Imetys

Poikanen on nyt viime aikoina hyvin riemukkaana noussut minua vasten polvillaan seisomaan, kun on katsonut ruokailun päättyneeksi. On itsellä pokassa pitelemistä, kun toinen niin suu korvissa hyppelee vasten ja rymyää yli.. :) Saa heijailla imettäen ihan jonkin aikaa että saa pikkusällin rauhoittumaan, mutta onneksi lopulta uni voittaa. Edelleen syö monta monta kertaa yössä enkä todellakaan tiedä, miten muuten saisin pojan jatkamaan unia kuin imettämällä. Nuo hampaatkin kyllä vähän mietityttää, vaikka hampaita pestään ja lusikkahygieniassa olen aina ollut tarkka (molempien kohdalla) eikä äidinmaidonkaan pitäisi olla mitenkään parasta mahdollista herkkua kariekselle. Ihan hirveän pitkään en ehkä enää haluaisi yöllä imettää, vaikka ei toisaalta ole vielä mitään hinkua lopettaakaan, mutta toisaalta olisi ihanaa kun jossaiin vaiheessa saisi nukkua reilumpia pätkiä.. Reiluun 10 kuukauteen en ole muutamaa tuntia pitempään yhtäjaksoisesti nukkunut.
 
Mulla alkaa kesäloma perjantaina ja sitä myöten ollaan suunniteltu myös tissivieroitus. Meillä on enää yksi iltaimetys, mutta sitäkin hartaampi ja tärkeämpi. Vähän jännittää miten menee. Täytyy varmaan antaa suosiolla isin nukuttaa muutama ilta ihan kokonaan, ettei ole houkutuksia makkarissa.

Tähän 1xpäivä on ollut aika helppokin vähentää rintojen puolesta. Mitenköhän toi viimeisen pois jättö. Tarviikohan lypsää tai muuten helpottaa. Pakkautuukohan kauheasti. Onko kokemuksia muilla?
 
Minä lopetin imetyksen portaittain. Ensin töiden alkaessa imetystaukoa tuli 10 h ja imetyskertoja oli n. 3-5/pvä, vapaapäivinä enemmänkin. Ekoina työviikkoina rinnat pakkautui ja rintoja joutui välillä käsin tyhjentämään, yleensä 1-3 krt päivässä. Rinnat oli jo sopeutuneet tuohon rytmiin, kun lopetin imetyksen kokonaan. Sama juttu silloin, muutaman päivän ajan piti pinkeydet lypsää pois. Nyt on enää tyhjät lättänät jäljellä, vanhat liivit on liian isoja kuppikooltaan. :sad001
 
Mulla oli kans yks imetyskerta enää päivässä ja jätin sen pois. Isä luki iltasadun ja laittoi nukkumaan. Thats it!! Ite piileskelin ja odotin huutoa..ei mitään. Taas muistutus siitä kuinka monesti itse saatamme tehdä asioista "isompia" omassa päässä ja lapset sopeutuu ihan muitta mutkitta :happy: Niin ja viiden päivän päästä rinnat oli ihan kipeät jolloin annoin vielä molemmista rinnoista ihan sen verran maitoa typylle että pahin helpotti. Sen jälkeen ei ole pakkautunut. Ei ole meidän ex tissi riippuvainen paljon kaivannut edes tissiä eli aika aikaansa kutakin. Tsemppiä teille!
 
Oon kans miettinyt imetyksen lopettamista, kun olen viikonlopun pois ja olisi siis hyvä tilaisuus lopettaa vallan. Nyt imetän aamuin illoin, poika ei yhtään edes pyydä muulloin. Paitsi viikko sitten uinnin jälkeen saunassa hörppäsi yllättäen :D Mut en kyllä tiedä raaskinko lopettaa, onhan se niin söpö siinä, ja kun vallan mainiosti menee nukkumaan ja pärjää ilmankin tätä imetystä, ei lopettamiselle varsinaisesti ole tarvetta. Enpä tiedä, ehkä katson sit viikonlopun jälkeen mikä on fiilis.
 
Meillä ei taida imetys loppua kesän aikana. Kuuma ilma, ja nokkamukin alkuviehätys on karissut niin, että tyttö ottaa siitä vain pari hörppyä. Yritän ulkoillessa ym. tarjoilla vettä ja aterioilla maitoa, mutta kovin vähän sitä menee ja sitten sisälle tullessa pyritään jo aivan epätoivoisena äidin maitobaarille. Nokkis saattaisi kelvata joltain muulta paremmin, ehkä sitten syksyllä hoidossa. No, neiti on meidän Viimeinen Vauva, joten hörppiköön nyt sitten vielä äidinmaitoa, jos se on niiiin kiva juttu :wink.
 
