Imetysjuttuja

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja katjus
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä vauva kans ihmeissään, kun välillä tissiä tarjotaan kumin kanssa ja välillä ilman. Toistaiseksi huolii molemmin tavoin, mutta raivari meinaa joskus iskeä, kun kumittomasta tissistä ei saa niin helposti otetta. Annan rintaa ilman kumia silloin, kun se ei ole ihan täys maitoa, niin otteen saa helpommin eikä maitoa valu vauvan suupieltä pitkin valtoimenaan (kumi toimii täyden tissin kanssa hyvänä "maidonkerääjänä").

Tänä iltana oli semmoinen tissimaraton ja -raivari että... Vauva vaan imi ja imi, niin että olin varma ettei tissessä ole enää mitään mitä imeä. Hirveä hermostuminen joka kerta, kun nostin puoliunessa olevan pojan pois rinnalta ja sit raivolla yritti saada uutta otetta ja raivostui heti kun ei onnistunut. Iltapala-aikakin lähestyi ja pelkäsin, ettei poika saa tarpeeksi maitoa yötä vasten. Päätin sulattaa pakkasesta maitoa ja jättää iltasyötöt miehelle, jotta pääsen itse syömään ja hengähtämään. Hyvin toimi ja poika nukahti tyytyväisenä.

Nyt vaan huomaan pelkääväni, että onko mun maidontuotanto vähenemään päin, vai mistä tuo johtui ettei poika saanut tissillä mahaansa täyteen. Selkeästi sitä nimittäin otti päähän, että vaikka kuinka imee ja imee, niin nälkä ei lähde. Onhan imetys tosi sitovaa ja raskastakin puuhaa, mutta kyllä mä silti haluan itse ruokkia meidän vauvan. Yritän nyt vaan olla stressaamatta ja arvostaa sitä, että imetys on lähtenyt hyvin käyntiin ja toivoa, että se jatkuisi vielä pitkään.

Mukava huomata etten ole yksin näiden kumien ja muiden "ongelmien" kanssa. Meillä oli myös eilen illalla kunnon tissi maraton :) Mietin kanssa, että saakohan tuo tyyppi enää edes maitoa, kun olin jo syöttänyt molemmista rinnoista pari kertaa ja halusi vaan koko ajan lisää eikä nukkumisesta meinannut tulla mitään. No lopulta uni tuli ja sitä riittikin taas yli viisi tuntia putkeen joten varmasti oli vatsansa täyteen saanut. Olen myös yrittänyt tarjota rintaa ilman kumia, mutta ei kelpaa...olis tosi kiva tuosta kumista päästä, helpompaa olisi ilman. Toivottavasti imetys sujuu pitkään myös kumin kanssa, kun jostain luin että voi vaikuttaa maidontuotantoon.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mä oon kyllä huomannut selvästi sen 2 päivän viiveen, millä vauva nostaa/laskee maidontuottoa- ja just noi ilta/yömaratonit tuntuu vaikuttavan eniten.

Ai että kumi voi haitata maidontuotantoa? No voi perse. Pitää kai vielä enemmän alkaa treenata ilman. Olisi kyllä kiva päästä näistä lisävarusteista eroon.
Ja helpottaa kyllä lukea, ettei ole yksin näiden tuskailujen kanssa. :)

Mul on kans tosi matalat nännit mut niin vaan on tämäkin vauva oppinut niistä kiinni ottamaan, mulla rintakumi aiheutti vaan lisää kipua ja imetyksestä ei tullu hevon veetä sen kanssa kun esikoisen aikaan yritin. Molemmat lapset on oppinu ottaa kiinni ilmankin. Oon niin onnellinen et nyt on pärjätty ihan täysin ilman lisämaitopa. Mun tissit ei enää ole pinkeät vaan tuntuu ihan normaaleilta ja rintapumpulla en saa ulos kuin tyyliin 10ml, multa vaan ei kertakaikkiaan heru pumpulle. Mutta vauva saa mitä tarttee koska pissaa tulee, kakassa on niitä rasvakikkareita, tää tyyppi pulauttelee ylimääräsiä pois ja mikä tärkeintä, paino nousee ja kaksoisleuat lisääntyy :)
Mua epäilytti sekin kun tää jäbä syö kerralla vaan 5-15minuuttia ja on kylläinen et voiko muka saada tarpeeks, mut näyttää saavan :)

