Imetysjuttuja

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja katjus
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä esikoinen nukkui meiän vieressä syntymästään saakka, 8kk vanhana ekan kerran yöksi pinnasänkyyn ja koskaan en sen päälle kääntynyt. Luin sillon jonkun tutkimuksen, jossa kerrottiin et perhepeti ehkäisee kätkyt kuolemaa kun vauva aistii äidin läsnäolon koko ajan ja vastaavasti äiti aistii lapsensa koko ajan myös unen läpi ja tavallaan äiti vahtii tiedostamattaan lasta vaikak nukkuu. Mä heräsin aina jo siihen kun vauva alkoi liikehtiä unissaan tai maiskuttamaan tai hamuamaan jne, harvoin ehti itkuun asti ja vaikka mulla on todella vaikeat uniongelmat niin sillon kun imetin koin etten vuosiin ollut nukkunut niin hyvin. Mä nukahdin monesti kesken syötön.

Kerran heräsin yöllä kauheessa paniikissa kun esikoinen oli jotain viikon ollut kotona ja herätin miehenkin et oon rikkonut meiän vauvan. Etsin vauvaa pimeässä ja totesin et sen jaloissa on jotain vikaa ja ne ei tunnu normaalilta, luulin et oon unissani kääntynyt sen päälle ja murtanut ja vääntänyt ne, mutta oikeesti olikin käynyt niin et neiti oli vetänyt jalat pois yöpuvunlahkeista ja työntänyt jalat ristiin ja vääriin lahkeisiin :D

Täällä kans aina nukuttu vauva kainalossa. esikoista yritin aikanaan pinnasänkyynkin, mutta kun sen kerran pudotin hirveessä unenpöpperössä nostoyrityksessä, oon suosiolla siirtynyt ihan vaan perhepetiin!
meillä niin että vauvana alla on kosteussuoja jonka päällä taiteltu lakana ja tyynyliina. ei haittaa vaikka vaippa falskaiskin! ja jos puklailee, on helppoa vaihtaa vaan pelkkä tyynyliina. omaa pikkupeittoa oon kans pitänyt vauvalla, ei jää vahingossa mun peitonalle ähisemään. Ja joka ähinään kyllä havahtuu, ei oo edes mun mies koskaan päässyt vauvan päälle kääntymään. eikä sitä imetystä tarvi nousta suorittamaan..paljon etuja vieretysten olemisessa:wink, myös se ihana läheisyys!

Nyt meni muuten 7h unta putkeen viimeyönäo_O..tankkas kyllä koko illan. taitaa olla tyyntä myrsky edellä..

Kylläpä sitä tuntee ittensä riittämättömäksi.. Meillä on ruvennu toistumaan sama kaava joka päivä. Ensin ähistään nälkää, sitten syödään, sitten röyhtästään ja ähistään taas. Mä oon jotenki ruvennu epäilemää että toi kääpiö saattais kärsiä siitä refluksista. Vielä pari tuntiaki syömisen jälkeen pulauttelee. Joka kerta syömisen jälkeen kyllä röyhtäsee, mut silti kuulee hengityksessä että sieltä on jtn tulossa takasin päin. Hengitys "rohisee". oon laittanut pinnasängyn jalkojen alle kirjat, kun jostain lukaisin että saattais auttaa.. Mutta eipä tuosta apua näytä olevan.

Oon antanu korviketta n. Kolme kertaa päivässä ja muuten imettäny.

