Imetys

Jostain luin että rintamaidon tarve ois 6kk ikään saakka 30ml/tunnissa eli 720ml/vrk....en yhtään muista mistä? Osaako joku auttaa/onko tarkempaa tietoa? Kun käsittääkseni rintamaidon ja korvikemaidon määrissä on eroja. Meillä neiti on monena päivänä imaissut kyllä jo ton yli, eilenkin 810ml :oops: pitäiskö olla huolissaan..?
 
Mies kysyi neuvolassa, että voiko vauva syödä liikaa (rintamaitoa tai korviketta). Vastaus oli nauraen sanottu "ei voi".
No, ehkä voi jos olisi joku tosi harvinainen sairaus, mutta ne mitä oon kuullut niin lapsi on nälkäinen koko ajan, ja ovat toooodella harvinaisia.
Milloin teillä on Kolibri seuraava punnitus? Luultavasti maidoissakin on eroja, Lilallakin oli neuvolassa kiinnitetty huomiota illan laimeamman maidon määrään.
En olisi huolissani.
Itse laskin että syöttöjä on keskimäärin 7 vuorokaudessa. Kertasyönti on rinta + 30-60 ml korviketta (tosin jossain vaiheessa korviketta meni yli 110 ml). Eilen laskeskelin että korviketta meni n. 420 ml + rintamaitoa ehkä 210 ml jolloin kokonaismäärä olis 630 ml. Illalla sitten söi vähemmän, kuten nyt koko päivän.

Välillä on tallannut hirveästi, joten en ole määrästä huolissani, jos on muuten ok. Viikon päästä neuvola. 8 päivän iässä oli 30 g vajaa syntymäpaino, joten eiköhän se ole jo hyvin ylitetty kun on nyt 14 päivää.

Muoks. Tallannut = tankannut
 
Minä hikoilen yöllä niin, että pää märkä. Yök! Yleensä en hikoa helposti. Kuinkahan paljon tulis maitoa, kos joisin oikean määrän vettä ja vielä teet yms. päälle? Pitäis kunnostautua kyllä tuossa juomisasiassa.
 
Minä kysyin jo sairaalassa, että voiko vauva syödä liikaa, ku poitsulla meni heti 50 ml kerralla. Ei kuulemma voi ylisyödä ja kuulemma ylimääräiset tulis heti ulos, jos oiski malttamaton hotkija.
 
Meillä neiti syö 12-14 kertaa päivässä, määrät vaihtelee 20-110 ml välillä, mutta useimmiten 70-80ml kerrallaan. Paino on viimiset 2 vko noussut eka 290g ja viime viikolla 215g. Neuvola ollut kerran viikossa, mut nyt on vasta 2vkon päästä. Neuvolassa on kyllä sanonut että nousu on normaalitahtista ja ovat oikein tyytyväisiä, ehkä mä mietin asioita ihan liikaa.. :)
 
Minimi painon nousu mitä vauvalla odotetaan alussa oli muistaakseni 130g/vko. Tai 170g-vko..

Mä kun täysimetän niin ei mitään hajua paljonko poika syö :rolleyes: Enkä edes ole laskenut kuinka monta kertaa vuorokaudessa syö. Tokan kanssa sitä näköjään on vähän rennompi ja luottaa vauvan omaan rytmiin ja nälän ilmaisuun. Esikoisen kanssa tuli alussa panikoitua vähän liikaakin! :oops:
 
Meillä sama homma, ei mitään hajua paljonko syö tai monestiko..ilmeisesti kuitenkin riittävästi kun eilen punnitsin anoppilassa vauvavaa'alla niin näytti 13pv vanhana 4030gr (5pv paino oli sen 3530gr). On toki eri vaaka mutta noussut varmasti on entisestään kuitenkin! Nyt taas ollut tiheämmin tissillä tilailemassa lisää ja lisää tullutkin kun tissit kipeät ja täydemmät taas..
 
Meillä neuvolassa puhutaan miniminousuksi 150g/vk. Vissiin taas aika tapauskohtaista eri piireissä.

mulla esikoinen mutta en silti seuraa useinko syö, ei ole mitään hajua. Silloin kyllä kun sairaalasta kotiuduttiin mulla oli vihko mihin kirjasin syötöt kelloaikoineen :D mutta paino nousee hienosti ja virkeä poika joten se pääasia :)
 
On nää vauvatouhut ihmeellisiä, kun tuntuu vähän jokaisesta jutusta olevan erilaisia suosituksia ym. ihan vaan asuinkunnasta tai neuvolahenkilökunnasta riippuen. :rolleyes: Tosin samanlaistahan se oli jo odotusaikana.

Täällä taisi pamahtaa päälle kolmeviikkoisen tiheät imut, yhtäkkiä tyttö haluaa tankata parin tunnin välein ja tissit tuntuu ihan tyhjältä verrattuna aiempaan. Yöllä sentään oli vähän pidemmät välit, saas nähdä mikä ensi yönä odottaa...
 
