Imetysjuttuja

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja katjus
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ja noi hammashommat kannattaa iskostaa myös isovanhmmille heti alkuunsa..heidän muistoissaan kun ruoka jauhettiinkin vanhemman suussa valmiiksi lapselle:p..itse vaanhtosin esikoisen kohdalla asiasta mummojen kanssa, kyllä se koulutti heitäkin..mutta aikalailla oon sittemmin lipsunut omien lusikoiden/lasien jne käytössä..yritän kuitenkin pitää joistakin perusasioista kiinni, kuten hampaiden pesut säännöllisesti ja hyvin- sekä mun omien hampaiden pitäminen kunnossa.
Mutta kyllä kohtuu kaikessa helpottaa meidän elämää kummasti - jäänyt niin mieleen paikallisen h-hygienistin purkaus oman poikansa ensimmäisestä reiästä, jonka oli 16-v:na saanut juotuaan joukkuetoverin juomapullosta jossain pelireissulla..kys äiti siis oli ihan vaahtona ja kertoi kuinka koki epäonnistuneensa lapsensa "kasvatuksessa"...en tiennyt olisko pitänyt nauraa vai itkeä, sympatiaa en ainakaan osannut antaa:grin! ehkä elämässä voi olla muitakin osa-alueita kun hampaat?? niitä voi kuitenkin korjata..

Kerkesin tästä avautumaan jo tuohon toiseen ketjuun, ennen kuin huomasin tämän. Kuulunee paremmin tänne...

Tuntuu siis jotenkin uskomattomalta, että jollain oikeesti riittää oma maito yksistään vauvalle... :confused:Vaikka itsellä olikin synnäriltä lähtiessä rinnoissa ihan erilainen tunne kuin esikoisella ja imetykseen sai kunnon opastuksen, ei oma maito yksin riitä, vaan koko ajan menee myös lisämaitoa. Pitäisi kai olla tyytyväinen, että omasta takaa tulee edes jotain, mutta silti hiipii se riittämättömyyden tunne taka-alalle...

Ja jotenkin tuntuu hullulta, että nyt sit imetetään kahdella maidolla. Tavallaan olisi ollut helpompaa, kun omaa maitoa ei sitten olisi tullut ollenkaan. Olisi suorilta saanut vain lisämaitoa. Tai sitten olisi tullut kunnolla omaa maitoa, ettei rintamaidon annoin lisäksi pitäisi joka kerta lämmittää myös pullomaitoakin. Blääh.

Jotta oma tuotanto ei hyydähtäisi kokonaan, annan maitoa kaiken lisäksi imetysapuvälineen avulla vauvan suupielestä samalla kun annan rintamaitoa. Siinä lämmitetty vastike kaadetaan isoon ruiskuun, jota pidän kädessä. Tästä sitten menee ohut letku vauvan suupieleen. Vauva imee siis samalla rintaa ja letkua...
Oli aluksi vähän hankala käyttää, mutta nyt siihen on jo tottunut.

Vauva on kyllä tooosi ihana ja nukkuu hyvin. :Heartred Herään vain kerran yössä syöttämään.

Minäkin edellisen ruokin kahdella maidolla ja imetyksestä pidin kiinni sen takia, että yösyötöt oli niin paljon helpompia. En siis antanut lisämaitoa öisin vaan imetin pelkästään. Esikoinen oli pelkkä pullolapsi, niin yösyötöt oli tosi rankkoja, kun piti nousta lämmittelemään pulloja. Tissin voi vaan tökätä suuhun ja jatkaa itse unia :)

Mulla ei harmikseni onnistuisi pelkkä rintaimetys yöllä (onnistuisikin), kun ei tule riittävästi maitoa. Vauva joko hermostuu nälkäänsä tai sitten saan olla koko yön tissi vauvan suussa... :/ Testattu on.

No höh, tosi kurja juttu ettei onnistu edes yöimetys. Toivottavasti oma maito riittäisi sitten kiinteiden kanssa. Täällä luovuttiin lisämaidosta pikkuhiljaa kiinteiden tultua kuvioihin. Alkuun se oli kyllä kauhea rumba. Ensin vähän vauvalle pöperöä, sitten tissiä ja lopuksi vielä pullosta :confused: mutta mitäpä sitä ei tekisi oman pienen eteen :Heartred

Voiko nannin peruskorviketta antaa huoneenlämpöisenä?

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Voi tietysti, mutta muistaakseni näille pienille pitää lämmittää, että vauvan kroppa ei joutus ite käyttää energiaa sen lämmittämiseen tjsp. Korjatkaa jos olen väärässä.

Minä olen antanut isommalle vauvalle huoneenlämpöistä korviketta, jos oltiin menossa jossain ja heti piti evästä saada. Tämä siis noin yli puolivuotiaalle. Kai teoriassa voisi antaa pienemmällekin, mutta pikkuiset meillä ei ole huolineet kylmää maitoa, vaan on pitänyt aina lämmittää.

Tuo zenin pointti kuulostaa myös ihan järkevältä. Meillä vauvat ovat itse tienneet siis paremmin kuin äiti :grin

Oon muutaman kerran antanut huoneenlämpöstä ja ihan hyvin on maistunut. Nyt vasta sitten tulin ajatelleeks että saakohan sitä antaa. :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Hei, mitenkäs te jotka olette pumpanneet ja pakastaneet maitoa, millaisiin astioihin se kannattaa pakastaa? Mietin, että pitäisikö hankkia minigrip-pusseja vai jonkinnäköisiä pakasterasioita. Ja sulatetaanko ne vain huoneenlämmössä ja sitten lämmitetään vesihauteessa? Oon tällaisten käytännön asioiden kanssa niin pihalla.

