Imetysjuttuja

Zenille tsemppiä! Toivotaan, että tyttö vielä huolisi tissiä. Toki jos ei, niin sitten on mentävä muilla eväillä, eikä sekään ole maailmanloppu, mutta ymmärrän miten huonot fiilikset tuo voi aiheuttaa.
 
Täällä vielä toimii toinen rinta joten kuten, mutta voisi kait sanoa, että imetysvaihe alkaa olla aikalailla ohi :)
Korviketta annan pääsääntöisesti ja rinnasta enää silloin, kun kiristää kunnolla.
Vähän hassua olla edestäpäin pikkasen toispuoleinen, kun yksi rinta vaan turpoaa, mutta eiköhän se pian ala tasaantumaan.
Kauhean kireitä paitoja ei vaan viitsi pitää :p

Nyt tyttö on alkanut viihtymään hyväntuulisena pidempää, kun ei ole jatkuvasti nälissään. Katsekontakti pysyy myös pullosta syödessään ja välillä tyttö väläyttää kesken syönnin suloisen hymynsä. Eli kaikki silti hyvin :Heartpink
 
Kiitos tsempeistä :Heartpink
Joo, rokotteesta sen sain. Anni oli saanut edellisenä perjantaina sen ja mä sairastuin ke-to yönä. Onneksi muu perhe lähti viikonlopuksi reissuun, niin he säästy. Ja lauantaina kun alko olee niin että vessaan sai olla pidempi matka ku 2 metriä, niin meinasin saada rintatulehduksen. Onneksi pikainen särkkäri-jyväpussi-pumppu-suihku sai sen taittumaan ennenkuin kuume ehti yli 39 asteen.
Anni on saanut pulloakin aina välillä. Me haluttiin, että hän osaa myös pullosta syödä varmuuden vuoksi. Hiljalleen pystyn taas osittaisimettämään. Eka kelpasin rinta niin, että laitoin tuttipullontutin rintakumiksi ja nyt suostuu rinnalle jo ilmankin sitä :thumleft. Tänään on mennyt vain 100ml pullosta, aika vähän verrattina siihen, että toissapäivänä meni 6 purkkia.... Ja rinnasta siis loput. Yölläkin vetäsi kahdesti molemmat tissit :) Kunpa nyt pystyisin edes osittain imettämään ainakin sinne 6kk ikään. Yöllä kun on niin kurja nousta pullon lämmitykseen. Onneksi tyttö on kuitenkin tyytyväinen nyt, se on pääasia. Mutta mitenköhän siitä tulevasta imetyspettymyksestä pääsisi sitten yli? Mulla oli jokatapauksessa tavoite täysimettää 4-6kuiseksi ja jatkaa kiinteiden ohella 10kk-1vuotiaaksi. Nyt kun täysimetys ei varmaan tule enää onnistumaan ja tiiä sitten jaksanko osittain imettää vuoden ikään, niin pohdituttaa...
 
Toivotaan zeni, että tuo imetys palautuu vielä ihan normaaliksi. Onhan se hyvinkin mahdollista jos vaan vauva huolii taas rintaa noinkin hienosti! :)
 
Kuulostaa tosiaan hyvältä Zeni! Toivottavasti se siitä taas lähtee :)

Viime yönä, kun annoin rintaa niin tuli vähän haikea fiilis. Tuntuu, että tämä vauvavaihe etenee ihan liian nopeasti, kun kohta imetys loppuu..

Siitä imetyspettymyksestä oli vaikea silloin esikoisen kohdalla päästä yli, koska olin siinä uskossa, että epäonnistuin äitinä, kun en pystynyt imettämään.
Nyt sitä kuitenkin tietää ettei siihen itse voi vaikuttaa, että jos se loppuu niin se loppuu eikä se tee huonoa äitiä ja lapsesta voi silti kasvaa terve ja fiksu :)

Itse kun ostin tuon muotoillun tuttipullon niin sillä pystyn menemään hyvin samaan makuuasentoon sängyssä imettäessäni, mikä on siis tytön lempiasento, kun ei jostain syystä tykkää syödä sylissä. Samalla tavalla siinä pystyy antamaan läheisyyttä kuin imettäessäkin, kun tyttö tykkää pitää katsekontaktia ja minä siinä silittelen ja juttelen.
Ollaan vain me kaksin siinä hetkessä.
Näin mä koitan saada minimoitua tätä haikeaa oloa, mikä välillä iskee :)
 
Voi Gemini, miten osuukin termi imetyspettymys täälläkin :sad001 En ole ihan kauhean pitkälle ehtinyt ketjua taapäin kahlata (kävin viimeksi foorumilla synnytyksen jälkeen kerran kesäkuussa...), mutta viimeisimmistä viesteistä päätellen vaikutat päässeen jo aika hyvin sinuiksi asian kanssa. Toivon samaa omalla kohdalla, mutta toistaiseksi vielä harmittaa joka kerran, kun asia nousee mieleen.

