Imetysjuttuja

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja katjus
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä bongasin tänään itseltäni suihkutissin, kun olin menossa suihkuun. Heh, olipa koomisen näköistä. :grin
Eli vauvan temppuilu tissillä voi johtua tuostakin, eikä siitä etteikö maitoa ei tulisi tarpeeksi.

Kävin tänään jälkitarkastuksessa löydetyn patin takia lääkärissä kun ei ole lähtenyt. Laittoivat lähetteen terveystalolle jatkotutkimuksiin (ultra+mammografia), saa nähdä mitä tuleman pitää toivottavasti vaan harmiton. Onko muilla tutkittu imetyksen aikana näin "patteja"?

Onneksi oli llo13 vaaraton, kyllä nuo aina vaan säikäyttää. Etenkin jos on juuri lukenut sitä blogia, jossa n. 30v pienten lasten äiti juuri kuoli syöpään :(

Rintaraivarit alkaa olla selätetty :) Nyt on vaan neiti alkanut hylkiä toista rintaa... No tuntuu tosta toisestakin tyttö saavan tarpeeksi evästä :)

Rintatulehdus voidaan nyt sitten lisätä uusien kokemusten listaan, not nice. On tämä vain karsea vaiva. Tänään aloteltu antibiootit niin josko pääsis taas terveen kirjoihin jossain vaiheessa. :-\

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk

Hei onko kellään tietoa voiko vauvalle tulla vieroitusoireita imetyksen loppumisen jälkeen? Kun meillä meni imetys persiilleen tissiraivareitten takia, mut nyt poju on muutamana iltana huudellu. Siid huutaa niinku olis nälkä vaikkon just syöny, ku laittaa tutin sitte suuhun ni imee sitä ihan kaks kertaa ja sylkee pois ja huutaa. Mut jos laitan tissin suuhun ni rauhottuu. Vaikkei sieltä mitään tule.

Sent from my SM-C115 using Vau Foorumi mobile app

Ärsyttää kun en neuvolasta oo mitään apua saanu... :(

Haluatko kertoa, Taistosi, miten imetys meni rintaraivareiden takia persuksilleen? Meillä nimittäin myös vähän pulmia...

No joka kerta ku pojulla oli nälkä ja laitoin tissin suuhun, imas pari kertaa ja sit hirvee huuto. Kokeilin kyllä rauhottaa välillä ja jopa tutilla yritin huijata, mut joka kerta vaan pullo kelpasi. Ei onnistunut siis edes yöllä imettäminen poju puoliunessa.. joka johti siihen että maito loppui kokonaan kun pumppaaminen tai lypsäminen ei onnistunut muuten kuin jos tissit ihan täynnä. Ja viimisinä päivinä ei edes täyttynyt. Raivarit alko joskus 5 viikon ikäisenä ja poju on kohta 8 viikkoa.. samalla tuli myös mulle masennus siitä kun ei onnistunut joten alettiin antamaan täyspäiväsesti korviketta ettei mulla menis mielenterveys :) nyt oon lueskeltuani ymmärtäny että sellasella imetysapulaitteella olis ehkä voinukkin onnistua. Pyydä apua niihin ongelmiin, kyllä sen jotenkin saa korjattua! :)

sillon 5-6 viikkosena on myös tiheenimunkausi jolloin halutaan syödä vähän väliä tai sit syödään tuntitolkulla. Meiän jätkä myös raapii, läpsii tissiä ja venyttelee nänniä suullaan ja se on vaan sitä et varmistelee et maitoa varmasti tulee.

Meillä oli tiheen imun kausi 3 viikkosena ja tää oli kyllä jotain ihan muuta.. osasyynä kai suihkutissit. Mutta ei sille enää mitään voi, meillä on nyt imetysajat ohi ja pullolla mennään.

Meillä on myös noita raivareita etenkin iltaisin. Meidän poika suostuu raivarin tullessa syömään, kun samalla taputtelen pepulle ja rauhoittelen puheella. Välillä otan hetkeksi pystyasentoon ja rauhoitan itkua ja sitten kokeilen uudestaan. Aina on lopulta onnistunut. Poikaa selkeesti häiritsee, kun imetyksen aluksi maitoa tulee ihan suihkuten ja kaveri meinaa tukehtua...

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Se nännin venyttely todella käy hermoille, kun sattuu helkkaristi ja on vaan tosi ärsyttävää. Hämmentää myös, kun heti tollaisesta temppuilusta tulee epävarma olo, että eikö maitoa tule tarpeeksi vai mitä vauva oikein raivoaa. Vai vääntääkö vatsaa just tms. Sitkeästi olen silti lykännyt tissiä takaisin suuhun useamman kerran, ennen kuin olen vaihtanut puolta.

Mulla on varmastikkin maito loppumassa kokonaan :( kaikki imetyskerrat on jatkuvaa nännin ulos sylkemistä ja uudelleen hakemista. Eilen annoin ensin toisesta tissistä. Olin nousemassa pois kun laski otteen irti, huuto alkoi samantien ja annoin sitten vielä toisestakin. Jonkun aikaa se siitä selkeesti söi ja sit alkoi taas puljaaminen.
Jouduin antamaan vielä lisämaitoa perään. 120ml kuulostaa mun mielestä aika hurjasta lisämaito määrältä?! Ei taida paljoa sieltä tissistä ulos saada...