Mulla on Lansinohin pusseja ja niitä pienimpiä minigrippejä joihin pakastan. Sulattelen jääkaapissa tai huoneenlämmössä, vähän riippuu miten kiire on :) Vesihauteessa lämmitys, äidinmaitoa "ei saa" laittaa mikroon, siitä häviää jotain ravinteita kaiketi. Luovutettava maito pakastetaan muistaakseni rasioissa ainakin PHKS:n alueella, että miksei sekin olisi toimiva ratkaisu. Musta oli vaan helpompi kaataa pussista pulloon.

Neuvolan täti ainakin meille sanoi että huoneenlämpöistä saa antaa, kun avaa uuden purkin.

Lähetetty minun GT-I9305 laitteesta Tapatalkilla

Kyllä se korvike pitäs lämmittää, syynä on et näiden ihan pienten elimistö ei osaa käsitellä "kylmää" eli vauvan elimistö osaa käsitellä paremmin maidon kun se on lämmintä, kroppa osaa sillon paremmin käyttää sen hyväkseen ja ei tuu sit masuvaivoja jne. Sit kun on isompi niin voi antaa huoneenlämpöistä.

Voisin kanssa kuvitella, että ruuansulatus vauvoilla toimisi parhaiten, jos maito on samanlämpöistä kuin perus rintamaito (eli n. 37 astetta kaiketi).

Hankin varmaan niitä pienimpiä minigrippejä sitten maidon pakastukseen. :) Tai no, periaatteessa haluaisin välttää kaikkea muovista mahdollisimman paljon ja suosia lasia tai terästä tms. lapsen ruuan säilytyksessä (pikkaisen kemikaalihörhö kun olen), mutta en tiedä olisiko toimisiko mikään lasinen säilytysastia tms sitten oikeasti pakastuksessa, joten luultavasti mennään minigripeillä.

"Vinkki: Vastasyntyneen vauvan korvike pitää aina lämmittää sopivaksi, jotta vauvan lämmönsäätely toimisi normaalisti. Jo parin kuukauden ikäisen vauvan voi kuitenkin totuttaa juomaan myös huoneenlämpöistä korviketta."

Netistä löytyy PDF muodossa väestöliiton opas nimeltä pullonpyörittäjän opas, se on lukemisen arvoinen juttu, suosittelen. Siinä käsitellään oikeastaan kaikki asiat mitä tarvitsee kun ruoka tulee pullosta, oli sitten korviketta tahi rintamaitoa.

mä pakastin minigrip-pusseihin ja laitoin ne jäätymään lappeelleen ni sulivat hetkessä kun olivat ihan ohkasia ja littanoita.

Mites muut? Nukahdatteko ite kesken yösyöttöjen? Mä nimittäin saatan torkahtaa ja herään hirveessä hädässä, että missä vauva, mutta toistaiseksi on löytynyt aina vielä samoilta sijoilta joko myöskin unessa tai vielä syömäpuuhissa. Pikkasen vaan pelottaa, että toimiiko se äidinvaisto myös unessa, ettei toinen vierähdä sylistä sänkyyn tai hautaudu tissiin. Syötän siis makuuasennossa suihkutissien takia, mutta epäilen, etten pysyis hereillä pystymässäkään, kun nykyään meillä syödään öisinkin kahen tunnin välein ja tuppaa pikkasen väsyttämään.

Sent from my iPad using Vau Foorumi

Mä otin suosiolla neitin nukkumaan viereen. Itellä ainakin vaistot pelaa myös nukkuessa, kun nukkumaan alkaessa ajattelen missä kohdin neiti on. Ja nukahtelen välillä myös kesken ruokailun. :) Meillä reunan puolella pinnasänky ja laitan tyynyn vielä sitä vasten, ettei neiti pääse varmasti tippumaan. Toisella puolella en luota miehen äidin vaisyoihin, joten siirrän tyynyn sitten miehen ja neidin väliin. Huomattavasti paremmin nukun itse näin, kuin että pitäs nousta joka välissä nosteleen neitiä pinkikseen. Ja neidin alla tyynyliina (jonka sisään vois laittaa kosteussuojan, mut en oo viittiny :) ), jonka avulla helppo siirtää puolelta toiselle. Meilläkin syödään 1,5-3 h välein, mutta neiti ei ookkaan vielä ees 1 vko vanha. :)

Mä nukun ainakin kesken syömisen jos makultaan syötän. Oon muutamia kertoja herännyt aamulla liivit auki ja liivinsuojat pitkin sänkyä :D Vauva nukkuu mun vieressä kun ei nuku omassa sängyssään, vaikka se on meidän sängyssä kiinni. Sen verran ilmeisesti vielä napanuora kinnaa, mut ei mua haittaa.. Jännästi sitä varoo unissaankin ja mä herään samasta asennosta kun mihin oon alunperin nukahtanut. Miehen vaistoihin en todellakaan luota enkä laita vauvaa meidän väliin lainkaan ja se on kyllä itsekin sanonut, ettei halua sitä väliin kun ei luota itsekään ettei vahingoita..

Meillä nukkuu alkuyön itekseen omassa sängyssä kapaloituna n. 4 h pätkän sit loppuyön vieressä, kun ite nukahtelen. N. 3 h välein syö sit. Että jos unille laitetaan ysin aikaan, niin kolisen kertaa herää ennen kuin ylös noustaan

Takaisin