Imetys taisi loppua meillä nyt yllättävän helposti. Tiistaina olin illan pois, niin mies laittoi nukkumaan ilman maitoa. Oli mennyt varsin hyvin, niin laitoin sitten itse samalla tavalla eilen ja toissapäivänä. Ei edes pyytänyt. Eilen oltiin suihkussa eikä sielläkään pyytänyt, vaikka yleensä suihkussa on tisseissä kiinni. Rinnatkin on ihan ok. Siinä se 1v 2kk sit oli. Vähän haikea olo kyllä :oops:
 
Nokkamukista kieltäytyjälle voisi kokeilla pillimukia. Meillä sujuu juominen siitä huomattavasti mieluummin kuin nokkiksesta. Testattiin joskus ravintolassa ihan tavallisella pillillä juomista ja tyyppi tajusi idean heti. Pillistä pääsee imemään niin se on ihan Pop meidän tuttipullosta kieltäytyneelle.

Näitä vain on melko vähän vielä markettien hyllyillä, mutta nettikaupoista löytyy. Joidenkin tutkimusten mukaan nokkamuki hankaloittaa syömisen ja puheen oppimista ja aiheuttaa avopurentaa, siksi näitä on nyt markkinoille tulossa. En tiedä miten hyviä tutkimuksia ne ovat, mutta meillä päädyttiin tällaiseen ihan käytännön syistä: nokkamukista juonnin jälkeen poika ei kunnolla hörppää lasista (näin juodaan kaikki ruokajuomat) vaan lörpöttää juomat syliin. Pillistä juotua tätä pulmaa ei ole.
 
Jaa-a, mitkäköhän tutkimukset lyttäävät nokkamukin noin selvästi huonoksi? Meillä on nokkamukista juotu hienosti jo 6kk iästä asti, eikä puheen kehitys ainakaan ole viivästynyt. Tyttö osaa jo monta kymmentä sanaa ja oppii niin kovalla vauhdilla, ettei perässä ehdi pysyä. Suuta ei ole kukaan asiantuntija vielä vilkaissut, joten avopurennasta en tiedä. Aika pieniä hetkiä nokkamuki lopulta on suussa, että ehtiikö se edes aiheuttaa avopurentaa (vrt. tutti, joka jatkuvasti suussa) saati sitten puheen viivästymistä? Kyseenalaistan vain, en halua riidellä aiheesta. :)

Pillimuki on hyvä idea! Meillä tyttö hoksasi pillistä imemisen vasta, kun annettiin vähän pillimehua. Siitä sai puristamallakin tulemaan juomista, ja tyttö tajusi pillin imemisen sitä kautta. Lasin reunaltakin osaa juoda hienosti, kun sitä ollaan niin paljon harjoteltu.
 
Mä niiiin haluaisin lopettaa imetyksen. Joku aika sitten sain yöimetykset pois ja päivälläkin kävi enää kerran kaksi hörppimässä. Sit yhtäkkiä alkoi taas yöllä heräillä ja vaatia tissiä, samoin päivällä on repimässä ihan koko ajan paidasta. Ahdistaa koko homma niin paljon että. Onneksi miehellä alkoi loma, joten yöimetykset pois ensin ja sitten ajattelin päiväimetyksiä karsia. Varsinkin jos ollaan kotona vaan, niin ei tyttö edes meinaa leikkiä kun koko ajan pitää olla vaan paitaa repimässä. Huoh :sad001
 
Mullekin oli uutta tuo, että nokkamukista voi olla haittaakin. Mm. tämmöistä linkkiä löytyy
http://sanamaailma.blogspot.fi/2015/04/nokkamukin-monet-vaarat.html

Meillä on käytössä venttiilittömät nokkamukit, joista tyttö kaataa juomaa suuhunsa (usein myös muihin kohteisiin:rolleyes:). Ei siis ainakaan ime ja juo yhtä aikaa. En nyt sitten tiedä, onko tuossakin kieli huonossa asennossa. Mene ja tiedä.

Meillä tyttö sen muutaman hörpyn kaataa suuhunsa nokkiksesta yleensä ihan mielelläään, mutta nesteen kokonaismäärä jäisi tuolla tyylillä aika vähäiseksi, joten pilliä voisi kyllä kokeilla. Tavallisen mukin/lasin kanssa puree toistaiseksi vain reunaan kiinni tai haluaa kääntää heti ympäri...

Meillä tyttö ei onneksi ole keksinyt vielä äidin paitaan tarttua. On vaan hermostunut ja pyrkii syliin sitten, jos on kovin janoinen.
 
