Imetysjuttuja

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja katjus
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Me ruvettiin nyt vähentämään lisämaidon määrää ja viime yö mentiin pelkällä tissillä :) Edelleenkään rintamaitoa ei juuri ole ylimääräistä (kerääjässä ja pumppauksella saldo 30 ml tänään).. Mutta ehkä tämä tästä. Keskiviikkona totuuden hetket neuvolassa :P

Sent from my IdeaTabA1000L-F using Vau Foorumi mobile app

Meillä edelleen imetys sujuu hyvin. Vajaan viikon olen nyt kerännyt sairaalalle maitoa pakkaseen, alkaa jo olla hyvä määrä luovutettavaksi :) Kyllä toi sairaalan pumppu vaan on hyvä ja tehokas. Omalle sähköpumpulle en meinaa herua ollenkaan, mutta tolle sairaalan pumpulle tulee syötön jälkeenkin vielä toista desiä.
Mimmikin handlaa imemisen jo kuin vanha tekijä. Tai niinhän hän jo onkin, kohta jo neljä viikkoa :) Toissapäivänä kiskasi sellaset kevyet seittemän tunnin päikkärit (voi, kunpa ne olis olleet yöllä) ja eilenkin nukkui viitisen tuntia päivällä putkeen :) Yöt ei menekään sitten ihan niin pitkillä unilla, mutta keskimäärin kolmella syötöllä kuitenkin.

Tsemppiä kaikille lisämaidon ja muiden ongelmien kanssa "taisteleville".

Ota tässä nyt selkoa mitä tekisi. :sad001 Vaatii kyllä rautaista itsetuntoa olla äiti ja pitää päänsä tällaisissa asioissa.
Nimenomaan näin! noin se meni esikoisen kanssa mullakin - ja kyllä se tyytyväisyys on aika iso ja hyvä mittari, kun olis vaan osannut luottaa siihen. viisas kommentti kyllä lääkäriltä, ihana että tuollaisikin on.
tsemppiä katjus, päätit sitten tehdä niin tai näin! sä parhaiten sen lapsesi tunnet!:smiley-angelic003

zeni, rispektiä sulle! hienoa että viitsit maitoa luovuttaa-saa moni pikkuinen elämän eliksiiriä! :thumleft

Vauva nyt 6 vrk vanha ja mulla tissit tukossa ja nännit haavoilla. Samat ongelmat oli alkuun viimeksikin ja niistä selvittiin. Toisin kuin teillä, joilla maitoa pitää keräillä imetyksen aikana, mulla maito ei tule ulos ilman imua. Ja kun sitä nyt kehittyy enemmän kuin vauva syö, sitä pakkautuu rintoihin. Joskus vauva ei saa sitä edes itse herumaan, vaan mun pitää hautoa kuumalla vesihauteella ja lypsää (jonka teen käsin) ensin vähän. Raskasta. Ja käsittämätöntä, että vaikka rinta ihan täys maitoa, niin se ei tule ulos. Asiaa ei helpota se, että vauva nukkuu pitkiä pätkiä syöttöjen välillä. Nytkin vetää unta palloon jo viidettä tuntia. En ole raaskinut herättää.

Ilman rintapumppua mä olisin ihan pulassa!
Pakko pumpata 2-3 kertaa päivässä vielä syöttöjen lisäksi tai rinnat varmasti räjähtäisi! Tai jos ei niin itse räjähtäisin itkuun. Sattuu kyllä perkeleesti, kun rinnat on ihan täysi o_O

Vaikka rinnat olisivatkin ihan täynnä niin maitoa ei onneksi lähde valumaan omin päin.
Eikä imettäessäkään toinen rinta lähde vuotamaan.
Rinnanpäät ovat olleet hemmetin kipeät, mutta yrittänyt vain kestää ja laittanut Bephantenia.

Tytöllä vieläkin vaikea pitää sitä imuotetta ja lipsuu vähän väliä. Onneksi nyt osaa kuitenkin ottaa uudelleen kiinni eikä hamuile niin kauan, että menettää hermonsa.
Sai mieskin nukkua viime yön rauhassa, kun tyttö ei kiukutellut rinnalle :grin
Itse taas en ole saanut nukuttua, kun tyttö saattaa tunnin sisällä herätä 2-3 kertaa syömään.
Tai sitten on rinnalla tunnin ja antaa nukkua 1h - 1,5h kunnes taas haluaa syödä ja saattaa olla sitten taas tunnin rinnalla.

