Imetysjuttuja

Nä viimeksi pumppua keittelin joka kerta, jos aioin säästää maidon. Nyt sain sellaisen mikrostrelisoijan lainaan ja vaikuttaa näppärältä. Pitäis kans alkaa pumppaamaan pakkaseen, kun tissit räjähtämässä..
 
Ei kai mun tuttiosat voi jo sitten olla pilalla, kun fiksuna pesin ne heti alkuunsa pesukoneessa? Voi pöh.

Huuhtaset ne vaan vielä vedellä (ettei jää pesuainejämiä) ja homma valmis!
tyylejä toki monia, mutta älä nyt ihmeessä pois heitä:grin!
itse oon suosinut sellaista sinnepäin meininkiä tutti/pullohommissa- vedellä huuhtoen/hihaan pyyhkästen pääasiassa. bakteereja kehiin vaan:p-hyvin on lapsilla vastustuskyvyt kohdillaan.. EN SUOSITTELE kenellekään, mutta meillä toimitaan näin..
 
Mäkään ei ihan kässää tuota jokakertaista sterilointia, kun kotona ei kellään kuitenkaan oo steriilejä säilytysmahdollisuuksia. Siitä hetkestä kun kamat lyö kaappiin/pöydälle odottamaan seuraavaa käyttöä, ne on jo potentiaalisesti uudelleen kontaminoituneet. Ja jotenkin tuntuu, että tiskattukin pullo/pumppu/tms. on puhtaampi kun esim. meidän sohva/kyläilijöiden sylit/peiton kulma/oma hiha yms. joista bakteerit kyllä yhtä lailla siirtyy näppärien pikkukätösten kautta pieneen suuhun hyvinkin tehokkaasti. Mutta mene ja tiedä, kai se on steriloitava kun viisaammat käskee :)


Sent from my iPad using Vau Foorumi
 
En mäkään joka kerta steriloi tosin esikoinen oli tissi vauva ja sai vaan alussa lisämaidot pullosta ja sit myöhemmin sillon jos oli isin kanssa ja tissit ei ollu kotona. Mä keittelin kerran viikossa pullot ja niiden tuttiosat, samoin kun tutit sit kun olin tutin antanut käyttöön. Mä en jaksa olla kauheen hysteerinen noista. Meillä pullot ja kovat muoviosat on pesty koneessa tosin huuhtelen nekin vielä hanan alla ennen kuin nostan kaappiin kuivumaan, tuttipullojen imuosat pesen käsin fairylla.
 
tässäkin asiassa voi tehdä niinkuin itsestä parhaalta tuntuu, jos jaksaa joka kerran jälkeen steriloida niin go for it, mut mä en ainakaan stressaa :) allergioita tulee jos on tullakseen (sen olen itseni kohdalla huomannut, ja parhaiten pärjään kun jatkuvasti altistun)
 
Aivan, jokainen tekee niin kuin parhaiten omaan arkeen sopii. :) Mäki tosiaan vaan alussa tarvitsin pulloja syöttämiseen ja sen jälkeen pumppaamiseen. Ja mulla tosiaan on Se mikrostelijoida, joten steriloin vain juuri ennen käyttöä ja säilytin siinä steriloijassa, jos en heti tarvinnu kaikkea. Ja pitäähän niitä pöpöjäkin saada, meidän koti ei ainakaan ole pöpötön. :)
 
En kyllä ajatellutkaan heittää tuttiosaa pois, vaikka oiskin joku sanonut että pilalle meni. :p

Tuo sterilointiohje on kyllä vähän hullu. Just ainakin luin jostain, että maahan pudonnut tuttikin kannattaa äidin vain nuolaista itse puhtaaksi, muttei pestä, niin lapsi saa hyvää bakteerikantaa. Varmaan maidon säilyvyyden kannalta pitää olla tarkempi, mutta en kyllä jaksa steriloida pulloja ihan joka käytön jälkeen. Ellen sitten hanki myös sitä mikrosteriloijaa. Rintapumppua varmaan koitan keittää useammin jos pakastan maitoa, mutta en usko että jaksaisin purkaa ja koota sitä osiin joka kerta niin kuin ohjeissa sanottiin.
 
