Imetys

Tai sitten antaa lääkeruiskulla. Niin meille Jorvissa opetettiin ja ihan hyvin toimi minusta.
 
Meidän eilisen neuvolan tuloksena annamme mekin nyt lisämaitoa sitten, ei kuulemmat noussut paino tarpeeksi... en ole edelleenkään itse huolissani sillä paino nousee ja vauva vaikuttaa tosi jäntevältä ja reippaalta.. mutta päätettiin että annetaan illan "viimeinen" annos pullosta ennen unille laittoa. Pääosin imettämällä mennään, mutta koen että jos osaa juoda pullosta niin sekin helpottaa mm. kesän juhlia kun pitää jättää vauva miehen hoitoon tms. :)

Viimeyönä sitten meni niin että illan viimeinen pullosta, joi reippaasti n.100ml ja laittoi nukkumaan 10.30... yöllä MINÄ heräsin kolmelta ja tissit oli niin pakkautuneet että yritin herätellä vauvaa syömään, heräsihän se kymmeneksi minuutiksi ja sen jälkeen kanttuvei, ei hereille millään, vauva itse heräsi vasta aamulla kello 6 ja ehdotteli syömistä.
 
Meil ollaan menty tissillä vaan koko ajan. Tyyppi pääsee tissille kun sitä kaipaa ja toivotaan et paino nousee. Ei ollut eka neuvola visiitillä kotiutumisen jälkeen paino noussut, mutta en stressannut siitä sen enempää. Tyyppi on virkee ja jäntevä ja noin. Pakkasessa on maitoa, mut en oo pumpannut vaan kaikki se on tullut herumalla maidonkerääjään kun oon imettänyt toisesta rinnasta. Ihan hyvä varasto siellä jo.

Jaha, tissitakiainen kutsuu ->
 
Meidän neiti on innokas maidon hörppijä. Välillä vähän liiankin innokas, kun hirveän tohinan mukana maidon lisäksi vatsaan kertyy ilmaakin, ja ilmavaivat sitten kiusaavat. Yritän aina imetyksen jälkeen röyhtäyttää, mutta neiti on joka maitoannoksen jälkeen niin kanttuvei (vaikka olisi juuri herännyt pitkiltä unilta), että retkottaa vain unessa olkapäätä vasten, ja siinä asennossa kaasun poisto ei oikein tunnu toimivan kävelystä ja taputtelusta huolimatta. Kaasunpoistovinkkejä otetaan vastaan...
 
Meil kyl kans saa nostaa jätkän olkapäälle tai pystyyn jos haluaa et maidot pysyy sisällä eikä lennä kaaressa pihalle. Ja tänään varsinkin on massu vaivannut ja sitä kaasua onkin puskettu urakalla molemmista päistä. Nyt tuntuu helpottaneen taas.
 
Juu täälläkään en oo huomannu että iltalisä pullosta olis vaikuttanu tissittelyyn onneks :) iltasin tankataan urakalla ja yöllä herätään vaihtelevasti 2-4 kertaan :)
 
Siis ei tämä vauva vaan osaa syyä tissiltä. Asuu rinnalla päivän ja yön. Tänään kävin kirppiksellä yksin, isä oli joutunu antamaan heti tuttipullosta maitoa niin oli menny 45 minuutin poissaoloni aikana 130 ml ja enemmänkin ois syöny. Ei ihme kun asuu tissillä ja heti muualla itkee, nälkähän tällä on. Pumpulla sain tänään rintamaitoa 190 ml talteen että maitoa ois ollu tarjolla. Miten tuon sais tehokkaammin imemään, nukkuu vaan tissillä 3 vikaa viikkoa oon imettäny varmaan 20 kertaa vuorokaudessa ja yrittäny herätellä tissillä torkkujaa ja antanu olla rinnalla pitkään.. en mä nyt vuotta kyllä ehi tällasta tissitakiaista imettämään. Sitäpaitsi sen 130 ml jälkeen vauva oli NELJÄ TUNTIA tyytyväinen, ei itkeny hereillä ja nukku ilman tissiä!! Muutoin itkee 5min tissistä irrottuaan...
 