Torstaina on tytöllä lääkäri.. Viimeks neuvolassa mainitsin tosta ähinästä, sanoi sen olevan normaalia. En tiiä.. Inhottavaa kun toiseen selvästi sattuu,

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Oon nyt antanut sitä korvikettakin lämmitettynä..

eka yö kotona meni vähän heikosti :( vauva imi rinnat verille ja puklaili sitten verta sängylle, päällensä, ja pyyhkeelle. Esikoisella sama juttu, ja kakkakin melkein mustaa, nyyh :(
tänään tosin ollut parempi päivä ja verta ei näköjään ole tullut! Ainakin puklut olleet vaaleita. Ja rintoihin ei satu enää niin paljon, jee. Esikoisella kesti 2kk, mut jos tällä menee viikossa ohi niin halleluja!! :)
pullo ei näytä kelpaavan neitille, keitin ne nyt kuitenkin josko treenailtais et äitikin pääsis silloin tällöin kauppaan yksin tai urheilemaan! :)

Täällä kans toinen nänni rikki. :( Piti ottaa rinrakumiki käyttöön, kun niin kipeenä. Multa tosin ei oo vielä niin pahasti verta tullu, että ois pullautellu. Yhen päivän oon rintakumia käyttäny melkeen joka kerta kipeellä rinnalla, niin ei oo enää niin hellä. Jospa pian paranis.

Kyllä meidänki neiti saattaa välillä hamuta rintaa tunninki päästä edellisestä syönnistä. Mä oon vaan imettäny menemään. Oon aatellu, että maitovarastoa pitää kasvattaa. :) Ja meillä ähistään välillä pieruja.

Minäkin olen vauvan vieressä nukuttanut. Ihan tosiaan käytännön syistä, tissi suuhun ja unta palloon molemmille :). Olen vielä opetellut syöttämään samalta kyljeltä molemmat tissit niin ei tarvi vauvaa yöllä pyöritellä mihinkään. Eikä ole tarvinnut pelätä vauvan liiskaantuvan kummankaan alle, kun mieskin nukkuu tosi paikoillaan ja ihan sängyn reunalla vauvan ollessa sängyssä vaikka normisti on tosi levoton nukkuja.

Te joilla on tissit menneet rikki, oletteko ajatelleet, että onko imuote kunnossa? Tietysti rinta voi mennä rikki joka tapauksessa alussa, mutta jostain luin, että imetys ei saisi sattua ensimmäisten 10 sekunnin jälkeen. Jos näin on, on imuote silloin huono. Edellisen kanssa oli toinen nänni ihan verillä. Kyllä se kesti kun rupi lähti ja hölväsi lansinohia pintaan. Imuotteen korjauksella olisi säästynyt siltäkin tuskalta..

Ostin muuten pari imetystoppia öitä varten ja voin suositella kaikille lämpimästi. Käytin öisin aiemmin imetysliivejä, mutta nuo topit ovat todella paljon mukavampia käyttää ja ihan yhtä hyvin pysyy suojat paikoillaan. Suosittelen!

Paskapaskapaska, taas oon onnistunut tekemään ittelleni ja tällä kertaa myös vauvalle karhunpalveluksen. Mulla siis suihkutissit, joiden kanssa tyttö on pärjännyt hyvin imuotetta kaventamalla ja valuttelemalla liikoja suupielistä. Nyt ajattelin ruveta pumppailemaan menomaitoja pakkaseen ja pumppailla sikskin etumaitoja pois tieltä, kun rupes mietityttään pääseekö tyttö tehoimuttelevana pikaruokailijana ikinä takamaitoihin käsiks. Noh, nythän onkin sitten niin, että muru on tottunut siihen, että maito valuu suuhun itestään eikä viitsi/osaa lypsää tyhjempää tissiä. Lisäksi kapea imuote on tyhjälle tissille huono ja tekee kipeetä, enkä yrityksistä huolimatta saa tyttöä haukkaamaan tissiä kunnolla suuhun. Mitähän nyt? :(

Sent from my iPad using Vau Foorumi

Ei varmaan kannata lypsää yhtään? Lisää vaan sitä tuotantoa entisestään. voisko sen alun suihkuosan vaan ottaa purkkiin ja antaa vauvan jatkaa tissillä kun suihku vähän laantuu? vai jatkuuko pitkäänkin tuo suihkuefekti?
Eikai siinä muuten auta kun sitkeästi yrittää vaan sitä toistakin puolta tarjota...jos se "nälkä porsaan kotiin ajaa"..