Eli minkäänlaista ruokailurytmiä ei ole vielä kehittynyt, mutta kamalasta väsymyksestä ja sen aiheuttamasta päänsärystä huolimatta ajattelen positiivisesti, että tämä vaihe on vain väliaikaista, kun toiselle tulee vasta viikko ikää :Heartpink
Enkä ole katkera miehelle, että hänen on pakko nukkua.
Koen, että olen vähän vahvempi kestämään tätä rasitusta :wink

Huomenna on neuvola, joten saa nähdä kuinka se paino on tällä syömisellä noussut :)

Sulla taitaa tulla tosi hyvin maitoa, Gemini. :) Mulla ei ole ollut tuota räjähtämisen tunnetta sitten sen jälkeen, kun maito ekan kerran nousi sairaalassa kolmantena yönä ja vauva oli eri osastolla.

Vinkkejä maidontuotannon nostamiseen otetaan vastaan! Eikös ole niin, että molemmista rinnoista kannattaisi antaa joka syötöllä, jos maitoa haluaa lisätä? Ja ehkä vielä pumpata syöttöjen välissä? Olen nyt myös syönyt ja juonut reippaasti enemmän tänään kuin aiemmin, kun viime aikoina oma ravinnonsaanti on ollut vähän mitä sattuu aina silloin kuin muistaa, eli ei varmaan riittävästi imetystä ajatellen. Muuta ei nyt tähän hätään tule mieleen, mutta toivottavasti nämäkin jo auttaisi.

Meillä on menneet nyt pari syöttöä ilman rintakumia. :) Toivon siis, että pääsisin siitä nyt eroon. Vielä toistaiseksi jos pikkumies on kovin nälkäinen tai itkuinen (eli aika usein) otan suosiolla rintakumin, mutta muuten koitan olla ilman.

Muokattu viimeksi:
Mulla heruu syötön yhteydessä ihan hirveästi, mutta pumppaamalla ei kovin kummoista saldoa tule. Ja valuu myös ihan itsekseen... Mm. eilen kaupassa tuli yhtäkkiä se maidonnousuntunne ja luonnollisesti liivinsuojat petti ja paita märkänä. Myös suihkun jälkeen on kaikki seiniä myöden maidossa

Tuo heruminen on kyllä näköjään varsin yksilöllistä. Mulla ei valu itsekseen muutakun muutama pisara jos rinnat tosi täynnä.en pumppaa enkä kerää..vauva on pitänyt tuotannon sopivana.

olutta, kotikaljaa juon päivittäin- mä vannon sen nimeen tässä maidontuotannossa:grin, ainakin näin heinäntekoaikaan! rooibus-tee on kans joidenkin mukaan hyvä innostin..kivempi vaan juoda kylmää näillä helteillä.
ja se rentoutuminen, se on kyllä erittäin isossa osassa maitoa tuottaessa! mikä ikinä itseä rentouttaakaan!

Mulla menee nyt eka olut yli yhdeksään kuukauteen. :cool: Isi antaa juuri lisämaitoa pullosta mun imetyksen jälkeen (olin tosin juuri pumpannut rinnat tyhjiksi ennenkö tuo päättikin olla yhtäkkiä nälkäinen, että hyvä jos sitä imetykseksi voi edes sanoa). Olin vähän jännännyt alkoholin juontia imettäessä, mutta nyt vasta huomasin että pullo olutta onkin kuulemma ok kunhan ei pariin tuntiin imetä sen jälkeen. Rentoutumista koitan kanssa nyt harjottaa vähän ahkerammin.

Ihokontakti ja yösyötöt vielä jo mainittujen lisäksi, maidontuotannon lisäämiseen siis :)

Sent from my iPad using Vau Foorumi

jos jännää sitä alkoholisuutta, kannattaa ottaa alkotonta, tai jotain vähäholista:p!
mä oon itse niin huono varoaikojen ja ylipäätään alkoholin siedon kanssa nykyään (toista se oli nuorempana:wink) että helpompi vaan mennä "mellan-öl" meiningillä..

