Imetys

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Guang Xi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Must on ollu ihanaa et vaik toi imetys on tosi sitovaa niin oon silti tosi onnellinen että se tällä kertaa onnistuu eikä tosiaan tee edes kipeää! Et vaik tyypil on kiree kielijänne niin osaa ottaa hienosti tissistä kiinni ja saa hyvän imuotteen, toisinkuin isosiskonsa aikanaan.

Edelleen, pissiikö ja kakkiiko vauva? Montako vaippaa kastuu, tuleeko ulostetta? Vauvan tyytymättömyys voi olla muutakin kuin nälkää. Voi olla syy jopa suihkuavissa rinnoissa.

Pumppaus tai lypsäminen ja niistä kertymätön saalis ei kerro mitään maitotilanteesta. Kun kaikki ei vaan heru niin. Ei vaikka aiemmilla imetyskerroilla aiempien lasten aikaan olisi herunut. Eikä sekään kerro mitään, että rinnat tuntuu tyhjiltä.

Lukekaa ainakin nämä:

http://www.imetys.fi/index.php/tukea-tietoa/imetystukilista/maidon-riittaminen/442-riittaako-maitoni

http://www.imetys.fi/index.php/tuke...-riittaminen/444-saako-vauva-tarpeeksi-maitoa

http://www.imetys.fi/index.php/tukea-tietoa/imetystukilista/maidon-riittaminen

http://www.imetys.fi/index.php/tuke...don-riittaminen/443-voiko-maito-loppua-kesken

http://www.imetys.fi/index.php/tuke...a/lakkoilu-ja-rintaraivarit/451-rintaraivarit

http://www.imetys.fi/index.php/tuke...a/imetysasenteet/478-harhaluuloja-imetyksesta

mulla ei kyllä rinnat ainakaan suihkua :D, ei lähe päälle se heruminen vauvallekaan kunnolla, vaikka jonkin verran maidosta tyhjeneekin imetyksen aikana. ja vauvalla on virtsan mukana vieläkin ureasakkaa, mikä johtuu tod. näk nestehukasta, minkä vuoksi haluun antaa sen lisämaidon kumminkin. ei pissaa kauheen usein, kakkaa kyllä. mulla on kyllä muutenkin hormoniongelmia, ehkä tääkin liittyy siihen.

Pyydä sun miestä antamaan niska-hartiahierontaa, josko lähtisi mahdollinen kireys ja alkaisi herumaan. Etunojahan stimuloi heruntaa myös.

Oma tarinani, joka kyllä on tosi vaiheessa vielä. Vauva siis syntyi viime keskiviikkona kiiresektiolla ja on siitä lähtien ollut tehohoidossa niin, etten ole saanut vauvaa vielä kertaakaan syliini (voitte kuvitella äidin tuskaa tässä vaiheessa). Ensimaitoa nousi ihan kivasti ja saatiin kerättyä n. 1 ml kerrallaan talteen käsin lypsämällä. Perjantaina neuvottiin sähköpumpun käyttö. Sitten lauantaina tuli stoppi, ei pisaran pisaraakaan yhtään mitään, itse olin edelleenkin Naistenklinikalla joten oman hoidon vuoksi en paljoakaan pystynyt vauvan luonna olemaan. Sekä Naistenklinikalla, että Lastenklinikalla oltiin ihanan sympaattisia ja rohkaistiin jatkamaan pumppaamista ja olemaan kärsivällinen. Sunnuntaina alkoi taas herumaan pieniä määriä maitoa. Eilen pääsin kotiin ja vietin iltapäivän vauvan luona. Sain pumpata rauhassa hiljaisella, miellyttävällä sähköpumpulla teho-osastolla vauvan vieressä sain jopa pulloon jotain täytettä parinkymmenen millin verran. Illalla se sitten tuli. Nimittäin aivan järkyttävä hormoonimyrsky ja tietenkin pahimpaan mahdolliseen aikaan. Vauvan vointi romahti illalla ja palattiin lähtötilanteeseen. Siinä sitten itkeä tihrutin koko yön ja tämän päivän. Kotona lypsäminen on hankalaa. Omistan kyllä käsipumpun, mutta sillä en saanut aikaiseksi kuin herumisen joten oli käsin lypsettävä, jolloin en saanut kerättyä kuin 10 ml kerralla. Päivällä sitten räjähti, sähköpumpulla sain kerättyä ekalla kerralla 120 ml ja toisella (2 h jälkeen) 60 ml. Vähän jännättää miten kotona nyt illalla taas käy... Tilattiin jo sunnuntaina sähköpumppu ja tänään soiteltiin sen perään, josko huomiseksi sen nyt sitt sais...