Muokattu viimeksi:
Se maidonkerääjä pn kyllä näppärä, vaikka aiheuttaakin mun mielestä vilä lisää herumista. Mutta ärsyttävää se vaatteiden sotkuminen.... Meillä onneksi selcitään ilman rintakumeja mutta raivareita tulee välillä, kun maitoa tulee liikaa ja menee väärään kurkkuun jne. On se pienen ihmisen elämä raskasta

Minä olen meidän vauvan iltaiset tissiraivarit yhdistänyt masuvaivoihin. Kun pientä vääntää masusta, niin itkettää ja äitin tissistä tulee parempi mieli ja lohtua, mutta "valitettavasti" sieltä tulee myös maitoa ja se aiheuttaa lisää masuvaivoja, jos vauva on syönyt kovin usein illan aikana. Tissittely päättyy siis hirveään huutoon heti alkuunsa. Lopulta, kun vauvan saa ilman tissiä rauhottumaan ja nukahtamaan, vaaveli nukkuukin melkein aamuun, kun on tankannut itsensä ihan ähkyyn. Näin meillä ainakin :)

Mä en käsitä kun mesaatiin vihdoin ja viimein imetys toimimaan eli ensin ei tullut maitoa sitten ei saatu imuotetta ja sitten oli kärsivällisyyshäiriö niin äidillä kun lapsella ni nyt meidän syöttö/unirytmi on ihan tööt. Siis päivällä tenava nukkuu 3-5tuntia kerrallaan ja valvoomax2 tuntia josta tunnin syö ja tunnin seurustelee. Yöllä valvotaan kolmeakin tuntia ja nukutaan yksi ja kitistään ja syödääntaas pari tuntia. Noin neljästä alkaen nukutaan sit 5-6 tuntia ja siirrytään päivärytmiin. Yötön siis hyyyyvin pitkiä. Mutta ainakin rytmin tietää.

Imetys on kyllä yllättänyt hankaluudellaan ja raskaudellaan. Julmettu nälkä, jano ja väsymys tulee joka kerta kun edes yrittää imettää!

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk

Hemmari, kuulostaa tutulta, tsemppiä! Saanen suositella Facen sivuja Imetyksen tuki Ry ja IHmetys, joissa tukiäidit vastailee imetystä koskeviin kysymyksiin ja paljon saa myös vertaistukea. Välillä homma siellä lipsuu mielestäni liiaksi imetyksen glorifiointiin yms., mutta mä olen saanut apuja sieltä ihan sitenkin, että vaan saa avautua samassa tilanteessa oleville.

Sent from my iPad using Vau Foorumi

Meillä imetys on lähtenyt liikkeelle yllättävän luontevasti, vauva imi jo synnytyssalissa kuin vanha tekijä :) Käytin alkupäivinä rintakumeja, mutta tyttö ei ollut niistä moksiskaan-

Imetysasennot on ehkä tällä hetkellä suurin haaste ja mietinkin, että kannattaisiko sellainen imetystyyny hankkia. Onko teillä käytössä sellaisia? Vauva on viiden päivän ikäinen ja mulla on nyt jo hartiat ihan jumissa (ja jatkuva päänsärky kaverina).. Kyljellään imetys toimii hyvin, mutta ei sitä aina voi oikein kyljellään olla...

Meidän tyllerölle ei rintamaito pelkästään ole riittänyt, lisämaitoa on jouduttu antamaan melkein alusta saakka. Nyt on yritetty tihentää imetysvälejä, että maitoa tulisi enemmän. Viime yönä saatiinkin sen avulla kunnon yöunet, kun mies antoi alkuyöstä korviketta minun nukkuessa ja minä sitten heräsin aamulla syöttämään ja mies sai nukkua :). Aamulla kun heräsin rinnat heruikin niin, että imetystoppi oli ihan märkä:happy093Ehkä sitä maitoa siis alkaa kohta tulemaan riittämiin :)

Täällä imetystyyny käytössä ja on kyllä hyvä! ei tartte kauheeta tyynyröykkiötä ja vauvan saa helposti mukavaan asentoon. :) Mulla kun ei mitkään jättitissit ole, niin vauva tarttee saada suht "korkealle" istualtaan imettäessä. Imetystyyny ja yks sohvaryyny riittää, että saa tosi rennon asennon. Perseen puutumista sekään ei tosin estä, siihen kun vielä keksis konstin...

