Imetysjuttuja

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja katjus
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä on pojalla myös "tankkauspäiviä". Yhtenä päivänä syö todella tiheään ja kiukkuaa ja toisena päivänä vaan nukkuu koko päivän. Välillä myös tuntuu että rinnat aivan tyhjät eikä vauva saa tarpeeksi maitoa, mutta erään kerran sitten tarjosin pullosta kun olin pumpannut, mutta ei kelvannut joten eipä ne vauvat taida aina haluta rintaa nälän vaan lohdun tai muun syyn takia. Olen kyllä huippu tyytyväinen siitä ettei ole pojan takia tarvinnut yhtään yötä valvoa, tyyppi nukkuu lähes joka yö kuuden tunnin pätkän syö hetken ja jatkaa unia sen kaks kolme tuntia :) Päivä päivältä alkaa imetys tuntumaan mielekkäämmältä vaikka edelleen se rintakumi kummittelee mukana. Olen myös tarjonnut rintaa ilman kumia, mutta poju oudoksuu eikä suostu imaisemaan kuin pari kertaa. Kumilla tai ilman, pääasia että maitoa tulee ja vaavi kasvaa :)

Meillä poika hamuaa rintaa aina kun mahaan sattuu haluaa imeä kun luulee et se vie kivun pois. Haluaa myös imeä tissiä kun on nälkä, kun on tylsää, kun kaipaa opikeesti tuttia, nostaakseen maitoa, varmistaakseen et tissit on paikalla ja saatavilla kun hän haluaa jne. Mä vaan oon niin kauhee natsi mutsi et kun huomaan et nyt mun tissini on viihdekäytössä eikä syömistä varten niin mä otan sen pois ja lykkään tutin tilalle vaikka useimmiten se ei edes kelpaa.

Minulle eräs neuvolantäti sanoi edellisen lapsen kohdalla, kun tuskailin imetysjuttujen kanssa, ettei pidä kuunnella äitejä jotka sanoo, että imetys on ihan helppo juttu. Näiden äitien vauvat ovat nimittäin yleensä jo vähän vanhempia ja silloin se imetys jo sujuukin kuin itsestään. Saattaa nimittäin mennä parikin kuukautta, että imetys lähtee sujumaan, ettei kannata surra jos tuntuu ettei vielä kuukaudenkaan jälkeen oikein suju, ei sen kuulukaan sujua :grin. Muistin tämän tässä äskettäin itsekin ja se helpotti jo kummasti. Kyllä se siitä kun antaa ajan kulua. Tosin parin kuukauden tultua, kun homma ehkä alkaa vihdoin sujua, niin kohta onkin jo tulossa kolmen kuukauden rintalakko :rolleyes:. Ei ole helppo imettäjän tie.

Meillä paino on nyt noussut parissa viikossa 500g ja lisämaitoa menee max 200ml/vrk. Ei saa läheskään joka ruuan päälle, vaan katson millä mielellä vauva on. Reissun päälle en edes ota lisämaitoja mukaan, kun on helteillä niin vaikea säilyttää hygieenisesti. Imettelen sitten vain useammin, mutta suunta lisämaidon suhteen on kyllä onneksi laskeva :)

mutta muistakaa se kaksi kuukautta, vaikka voi tuntua epätoivoiselta.

Onko kellään kokemuksia tiehyetukoksesta? Lääkäri määräsi kuurin mutta en ole vielä aloittanut kun ei ole tulehtunut vaan yrittänyt kotikonstein saada hanat aukeamaan.

Mulla oli rintatulehdus just lievänä ja meni ohi ihan kun annoin vauvan imeä todella tiheästi ja söin tulehduskipulääkekuurin, ja hieroin tissejä ennen syöttöä. Vauvan syöttäminen teki ihan saakelin kipeetä mut pian alki helpottaa kun sai tyhjemmäksi rintoja. Mä en voi pumpulla tyhjentää kun ei heru sille mitään.

Mulla on kokemusta tukoksista myös. Rintatulehduskin oli toista lasta imettäessä reilu kymmenen vuotta sitten, mutta tällä kertaa en ole tulehdusta vielä onneksi saanut, vaikka tiehyet onkin jo pariin otteeseen ehtineet tukkeutua.

