Imetys

Meilläkin menee korviketta joka syötöllä se 30-40ml. Yritän saada omaa maitoo lisääntyy että pääsis eroon pullosta. Mutta tää imetys sattuu. Edelleen. :sad001 Tytön imuote on ollut väärä alusta asti ja vaikka kuinka korjaan sitä, vauva korjaa myös heti takas...
Pumppaan max. 20 ml yhteensä, tai toisesta tissistä ei tuu ku tippoja... miten tää on niin vaikeeta tää imetys?! :mad:
 
TaTaa, voi kurjuus! :sad001 Löytyiskö täältä ryhmää johon voisit mennä käymään? http://www.imetys.fi/index.php/tukea-tietoa/tukea-imetykseen/imetystukiryhmat Saisit tukea, kannustusta ja lohdutusta sekä ihan käytännön apua ja mahdollisesti jopa ratkaisuja tohon sun tilanteeseen. Ja jos et pääse mihinkään tapaamiseen, niin kirjota tukiäidille sun tarinas niin voisit saada edes sanallisia vinkkejä.

Muista että vauva saa todennäköisesti rinnasta irti enemmän kuin pumppu, koska sun kroppa reagoi myös siihen iholla olevaan vauvaan eikä pelkästään siihen imuun. Ja kokeile ihmeessä jos joku vippaskonsti (niinkus toi ykkösolut vaikka) sattuis toimiin sulla!? Ainakin se imuote olis saatava kuntoon kun vauva ei välttämättä heruta tarpeeks väärällä imuotteella, eikä se oo kellekään hyväks jos sua sattuu ja imetys on sulle epämukavaa. Se vaikuttaa fyysisesti niin sun omaan mielialaan (ja että aina pelkäät imetystä) kuin vauvankin (koska kyllähän se nyytti aistii ettei mamma voi hyvin) ja sitä kautta vielä maidontuotantoonkin. Ootko kokeillu rintakumia?

Hirmusti jaksamista, koita olla sitkee! ♡
 
Mä vähensin eilen korvikkeen kerta-annokset 90 ml:sta 60ml:aan ja tarjoan tissiä KOKO AJAN. Silti pelottaa että vauva kuivuu kun on jo tottunut noin suurin määriin korviketta. Välillä tyttö imee hyvin, välillä raivoaa rinnalla kun ei tuu enää mitään... Vaihdan sitten vaan tissiä ja lopulta luovutan ja annan sen 60ml. Kerralla ei kai ole hyvä vähentää enempää korvikkeen osuutta? Enkä kyllä pystyisikään kun ei oma maito vielä riitä. Miksi ne yösyötöt on niin tärkeitä maidon nousemisen kannalta? Meillä neiti veteli imetysmaratonin ja 60ml korvikkeen jälkeen kuusi ja puoli tuntia unta!! En itsekään herännyt välissä. Pitäiskö herättää jos tällainen ihme tapahtuu toiste?
 
Meillä kans neito nukkuu öisin tooooosi hyvin, tirsailee pari neljän tunnin pätkää ja välissä vaan on tissillä... Ja poden vähän huonoo omaatuntoo siitä että mä vaan tyytyväisenä tirsaan itekin ton ajan, kun kerta itelläkin maidon kans ongelmia, ja toi yöimetys tosiaan auttais maidontuloon.

Toisaalta kopioitua: "Yöimetysten teho perustuu prolaktiinipitoisuuden pysymiseen verrattain korkeana. Siksi etenkin imetyksen alkuaikoina on tärkeää imettää läpi vuorokauden, myös öisin, jotta prolaktiinipitoisuus äidin veressä pysyy riittävällä tasolla. Kun imetys muuttuu hormonijohtoisesta kysynnän ja tarjonnan periaateella johdetuksi (yksilöllisesti siinä 6 viikon - 3 kuukauden kohdilla), ei yöimetys enää ole yhtä merkittävässä asemassa. Silloin maitoa tulee sen verran kuin sitä pois imetään. Mutta jos tuossa vaiheessa haluaa kasvattaa maitomäärää, kannattaa yöllisiä tyhjennyksiä ottaa mukaan kuvioihin, sillä silloin saadaan vuorokautista maitomäärääkin nostettua: mitä enemmän tyhjennetään, sitä enemmän maitoa tulee"
 
Minä oon kyllä sen verran itsekäs, yöunia arvostava, että saa ylimääräiset yöimetykset jäädä. Täällä mennään kans neljän tunnin pätkissä yöt. Vauva saattaa silloinki olla niin unelias, että jää syöminen puolitiehen ja vaatii sit lisää, ku saan sänkyyn laskettua niin tuskin ees saisin pakkosyötettyä. Kamalan hajuista tuo kakka muuten, ku saa vähänki vastiketta. Yök!
 