Anime, mitä tarkoitat ettei osaa syödä tissiltä? Jos ei ole saanut pullosta ja on kuitenkin pissinyt ja kakkinut ja kasvanut -silloin on saanut tissistäkin.

Mun vauvalla on juuri nyt tämä asun tissillä- vaihe, kirjoituksesi täsmää mun vauvaan 100%. Ainoa, jolloin ei syö tai muuten vaan hengaa tissillä on yöaika -luojan kiitos, saan nukkua usean tunnin pätkiä, muuten hajoaisin. Eikä mulla ole toista ihan pientä hoidettavana.. Mutta onhan se melkoisen haastavaa tämä itsensä ankkuroiminen tunneiksi imetysmoodiin. Hyvä, että ennättää jossain välissä itse syödä tai käydä vessassa. Vaikka eihän tämä kausi kestä kuin, no, kausittain joitakin pätkiä.

Mutta siis joo, tunnen tavallaan tuskasi. Jos mun tyttö on hereillä, olen pelkkä tissi & syli, ei puhettakaan että lähtisin mihinkään ilman häntä. Imetys kestää helposti 2-5h putkeen. Toki eihän hän syö jatkuvasti mutta nauttii eduistaan. Onneksi nukkuu vaunuissa pidemmät päikyt, sinä aikana saatan karata lähikauppaan yksin, tehdä edes jotain kotitöitä, puuhastella isompien lasten kanssa (tänään leivottiin, wow!) tai nukkua omat päikyt ilman tissitakiaista.

Tsemppiä!
 
Muokattu viimeksi:
Ja siis ehkä mun pointti on siinä, että vauva tankkaa sylissä ja tissistä rakkautta ja läheisyyttä sen maidon lisäksi. Kyllä minäkin itkisin sylin ulkopuolella oltuani ensin kohdussa liki 9kk ja totuttuani äidin jatkuvaan läsnäoloon. Mikä sen ihanampaa vauvana ollessa olisi olla tissi suussa lämpimässä sylissä.

Anime, vaikka imetyskin on aika hankalaa välillä, se että voi lukea muillakin noita vaikeuksia olevan...se saa jaksamaan kun tietää, että joillain muilla menee samoja ratoja. ❤️
 
Kaveri sano että joissain tapauksissa tissimaito tulee 20 min vauvan läpi :) mäki oon käyny kaupassa ja isi on ollu pojan kans kotona sen aikaa :) no meillä kaikki kaupat on alle kilsan päässä niin voi hyvin liueta :)
 
Imetys vaatii toisinaan paljon jaksamista ja kärsivällisyyttä. Ihan just kuten Guang Xi kirjoitti, jos pissaa, kakkaa ja kasvaa, niin maitoa on saanut :) pienen vauvan kanssa aika vääristyy kumman paljon. Tavallaan se menee nopeasti ja tuntuu kuin vauva olisi ollut siinä aina ja toisaalta päivät matelevat tooooodella hitaasti, etenkin jos valvottaa, itkee koko ajan, syöttäminen ei suju, on sylissä ihan koko ajan tms. joka tuntuu raskaalta. Ja tuntuu kestävän ikuisuuden ennen kuin helpottaa. Sit lopulta kun arki helpottaa ja katsoo taaksepäin, saattaa olla ollut kyse parista päivästä tai parista viikosta. Juuri sillä hetkellä se kuitenkin tuntuu iäisyydeltä. Tsemppiä kaikille siis olipa se oma haaste mikä vain. :Heartred jokaisen vauvan (niiden "helppojenkin") matkan varrelle mahtuu kausia, kun jokin asia ei suju kuin tanssi. Mutta ne on vaan onneksi vaiheita, jotka tavalla tai toisella menevät ohi ennemmin tai myöhemmin.
 