Mulla ilmeisesti tulee kuitenkin maitoa ja saan sitä pumpullakin talteen, ei kyllä suihkua. Jos pullolla juotan niin lapsi on pitkään tyytyväinen kun saa isomman satsin, sitten jaksaa olla myös hereillä, ja on tyytyväinen. Mielellään toki en alkaisi kierteeseen että ensin pumpataan ja sitten pullosta, kun voisi suoraankin juoda. Neuvolankin täti totesi että imu on tehotonta. Pissaa kait tulee, kakka 6 päivän välein.

Sinnikkäästi jatkan koko päivän imetystä..

Arggghhhh!!!! Toi käsin lypseminen on niiiiiiiiiiiiiin pepusta että!! Ja käsipumpulla ei edelleenkään mitään muuta kuin herumisen ja jännetupentulehduksen saa aikaiseksi. Pystyisinköhän odottamaan seuraavaa lypsyä sinne Lastenklinikalle asti, ett pääsen sähköpumppuun... Toivottavasti ei tissit räjähdä sitä ennen... Maito ei kuitenkaan täysin ole noussut vielä. Hermot menee jos ei se sähköpumppu huomenna tule postissa!

Tsemppiä Anime! Jos imu on tehotonta niin mikähän siihen auttaisi... o_O jospa tosiaan vauva vaan hoksaisi sen lähiaikoina mikä on humpan juoni :thumleft

Tsemppiä, naiset!

Jännä miten erilaisia ihmiset/vauvat ja niiden suolen toiminta. Mun kaikki lapset kakkineet monta kertaa per päivä rintamaitoaikaan. Tyyliin varren kanssa joka pieraisulla.

Muhun melkein koskee kun luen tiedän pumppailujuttuja. Mun pitäisi saada vähän maitoa pakkaseen hätävaraksi ja ahdistaa pelkkä ajatus. En heru pumpulle ja tosiaan käsin lypsäminen on maailman typerintä nyt kun ei varsinaista ongelmaa (pakkaumaa tai tukosta) ole.

Mä sain vauvan eilen illalla rauhalliseksi omaan syliini. Vain yksi tunti (eli mun mittapuulla ei pitkään) raivotarta. Kokeilin imettää jalat kainalossa taas ja nyt se rauhoitti vauvan syömään. Sen jälkeen sain rauhan tutilla. Ihmeiden aika ei ole ohi.

Meillä kans tulee kakkaa kokoajan, kyl jokainen vaihtovaippa on kakkavaippa. Ja se tehdään imetyksen yhteydessä, kunnön rykäsyllä :grin

meil tulee kans kakkaa kyl joka pierulla. Ja pissaakin hyvin. Ongelmaksi taitaa muodostua suihkutissit silloin kun imetysväli on pidempi, eli pitkien päikkäreitten jälkeen ja öisin.. Voi sitä pulauttelun määrää..

Mulla on vaan herumalla kertynyt pakkaseen hyvät määrät maitoa, toisina päivinä enemmän ja toisina vähemmän, mut kertynyt kuitenkin. Pumpulle en ainakaa ekalla kerralla viime viikolla herunut yhtään, mutta vauva olikin juuri syönyt silloin. Täytynee kokeilla sitä pumppua jossain vaiheessa ihan noin mielenkiinnosta. Tällä kertaa en käsin lypsäessäkään kyllä heru oikeesti paria tippaa enempää. Esikoisen kanssa sai lypsettyä hyvät määrät ihan käsinkin jossein ollut pumppua hollilla. Sinänsä oon kyl varsin tyytyväienn ettei oo tarvinnut miettiä pumppaamista.

