Imetys

Öö miten tuolla ulkona voi olla viittä minuuttia kauempaa kun tissit jäätyy pystyyn?! :D Ihan kamala tunne kun vie vaan roskiksenkin niin tisut on aivan jäässä.
 
guang xi, joo mulla samaa, koko kroppaan sattuu, nivelet ihan kipeinä!

on muuten alkanu mullakin herumaan paremmin, tulee toisestakin tissistä maitoa kun imettää toisesta. ja vauva nielee, ja tulee useempi herumiskerta per imetys. jee! kauan siinä kestikin.

eikä jälkisupistukset tai vuoto oo ollu kovinkaan pahoja, mietiskelin et mulla varmaan viimeks jääny istukanpala kohtuun, ku tuli muutaman viikon päästäkin vielä ihan synnytyskivut ja isoja hyytymiä, ja maidon määrä oli tosi pieni, se istukkahormoni kuulemma estää maidontuotantoa..et täähän on menny ihan leikiten tää kerta.

lisäksi oon nyt yrittäny rentoutua tän imetyksen kanssa; imetän aina kun oon hereillä niin kauan kun vauva jaksaa, ja sitten kun on molemmat tissit käytetty niin pistän miehen syöttämään pullosta. kerkee sitte tehdä kotihommia ja pysyy pää kasassa kun voi nukkua. kun mähän en pysty nukkuun jos odotan vaan seuraavaa syöttökertaa, et pitää aina päättää et nyt on isin hoitovuoro ja saa antaa pullosta.

meillä on nyt joku vatsaflunssa, tyttö ihan kuumeessa ja itelläkin huono olo, niin nyt yritän kumminkin aika tiheesti imettää et vauva sais vasta-aineita..ja maitohappobakteerit käytössä tietysti itellä ja vauvalla pullon mukana.
 
Täällä otettiin pojan kolmantena vuorokautena valtavia harppauksia eteenpäin imetysrintamalla. Poika on ollut kyllä koko ajan innokas imijä, mutta on tuntunut ettei saa mitään suuhunsa asti. Ajattelin vain ettei maito ole vain noussut vielä (ja keskitin kaiken tarmoni siihen että ajattelin sen nousevan hetkenä minä hyvänsä, enkä alkanut huolehtimaan asiasta). Eilen sitten opeteltiin oikein urakalla oikeaa imuotetta ihanien kätilöiden kanssa, ja siinähän se ongelma olikin! Nyt ei satu, ja tissit pamahti isoiksi ja pinkeiksi parissa tunnissa. Yhdellä syötöllä ehdin jo nauramaan että isin laittama vaippa valskaa, kunnes tajusin kylkeä pitkin valuvan nesteen vuotavan ei-syöttövuorossa olleesta rinnasta :D Haastavaa otteen hakeminen vielä on, muksu pistää omia käsiään eteen ja se on parin ihmisen homma saada nänni oikein suuhun, mut yöllä luulisin onnistuneeni siinä yksinkin. Kannattaa todellakin pyytää apua imuotteen kanssa, jos epäilyttää! Ainakin täällä sai tosiaan synnärillä oikein hyvää kiireetöntä kädestä pitäen -opastusta. Toivottavasti painonlasku saatiin nyt pysäytettyä!
 
Imetys sujuu sinänsä ihan hyvin ja maitoa tulee, mutta välillä (kuten viime yönä) tuntuu että poikanen on niin levoton edes yrittämään syödä, ettei vaan malta ottaa kunnolla kiinni vaan pyörittää päätään vimmatusti puolelta toiselle koittaen kyllä ottaa nänniä suuhun, mutta hermostuu kun ei saa kunnon otetta. Istualtaan imettäessä ei sananlaista kikkailua ole. Toissa yönä nukuttiin ihan hyviä pätkiä ja sain kyljelläni imetettyä, viime yönä oli sitä levotonta pään pyöritystä pari tuntia yhtä päätä. Käsillä ja jaloilla huidotaan samalla vimmatusti. Jospa ensi yönä syötäisiin sitten taas rauhallisemmin..
 