Muokattu viimeksi:
Jos susta anime tuntuu niin voithan aina tissittelyn yhteydessä pumpata toisesta rinnasta ja antaa sitten pullosta sen määrän mitä vauva vielä syö. Se on totta että vauva varmasti nauttii läheisyydestä ja ihosta mutta en näe kyllä väärää siinä että pääsisit sinäkin irrottautumaan aina hetkeksi, se on jaksamisen kannalta kuitenkin hyvin tärkeää.
Imeekö se tissille päästyään hetkeäkään sillai tehokkaasti, tai edes tarttuuko napakasti tissiin? Olitko jo tutustunut imetyksen tukeen? :happy:

Ompa ihanaa kun kun sai nukkua vähän paremmin, mies antoi pullosta illalla sen lisämaito satsin puolentoista tunnin tissittelyn jälkeen, sitä upposi n. 70ml ja sitten pistettiin unille, nukuttiin neljä ja puoli tuntia ja sitten yötissittelyt tunnissa ja vielä näin kuuteen nukuttiin, maailma näyttää niiiiiin erilaiselta. Vaikka vauva kuinka tahtois olla tissillä kokoajan ja tahtoohan se niin mun täytyy kyllä myöntää että niin paljon on tässä muutakin hommaa että yksinkertaisesti se on mahdotonta, läheisyyttä saa tankata myös isiltä ja sitten kun kantoliinaillaan päivisin :Heartred
 
meillä meni taas imetys mönkään heti alusta, jostain syystä vauvalta mitattiin eilen yks matala verensokeri, siitä lähtien mittaustulokset ollu normaaleja (4xkuuden tunnin välein), mutta silti pakotetaan antamaan lisämaitoa 3 h välein. eli ei odotettu että mun oma maito olis noussu, mikä tapahtu eilen illalla, ja nyt vauva vaan rääkyy tissillä vaikka maitoa jo tulee, kun pullosta tulee niin paljon helpommin, ja vatsalaukku on venyny. ekaan pulloon asti imi tyytyväisenä vaikka kuinka kauan.

kiitos tästä taas OYS, eihän se täällä sairaalassa haittaa kun voi antaa luovutusmaitoa, mutta kotona se on sitten sitä korviketta :sad001 kahden aiemman lapsen kanssa yritin pumpata ja syöttää ruiskulla, mutta ei siitä lisämaitokierteestä päästy eroon, kun lapsi ei halua imeä tarpeeks että määrä lisääntyis ja pumpulla ei heru kunnolla. en usko että siis nytkään päästään.

jos ne ois päästäny meidät vaan kotiin ekan yön jälkeen tän normaalipainosen ja virkeen vauvan kanssa, niin ois saanu ite hoitaa imetyksen ja ei ois jääny tätä p*skaa fiilistä unettomuudesta ja siitä että imetys ei onnistu, mikä viimeks paheni sitten masennukseks asti. nyt mä pelkään että samalla tiellä ollaan.
 
Satuvee, pitäisköhän sun kysellä jutteluapua ammattilaiselle niin alkaisi sulle löytymään vähän valoa vaihteeksi tunnelin päässä? Etenkin jos jo nyt tuntuu tuolle. Sairaalassa olisi nyt kätevä ottaa asiat esille eikä pyöritellä enää kotiin kannettavaksi kaikkea.