Mä oon niitä aventin mikromalleja nähnyt kirpparillakin jollain kympillä ja tänään ekaa kertaa kokeilleena voin kyllä suositella. Onhan se taas yksi tilanviejä mutta mutta...
 
Meillä imetyksestä välillä jopa hermoja raastavaa tekee RINTAKUMI!!! Esikoisen kanssa jouduin sitä käyttää eikä tämän tulokkaankaan kanssa taida ilman sitä onnistua :sad001 Mulla on jotenki matala rinnanpää eikä vauva saa siitä kunnolla kiinni. Kun samaan soppaan lyö vie laiskan rinnalla syöjän niin johan menee karjumiseksi jos rintakumia ei oo. Täytyy toivoa, että sit kun vauva vähän kasvaa, se jaksais paremmin yrittää saada kiinni ilman kumia. Meillä on käytössä pullot, joista annan pumpattua maitoa pari kertaa päivässä. Ja keitän pullot aina illalla. Imetystä/pumppausta on nyt takana viikko ja ajattelen samoin kun esikoisenkin kohdalla....pitäiskö tätä prkl jaksaa monta kuukautta!?!? Silti olin jotenkin ihan surun murtama kun esikoisen imetys lopetettiin.

Paljonkos muilla on ollut kerta annos pullosta?

Sent from my GT-I9506 using Vau Foorumi mobile app
 
Tuosta, että itse nuolaisee tutin puhtaaksi jos tipahtaa lattialle. Mä en sitä tekisi siitä syystä, ettei vauva saa kariesta, joka aiheutta hampaisiin reikiä..

Sent from my GT-P5100 using Vau Foorumi mobile app
 
Nyt on oikeasti aihetta hurraukseen, paino vauvalla noussut suorastaan humisemalla viikossa, eli oma maito riittää! :smiley-bounce016 Ilmeisesti kolmas kerta toden sanoo. Plus olen tehnyt aivan naurettavan kovan työn joka kerta, niin hienoa, että työ vihdoin palkitaan.

Tosta tuttijutusta olen muuten samaa mieltä kuin nakari, että ei suuhun. Sama kuin vauvan syöttölusikkaa ei saisi käyttää omassa suussa, juuri tuon karieksen vuoksi. Meillä ainakin hyödylliset pöpöt on hankittu eläimiä pussailemalla pienestä pitäen :grin

Meillä nyt 2,5 vk vanhalla kerta-annos maitoa on 70-90ml. Viikon verran nyt syöttöpunnituksia tehneenä teidän suurin piirtein määrän.
 
No niinpä, mäkin mietin tuota kariesta! Mutta lapsi tietysti luultavasti saisi sen enemmin tai myöhemmin, että en tiedä mikä sitten painaisi vaakakupissa enemmän. En kyllä ajatellut tieten tahtoen tartuttaa suuni bakteeristoa lapselleni, mutta kai tuon pointti sitten oli ettei ääripäinen hygieenisyyskään ole välttämättä hyväksi.

Tästä tuli mieleen, että hammaslääkäri suositteli ksylitolipurkan ja -pastillien syömistä nyt imetysaikana ja loppuraskaudesta. Kuulemma vähentää suun haitallista bakteerikantaa (äidillä), minkä on todettu vähentävän lapsen korvatulehduksia. Itse en kauheasti syö purkkaa tai ksylitolia, mutta ajattelin kyllä jossain vaiheessa kokeilla - ainakin, jos ei aiheuta mitään vatsavaivoja tai vastaavia.
 