Minä en välitä oluesta juuri, mutta raskaus aikanakin join radlereita holittomana. Holitonta olutta siis ja spriteä - tämä lempparijuomako auttaisi imetykseen? Mahtavaa :)

Sent from my IdeaTabA1000L-F using Vau Foorumi mobile app

kotikaljaa ollut kuulemma synnytäneiden osastoila tarjolla ihan vartavasten aiemmin - toista se on tänä päivänä kun oluetkin pitää salakuljettaa sairaalaan:grin.. mutta jotain tuossa mallasjuomassa vaan on joka auttaa tässä hommassa!

Naistenklinikalla hörpittiin vieläkin kotikaljaa ruokajuomana :) ja se on se mallas nimenomaan eli voihan se olla muutakin mallaspitoista esim. ohramallasleipää, jos ei oluesta tykkää. Ja saahan mallasta ihan sellasenaankin hommattua.

Sent from my iPad using Vau Foorumi

Minä olen vetänyt pullotolkulla kotikaljaa. En kyllä tiedä onko siitä ollut hyötyä, mutta aion sitä kyllä juoda jatkossakin. Lisäksi keitän aamulla pannun imetysteetä ja juon sen päivän mittaan. En ymmärrä minkälaiseen koomatilaan tässä pitäisi vajota, että maitoa lähtisi tulemaan lisää, kun omasta mielestäni yritän rennosti ottaa. Lisämaidon kanssa nyt kuitenkin taas mennään, sillä vaikka toinen on ihan tyytyväinen, niin pissaa ei ollut tullut yleensä vaippaan paljon mitään. Lisäksi yritän imettää enemmän ja pumppu pitäisi keitellä toimintaan. Kunpa tämä ei olisi niin hemmetin työlästä :sad001

Meillä on tullut tästä imetyksestä tosi häsläystä pullojen, rintakumien, maidonkerääjien, ja rintapumpun puhdistuksen kanssa. Monta kertaa päivässä pitää keittää niitä, nyt kun on vielä lisämaidot normi-imetyksen perään. Toivon, että helpottuu kun päästään (toivottavasti) lisämaidoista ja rintakumeista eroon.

Mun on tosi hankala antaa tisseille ilmakylpyjä, kun ne alkaa yleensä just silloin vuotamaan valtoimenaan. Mut ei onneks sentään suihkua seinille, lattiat vaan kastuu. :D

Ihan kiva, että kerääjällä saa samaan vaivaan maitoa talteen (koska esim. eilen illalla tisseissä ei vaan riittänyt tavara saamaan poikaa kylläiseksi, niin pakkasesta sai annettua omaa maitoa pullosta), mutta kyllä joskus öisin tulee mietittyä, kuinka helppoa olisikaan jos saisi vaan työnnettyä tissin suuhun eikä olisi sähläämisiä ja tiskaamisia.
Varsinkin yöllä kyljellään imettäessä kerääjä tuppaa aina falskaamaan, kun puoliunessa touhuaa. Sit on pakko lähtee vaatteiden vaihtoon, kun märässä topissa on ällöttävä nukkua, eikä tissitkään tykkää hautoa kosteessa. Ilman liivejä tai toppia olis kiva nukkua, et sais tissit happea, mutta sit on sänky märkä...

Tosin sänky on muutenkin märkä öisin, kun mä hikoilen ihan valtavasti! Onko toisilla samaa? Pariin otteeseen on noussut ihan kuumekin, kun oikeaan rintaan meinaa muodostua tukoksia ja niitä olen sitten erilaisilla kekseliäillä ja epämukavilla imetysasennoilla yrittänyt avata. Ei onneksi rintatulehdukseksi ole äitynyt.

Mä olen tässä viime päivät miettinyt imetyksen henkistä rasittavuutta. Perhevalmennuksissa sun muissa kerrotaan imetyksen hyödyistä ja teknisistä asioista (otteet sun muut), mutta itse en kyllä osannut varautua tähän, kuinka rankkaa tämä henkisesti on.