❤️
 
Muokattu viimeksi:
Satuvee. Kannattaa tosiaan ottaa nyt heti apua vastaan koska selkeästi itsekin tiedostat mihin suuntaan saattaa tämä homma lähteä :shy:
 
joo, kaikki sanoin kätilöille, ja lähtiessä oli mukava tuttu kätilö vuorossa, jäi hyvä fiilis. miehen kanssa me näitä jauhetaan läpi, se on mun pelastus ku auttaa koko ajan ja kuuntelee mun tilitykset. sit me käytiin koko sairaalareissu läpi sillee et se kirjotti tapahtumat ja fiilikset ylös ku mä imetin, sai hyvin käsiteltyä.

kokemuksesta tiiän et eka kuukausi on ihanaa, sit vasta ku alkaa mahavaivat ja hampaat ja nukutusvaikeudet, ni täytyy olla tarkkana ettei lopu voimat.

ihanaa olla KOTONA! täällä saa tehdä ite päätökset ja olla rauhassa :) elämä voittaa!
 
Luovuttaako täällä kukaan maitoa sairaalalle? Oma esikoinen siis edelleen vatsassa (eipä näytä kiirettä pitävän, la viime pe..), eli mitään tietoa ei ole kuinka imetys lähtee käyntiin, mutta kovasti haaveilen maidon luovuttamisesta ja olisi kiva kuulla kokemuksia. Olen muutenkin imetyksen kanssa linjalla "superimettäjä kunnes toisin todistetaan", totta kai olen etsinyt tietoa mahdollisista ongelmista, mutta olen tietoisesti yrittänyt asennoitua niin, että maitoa riittää joka suuntaan. Ettei sitten turhaan tule ongelmia stressaamisesta!
 
Meillä (myös kiitos Oys) imetys lähti takkuillen käyntiin kun ekan viikon vauva oli eri osastolla kuin minä ja 4h välein antoivat pullosta maitoa 60ml halusin tai en.. imetyksen yhteydessä syöttöpunnitus näytti 0-25g eli vähän. Kotona suurimmaksi osaksi nukkuu tissillä (ei ime) ja kun lähden niin huuto kuuluu, ei puhettakaan että voisin kotihommia tehä, kauppaan vauvan kanssa mennä, autolla ajaa tai vaunulenkkiä tehä.. ja siis sen korvikkeen annon jälkeen kun oli neljä tuntia tyytyväinen niin huomaahan sen eron.

noh, jos on joku kauppareissu tehtävä niin annan sitten pumpattua tai kaupan maitoa pullosta ja sitten mennään. Muuten yritän imettää koko päivän. Vauva tällä viikolla jo 5 viikkoinen ettei ihan pienikään enää, mutta josko se vielä oppisi. Esikoinen kun ei huolinut pulloa niin muuta hän ei saanutkaan 13 kuukauteen kuin tissiä, harmi jos tää nyt takkuaa.
 
Anime, mä kanssa pidän tissillä koko ajan, tänäänkin monta tuntia putkeen, sitten lopulta annoin pullosta kun ei vaan ollu tyytyväinen, niin imi sekunnissa kaiken ja nukahti. että ei taida oma maito olla riittävällä tasolla.

mulla ei tuu ees rintsikoihin länttejä, eikä heru pumpulle yhtään, niinkun esikoisesta, vaikka tissit on ihan selkeesti täynnä ja tyhjempiä imetyksen jälkeen, ja puristettaessa tulee tippoja. juon ihan hirveesti ja syön niin usein ku ehin. enkä ees stressaa, ei oo sellasta hormonituskaa vaikka ei onnistuiskaan täysimetys, en tiiä missä ongelma..muuta kun siinä lisämaidossa tai imuotteessa, joka tosin mun mielestä on kunnossa.

edit. luin just imetysneuvonnan sivuilta tosta herumisongelmasta, että oksitosiinin puutteesta voi johtua. se kuulostais järkevältä. mulla on kyllä pumpatessakin vauva vieressä, ei auta..sitte en halua imettää ilman paitaa tai pitää vauvaa ilman vaatteita ku on niin kylmä, ei pysty koko ajan oleen makkarissa ku on muitaki lapsia..pitää tutkia lisää miten sen oksitosiinin sais erittymään.
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top