Salme, olisiko mahanpuruja pikemminkin kuin nälkää? Meidän tyllerö tekee juuri noin aina kun on pieru tai röyhy jumissa, rauhottuu heti kun sen saa ulos. Vauva tahtoisi rauhottaa itseään tissillä, mutta se kai vaan pahentaa mahakipua pikkuisella. Pystympi asento toimii meillä kipristelyjen helpottajana, ja tänä aamuna saatiin pierut pois selinmakuulla jalkoja "pumppaamalla". Nauratti, kun joka pumppauksella tuli pieni "prööt" varmaan 10 kertaa peräkkäin . :) Sitten malttoi olla tissilläkin!
 
Voi ne olla varmasti niitäkin, takuulla menee ilmaa mahaan kun ahneuksissaan hotkii.
 
Perehdyin tohon imettämiseen ja suihkutisseihin ym. ongelmiin ihan huolella raskaana ollessa, ja nyt on vähän kummaksunut olo kun kaikki sujunut niin hienosti. Laitoksella kesti vuorokauden pari että maito nousi joten korviketta jouduttiin pari kertaa käyttämään, mutta nyt valkoista maitoa valuu tisseistä tarvittaessa ja poika osaa imuotteen miten päin vaan eikä tuo kirpasekaan enää niinkuin ekoina päivinä. Pelkäsin mitä tästä tulee kun tissitkin on niin isot (E) mutta hyvä imetysasento löytyy maatessa kyljelteen tai istualteen esim. sohvalla. Hartiat ja niska on vähän kovilla että rentoutumisessa on vielä harjoitusta, mutta muuten oottelen että onko ongelmat vasta edessä vai onko tää jotain aloittelijan tuuria? :p Huolestuttaa vähän myös toi jaksaminen, kun pitää aina tissin kanssa olla käsillä kun toiselle tulee nälkä, mutta eihän tätä tiheetä jaksoa kauan kestä (kai?)...
 
Tai yang, kiva kun imetys sujuu, niin meilläkin. :) Saahan tässä olla aikalailla vaan maitobaarina ekat viikot-kuukaudet, mutta loppujen lopuksi se on varsin lyhyt aika. Vauva vaan tilaa tässä alussa itselleen lisää maitoa jatkuvasti tiheällä imemisellä. Minua auttaa tissitakiaiseen suhtautumisessa juuri se, että se on normaalia ja luonnollista kun vauva haluaa olla koko ajan sylissä ja tissillä, vauva ei paremmasta tiedä!

Jaksamiseen mulla auttoi se, että opettelin lähtemään vauvan kanssa lenkille ja lyhyille autoretkille kaupunkiin, ruokakaupassa käyntikään ei tuota suurta ongelmaa. Riittävät unet on suurin haaste (kukapa vastasyntyneen äiti ei olisi väsynyt), ja onneksi mies mielellään hoitaa välillä vauvaa illan niin, että pääsen aikaisin nukkumaan. Pitää vielä opetella maidon juottaminen pullosta, niin mies pystyy iltaisin hoitamaan vauvaa entistäkin pidempään ja saan edes yhden pidemmän unipätkän yöhön. Tästä se hyvä arki lähtee rullaamaan!
 
Mulla kans kroppa huutaa hoosiannaa, kaikkialle sattuu ja missään ei oo oikein hyvä olla. Paits kun istuu kovalla tuolilla :D Tässä ei vaan oikein toi imetys suju kovin mukavasti ni ei tuu hirveesti istuttua :D Ja pitemmän päälle alkaa tässäkin alaselkä huutamaan hoosiannaa.