Mä en tiedä noista syötöistä kovin tarkkaan, mutta kaksi päivää oli niin sama rytmi, että oli helppo laskea. Nyt taas rytmi eri, enkä tiedä montako kertaa on syönyt.
Ainoa mitä mulle on sanottu, on että 2 viikon kohdalla pitäisi saavuttaa syntymäpaino. 8 päivän kohdalla oli 30 g vajaa syntymäpaino, joten kaikki lienee ok.
 
Mulla valuttaa tissit tosi pahasti.. sänky, paidat ja vauva ihan maidossa. Varsin ärsyttävää on myös kun vauva syö tissiä ja keskeyttää sen - jatkaa taas ja keskeyttää niin vuotaa kaikkialle. Yleensä pidän harsoa välissä mutta sekin kastuu hetkessä. Synnytyksen jälkeen herkut on kyllä maistunut. Ihan älytön hiilari/makeannälkä koko ajan. Eilen illalla meni kolme suklaapatukkaa, irtokarkkipussi, suklaamuffini ja juomaksi suklaasoijajuomaa :nailbiting: mutta maitoa riittää ja pakkanenkin on jo aika täynnä!
 
Mulla kans suihkuaa ihan, jos vauva päästää otteen irti! :D Toinen tissi valuttaa myös syöttäessä niin että paita läpimärkä. Liivinsuojukset ehdottomat. Harsolla painan rintaa, jos vauva keskeyttää niin suihkuaminen loppuu. Maidonkerääjä ois tietty hyvä sinä tiputtelevassa rinnassa, mutta en oikein muista käyttää.
 
Meillä ei rytmiä (en kyllä seuraakaan tarkasti syömisiä) muuten paitsi yötä vasten tankkaus n. 20-23 välillä puoltoista tuntia about. Noin 2-4 tunnin välein syö päivän aikana ja öisin pari kertaa yössä...
 
Meillä tais alkaa tiheänimunkausi.. Muutama ilta- ja yösyötöt menny riehuessa ja hetki taukoa ja sit uuestaan tissille. Tänään on päivällä havaittu samaa että syyään ja kohta takas tissille.
 
Just aattelin, että alan antaan lisämaitoo, että totta ei maito riitä niin hoksasin, että mahtaa olla tiheän imun kausi, kun koko ajan saisi olla imettämässä. Johtunee rintatulehduksista eli ehkä jonkin verran maito vähentynyt niin vauva pyrkii varmistamaan maidon saannin jatkossaki :D Seuraan siis tilannetta vielä pari päivää ennen pulloruokintaa
 
Mullakin tulee välillä tunne että tekis mieli tuputtaa korviketta kun tissil koko ajan ja välil epäilen et tuleeko sielt edes mitään :D mut tämmöne kestää max 2pv eli vauva varmasti kasvattaa vain maitomäärää :)
 
Mulla tuli yhtäkkiä joku paniikki et mitä jos maito loppuukin... :wideyed: Vaikka siis just äskenkin suihkus kun vauva irrotti otteen yhtäkkiä. Aina sitä pitää jostain huolehtia!
 
Mä olen antanut lisämaitoa kun päätti sitten hamuta sitä tissiä hieman ahkeraan viikonloppuna kun tupa kaksi päivää täynnä vieraita. Tutti ja pullo pelastivat! Mutta ihana iltasella kun rauha oli jälleen talossa niin istua sohvalle ja ottaa nuppunen syliin tissille! ♡
 
Mulla on maidontulon kanssa ongelmaa, mutta yksi maailman kauneimmista asioista on kyllä tissillä rauhaksiin viihtyvä vauva :Heartred
 
Joo siis maidontulon (ja vauvan painonnousun) kanssa on täälläkin taisteltu. Mähän alotin sen ns. herkkukuurin koska hiilarit (ja monen kokemuksen mukaan nimenomaan sokerit) auttaa maidontuloon. Samaten oon juonu ykkösolutta kun senkin pitäis auttaa, ja kiskonu litratolkulla vettä - siis ihan kirjannu ylös että saisin juotua VÄHINTÄÄN kolme litraa päivän aikana. Lisäks harrastetaan vauvan kans ns. pesimistä silloin ku ehditään (huomenna esikolla hoitopv nii aatelin ottaa kunnolla asiakseni tän) eli ite yläosattomissa, vauva pelkällä vaipalla ja sit ollaan lähekkäin peiton alla.

En tiedä mikä näistä vippaskonsteista -vai kaikki yhdessä- on auttanu, mutta ainaki liivinsuojia saa vaihdella useemmin kun on ihan märät, ja tissit tuntuu pitemmän syöttövälin jälkeen vähän pinkeemmiltä kuin ennen. Aion siis jatkaa tällä linjalla ja toivon et päästäis vielä korvikkeelta kokonaan pois. :)
 
Takaisin
Top