Meilläkin on imetystyyny käytössä, ja on se kyllä hyödyllinen! Tosin sen lisäksi tarvin yleensä vielä 1-2 matalaa tyynyä, että saan hyvän imetysasennon istualteen. Mulla kanssa suht pienet rinnat, ja pojan pää pitää saada aika korkealle.

Mä en ole toistaiseksi käyttänyt ollenkaan lisämaitoa kotiutumisen jälkeen (sairaalassa siis suurin osa oli lisämaitoa, tosin vastasyntyneiden osastolla sai onneksi luovutettua rintamaitoa). Olen kyllä miettinyt, pitäisikö lisämaitoa antaa. Eilen illalla herra mitä ilmeisemmin ei saanut rinnoista tarpeeksi, ja oli sitten tissillä 4 tuntia putkeen ja edelleen tyytymätön, joten annoimme vielä tuon jälkeen 2x50ml kerättyä rintamaitoa ennen yöunia. Senkin jälkeen poika halusi vielä rintaa, tosin nukahti kyllä melkein heti ja nukkui onneksi hyvin. Eli ei ihan riittäneet omat rinnat, tosin kerätyillä omilla maidoilla vielä pärjättiin. Tänään on mennyt vähän paremmin, poika vaikuttaa saavan tarpeeksi maitoa ja nukkuu imetysten välissä tyytyväisenä, että ehkä tuo imetysrumba sai vähän omaa tuotantoa nostettua. Haluaisin pärjätä omalla maidolla, mutta jos ensi viikon neuvolassa paino ei ole noussut edelleenkään kuten pitäisi, niin täytyy varmaan ottaa myös lisämaidot käyttöön. Harmittaa kyllä rintakumin käyttö, jos se pahentaa tätä ongelmaa.

Piti vielä sanoa, että mulle ei vastasyntyneiden osastolla kauheasti ehditty neuvoa eri imetysasentoja (vauvan kanssa vierihoito-osastolla on varmaan parempi ohjaus), niin onneksi löysin sieltä sellaisen Duodecimin Onnistunut imetys -kirjan, jossa oli neuvottu nuo eri asennot ja imetysote hyvin. Sen avulla opin aika hyvin eri istumisasennot jo sairaalassa, ja ostin sen jälkeen kirjan kotiinkin, kun se vaikutti niin hyvältä. :) En ole tosin ehtinyt lukea sitä vielä ollenkaan nyt kotona. Vois tuosta rintakumistakin ja muista ongelmista sieltä lukea, kunhan ehtii....

Muokattu viimeksi:
Annisla, ihan mielettömiä määriä olet saanut kerättyä maitoa. Ei meillä vaan.. Olen saanut kerättyä vain 20-30ml, eikä sitäkään kerralla.

Pitää varmaan ottaa tyttöä edelleen ahkerasti rinnalle, niin kai sitä maitoa tulee :)

Sent from my IdeaTabA1000L-F using Vau Foorumi mobile app

Mä pidän imettäessä tosiaan sitä maidonkerääjää ja kerään pulloon maidot, päivän päätteeksi pussitetaan pakkaseen. Päiväsaldo on tähän saakka ollut 120-130 ml luokkaa.

Meillä on n. 100ml yleensä päivän saldo, tosin varmaan myös tuo 120-130ml tulisi oikeasti, mutta onnistun yleensä sähläämään maidonkerääjän kanssa ainakin kerran päivässä. :) Erityisesti yösyötöissä se kerätty maito jotenkin aina päätyy joko yöpaidalle tai patjalle. Ja vielä en ole saanut pakkaseen mitään, kun annan miehen syöttää ne kerätyt maidot jossakin välissä. Mutta on nää falskaavat rinnat kyllä kätevät, ettei tarvi pumppailla! En tiedä sitten jos julkisesti haluan jossain imettää niin voi mennä vähän vaikeaksi, ja samaten yöllä kyljellään imettäessä puolinukuksissa maito helposti vuotaa minne sattuu, mutta ehkä silti mieluummin näin päin.