Mulla pukkas uus maidonnousu tuos pari päivää sitten, nosti oikein kuumeenkin ja ihmettelin et mistäs nyt tuulee. Eilen soittelin neuvolaan jälkitarkastusaikaa ja kysyin samalla tosta mystisestä 37,7-38.2 kuumeesta joka vaivasi edellisen päivän ja illan ja yön. Terkkari oli sitä mieltä et kun mitään muuta oireita ei oo et olis mitää tulehdusta tms ja kuume on noin matalaa niin todennäköisesti kun vauva on tilaillut lisää maitoa ja se on noussu tisseihin niin kyseessä on maitokuume :D Olin ihan sille wtf, onko semmonenkin olemassa. Enhän minä semmosistä mitään tienny ku esikoinen on tässä vaiheessa saanut jo suuret määrät pullosta maitoa kun oli vauva. Nooh, se kuume laski sitten lämpöilyyn eilisen aikana ja tänä aamuna oli jo normaalilämpö taas, joten se siitä sitten. Mietin ensin et oon niin tolkuttoman väsynyt ja oon ajanut itteni piippuun nyt jo, kun en oo aina malttanut antaa itseni levätä tarpeeks vaan oon halunnut tietenkin touhuta myös ton esikoisen kanssa, mut nii.. maidosta se sitten johtui. Nyt oon antanut loppuviikon itelleni luvan levätä ja nukkua niin paljon kuin mieli tekee, koska ens viikolla on taas pakko jaksaa, kun mies palaa töihin.

Palataanpa itse aiheeseen. Viime yönä meinas kyllä palaa käpy. Pikku-ukkeli heräs joskus 1 aikaan syömään, viime aikoina syöminen on kestänyt 15-30min yöaikaan. Noh, viime yönä tämä herra killitteli hereillä n.4 asti ennenkuin nukahti miehen syliin kun mies taputteli pyllyä ja piteli rintaansa vasten.. Tänä aikana ukkeli kävi syömässä varmaan 20 kertaa ja lisäks roikkui muutenkin tissiä lipsutellen siiinä välissä. Mä olin niin loppu että meinasin alkaa itkemään silkasta väsymyksestä. Onneksi sitten nukahti kuitenkin. Esikoinen vaan ponkas pystyyn klo.6.. Mies nousi sitten ylös joskus 6.30-7 välillä ja me saatiin viel vauvan kanssa nukkua, noustiin joskus 9 aikaan. Eka huonompi yö. Veikkaan syypääksi kyllä tuoreita munkkeja joita söin eilen iltapäivällä kaksi kappaletta.. röyhtäilin nimittäin itsekin semmosia hiivaröyhyjä et oikein pahaa teki. Emme siis syö tuoreita munkkeja välttääksemme toisen samanmoisen yön. Mies nimittäin kertoi että oikein tuntui yöllä kun vauvan mahassa meni ilmakuplia :sad001
 
Nyt alko meillä selkeesti tiheän imun kausi. Eilisen illan jäbä oli tississä kiinni kokoajan, hyvä kun ehti vessassa välissä käymään! Hetkeksi torkahti ja sitten taas herättyään huutoa niin kauan, että sai tissin suuhunsa. Vähän meinasi jo nännit olla koetuksella moisessa rumbassa :p Tänäänkin selkeästi enemmän on tissi maistunut ja ilta menee varmaan taas tissitellen.
 
Nivelkivut olikin ensioire järkystä flunssasta, joka nosti viime yönä kuumeen. Rinnoissakin vähän kipuilua, imetys helpottanut vaivaa eikä pahkuroita ole tullut tmv. Menisi vaan ohi tauti, kamala väsymys päällä.
 