Mulla yksi ystävä joka on imettänyt yhdellä tissillä, kun jostain syystä toinen ei ole kelvannut lapsilleen - pieninainen ja hyvinkasvaneet vauvat:), että eipä sekään mahdotonta ole jos mahdottomuuksiin menee!

Tsemppiä!

Mä olen alusta saakka joutunut käyttämään rintakumia, kun rinnat on niin pinkeet ettei vauva meinaa saada rinnanpäistä kiinni muuten. Rinnanpäät myös aristaa aikalailla, joten senkin takia pelkään imettää ilman, ettei ne vaan menisi rikki.

Sit musta tuntuu että imettäminen on aina kauheeta säätämistä, kun mulla falskaa toinen tissi samalla ja joudun käyttämään maidonkerääjää, ja sitten on sitä rintakumin virittelyä. Imetyksen jälkeen kerääjän ja kumin pesu ja maidon kiikuttaminen alakertaan jääkaappiin... Illalla maitojen pakastaminen.
Että ei se mulla ihan tunnu siltä et vaan tissi suuhun ja menoks.

Mutta en valita, olen enemmän kuin tyytyväinen täähän tilanteeseen, että omaa maitoa riittää jemmaan asti. Mutta onhan tämä muutos arkirutiineihin aika shokki, hyvä kun syödä ehtii. Mies onneksi auttaa tosi paljon.

Mä pidän yleensä harsoa toisen tissin ja liivinsuojan välissä, kun ei pelkkä suoja riitä. Ja vähämn sama ongelma ton suihkutisseilyn kanssa. Isompihan siitä ei enää välitä, mutta näin pienen kanssa menee välillä ruokailu kakomiseksi alkuun. Mä välillä, jos on ihan täydet tissit, painelen aökuun isompia harsoon. Ja noi henkkamaukan imetystopit on tosiaan ainakin hyviä yökäyttöön :) mulla kanssa ollut kobassa käytössä ne molempien muksujen kanssa

Meidän neiti ihan eka päivinä tahto vaan imutella nännejä, niin siitähän se toisen nännin kipeytyminen lähti. Nopsaa sen kyllä lopetin, kun hokasin. Mä oon pistäny välissä bepanteeniakin, imetyksen jälkeen kipeeseen nänniin. Muuten käyttäny kunnolla lanoliinia. Tuo rintakumi on kyllä vähän ärsyttävä ja ärsyttää öisin nousta sitä laittamaan, mutta välillä oon jättäny sen poiski.

Täällä jouduttiin myös ottamaan rintakumi heti käyttöön matalien rinnanpäiden takia. Alkuun yritin ilman, mutta ei onnistunu niin ei. Ennenkin olen joutunut käyttämään mutta onneksi edellinen imetys onnistui ilmankin kun vauva hieman kasvoi. Me ollaan vielä sairaalassa ja juuri piti pumppailla ensimmäiset ylimääräiset maidot pois rinnoista kun alkaa pakkaamaan ikävästi. Eläköön hillittömät melonit :) No onhan se mukavaa että maitoa tulee jo alle kaksi päivää synnytyksestä...eipähän tarvita lisämaitoa. Edellisen imetyksen yhteydessä luovutin maitoa myös sairaalalle, kun sitä nyt niin hyvin tuli :) Toivottavasti imetys sujuisi ja saisi imettää mahd. pitkään.

Kyllä se Pihla tulee vielä se tissi-suuhun-ja-menoksi vaihekin:grin!
Kun vähän kasvavat alkaa kuitenkin syömis-välit pidentyä eikä ihan koko hereilläolo ole yhtä syömistä! tissit sopeutuu, lapsi sopeutuu ja maitomäärä tasautuu!