Mulla auttaa rinnan hautominen kuumalla vesihauteella ennen imetystä (hyvä haude tulee, kun laittaa kuumaa vettä pakastepussiin ja solmii tiukasti kiinni ja laittaa rintsikoihin tukkeutunutta aluetta vasten), sitten se imettäminen tietysti ja tarvittaessa tukoskohdan availu sormin hieromalla ja lypsämällä.

Tämän imetyksen aikaiset tukokset sain auki yllättävän helposti lopulta, kun muistan viime kerralla sen olleen todella työlästä. Mutta kai tukokset oli silloin pahempiakin, kun tulehduskin tuli.

Mulla loppui just ab-kuuri, jonka söin tiehyttukoksen vuoksi. Oletan, ettei ollut äitynyt vielä rintatulehdukseksi, koska tissit eivät olleet mitenkään älyttömän kipeät. Sinnikkäästi imettelin eri asennoista, hieroin ja annoin lämpöä rinnoille, mutta vain tulehduskipulääke auttoi laskemaan kuumeen ja helpotti oloa. Oli tuskaista hoitaa vauvaa kuumeisenä ja kovassa päänsäryssä. Kun kuume pukkasi päälle viikon sisään kolmatta kertaa, luovutin ja pyysin antibioottikuurin. Heti helpotti olo, nyt vaan toivon että ei enää uusiutuisi tai ainakaan vaatisi antibiootihoitoa. Vauva ei oikein ole mun lääkekuurista tykännyt.

Mä taisin saada pahat tiehyetukokset molempiin rintoihin silloin kun maito nousi (ja vauva oli eri osastolla yöllä).
Mulla auttoi kanssa tiheä pumppaus ja imetys, sekä kuumat vesihauteet (sairaalan kumihanskat, joissa kuumaa vettä) rinnoilla ennen imetystä. Aluksi oli aika tuskaista, kun olin yöllä erossa vauvasta eikä rintapumpulla herunut yhtään maitoa vaikka rinnat oli tosi tosi kipeät, punaiset ja tosi turvonneet (en tiedä oliko osittain normaaliakin maidonnousuun liittyen?), mutta onneksi yksi hoitaja neuvoi sitten painamaan ja hieromaan kaikkia tukoskohtia voimakkaasti samalla kun pumppasi, ja sain lopulta pumpattua maitoa, ja vauva ja sairaalan pumppu sai sitten parissa päivässa tukokset auki.

Sen jälkeen ei ole ollut tiehyetukos lähelläkään, kun ei rinnat ole kertaakaan olleet niin täynnä.

Oon vähän aikaa ollut palstalta poissa lomailemassa ja kahlasin sata viestiä läpi. :grin

Tosi oleelliseen asiaan kommentti: olueen! Neuvolassa juttelin tästä kun olin huolissani kesän saunakaljoista. :p Jos juo yhden oluen ja imettää heti sen jälkeen kun "promillet on huipussaan", vauva saa yhtä paljon alkoholia kuin mitä se saa vaikka jekovit d-tipoista. Eli ei ole syytä sen takia pitää taukoa imettämisestä. Eri asia on sitten jos meinaa enemmän juoda... :wink

Ei sillä, jokainen saa suhtautua alkoholiin niin kuin haluaa, mutta yhdestä (pienestä) oluesta ei tarvitse olla huolissaan promillejen suhteen.

Kiitos Satsuma infosta, tuo on vähän mietityttänytkin, mutten ole neuvolassa kehdannut kysyä. :D Tosin raskausaikana kun tottui 0-kaljaan, niin nyt alkoholipitoiset oluet maistuu jotenkin aika pahalta. Mutta hyvää siideriä voisin alkoholillisena silloin tällöin juoda, se maistui just niin hyvältä kuin muistelinkin.

Voihan rintaraivarit mä sanon! Viimeiset neljä (?) päivää mimmi on huutanut tunnin ennen jokaista imetystä ja vasta sitten alistuu kohtaloonsa ja syö :cwm Eilen sitten yli tunnin huudon jälkeen annoin jo korviketta pullostakin, en jaksanut alkaa sulattaa maitoa pakkasesta, kun tytöllä oli selkeästi kova nälkä ja oman maidon lämmittämisessä menee kuitenkin paljon kauemmin kun ei mikroa voi käyttää. No, hienosti pullo ja korvikekin kelpasi. Onneksi tänään sitten kotona taas tissi kelpasi ihan hyvin, vaikka kylässä ollessa taas huudettiin pitkään ennen kuin suostui syömään. Koskakohan nää helpottais, ei kauheen montaa viikkoa jaksaisi tapella =/