Moikka, uskaltaudun kirjoittaa tänne, jos saisi vaikka vinkkejä tai lohtua ainakin :) olen sivusta seuraillut juttuja pitkän aikaa. Esikoistyttö syntyi 1.6. Meillä imetys takkuillut heti. Neiti ei ota kunnon imuotetta, saattaa imaista mutta päästää heti irti. Ottaa uudestaan mutta päästää taas. Sitten alkaakin jo huuto. Huutaa tissi suussa ja heiluttaa päätään vimmatusti ja huitoo käsillä. Usein tilanne äityy kunnon raivariin, ei auta kun nostaa tyttö pois tilanteesta. Kylkimakuulla ollaan oltu kun istuminen ei vielä onnistu. Keskityn kovasti siihen, että olisin itse hyvin ja että vauva tulee rinnalle hyvässä asennossa. Joskus menee vähemmän aikaa mutta joskus tolkuttoman kauan ja ollaan kokeiltu pientä houkutustippaa, sain tipan pumpattua käsipumpulla, tai sitten korviketta. Nekään ei joka kerta auta. Jossain vaiheessa sitten tarraa kiinni kunnolla ja alkaa imeä. Usein viihtyykin sitten hyvän pätkän siinä. Ei huvita kesken vaihtaa toiseen, kerrankun sen kiinni saa. Mutta kertaakaan ei olla selvitty ilman huutoa ja räpellystä. Turhauttaa ja hermostun itsekin tosi herkästi. Olen alkanut jännittää aina seuraavaa imetyskertaa. Varmasti vaan pahentaa tilannetta, eiköhän vauva vaistos ja hermostuu enemmän. Pelottaa että kyllästyn hermoiluun ja tartun korvikepulloon. Imetys tuntuu kuitenkin tärkeältä itselle, olisi ihanaa saada se sujumaan.
Tulipas sekava sepostus, helpotti kuitenkin jo hieman kun sai kirjoitettua :)
 
Onko Hempukka tyttösi siis viiden päivän ikäinen? Ihan varmasti imetys lähtee sujumaan, mutta vaatii opettelua vielä vauvalta! Hyvä merkki on se, että välillä viihtyy pitkänkin pätkän rinnalla ja imuote tuntuu itsestä vahvalta. Raivareita tulee helposti, kun vauva vielä opettelee taitoa ja toisaalta maidon määrä suhteessa tarpeeseen ei välttämättä noina alkupäivinä ole vielä tasainen. Ihan alussa jouduin itsekin ottamaan nännin reunasta kiinni ja suorastaan asettamaan sen rinnan vauvan suuhun, jotta hoksaisi itse alkaa imeä.

Kannattaa myös kokeilla röyhtäyttää. Omasta vauvasta olen nyt oppinut sen, että kun syöminen alkaa mennä vimmatuksi raivoamiseksi, rauhoitan tilanteen nostamalla vauvan olkapäälle ja taputan kevyesti selkään. Lähes joka kerta on tullut röyhy, minkä olen tulkinnut raivoamisen syyksi. Sitten kokeilen vielä jatkaa imetystä, jos vielä kelpaa. Tsemppiä sinne, kyllä se imetys siitä lähtee sujumaan :)
 
Mäkin meinaan itse välillä hermostua, jos tuntuu ettei ote meinaa löytyä. Olenkin ottanut tavaksi rauhoittaa tilanne laulamalla mahdollisimman monotonista tuutulaulua, siis rauhoittaakseni itseni! Toimii :D
 
tais olla meidän imetyksen aika luettu, poika 2,5 vk ei enää suostu syömään tissiä ollenkaan. kolmas ruokailu putkeen ku tunnin yritin joka kerta kaikkia konsteja ja maitoa ois herunuki mut ei kun ei, pää punasena rääkyy koko ajan, oli asento mikä vaan.maitotippoja suupielestä kun laitto niin toimii muutaman imasun verran. pumppasin sitte molemmista niin tuli se 15 ml. että aika vaikeehan tässä on mitään tehdä enää. harmittaa et ei voi ees vähäsen imettää ennen lisämaitoo, jää vasta-aineet saamatta. varsinkin kun on ite kipeenä ja vauvan nenäki vähän räkänen. eikä pysty pitään tuotantoa yllä kun pumppaamalla ei tuu, tai siis tulee kun oikein puristelee ja lypsää samalla ni just se 15 ml. korvike kyllä kelpaa, vaikka pullostakaan se ei juo kauheen näpsäkästi.
 
Mein pikku-ukko on alkanu naksuttaan kieltä imetyksen aikana. Eli imuote lipsuu. Veikkaan ettei sen kielijänteen tiukkuuden takia välttämättä saakaan enää kunnolla imuotetta, en oikein tiedä. Tarvii neuvolassa perehtyä asiaan. Tyyppi siis tekee sitä pääasiassa väsyneenä joten sekin voi vaikuttaa asiaan. Muutenkin ton imuotetta olis hyvä saada vähän laajemmaksi, mutta mutta.. eipä ole vielä onnistunut. Imetys kuitenkin sujuu pääasiassa ihan hyvin.