Huomaan, että mulla on päällä jonkunasteinen baby blues ja imetysahdistus vain pahentaa sitä. Tuntuu, että sitä on vähän kuin vankilassa, kun on kiinni vauvassa eikä imetys tahdo tissimaratoneista huolimatta sujua. Tai no sujuuhan se sinänsä, mutta imetykset ovat valtavan pitkiä ja lisämaitoa kuluu koko ajan. Koitan ajatella, että ei tämä vaihe ikuisesti kestä, mutta on nämä päivät pitkiä. Välillä olen jo valmis siirtymään kokonaan pullolle, mutta toistaiseksi olen päättänyt jatkaa yrittämistä. Onko muilla tällaisia kokemuksia?

Joo, kuulostaa ihan tutulta sufi. Pahimpina hetkinä, yleensä ehkä öisin tai aamuisin kun on ihan väsynyt, tuntuu että on ns. imetyksen vanki ja se vähän ahdistaa. Varsinkin kun ei ole mitään ns. kolmen/neljän tunnin syöttövälejä, vaan tuo haluaa (ainakin joinakin päivinä, kuten tänään) koko ajan tissille ja sitten ei kuitenkaan syö kunnolla, vaan puolinukkuu ja pitää vielä antaa lisämaitoja päälle.

Tiedän, että mieskin kokee tämän vaiheen raskaaksi, mutta silti musta tuntuu ettei se ihan tajua miten paljon sitovampaa tää kaikki on äidille, kun ainoastaan minä voin antaa rintaa ja hoidan lähes kaikki syötöt. Tuolla meni toissayönä hermo kun herätin sen tuomaan tai viemään maidonkerääjää muutamaan otteeseen ja sanoi, että haluaa hoitaa yösyötot pullon kanssa ens kerralla, olis kuulemma helpompaa. Itse teki mieli sanoa pari sanaa miten viiden sekunnin keittiössä käynti ja sen jälkeen takaisin nukkumaan tuskin on vaikeampaa kuin 20-60 minuutin imetystuokiot useaan otteeseen pitkin yötä, mutta pidin sitten suuni kiinni. Joskus lähiaikoina varmaan pyydän sitä oikeastikin hoitamaan ne ruokinnat pullolla ja korvikkeella ja katson, mitä se sitten sanoo.

Mutta no, miehestä on kyllä hurja apu, kun se antaa nää lisämaidot ja vaihtaa suurimman osan vaipoista, ja tuo mulle juotavaa ja tyynyjä jne. kun oon motissa imettämässä. En tiedä, miten pärjäis ilman. Vähän jännittää miten sitten sujuu, kun pitäis selvitä päivät yksin ja miehen pitää lähteä aamuisin.

Sufi, täysin samat ajatukset täällä! Imetyksen ahdistavuus yllätti ja nuo vankilafiilikset on tuttuja. Vaikkakin tähän asti on pärjätty omalla maidolla hienosti ja kaikki sujunut ihan hyvin, niin silti ahdistaa. Ahdistaa olla koko ajan kiinni vauvassa ja ahdistaa, että jos tekeekin jotain väärin ja imetys loppuu ennen aikojaan. Ollaan annettu useampana päivänä pullosta maitoa yhdellä tai max. kahdella syötöllä, jotta mä olen saanut hengähtää. No eilen ja tänään jouduttiin sitten väkisin turvautumaan pulloon, kun poika ei iltasyötöillä saanut itseään millään kylläiseksi ja mun nännit alkoi jo huutaa hoosiannaa. Niin nyt sitten ahdistaa, että olenko pilannut imetyksen, kun pulloa on annettu jo näin aikaisin...

Haluan imettää, mutta toisaalta imetyksen sitovuus ahdistaa. Ja jonkinlaista baby bluesia on ilmassa myös, aina iltaa kohti alkaa itkettää ja pelottaa uusi perhe-elämä. Tämä on niin iso muutos lapsettoman elämään, että vie aikaa sopeutua uusiin kuvioihin ja luopua monista asioista, joiden ei ennen edes tajunnut olevan tärkeitä.

Takaisin