Imetys

En laittaisi sitruunaa. Johan se sattuu ihan hitokseen, jos iho rikki. Entäs jos unohdat pestä sen pois ennen imetystä, niin mille mahtaa vauvan suussa maistua....? Melko kätevä konsti saada aikaan rintaraivarit, voisin kuvitella.

Kokeile jääkaappikylmää, vähän hakattua keräkaalinlehteä, haudot sillä... lämmintä suihkua, tarvittaessa lypsät pumpulla tai käsin jos et kärsi imettää, lanoliinirasvaa (Lansinoh tai vastaava) tai vaikka Bepanthen. Tiristät imetyksen jälkeen maitoa nännille ja hierot lääkkeeksi. Testaa joitain muita liivinsuojuksia, josko helpottaisi. Pidä rinnat muuten kuivina ja lämpiminä. Käytä maidonkerääjiä kun imetät. Anna rinnoille ilmakylpyjä. Ärsyttääkö liivit?

Alkuimetys voi olla haastavaa nännien iholle. Etenkin kun vauva viihtyy tissillä tuntitolkulla. Käytät rintakumia.... Onko imuote vauvalla ok? Sekin ärsyttää nännin ihoa rikki, jos huono ote. Jos ei eri konsteista apua, kysy neuvolasta imetystukiapua.

Ja niitä imetystukilistan sivuja suosittelen lukemaan. Paljon vinkkejä ja apua. Pidä itsestäsi huolta, juo ja lepää -vaikuttaa imetykseenkin. ❤️
 
Muokattu viimeksi:
En kanssa menis laittamaan sitruunaa rikkinäiselle nännille, kirvelee jo pelkkä ajatuskin...hui. Sammaksen häätöön (vauvan suusta sekä rinnasta) sitruunasta olen kyllä kuullut, mutta en tiedä suositellaanko sitäkään nykyisin, kun sitrushedelmät on kuitenkin kovasti allergisoivia.

Itse kanssa tarkistaisin imuotetta ja rasvaisin paksulti (voi sitten ennen seuraavaa imetystä pyyhkäistä suurimmat jäämät pois). Ja vaikka itselläkin on kaikki imuote ym. ollut kunnossa, on vauvalla maidonlisäyskausia, jolloin tiheä kova imu on saanut nännit rikki ja helliksi. Kuitenkin on kestänyt tavallisesti vain muutaman päivän, jonka aikana nännit ovat karaistuneet. Mutta onhan etenkin ne ensi-imaisut tuossa vaiheessa niin saakelin kipeitä.
 
Muokattu viimeksi:
Mä sairaalassa käytin lämpöhauteita rinnoissa, rakastan lämpöä joten se tuntui paremmalta vaihtoehdolta kuin ne kaalinlehdet :grin
Eli minigrip pussiin leikattiin 2euron kokoinen reikä ja sinne pussin sisälle sujautettiin lämpimässä vedessä kostutetut sidetaitotkset (muukin materiaali käy varmasti), pussi kiinni ja se reikä kohta rintaan ja rintsikat päälle, monesti vielä iskin lansinohin nänneihin ennen hauteita niin alkoi pysymään rinnat kunnossa!
 
Kiitos vinkeistä! Nämä tulivat tarpeeseen! :Heartred Tää imetys on, kuten jo todettukin niin hankalampi juttu mitä moni luulee. Kovasti on opittavaa! :)
 
Hitto! Just kun pääsin sanomasta, että imetys on lähtenyt hyvin käyntiin.. Niin viimisen vuorokauden aikana, en oo kertaakaan saanu vauvaa ottamaan oikeaa imuotetta! :sad001 ja sekös sattuu!!! Auts! Mun nänni on aina ihan "uuden huulipunan" -muotonen imetyksen jälkeen. En saa vauvaa irti rinnasta millään! Vinkkejä?!?
 
LMK, onko sulla maito noussut rintoihin ja kiinteyttänyt ne niin, että vauvan on hankala sen takia saada otetta? Voisit esim. kokeilla lypsää käsin suurimman pinkeyden ensin pois (maito tippoina talteen minigrip-pusseihin) ja antaa vauvan imeä sitten. Ja kokeile kärsivällisesti erilaisia imetysasentoja! Jos nännit on valtavan arat niin älä pelkää käyttää rintakumeja kunnes saat ne paranemaan. Lämpöä, ilmakylpyjä ja nännirasvaa hoidoksi. Mulla alussa tuli pieni haava oikeaan nänniin, mutta se parani 3-5 vrk:ssa onneksi. :) Ja muista imetystukipuhelin!

Nännistä irrottaminen onkin hankalampaa, pitäisi tietyllä lailla rinnasta puristamalla tai sormea nännin ja suun väliin viemällä saada ilmaa vauvan suun ja nännin väliin niin se irtoaisi kivuttomasti.
 