En muista kerroinko jo, mut mies koitti juottaa pullosta tuolle tyypille tuos toissailtana pientä tilkkaa maitoa kun oli herunut kerääjään ja oli iltatankkaus menossa ja mun piti mennä esikoiselle toivottaan hyvää yötä. Jätkä veti hirveet raivarit kun hänelle pulloa tarjottiin :'D Loukkaantui sydänjuuriaan myöden.

Mä oon pari kertaa yrittänyt kokeilla tota selällään imetystä (vaikken suihkutissi olekaan), mutta jotenkin ei ole onnistunut. Onko mulla sitten liian pienet tai sivulle osottavat tissit siihen hommaan, mutta tuntuu, että vauva valuu aina kainaloon pois rintakehän päältä eikä edes saa tissistä otetta. Puoli-istuvassa asennossa onnistuu vähän paremmin, niinkun synnärillä ensi-imetys!

selällään tai puolimakuulla imettäminen on niin meidän juttu! Istumisen lisäksi siis. Makuultaan imettäminen ei oo yhtään mun juttuni, ei vaan toimi. meen ihan jumiin. Yöllä saatan vaan lykätä tissin suuhun ku ollaan makuullaan ja pystyn jatkamaan vielä unia.

Mulla on yleensä kasa tyynyjä pinottuna vauvan alle, yöimetyksen sitten "perus" asennossa ilman tyynyjä tai kyljeltään makuulta, vähän riippuen fiiliksestä, nyt ei ole fiilistä mihinkään, vauva piti hereillä yöllä 01-04, 3 huitteilla aamukahvin keittoa, onneksi sai vielä pikku unet äsken :grin

Imetyksen alussa tarvitsin yöllä evästä, oli aina huutava nälkä. Nyt tasoittunut. Nämä aamun imetysmaratonit on nyt sitä luokkaa, että mulla pitäisi olla täällä joku sisäkkö, joka toisi mulle aamiaisen vuoteeseen! Saisi syödä samalla eikä tarttisi ihmisen kuolla nälkään.

Mulla on mies tähän asti tehny aamiaisen ja syön samalla imettäen, apua, mies lähtee huomenna töihin :hungover:

Hehee, stressasin turhaan yksin jäämistä vauvan ja miehen parin kouluikäisen muksun kanssa. Tänä aamuna miehen tyttö teki mielellään minulle voileivät kun en itse imetykseltä siihen kyennyt. :grin Tottakai normaalistikin meidän taloudessa ollaan avuliaita ja tehdään palveluksia ja vastapalveluksia, älkää nyt pitäkö minua lapsien orjuuttajana tai pahana äitipuolena...

Mun täytyy nyt rehellisesti myöntää, että oon super onnellinen... Jouduin antamaan tänään pullosta vauvalle maitoa ja vauva söi pullosta tosi hyvin! Onni siis sen vuoksi, että nyt tiedän että voin hyvillä mielin jättää joskus vauvan miehen hoitoon pidemmäksi aikaa :)
Vauva oppi jo keskolassa toki pulloon, mutta 3 viikkoon ei edes kokeiltu, että huoliiko. Äitin kiltti tyttö <3

Mikä se juttu oli... raskauden jälkeen tämä nivelkipu, liittyy imetykseen? Oon kuin jyrän alle jäänyt aamuisin, jäykkä ja kipeä kuin vanha ajokoira. Lonkat, sormet, olkapäät, polvet, nilkat, kaikki! Kiva bonari niskahartiajumin lisäksi. Prolaktiiniko se pehmittää kroppaa? En muista tällaista ainakaan tässä mittakaavassa aiemmilta kerroilta.

Muokattu viimeksi:
Takaisin