En ole missään vaiheessa saanut poikaa täysimetykselle. Meillä meni alku pipariksi ihan huolella, eikä maito sitten ole missään vaiheessa yksinään riittänyt. Se jo sinällään on aiheuttanut hormoniherkässä tilassa jos mitä alakuloa ja huono äiti -ajatuksia (no ihan tyhmää, järjellä sen tajuaa, mutta tunteella ei), mutta lisäksi on käyty läpi kaikki rintaraivareista jatkuviin tiehyttukoksiin ja rinnalle nukahtamisiin. On ajoittain tuntunut, että lopetan osittaisimetyksenkin (tai ajoittain vain sen epätoivoisen yrittämisen) tasan varmasti just nyt. Mutta aina on jostain löytynyt vielä sinniä ja eteenpäin on ketkuteltu.

Nyt alkaa tuntua, että toi imetystaistelu on aiheuttanut/aiheuttamassa kuilua mun ja lapsen väliin. En osaa tarkemmin selittää, mutta kaikki se mielipaha ja ahdistus, mitä epäonnistuminen, kivut, valvomiset ja lapsen ravinnonsaannin puolesta huolestumiset on aiheuttaneet, on jotenkin vaikuttanut meidän "väleihin". Haluan tottakai huolehtia lapsesta parhaalla mahdollisella tavalla ja hymyt saavat minutkin hymyilemään, mutta silti ajattelen, että kunhan pääsisin tosta tissisekoilusta eroon, alkaisi suhdekin jotenkin lämmetä. Nyt olen ihan liian stressaantunut huonosti painoaan nostavasta vauvasta ja ahdistunut milloin rinnan kelpaamattomuudesta, maidon riittämättömyydestä, pulloruokinnasta ja korvikkeen käytöstä jne jne.

Mutta aion päästä näistä fiiliksistä eroon, ihan vaan vaikka kiusallani :) Toi on nimittäin niin totta, että pullonkin kanssa saa ihan yhtä hyvän kontaktin lapseen - ehkä jopa paremman, kun ei em. rintavaivoja ole kiusana ja laittamassa kapulaa mielen rattaisiin.

Odotan myös innolla saisiko 3kk neuvolassa (joka 3kk+1vkoa kohdalla) "luvan" aloittaa piakkoin kiinteiden kanssa harjoittelun. Poika kun nyt tosiaan on jo noin 5-6kk vauvan kokoinen. Toki odotetaan niin kauan, kuin on tarvis, mutta omaan maallikon silmään alkaisi vaikuttaa siltä, että tämä vauva voisi olla niitä, jotka nelikuisena hyötyisivät pienestä kiinteämmästä lisäravinnosta.
 
Tämä ei nyt sinänsä ole imetysasiaa, mutta liippaa läheltä :) Minulla on siis haasteenani "valuvat" rinnat. Nykyisin meillä on öisin tuntien imetysväli ja heräänkin lähes joka yö paita / lakanat märkänä. Silloin nousen sitten tietenkin pumppaamaan tissit tyhjäksi :)

mutta onko kellään mitään hyviä niksejä, miten välttää tuo lakanoiden kastuminen? Käytättekö te öisin maidonkerääjiä vai onko teillä kello herättämässä? :D

Mulla tissit on hyvin valikoivia pumpulle, en siis voi pumpata ennen omaa nukahtamista - ei vain tule maitoa :sad001 Tämä yön hetki kun tissi on ihan täysi on oikeasti ainoa hetki, kun saan pumpattua :sad001
 