Nii joo, huolimatta siitä, että syömiset on olleet eilen mimmillä aika huonot, niin hän nukkui 21.30-11.30 kahdella nopeahkolla syötöllä (vain puolisen tuntia huutoa ennen alistumista). Ihan paras hääpäivälahja tytöltä :dance011

Ei ole imetys helppoa juu. Täällä ongelmana tällä kertaa ilmeisesti runsaasta maidontuotannosta johtuvat vauvan rintaraivarit ja vatsavaivat, ja jälleen kerran tukkeutumassa olevat maitotiehyet.

Meillä on vauvan kanssa ollut alusta asti imettäessä sellaista, että vauva saattaa hamuta ja nokkia rintaa ihan raivoisasti, mutta ei tartu kiinni. Jo synnytyssalissa ensi-imetyksen kanssa kävi noin, ja vasta toisesta rinnasta jonkin aikaa yrittämällä lopulta tarttui kiinni. Aluksihan kyse oli varmaan vain siitä, että vauvalla oli opettelemista imuotteen saamisessa.

Vielä sairaalassa ollessa ennen maidon kunnollista nousua rintoihin alkoi olla sitä, että jonkun aikaa imettyään ja imuotteen irrotessa alkoi se sama raivoisa hamuaminen, ja siihen auttoi vain rinnan vaihto. Osasi siis tarttua, mutta ei tarttunut vain enää uudestaan siihen samaan rintaan, josta oli jo imenyt. Tulkitsin sitä niin, että rinnasta ei enää tullut maitoa ja raivostui siksi.

Viime aikoina on ollut tuota samaa, että saattaa vähän aikaa imettyään irrottaa imuotteen, jonka jälkeen jatkaa raivoisaa hamuamista, mutta ei tartu uudestaan kiinni. Musta on itsestä kuitenkin tuntunut, että maitoa kuitenkin tulee. Eilen aloin ekan kerran miettiä, että mahtaako se imuotteen irrotus ja sen jälkeinen hamuaminen ja raivoaminen johtua siitä, että haluaisi imeä, mutta maitoa tulee liikaa ja vatsa on jo täysi. Edellisyönä nimittäin tein niin, että tuossa vaiheessa lopetin yrityksen saada vauva tarttumaan rintaan uudestaan ja lykkäsin sen sijaan tutin suuhun, niin siihen loppui raivoaminen ja tyttö nukahti melkein heti. Jotenkin sitä on aina tulkinnut vauvan rinnan hamuamisen automaattisesti näläksi. Vaikka olen jo kaksi lasta imettänyt ennen tätä, niin tää on mulle ihan uusi tilanne, että vauva voi raivota rinnalle siksi, että sieltä tulee liikaa maitoa. Toisen lapsen kohdalla mulla tuli myös maitoa runsaasti, mutta tällaista ongelmaa ei kuitenkaan ollut. Silloin vauva imi aina tyytyväisenä pitkiäkin aikoja.

Eilen illalla tilannetta sekoitti vauvan ilmeisen kivuliaat vatsavaivat. Itkuun tulee helposti tarjottua rintaa, mutta nyt sitä maitoa on tullut niin, että hyvä kun vauva ei imiessään tukehdu siihen. Sitä maidon tulon määrää on kuitenkin vaikea muuten tajuta, kun ennen imuotteen ottamista ja sen irrottamisen jälkeen mun rinnoista ei sitä maitoa kuitenkaan itsestään tule ulos. Tai no viime päivinä on alkanut välillä vuotaa rinnat itsestäänkin, mutta se on hyvin vähäistä.

On tää hankalaa, on sitten kyse liian vähäisestä tai liiasta maidon tuotannosta. Ja kun vauvaa ja hänen viestejään ei vielä tunne riittävästi, niin sekin aiheuttaa hämmennystä. Mutta se kyllä helpottaa sitä mukaa, kun vauvaa oppii tuntemaan. Nyt vain toivon, että noista vatsavaivoista ei tulisi isompaa riesaa.

Meillä tää poitsu on totaalisen erilainen kuin esikoinen. Ei roiku tissillä yhtään, syö tasan sen mikä on nälkä, muuten ei tissillä halua olla. Eikä huoli tuttiakaan ollenkaan.