Tuttia opeteltiin syömään perjantaina, koska tyyppi vaan imi ja imi ja imi ja huusi kun oli ilmaa ja sit puklasi. Joo, tiheetä imua on ollut, mut herranjumala kun toinen imee hulluna ja sitten pulauttaa kaiken, koska tississä on niin kiva roikkua niin tervemorjens. Mutta, tutin syöminen sujuu nyt jonkinlaisella menestyksellä.

Podin tutista hirveetä morkkista koska mullahan on lähipiirissä ihmisiä joiden mielestä tutti on turha että vauvalle vaan tissiä koko ajan.. noh.. nyt on näin.
 
Mikähän vikana, kun toisesta rinnasta ei heru yhtä paljon maitoa kun toisesta? Ainakin itsestä tuntuu tältä, vauva ei ikinä viihdy tällä tissillä kauaa ja imetyksen aikana ei tunnu yhtä isolta ja kovalta kuin toinen herumisen aikana.

Entä miten jatkatte aina imetystä seuraavalla kerralla.. jos vauva on syönyt molemmista rinnoista, mutta siitä viimeisestä vähemmän, niin aloitetaan imetys siitä samasta rinnasta mihin se viimeksi jäi (josta siis imi vähemmän) vaiko toisesta riippumatta paljonko söi viimeisestä?

Vielä tuosta herumisesta. Kun aloitan imetyksen, tunnen että molempiin rintoihin virtaa maitoa, mutta sitten kun vauva vaihtaa tissiä, niin en tunne herumista enään ollenkaan ja tämä rinta tuntuu jotenkin tyhjältä.
 
nennaemilia, täällä ihan samaa, että imeä haluis kokoajan ja sitten pulauttaa ja sitten taas hetken päästä jatkaa imemistä, päästää irti ja maito valuu pois suupielistä. Ollaan annettu tuttia ihan hyvällä omallatunnolla. :)
 
Mulla lisäksi tossa on vielä jonkinasteista suihkutissi ongelmaa niin yöimetykset on meil ne kaikkein pahimmat. Sängyssä vaikee saada hyvää imetysasentoa et vois minimoida suihkutissien ongelmat ja kuitenkin huomioida myös sektiosta edelleen toipuvan kropan joka hermostuu kun mahan päälle tulee väärässä kulmassa liikaa painoa.

Mä siis imetän useamman kerran putkeen samasta tissistä, tosin mulla toisen rinnan kanssa useampi imetys kuin toisen, koska toisesta ei tuu maitoo yhtä paljon kuin toisesta.
 
Enemmän pitäisi olla synnytysvalmennuksessa ja sairaalassa imetysneuvontaa, ihan perustietoa kuinka se maito siellä rintarauhasessa "syntyy" ja irtoaa. Niin moni imetys olisi helpompaa kun äideillä olisi teoriatietoa takana. Mutu-fiilis ei pidä aina paikkaansa, vaikka kuinka (minäkin) kannustan luottamaan omiin tunteisiin. Mutta fysiologia siinä maidon tuotannossakin on takana, sen kun ymmärtäisi, jäisi moni ongelma ohitetuksi.

Niin paljon imetystä varjostaa edelleen olettamukset ja uskomukset. Osa toki aiheellisia mutta toisaalta ihan hupsuja juttuja, jotka on vaan valitettavasti tuomassa lisää suorituspaineita ja huono äiti-fiilareita. Tukea ja neuvontaa (asiallista) tarvittaisiin aina vaan!

Ymmärrän kyllä ajan olevan rajallista mutta lukekaa imetystuen sivuja, ottakaa yhteyttä lähimpään imetystukihenkilöön, soittakaa tukipuhelimeen jne.

❤️

Laitan linkkejä muutamiin keskusteluihin, kunhan löydän ne uudestaan. Valaneet minuun uskoa yön pimeinä tunteina....
 
Takaisin
Top