Tuntuu uskomattomalta, että joltain tulee ylimääräistä maitoa noin paljon. Minäkin olen muutaman kerran laittanut maidonkerääjän, mutta lopputulos ei ole kuin pieni liru. Eli maitoa tulee, mutta juuri sen verran kuin pieni tarvitsee. Tai jännityksellä odotan huomista neuvolaa, miten paino on lähtenyt nousuun. Kovasti vielä kyseenalaistaa maidon riittävyyden vaikka toinen on ihan tyytyväinen vauva.

Minullakin on imetystyyny käytössä. Hartiat huutaa heti tuskaa, jos joutuu ilman sitä imettelemään. Tuskasen kuumahan se on näillä keleillä, mutta ilman sitä en suostu elämään :)

Syötättekö muuten vauvoillenne molemmat rinnat vai vaan yhden kerrallaan?

Meillä on kyllä tuo imetys menny tosi hyvin. Tietty kaikenlaista vastoinkäymistä aina on, mutta ei oo tarvitty vielä pulloja, tainoikeestaanhan sitä kannattais nyt reenailla lisäksi. Rintakumia oon aina välillä käyttäny toiselka rinnalla, kun toinen nänni ollut välillä kipeänä. Musta tuntuu, että neiti yöisin taitaa luttuutella sitä, niin kipeytyy, mut toinen taas ei ole kipeä. Mystinen juttu, kun siknä ei edes näy mitään jälkeä.
Mä syötän aina yhden rinnan kerrallaan. Ja täälläkin aina välillä (onneksi yleensä päivisin/iltasin) niitä maratooni syöntejä, kun pitää olla tissi esillä tunnin välein. Mutta kun tietää, että se nostaa sitä maidontuotantoa, niin mielellään sen tekee. Mä oon ollu tosi tyytyväinen neidin yösyöntien väleihin, kun 3-4 tunnin välein herää. Toisaalta on sen verran äänekäs nukkuja (niin kuin mieskin), että saattaa mulla kestää hetki, että nukahdan. Oma kuorsaaja/tuhisija/rupsuaja molemmilla korvilla. :D

Niin ja meillä taas vähän huonosti kelpaa rinta rintakumin kanssa.

Itselläni on nyt tyttö neljän päivän ikäinen ja 2 yötä ollaan oltu kotona.
Imetys lähti mielestäni vähän paremmin käyntiin kuin esikoisen kohdalla :)

Ainoa asia mikä vähän haittaa imetystä tällä hetkellä on oikean imuotteen pysyminen.
Ote kun lipsuu niin tyttö ei välttämättä saa sitä uudestaan ja menettää hermonsa (ja itse olen yllättänyt itseni omalla kärsivällisyydelläni :grin). Sanoivat sairaalassa, että johtuu luultavasti nännin sijannista??, en oikein muista mitä hoitaja tarkalleen ottaen sanoi, kun keskellä yötä väsyneenä asiasta ihmettelin :grin

Eilen pumppasin maitoa ensimmäistä kertaa ja kyllä helpotti oloa! (vaikka en pumpannut kuin 130ml)
Rinnoista oli tullut sellaiset tykit, että mieskin hämmästyi kuinka paljon voi rinnat oikein painaa :grin

Annettiin vauvalle myös maitoa ensimmäisen kerran pullosta, että mieskin pääsee osallistumaan syöttämiseen ja saa olla vauva kanssa, jos itse tahdon vaikka syödä ruokani loppuun rauhassa.
Sen verran syöpöksi on tuo tyttö paljastunut, kun eilenkin yhden tunnin sisällä söi kolme kertaa :)
Mutta pääsääntöisesti mun on kuitenkin tarkoitus hoitaa ruokkiminen.

Meinasi melkein itku päästä tänään neuvolassa, kun painoa ei ollut taas tullutkaan tarpeeksi :sad001 Pitäisi lisämaitoa taas mukamas antaa, kysyi vielä, että olenko antanut sitä. En tietenkään ole antanut, kun toinen kerran on ihan tyytyväinen ja syö kolmen tai neljän tunnin välein. Lääkäri tosin heti perään totesi, että kasvaahan tuo ja että lapset kasvaa eri tavalla, eikä puhunut mitään lisämaidosta. Ota tässä nyt selkoa mitä tekisi. :sad001 Vaatii kyllä rautaista itsetuntoa olla äiti ja pitää päänsä tällaisissa asioissa.

Takaisin