Mä en vieläkään juo/syö 1v9kk ikäsen neitin kanssa samoilla astioilla ja helposti on onnistunut. On kyllä jo aika kova pussaileen, että vähän pitää varoa syljen vaihtoa. :D Mutta eiks se ollu muutenkin, että noin 2 vhen asti pitäs vältellä sitä syljen vaihtoa, jolloin lapsella pitäs olla jo oma bakteerikantansa suussa ja pystyy taisteleen kariesta vastaan? Mutta helposti se onnistuu! Vara tutteja vaan mukaan tai huuhtasee vaikka vaan vedellä, jos ei pesemään pääse. :)

Ja sinne rintapumpun pikku väleihin menee sitä maitoa, että melkeen se on pakko joka kerran jälkeen ainakin purkaa ja huuhtasta jos ei pestä. Ainakin mun aventin pumpussa näin. Mulla on itellä useampi kaikkia osia, joten ei tarvi kokoajan olla pesemässä. Huuhtasen osat kylmällä vedellä (mikä irrottaa maidonproteiinia) ja laitan fairyveteen lillumaan, kunnes pesen. Näin siis mä vaan oon tehny. :) Nyt tietty toivon kunnon imeväistä ja sopivaa maidontuotantoa, ettei tarvis paljon pumppailla. :)
 
ei ikinä mitään vanhemman suusta lapsen suuhun, niin siirtyy karies myös lapselle ja ei todellakaan mitkään hyvät pöpöt. Mä oon tehny niin et jos tutti menee maahan niin putsaan vaikka paidan helmaan jos siinä jotain näkyvää on tai sit oon antanu olla ilman tuttia siihen asti et oon päässy tutin huuhtasemaan.
 
Luin nyt vielä uudestaan sen tutin puhdistamisjutun, joka oli Helsingin Sanomissa. En nyt kyllä yhtään tiedä miten se tutti kannattaisi puhdistaa. En tietenkään halua välittää kariesta, mutta en toisaalta allergioitakaan (ja mä ainakin tulen tosi allergisesta perheestä, eli meidän pojalla alttiutta varmasti löytyy).

Toisaalta en edes meinannut käyttää tuttia ainakaan nyt aluksi, että ehkä ihan turha vaivata tällä päätään.

Ihan hyvä muuten tietää, että rintapumppu pitää sitten purkaa ja koota että saa pestyä kunnolla. Mä itse sain ekalla kerralla koota sitä aika kauan ennenkö meni oikein (avanti taisi olla täälläkin), ja mietin silloin että en tasan tee tätä joka käytön jälkeen, mutta kai se aika nopeaan rupeaa sujumaan.

Edit: huomasinpas, että hammaslääkärit olivat reagoineet tuohon uutiseen (siinä sivulla oli linkki) ja olivat samaa mieltä kuin täällä. Kyllä mä varmaan myös sitten puhdistan tutin ihan vedellä, ja koitan saada "hyvää" bakteerialtistusta lapselle sitten muuten. Mutta on kyllä ristiriitaista!
 
Muokattu viimeksi:
Ja tuohon "karieksen saa ennemmin tai myöhemmin" niin tietyn iän jälkeen bakteeri ei enää tartu samalla tavalla tai jotain sinnepäin. Pitäisi kysyä hammasalalla olevalta mieheltä miten se meni, mutten taida viitsiä vaivata työpäivän aikana. :grin Mutta joka tapauksessa kannattaa välttää turhanpäiväistä altistusta.

Niitä parempia bakteerialtistuksiahan tulee joka puolelta koko ajan, kun ei turhan hysteerinen ole. Jos vaikka meidän muksun elämää miettii, niin meillä ei todellakaan imuroida tai muuten siivota joka päivä. Ihan varmasti saa bakteereita jo sitä kautta. Muksu on surutta koirankarvaisessa sitterissä, tarvittaessa vaikka lattialla. En pese käsiä joka välissä, joten sitäkin kautta tulee pöpöjä. Esikoinen lääppii vauvaa jatkuvasti milloin missäkin olleilla käsillä ja koira saa pussata, jos ei suoraan suuhun niin muualle. :) Eli en olisi huolissani bakteereiden saamisesta, kyllä niitä tulee väkisinkin. :)

Mä olen toistaiseksi steriloinut pullon/pumpun ainakin lähes joka kerran jälkeen, mutta pulloa onkin käytetty 2 kertaa ja pumpunkin käyttö on jäänyt viime aikoina vähän vähiin... Jos tarvitsisin enemmän niin en jaksaisi joka kerran jälkeen sterilisoida.