Mulla on takki ihan tyhjä. 5h putkeen ihmistuttina. Vauva nukahti kyllä tissille mutta heti sylistä nostettua alkoi huutoitku, jonka vain tissimaito taltuttaa. Näinä hetkinä on niin rikkinäinen olo. Onneksi mies on isyyslomalla ja otti tytön vaunulenkille. Nukahtikin heti vaunuun.

Ristiriitaista kun tuntuu, että nyt pitäisi tehdä sitä ja tätä kun on "vaan" imettänyt koko aamun mutta on tosiaan niin puhki ettei tää supermutsi jaksa kuin tuijottaa eteensä ja vuodattaa muutama kyyneleen.

I make milk - what's your superpower?
 
Guang Xi, sama meno täälläkin. Paitsi se isyysloma meni ja esikoinen pitää hoitaa. Kummasti sitä voi laittaa tiskejä ja pyykkejä samalla kun toisella kädellä kantaa ja imettää tissitakiaista toisella kädellä,mut kauaa tätä ei jaksa..
 
Pitää testata, minne hiivattiin sen liinan oon vaan tunkenu.. mitenhän nuorta vauvaa voi kantaa baby björnin rintarepussa, siinä oon ennenkin imettäny. Meiän poju täyttää tällä viikolla kuukauden.
 
Mulla tulee niin paljon maitoa, että tuntuu kuin joka paikka olisi maitotahroissa. Tisseistä ja vauvan suupielistä vuotaa imettäessä joka paikkaan. Röyhtäyttämisen kanssa pitää olla tarkkana, kun hotkiessa tuppaa menemään ilmaa mukana.
 
Mulla kanssa kivasti tulee maitoa :Heartred Toisella kun syöttää niin toisesta heruun parhaimmillaan kokonainen maidonkerääjällinen maitoa :D Hyvin saa siitä jemmaan pakkaseen jos joskus tulee tarvetta :)
 
Onks muut joutuneet antamaan lisämaitoa iltaisin ? Täällä käytiin tänään puntarilla kun neuvolan täti soitti et ei ollutkaan paino noussut tarpeeksi.. Mä itkin silmät päästäni kun luulin että joudun syöttää korviketta mutta onneksi hyvä kaveri mua neuvoi että pumppaa omaa maitoa ja anna sitä se 20 ml pullosta :) no ei tuo mies suostunu syömään kahen tissin jälkeen ku 15 ja siitäki 5 ml hyvinki tuputtamalla :sad001 no toivotaan et paino ukkelilla nousee ja imetys ei mee ihan pipariks ton pullon takia...
 
Jonsku, voihan sen pumpatun maidon hörppyyttää vaikka siitä tuttipullon korkista tai muusta pikkukupposesta (sairaalan lääkemukin parhaita kun taipuvat). Ei ole pakko pullosta antaa lisämaitoa!
 
Jonsku: Mä jouduin alkuun antamaan pumpattua lisämaitoa vauvalle pullosta, jotta paino saatiin nousuun. Lisäksi mies antaa yleensä yhden syötön vieläkin pullosta iltasin, jotta saan nukutuks. Pumppailen maitoa vaan päivällä jääkaappiin valmiiks :) Vaikka tietysti pullo voi häiritä imetystä, niin meillä se on ainakin mennyt ihan hyvin. Ymmärrän kyllä, että pulloa haluaa vältellä!
 
No mä kuitenki mietin ku on vaan tosiaan 15- 20 ml iltasin niin ei se varmaan ihan niin älyttömästi vaikuta :)
 
Meillä kuopukselle annoin yhden aterian pullosta aikalailla alusta asti. Aiemmat kun eivät huolineet pulloa ollenkaan imetysaikana, mikä tietysti hankaloitti hiukan omia esim kampaajalla tai suuhygienistillä käymisiä. Lisäksi kun luovutin kuopuksen kohdalla maitoa, eikä perjantaina lypsettyjä saanut toimittaa maitokeittiölle, olisivat menneet kokonaan hukkaan joten pakastin niitä omalle vauvalle. Sitten vaan kierrätin niitä vanhimpia pois pakkasesta ja luovutuksen jälkeenkin (en nyt ihan joka päivä, mut lähes) lypsin kerran ja annoin vastaavasti vanhimmasta päästä pakastettua maitoa, jotta sai "varaston" pysymään käyttökelpoisena. Tämän viimeisen kohdalla imetinkin pidempään, kun ei tuntunut niin raskaalta tuo maitobaarina koko ajan oleminen. Joskus annoin pullon yöllä, mut pääsääntöisesti illalla imetyksen päälle, niin nukkuikin ihan kivasti. Eikä meillä kyllä tosiaan yhtään haitannut imetystä.
 
Takaisin
Top