Täällä alkanut imetyshomma nyt varsin rutiinilla:rolleyes:, tuntuu että joka lapsen myötä helpottunut se puoli-onneksi.
Ekaa kertaa nousi maito jo sairaalassa, siitä suuri kiitos hyvälle huonetoverille, jonka myötä olo oli rento eikä tarvinnut jännittää olemistaan.. mutta annoin kyllä lisämaitoa osastolla kun ei isolle pojalle muutamat tipat alkuun riittäneet-sai sokeritkin nousuun että ylipäätään pääsi pois..

Täällä ootellaan sitä maijon nousua.. Ei tuu vissiin vielä minkäänlaisia tippojakkaa, mutta neiti kyllä tosi hyvin on imeny joka kerta ku on rinnalla ollu. :)
On vaan nyt pirun kippeet rinnanpäät ja kuumottaa hulluna koko rintaa. Jospa tää tästä, kuhan kottiin päästään. :)

Sent from my SM-C105 using Vau Foorumi mobile app

Täällä onnistuttiin hankkimaan rintatulehdus, muutenkin imetys lähtenyt huonosti käyntiin kun jouduttiin jo sairaalassa antamaan pikkuiselle lisäruokaa matalien lämpöjen ja sokerien takia, niin turhauttavaa, osaa kyllä imeä rintaa hienosti, mutta tämä oma fiilis kun tuntuu ettei kumminkaan saa tarpeeksi ravintoa vaan rinnasta, ollaan sitten menty rinta + korvike linjalla. Ei muuten kiva tämmöinen tulehdus heti kun mies joutui takaisin töihin niin 38,5 lämmöt mammalla, hoh hoijaa.. Avautuminen auttoi kiitos "taas" :grin

Voi että kesäesikko, toivotaan pikasta paranemista sinne!!
Eikä saa ajatella ettei ois hyvä äiti lapselleen jos ei maito riitä ja joutuu antammaan korviketta. Kukaan muu ei ois parempi äiti omalle lapselleen ku sie ite! :)
Miulla tullee maitoa ehkä kerrallaan sen 70ml, jonka jouvun lypsämään tytölle, saapi aina raivareita ku ei saa kiinni rinnasta kunnolla. Enkä oo rintakumejakaan hommannu kottiin. Kuhan vaan saapi sen maijon ni oon tyytyväinen. :)

Sent from my SM-C105 using Vau Foorumi mobile app

Mulla on sama juttu kuin Pihlalla, rintakumia joutunut käyttämään alusta asti matalien rinnanpäiden takia, ja kanssa toinen rinta vuotaa niin että maidonkerääjä ihan ehdoton tai kaikki kastuu. Eli kauheaa säätämistä joka imetyskerralla siis. Lisäksi istualteen imettäessä tarviin kauhean kavalkadin tyynyjä ja harson jne. Öisin kyllä imetän kyljeltään vauva vieressä, mikä on vähän helpompaa.

Tavallaan ärsyttävää että tarvii maidonkerääjääkin, mutta toisaalta on kyllä tosi kiva saada siten maitoa varastoon, kun en tuota ostamaani rintapumppua niin ole osannut käyttää (Taysissa oli ihan älyttömän hyvät rintapumput, oma tuntuu niin paljon huonommalta niihin verrattuna). Mies on sitten saanut hoitaa aina yhden syötön päivässä noilla kerätyillä maidoilla, kun kovasti tykkää vauvan hoidosta ja oon vähän sitä säälinytkin ettei se pysty imettämään kun varmaan tykkäisi. :)

Mun rinnanpäät on jo kovasti suurentuneet imetyksen myötä ja luulen että pärjäisin jo hyvin ilman rintakumia, mutta vauva ei huoli rintaa ollenkaan ilman. :( En tiedä, miten pääsisin siitä nyt eroon, kun ei tuo vaan suostu imemään ellei ole kumia. Pitää varmaan vähän googlailla neuvoja.

Takaisin