Tyttö testasi eilen pillillä juomista. Motivaation lisäämiseksi oli oikein hedelmäsmoothieta tarjolla. No sehän kyllä kelpasi -lasista :p. Pillille toistaiseksi ehdoton ei, vaikka hiukan puristin pillin kautta juomaa suuhunkin. Muistin sitten, että pilliä on testattu aiemminkin, heikolla menestyksellä. Nyt kuitenkin tyttö omatoimisesti joi lasista, vaikkakin osa juomasta valui ohi sektorin. Samalla huomasin, että lasista juodessa kieli meinasi työntyä alussa liian eteen, juuri niin kuin nokkamukin mahdollisista haitoista kertovassa jutussa kirjoitettiin. Täytyy siis nyt yrittää ainakin monipuolistaa tätä meidän juomavälinevalikoimaa. Parasta toki olisi, jos innostuisi juomaan ihan tavallisesta lasista/mukista.
 
Skidistä saa SkipHop pillipulloja jotka flaskaavat tosi vähän. Meillä on vesipullona sellainen matkassa koko ajan ja poju tykkää tosi kovin pullosta. Meillä siirryttiin silikonisesta nokkamukista kovaan nokkikseen eikä ainakaan vielä mitään suurempia tulvia ole tullut :wink
 
Vähän ehkä pelottelun makua saattaa olla noissa nokkamukin vaaroista kertovissa jutuissa. Aika monta sukupolvea lapsia on kuitenkin nokkamukista Suomessakin juotettu, joten ei se ainakaan kaikille voi kaikkia noita ongelmia aiheuttaa. Muuten kai meillä kaikilla olisi avopurenta jne. Mutta voihan se toki yhdessä muiden tekijöiden kanssa altistaa. Kiva olisi nähdä sellainen ihan oikea tieteellinen artikkeli asiasta. Mutta ennen kaikkea olen tyytyväinen, että helpotti elämää meillä tuo muki.

Meillä on mOmma merkkinen muki. Ja kun maidon juominen lähti käyntiin niin nykyään menee tavan lasistakin jo isompia määriä. Näin ollen uskalsin vähän vähentää taas imetyskertoja. Yöimetykset lopetin noin kuukausi sitten. Se meni ihan yllättävän helposti ja nyt poika nukkuu läpi yöt ihan tyytyväisenä. Päivällä imetyskertoja on ollut kolme (aamupäivä, alkuilta ja illalla yöunille mennessä), joista nyt tällä viikolla oli tarkoitus jättää pois yksi, mutta eilen illalla tajusin, että oli ihan vahingossa jäänyt toinenkin.:wideyed: Ehkä menemme nyt sitten sillä, että imut vain illalla. :joyful:
 
Ja ehkäpä hörpytysmukeja myyvä nettisivu ei ole luotettavin lähde :wink Mutta juu, eiköhän se niin ole, että joillekin nokkamuki voi vaikeuttaa jo olemassaolevia ongelmia. Meillä on ruvennut vihdoin vähän maito menemään tavallisestakin lasista, ja veden kanssa on käytössä kovanokkainen ja pehmeänokkainen muki.
 
Minä en jaksa stressiä repiä, joten tyttö juo lasista/kupista hörpyttämällä tai pehmeä / kovanokkaisesta mukista itse tai kahvallisesta mukista ilman nokkaa eli ihan mikä vain on puhtaana ja sattuu mulla käteen. :joyful:
 
Meillä syödään yöllä edelleen useita kertoja, päivisin on imetys jäänyt ehkä kahteen kertaan ja joinain päivinä (kuten tänään) havahduin iltaimetyksellä, että olen imettänyt aamulla viimeksi. Yöimetykset kun saisi edes vähennettyä niin voisi yöt parantua. Tosin poikaselle on puhkeamassa alas juuri toinen poskihammas, eka kulma on läpi ja sekin voi herättää ja harmittaa yön mittaan kun tuntuu päivälläkin rassaavan ihan riittävästi. Ylös on tulossa toinen kulmahammas, ihan vielä ei ole läpi. Ihan näppärää kun noita hampaita tulee samoilla kiukuilla useampia. Juhannuksen aikaan tuli eka poskihammas alas. Imetykseen liittyen, onneksi ei pure. Kannattikohan tuota nyt sitten kirjoittaa..
 
Ainakaan meillä ei nuo imetyskerrat vähene sitten yhtään jos lapsi saa päättää, toisaalta kaikkien alkuvaikeuksien jälkeen mitä silloin vauvavuotena oli, rintakumin kanssa sählääminen, huono imuote, sammas, kipuja, asentorajoitteita, hulinointia ja rintaraivoa niin nautin tästä vaivattomasta imetyksestä, hän tulee ihan itse ja käy rinnalla, joskus pikaisesti hakemassa turvaa ja rohkeutta seuraavaan askeleeseen ja joskus pitkään viipyen tankaten läheisyyttä :joyful:
Haluaisin äidintahdistaa hieman mutta toisaalta en kestä sitä raivoa kun kieltäydyn, neiti pärjää tosi hyvin kun en ole paikalla mutta jos olen niin silloin hän vaatii minua olemaan siinä 150% o_O
 
Takaisin
Top