En tiedä auttaako tämä, mutta itse huomasin että rintojen "sitominen" vähentää valumista. Eli jos on tiukat imetysliivit päällä, mulla ei todennäköisesti valu maitoa öisin, ei edes imettäessä siitä ns. vapaasta rinnasta jos imetän toisesta. Sitten jos on löysempi imetystoppi tai olen vaikka ilman paitaa nukkumassa (en ole oikeastaan tehnyt tätä kuin pari kertaa, kun kastelin koko sängyn), usein lakanat ja paidat ja kaikki on maidossa yön jälkeen. Samaten maidonkerääjä antaa samanlailla tilaa rinnoille vuotaa, eli sen käyttö lisäsi rintojen vuotamista mielestäni. Nyt kun pikkuhiljaa vähensin maidonkerääjien käyttöä ja pidin tiukkoja imetysliivejä, maidon heruminen väheni pikkuhiljaa niin etten enää tarvi maidonkerääjiä edes aamuyöllä kun rinnat on täynnä. Toisaalta sitten jos olen joskus vielä koittanut pitää maidonkerääjää, ei multa enää edes heru siihen mitään.
 
Mä käytän öisin Bravadon body silk seamless liivejä, jotka ei muuten tue mitään mutta yöksi on mukavat. Ihan normaalisti sitten liivinsuojat niihin, pahimpina aikoina käytin kaksia. Ja noissa liivinsuojissa todellakin on eroja imukyvyssä! Itse tykkään esim. myllymuksujen mallista, mutta parhaat on jotkut joiden merkkiä en enää muista kun on jo hankittu edellisen imetyksen aikana.

Mulla tällä kertaa rinnat tottui aika nopeasti yösyömättömyyteen. Valui aikansa, mutta nyt ei enää juuri ollenkaan. En pumpannut juuri siksi, että rinnat tottuisi pidempään väliin.

Mutta ei tosiaan ole sen parempia vinkkejä, paitsi viime imetyksen perusteella voin lohduttaa, ettei tuo valuminen ikuisuutta kestä. :p
 
Itse pidin mukavia imetysrintaliivejä (Prismasta alle 20€) öisin, jotta liivinsuojat pysyi. Vaihdoin aina suojat imetyksen yhteydessä ja säästyin märiltä paidoilta :)
Hassua, että niihin rintaliiveihin tottui näinkin lyhyen imetyksen aikana sen verran etten oikein osaa enää nukkua ilman liivejä :oops:
 
Mä pumppaan viimeisenä ennen nukkumaanmenoa, niin saan aamuyöstä olla rauhassa eikä tarvi juosta vessassa vaihtamassa liivinsuojia ja tunkemassa paperia liiveihin. Siitä huolimatta täytyy laittaa maidonkerääjät heti kun nousen vaihtamaan vaippaa, koska siinä kohtaa hanat aukeaa kunnolla ja siihen ei liivinsuojat auta.
 
Mä olen pumpannut yöllä ihan sillä, että maitoa tulisi. Osaimetyksellä se kun ei ole niin itsestään selvää. Pitää siis vaan laittaa ne mukavimmat liivit päälle ja suojia sinne :)
 
No aivan, tosiaan en muistanut että osaimetät, silloinhan se pumppaus onkin paikallaan. Eli ei varmaan auta kun kärsiä ja laittaa superimukykyisiä liivinsuojia suojaksi... Esikoisen aikoihin (ongelma oli jostain syystä paljon pahempi silloin) levitin myös pyyhkeen sänkyyn estämään koko sängyn kastumista, niin paljon maitoa välillä valui...
 
Miksei ne ole keksineet maidonkerääjiä, joissa olisi korkkisysteemi, niin sit vois nukkua ne liiveissä eikä valuva maito menisi hukkaan...? :p Mua niin harmittaa laittaessani litimärkiä liivinsuojia roskiin, että kuinka paljon siinäkin meni taas maitoa hukkaan. :grin
 
Mä ostin edellistä imettäessä silikoniset liivinsuojat (lily padz). Nää toimii mainiosti, ei valu maito koskaan läpi koska suoja on niin tiivisis rinnan päällä ettei tule edes nänneistä ulos tuo maito. Toimii ainakin matalan rinnanpään kanssa. Nämä eivät myöskään näy vaatteiden läpi eikä tarvitse kuin huuhdella ja taas ovat valmiina käyttöön :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
eikös semmosiain kerääjiä ole, joissa ei oo sitä reikää niin niistä ei valu hukkaan, en yhtään kyl tiiä kuin ne soveltuu öisin käytettäväkv mut niitä kyllä on :)
 
Tässä unetonta yötä viettäessä lueskelin näitä vanhempiakin keskusteluja täältä ja fiilistelin myös vuoden takaisia tunnelmia ennen synnytystä, ja luin synnytyskertomuksia.

