Nykyään ei ilmeisesti enää jokapäiväistä keittelyä käsketä tekemään. Joka käytön jälkeen ei siis tarvi keitellä. Joka tapauksessa pulloja pitää keittää siihen asti, kunnes aletaan antamaan kiinteitä.

Ja ei, tuttiosia ei saa laittaa tiskikoneeseen :p
 
Mulle kyllä annettiin vielä neuvolasta ohjeeksi, että joka ikisen käytön jälkeen pullo keitettävä, että olisi hyvä omistaa useampi pullo sitten…ääh aika touhu siinäkin :eek:...
 
Kyllä mäkin steriloisin/steriloin pullot aina käytön jälkeen. Meillä tosin Mamin anti-colic pulloja jotka voi streriloida mikrossa.
Imetys alkaa sujumaan hyvin :) Maitoa tulee taas liiankin kanssa, ja oon saanu pakkaseen pumpattua jo melkein puoli litraa :eek: Juhannuksen jälkeen soittelen äidinmaitokeskukseen ja alan luovuttamaan :)
Hassua, tää on ensimmäinen imetys jonka onnistumisesta en stressaa yhtään, ja kaikki sujuu mainiosti! Ei ongelmia imuotteen kanssa, maidon riittävyyden tai vauvan imuhalujen kanssa.
 
Ei kai mun tuttiosat voi jo sitten olla pilalla, kun fiksuna pesin ne heti alkuunsa pesukoneessa? Voi pöh.
 
Takaisin
Top