Imetys

Mä sain tänään kattavan paketin tietoa imetyksestä mun ihanalta neuvolantädiltä. Tietenkään hän ei voi sitä opettaa mulle kun ei oo vauvaakaan vielä mutta kyllä sitä teoriatietoakin on kiva saada ja päästä jutteleen omista mietteistä. Netti ja kirjat on myös keksitty tietty,oonkin lukenut jotain aikasemmin.. Mä oon ostanu vasta yhdet imetysliivit ja varmaan sit vasta ostan lisää ku näkee minkälaisiks ne tissit tulee. Tai ehkä varuiks toiset mut kotona oleskellessa vois myös pitää vaan tukevaa toppia ja sinne liivinsuojat.
 
Mulla siis ennestään yhdet lirpukat jotka lähtee synnärillekin mukaan, mut ne on just sarjaa näillä ei todellakaan voi mennä mihinkään julkiselle paikalle. Tästä syystä siis on hankittava etukäteen ainakin yhdet semmoiset liivit joita voi käyttää julkisestikin. Mulla on kuitenkin toukokuun lopussa koulun kevätjuhla ja mennään luokan kanssa syömään jne ja haluun olla sen näköinen että uskallan liikkua julkisella paikalla, mutta kuitenkin myös niin että vauvan syöttäminen onnistuu, koska tyyppi tulee tietenkin mukaan, kun on vielä niin pieni että voi tarvita tissiä melkein milloin vain ja mieluiten tarjoan tissiä kuin annan heti pulloa.
 
Sori nennaemilia, tuolla alempana olikin jo sun aloittama imetys-ketju. Ei vaan osunut silmään tätä aloittaessani, vaikka muistelin aiheesta kirjoitetun jo.
 
Eipä se mittää haittaa :D Tää tuntuu muutenki olevan aktiivisempi :D Eikä kaikkea näissä hormoneissa voi muutenkaan muistaa :wink
 
Mä en vielä synnärillä tarvinnut imetysliivejä (tai mitään liivejä), kun maito nousi kunnolla vasta kotiutumispäivänä. Nyt on pakko olla liivit yötä päivää, kun kokoajana valuu :joyful: Maidonkerääjät myös ahkerassa käytössä. Hyvät 40 ml saa niillä päivässä talteen, jos joka syötöllä käyttää.

Mulla tää liivishoppaus on toki helpompaa, kun on normaalisti 75C koko, eli ei mitkään megaboobsit.
 
Mulla on normaalistikin liivin koko 85-90 E/F joten tota :D Sit ku se maito nousee ni on hillittömät hinkit :DDD Ja joo, pakko pitää liivejä koko ajan muutenkin (en toki yöllä käytä normaalisti)
 
Pääsin pälkähästä vielä rintsikka-asian kanssa (koska fiksuna en ollut sellaisia saanut vielä hankittua, vaikka kohta pari viikkoa suoistellut joka ilta hyvinkin innokkaasti :D), kun sain kaverilta hänen vanhansa. Kahdetkin periaatteessa, mut ainakin toiset on sellaiset että ihan hyvin välttää alkuun, niin voi etsiä kunnolliset sitten kun tietää koon vähän paremmin. Mulla on aina ollut naurettava suhde koossa, pieni ympärys ja iso kuppi, ja liivien löytäminen on aina aikamoinen haaste, joten kiva ettei tarvi nyt sitä tuskaa käydä läpi ilman kunnollista kävelykykyä ja mahdollisesti turhaan, jos koko muuttuu radikaalisti. Huh!
 
Mä ostin carriwellin topatut imetysliivit :) pitäs venyä mukana ja tuli viä jatkopala mukana mulla on normaalisti 80b\c ettei ny ihan megalomaaniset oo :D
 
Mulle kans sairaalassa imettäminen oli pelottavaa mut kotona luonnistuu tosi hyvin. Sitä vaan tuumin että jaksaako pieni syödä riittävästi kun nyt tahti on sellainen että syö vain toisen rinnan tyhjäksi ja sitten jatkaa uniaan, pumppasin nyt testiksi toisen kokonaan ja annokseksi sain 60ml... riittääkö se tuommoiselle pariviikkoiselle kertahörpyksi? o_O
 
Ei tuo 60ml ole ollenkaan hullummin. Lisäksi kannattaa huomioida, että vauva saa imettyä rinnasta huomattavasti enemmän kuin millään maailman pumpulla tai käsin lypsämällä on edes mahdollista saada irtoamaan :)
 
Kiitos, olipas valaiseva kuvakin! Meillä piti sairaalassakin antaa kokoajan lisämaitoa kun ei muka riitä :eek: Ilmeisesti oli vain henkilökunnalla kiire saada painoa nousemaan, se pysyi kolme päivää samassa ja siitä pikkuhiljaa ylöspäin, kokoajan söi hyvin rinnalta.
 
Sitä se usein tuntuu olevan. Siks ajattelinkin tän kuvan jakaa tännekin et sille lisämaidolle ei välttämättä ole tarvetta. Toki on tilanteita joissa siitä lisämaidosta on hyötyä.
 
Meillä annettiin lisämaitoa sokerien ja keltaisuuden takia. Purettiin lisämaidot pois heti kun saatiin arvot kuntoon. Vältyttiin valohoidoilta yms. lisämaidon avulla.
 
Mulla on edelleen hankaluutta imetysasentojen kanssa. Vaikka takana usemman lapsen imetys, on uuden vauvan kanssa opeteltava hommat uusiksi. Nautin tästä, kyllä. Mutta ei tämä helppoa ole. Toki kokemus tuonut oppia ja voi testata eri juttuja vanhasta muistista. Kaikki on kuitenkin vauvalle uutta. Ja mun rinnat on valtavat verrattuna tuohon pieneen, ei ihme että hankalaa välillä -etenkin yöllä/väsyneempänä tai jos maitoa on yhtään liikaa pakkaantuneena.

Syntymäpainossa ei olla vieläkään eli sekin kertoo vähän hankaluuksista. Mitään hätää ei vauvalla kuitenkaan ole eikä lisämaidolle tarvetta. Pitää vaan saada tää homma rullaamaan ja rokkaamaan. En halua pullojuttuja, koska se vesittää kyllä viimeistään imetyksen näillä vaikeilla rinnoilla...

Etsin niitä liivejä netistä mutta ei hitsi, en jaksaisi millään tilaus-palautus-rumbaa. Imetys näillä tisseillä on helpompaa mitä kunnon liivien löytäminen näihin hillomunkkeihin!
 
Tämäkin lapsi on kuin unilääkettä saanut kun tissi tulee suuhun. Nukahtaa aina heti. Siitä jos laskee sitteriin tai sänkyyn niin 5 min päästä kuuluu itku, hamuaa ruokaa. Ja rinnalle nukahtaa. Olenkin taas kerran 24/7 tuttina.
 
Me saatiin muuten lisämaitojen antamiseen ainakin meillä loistavasti toiminut vinkki. Maito lääkeruiskuun ja vauvalle suuhun oma pikkurilli (puhtaassa kertakäyttökumihanskassa) ja ruiskun pää. Meni maidot helposti, nopeasti ja ilman pulloa tai ylimääräistä ilmaa.
 
Onko kukaan muu kuullut, että sitruuna on hyväksi nänneille? Anoppi tästä vouhottaa, että se ehkäsee rintojen kipeytymistä jne. Mulla on nännit ihan tulessa ja haavoilla jo :sad001 Rintakumin kanssa pakko melkein imettää... Mietyttää vaan tuo sitruuna, että uskallanko ees kokeilla :D
 
Takaisin
Top