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Elämäon, meillä oli tota ongelmaa 1-3 viikon iässä, mutta sain maitomäärää lisättyä imettämällä niin paljon kuin vain jaksoin ja molemmat rinnat joka syötöllä (joskus syötin pariinkiin kertaan molemmista peräkkäin). Ja silloin kun annettiin lisämaitoa syöttöjen jälkeen (jonka mies siis hoiti), koitin usein itse pumpata sen ajan. Nyt ei ole enää ollut ongelmia maidon kanssa, ja lisämaidosta päästiin pikkuhiljaa eroon pari viikkoa sitten. :) Ja nyt enää imetän vain yhden rinnan per imetys ja on muutenkin helpompaa, kun ei enää tarvi lisätä tuotantoa. Uskon siis, että ainakin jonkin verran tuota maidon loppumista voi yrittää ehkäistä tietyin keinoin. Mutta se on kyllä tosi inhottava vaiva, kun lisämaitoa pitää tietysti antaa jos vauva jää nälkäiseksi, mikä entisestään vähentää omaa maidon tuotantoa ja kierre on valmis.

Tästä tuli mieleen, että uusimmassa Duodecim-lehdessä oli uutinen, jossa yhden tutkimuksen mukaan lisämaidon anto vastasyntyneelle sairaalassa vaikuttaa tosi merkittävästi täysimetyksen onnistumiseen. Muistaakseni n. kolmasosalla vain täysimetys oli onnistunut, jos lisämaitoa oli annettu ekoina päivinä, ja kolmasosa oli lopettanut imetyksen kokonaan 2kk iässä. Ja luvut oli paljon parempia, jos lisämaitoa ei oltu annettu. Meillä poika sai vastasyntyneiden osastolla lisämaitoa kolmen tunnin välein koko sairaalassaoloajan (sen lisäksi että koitin imettää päivisin), että ihmekös tuo ettei oma maito sitten meinannut riittää ja sen kanssa sai kyllä tehdä työtä. Olin kanssa aika pettynyt, ettei sairaalassa tai neuvolassa annettu sen kummemmin opastusta tän ongelman kanssa, vaan se tieto piti itse etsiä netistä ja maidon riittämättömyys tuli yllätyksenä.

Meillä imetys siis sujuu hyvin, paitsi että ollaan edelleen jumissa rintakumin kanssa. Poika osaa kyllä imeä ilman, mutta yleensä ei suostu kun otteen saaminen on alkuun vaikeampaa ja se tuntuu kai erilaiselta kuin mihin on tottunut. Saatiin neuvolasta "läksynä" opetella siitä nyt eroon, mutta toistaiseksi olen useimmiten silti mennyt kumilla.

Muokattu viimeksi:
Meillä on elämä tasaantunut imetyksen kanssa. Edelleen siis imetän ja 4-5krt päivässä menee korviketta 100-200 ml kerta. Tyttö kasvaa nyt hyvin, joten korvikkeen avulla on saatu homma rullaamaan :)

Omat maitomäärätkin lisääntyy, olen saanut jopa vähän pumpattua! :) alkuun pumpulle ei tullut mitään, sitten vähän yöllä täysistä tisseistä ja tänään jopa päivällä!! :) määrät vielä pieniä, mutta joka milli on plussaa :)

Sent from my IdeaTabA1000L-F using Vau Foorumi mobile app

Täällä on nyt viime viikolla myös alkanut ihmeellistä itkua rinnalla etten oikein ole varma mikä on vialla.. Toisesta rinnasta tyttö ei halua syödä ollenkaan ja toisesta syö hetken kunnes sitten alkaa huutamaan. Eilen ei kelvannut kumpikaan rinta ja tunsin itsekin, että aika tyhillään oli kumpikin eli varmaan sitten hermostui siitä ettei maitoa tullut kunnolla..
Koitin sitten antaa korviketta, mutta eipä sekään onnistunut, kun tyttö jostain syystä ei enää osaa tai halua syödä pullosta..
Koitin rauhoittaa tutilla, mutta eipähän siitäkään välitä (edelleenkään, mutta varmuuden vuoksi on kuitenkin tutti) ja tekee ihan samaa kuin tuttipullonkin kanssa, että ihan kuin ei osaisi imeä sitä.. :confused013

Meilläkin oli eilen jäätäviä rintaraivareita, ei huolinut toista tissiä ollenkaan. *huoh*

Meilläkin vauva on usein levoton vasemmalla rinnalla. Joskus, kuten tänä aamuna, tuntuu siltä, että sieltä ei tule maitoa. Se rinta ei useinkaan ala pingottaa ja pullottaa maidosta niin kuin oikea. Joskus siellä kuitenkin todistettavasti on maitoa, kun sitä sieltä saattaa itsestäänkin herua. Oikeasta rinnasta ei heru itsestään koskaan. Ja tässä yks päivä, kun vauva irrotti otteen kesken imemisen, sieltä suihkusi ihan kunnolla sitä maitoa (ja suoraan vauvan naamalle, kun en osannut varautua, että niin voi käydä). Ihan ihmeellinen ongelmatissi.

Takaisin