Kerta-annoksena pullosta meillä on tainnut olla noin 50 - 70 ml, mutta viimeksi söi siis pullosta 2 viikkoa vanhana. Nyt melkein neliviikkoisena olisi varmaan jo melkoisesti enemmän.
 
se on siinä 3 ikävuoden kohdalla kun ei tartu enää niin herkästi ja kun aletaan pestä niitä ekoja hampaan nysiä ja popsimaan herra hakkartaisia niin nekin suojaa :) Kannattaa pitää mukana varatuttia ja ite tosiaan oon putsannu esim paidan helmaan jos on jotain näkyvää tarttunut kiinni, mä en jaksa olla ympäristön pöpöistä niin sairaan hysteerinen. Olen itse tosi pahasti allerginen sille sun tälle ja kyllä mäkin pienenä elin eläinten keskellä ja söin muurahaisia ja silti musta tuli allerginen, se on aika sattuman kauppaa kelle ne puhkee ja kelle ei. Meiän esikoisella on nyt atoopinen iho, mutta toistaseks ei allergioita, tosin esim eläin ja siitepölyallergioiden puhkeaminen vie sen pari vuotta.

Tutista vielä et tutti ketju varmaan pelastaa paljolta ton maahan tippumisen suhteen, ite vaan en oo koskaan oppinut käyttämään.
 
Niin, en mäkään varmaan stressaisi muuten noista bakteereista kun ei me mitään siisteysintoilijoita olla, mutta kun meillä on suvussa niin vahva allergiatausta niin haluaisin tehdä kaikkeni sen allergian estämiseen. Siis mulla oli vain toinen vanhempi allerginen, mutta minä ja sisarukseni ollaan kaikki tosi pahasti eläin- ja siitepölyallergisia ja jonkinnäköinen allerginen astma on lopulta tullut jokaiselle nyt aikuisiällä. Geenialttius on siis kai aika vahva, tosin ensimmäisten elinvuosien ympäristöhän siihen allergiataipumukseen varmaan eniten vaikuttaa. En haluaisi kyllä samaa lapselleni, jos sen vaan pystyy mitenkään estämään (munkin allerginen isä kasvoi maatilalla eläinten keskellä, että ei sitä ehkä aina pystykään estämään vaikka mitä tekisi).

Mutta mäkin taisin tuosta hammaslääkäreiden vastauksesta lukea, että jos se karies tarttuu myöhemmin, niin sitten on lapsella jo sen verran muuta hyvää bakteerikantaa suussa, ettei se pääse niin valloilleen ja aiheuta niin suurta haittaa. Eli mäkin taidan kyllä koittaa ainakin sen kaksi vuotta välttää kariestartunnan antamista. :)
 
Niin, en mäkään varmaan stressaisi muuten noista bakteereista kun ei me mitään siisteysintoilijoita olla, mutta kun meillä on suvussa niin vahva allergiatausta niin haluaisin tehdä kaikkeni sen allergian estämiseen. Siis mulla oli vain toinen vanhempi allerginen, mutta minä ja sisarukseni ollaan kaikki tosi pahasti eläin- ja siitepölyallergisia ja jonkinnäköinen allerginen astma on lopulta tullut jokaiselle nyt aikuisiällä. Geenialttius on siis kai aika vahva, tosin ensimmäisten elinvuosien ympäristöhän siihen allergiataipumukseen varmaan eniten vaikuttaa. En haluaisi kyllä samaa lapselleni, jos sen vaan pystyy mitenkään estämään (munkin allerginen isä kasvoi maatilalla eläinten keskellä, että ei sitä ehkä aina pystykään estämään vaikka mitä tekisi).

Mutta mäkin taisin tuosta hammaslääkäreiden vastauksesta lukea, että jos se karies tarttuu myöhemmin, niin sitten on lapsella jo sen verran muuta hyvää bakteerikantaa suussa, ettei se pääse niin valloilleen ja aiheuta niin suurta haittaa. Eli mäkin taidan kyllä koittaa ainakin sen kaksi vuotta välttää kariestartunnan antamista. :)



Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Oho.. Ei ollu tarkotus painella mitään :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Takaisin
Top