Tähän ketjuun oli jo aikanaan tarkoitus hämmästellä, kun meidän tyttö puolivuotiaana aloitti liikkumisharjoituksensa imetysten yhteydessä. Sängyllä imettäessä hän siis ekat kerrat nousi konttausasentoon ja heijasi itseään siinä, samalla rintaa imien. Hassu vauva. Vielä hassumpaa oli, kun nousi karhukävelyasentoon ja temppuili siinä, samalla imien rintaa. Istuallani imettäessä vauva sylissä hän teki myös kaikenlaisia akrobatiaharjoituksia. Melkoinen menijä nyt onkin kuusi päivää vaille vuoden ikäisenä.

Vielä mä imetän, ja tyttö saa selkeästi suurimman osan nesteestä rintamaidosta. Vesi nokkamukista ei oikein maistu, vaikka sitä ahkerasti tarjoankin. Jospa sitten huolisi muutakin kuin rintamaitoa, kun voi alkaa antaa tavallista maitoa. Sehän on kyllä jo aika pian.

Tänään (siis eilen pe) tyttö oli jotenkin liikuttava, kun tuli janoisena rinnalle, johon ahnaasti tarttui, mutta malttoi irrottaa hetkeksi sanoakseen hengästyneenä "tishiä, tishiä", ja sitten tarttui taas kiinni.

Meillä on vielä yleensä yksi yösyöttö, kun tyttö lähes poikkeuksetta herää yöllä, jolloin otan hänet viereen ja imetän, niin öisin ja aamuisin ilman rintaliivejä yöpaidassa imettäessäni tyttö työntää vapaan kätensä mun yöpaidan alle, ja nypeltää sormillaan mun toista rintaa ja nänniä imiessään toisesta. Sekin on jotenkin huvittavaa ja herttaista.

Että saa nähdä, koska pääsen imetyksestä eroon. Eipä sillä nyt kiirekään ole, kun olen kotona vielä ainakin ensi tammikuun loppuun, mahdollisesti jopa siitä seuraavaan syksyyn. Lapsentahtisesti mennään, mutta jos vaan havaitsen sopivan herkkyysvaiheen, jolloin imetystä voisi alkaa vähentää, niin teen sen. Alkukesästä vauvan sairastaman rajun vatsataudin yhteydessä imetys lisääntyi, kun piti pitää huolta kunnon nesteytyksestä, eikä silloin kiinteät juurikaan menneet alas. Sen jälkeen tyttö on ollut melkoinen tissitakiainen ikäisekseen. Maidon tulokin lisääntyi niin, että pitkästä aikaa tuli paha tiehyttukoskin. Onneksi ei rintatulehdusta, mutta tukoksesta eroon pääsy vei lähes viikon.
 
Meillä imetetään kanssa paljon, kun ollaan lapsentahtisesti menty ja poika siitä tykkää. Pari päivää on jo taaperoimetetty, kun poika täytti perjantaina vuoden (ihan hurjaa!!). :)

Mulla alkaa huomenna työharjoittelu, ja vähän jännittää juuri imetyksen osalta, miten tämä onnistuu. Yleensä lapsi nukahtaa rinnalle, syö ehkä yhden syötön yöllä ja taas aamulla 6-7 aikaan, ja jatkaa vielä unia pari tuntia. Tänään heräsin tarkoituksella aikasin ja jätin lapsen nukkumaan isän kanssa. Pari tuntia meni ihan hyvin (nukahti takaisin pienen vikinän jälkeen), mutta sitten tuli jo sellaiset itkut, että oli mentävä antamaan maitoa. Huomenna pumppaan ennen lähtöä ja jätän maitopullon sängyn viereen, toivottavasti kelpaa. Ja otan varmaan pumpun töihinkin mukaan, mutta koitan kyllä välttää liikaa säätöä. Isällä on ensi viikolla vapaata, ja mummi on nyt täällä tutustumassa poikaan ja hän sitten jatkaa lapsenhoitoa, eli sen puolesta uskon onneksi erossaolon menevän hyvin.
 
Takaisin
Top