Meillä rintaraivareita tulee kahdesta syystä. Joko siitä jos yritän illalla tarjota rintaa mutta poika ei haluakaan syödä, tai sitten jos joskus syöttäessä maitoa tulee aivan liikaa (suihkutissit...)

Ailiina, meillä alkoi imetys ihan samalla tavalla :)
Mun piti alussa jatkuvasti vaihdella rintaa, kun tyttö ei saanut imuotetta pidettyä ja sitten hermostui.
Välillä tulee vieläkin hetkiä, kun tyttö irrottaa imuotteensa ja alkaa hamuamaan uudestaan niin ei millään saa uutta otetta ja hermostuu. Sitten vaihdan rintaa ja siitä saakin otteen ihan hyvin ja syöminen jatkuu.

Nyt on tyttö alkanut itse pikkuhiljaa vetäytymään rinnalta pois, kun on syönyt tarpeeksi. Aluksi luulin vain, että imuote irtoilee, mutta nyt kun on moneen kertaan tapahtunut ettei edes hamuile rintaa uudestaan vaan kääntää kasvot enemmänkin pois, kun koitan tarjota rintaa. Se on helpottanut, kun ei tarvitse arvuutella, että onko syönyt tarpeeksi vai ei :)

Mä oon perheeni kanssa ollut nyt jonku 3 viikkoa mökillä ja kyl mä oon ihan hyvällä omallatunnolla juonu vajaan lasin viiniä safkan yhteydessä kun jokapäivä grillataan ja sen safkan kyljessä pikku määrä viiniä vaan maistuu hyvältä. Se ei tod. nouse päähän ja on tosiaan niin pieni määrä ettei siitä tarvi huolissaan olla. Myös sillon aikoinaan kun esikoista imetin niin sillon join saunassa käydessä aina yhden saunasiiderin ja ei sekään päähän noussut ja en sen vuoksi syyllisyyttä tuntenut tai alkanu pumppailemaan maitoja pois tai pitämään sen kummemmin taukoa imetyksessä :)

Jostain muistan lukeneeni, että äidinmaidossa alkoholipitoisuus on saman verran kuin äidin veressä ja yhden annoksen poistumiseen kuluu n. 2 tuntia.

Tästä huolimatta itselläni on ehdoton ei alkoholin suhteen ja juon sitten, kun imetyskausi on ohi :)

Minä illalla join saunasiiderin ja vielä lasin viiniä. Pumppasin ennen ja sitten heitin yhden pumppauskerran maidot pois. Maitoa tulee niin reilusti ettei se ole ongelma. Olen ammatiltani sosiaalityöntekijä ja vaikka ammatti-identiteetti hieman soimaa niin maalaisjärki käyttöön. Ei känniövereitä vaan omaksi iloksi yksi/kaksi ja edelleen hyvässä kunnossa lasta hoitaessa ja lapsi saa hyvää&samaa maitoa otan itse tai en.

Meidän mökki viikonloppu on ollut rentouttava mutta niiiiiiiiin vähäuninen. Jostain syystä poika nyt useampana yönä huuta klo 22-01/02. Syö, röyhtäisee ja joka ikisessä välissä huutaa. Syöminen niin rinnasta kuin pullosta hirveää hotkimista ja ilmaa sekä ruokaa menee sisään ja ulos. Sitten vaikka röyhtäillyt niin huutaa vain suoraa huutoa. En osaa tulkita milloin on todellinen nälkä, milloin mahavaiva ja milloin jotain muuta. Lohduttomasta itkusta seuraa äidin lohduton itku vaikka kyllä mä tiedän järjellä että lapset itkee ja usein öisin ja muillakin on samanlaisia kokemuksia, mutta en millään kestä kuunnella kun toinen henkeä haukkoen huutaa monta tuntia. Siten kun nukahtaa nukkuu 4-5 tuntia on tunnin hereillä syö hyvin ja nukkuu 5-6 tuntia. Pitäiskö sitä herätellä, pitäisikö jotenkin osata muuttaa uni ja ruokailurytmiä kun nyt nuo pitkät unet kestää iltapäivään. Voi äitiys.......

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk

Voi miten onnellinen olo tuli kun äsken ensimmäistä kertaa poika suostui ottamaan rintaa ilman kumia :) Toivottavasti ennakoi sitä että voidaan kohta luopua koko kapistuksesta...pieniä on äidin ilot :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Takaisin