Muokattu viimeksi:
Nii ja tohon pulloruokintaan. Ootko kokeillu tahdistettua pulloruokintaa? Silloin ei tarvis ainakaan miettiä noita lisämaitojen määriä ja myös pullosta antaminen olis ns. lapsentahtista.

Taas vähän cooy-pastea tuosta tahdistetusta: " Vauvat imevät rintaa sykäyksittäin: kun maitoa heruu, vauva imee ja nielee ahkerasti ja rytmikkäästi, ja kun herumisessa tulee tauko, myös vauva lepää rinnalla. Kun vauvalle annetaan maitoa tuttipullosta, tätä luontaista imemisen rytmiä voi silloinkin jäljitellä. Puhutaan ns. tahdistetusta pulloruokinnasta (engl. paced bottlefeeding). Menetelmä antaa vauvalle mahdollisuuden juoda se määrä maitoa siihen tahtiin kuin mitä hän itse kokee hyväksi. Tämä edesauttaa imetyksen ylläpitämistä, sillä vauva ei tule ylitäyteen lisämaidosta vaan haluaa rinnalle pian uudelleen."
 
Meillä oli viime yönä tilailu yö taas. Tunnin välein rinnalla sillä seurauksella että aamulla 3h unien jälkeen rinnat taas aivan täynnä ja pinkeet. Kyllä nää pienet osaa asiansa :)
 
Toi tahdostettu pullojuttu on hyvä! Meillä tämä iltapäivä meni käytännössä klo 15-21 tissillä on off.. Sitten mulla alko menee hermo ku ei päässy syömään eikä vessaan eikä mitään. Mies otti vauvan ja anto sille pullosta maitoa ehkä yht jtn 50-60ml just tollee vähän kerrallaan ja piti taukoa. Toiml hyvin. Nyt tuo nukkuu toista tuntia. Katotaan miten kauan yhteensä.
Me ollaan annettu noin 50-80ml korviketta vuorokaudessa, välillä ollu parin pvän tauko. Syynä tähän se, että pullotuntuma säilyy ja että mä saan välillä nukkua pidemmän pätkän. Kakkosen kohalla jouduin syömään nukahtamislääkkeitä yhes vaiheessa ku en ollu nukkunu muutamaa tuntia pitempään niin pitkään aikaan että sitten en osannukaan enää nukahtaa ja mielenterveys oli koetuksella.
Nyt halutaan välttää se ja otetaan heti haltuun tilanne ja mies välillä hoitaa joko alkuyön tai aamuyön ni mä saan sen 4h pätkän nukkua :Heartred
Mutta tuntuu siltä että en ois ihan yhtä väsyny nyt tällä kertaa ku viimeks.
Sillon meillä oli vauva ja 2v ja olin jo siis valvonu/yöt oli ollut rikkonaisia yli 2v. Nyt on kuitenki melkeen 3vuotta nukuttu täysiä öitä tässä välissä että varmasti se vaikuttaa. :)
 
Tataa: älä siitä pumpusta välitä! Kaikki ei heru ikinä pumpulle. Mäki oln kokeillu mut ei tuu ku muutama milli. Silti maito riittää vauvalle.

Kannattaa soittaa imetystukeen ja pyytää sun alueen imetystukiäitiä tulemaan kattomaan sen otteen kuntoon. Tai meet synnärille ja pyydät että sieltä joku imetysmyönteinen klö auttaa.
Tiedän että se voi sattua tosi paljon, ja turhauttaa, ärsyttää ja itkettää.

Rutkasti tsemppiä, hermoja ja oksitosiinia lähetän sulle virtuaalisesti :Heartred
 
Toi tahdistettu pulloruokinta ois muuten hyvä, mutta meillä tytön oma tahti on aivan liian nopea tuotakin käyttäessä. Käytän tota tekniikkaa siis mutta silti tyttö hotkii ja puklu lentääkin sitten kaaressa :sad001
 
Mitä toi tahdistettu pulloruokinta tarkoittaa? Olen itse ottanut pullon aina välillä pojan suusta pois, ja hikka on vähentynyt sillähuomattavasti. Kun pyysin miestä tekemään samoin, poika huusi naama punaisena... Mies otti pulloa pois väkisin (itse yritän ajoittaa niin, ettei imu ole voimakkaimmillaan) ja piti kauan pois ennen kuin jatkoi.
Mutta kyllä poika itsekin pitää välillä taukoa imemisestä jos ei ole kovin nälkäinen.
 
Minä kokeilin Ainu Medela syöttöratkaisua. Se on sellainen "tutti", josta maito tulee vain imemällä kuten rinnastakin. Pullo ei siis tiputa maitoa vaikka sen kääntäisi ylösalaisin. No eipä meidän tirppa sitten suostunut siitä syömään.. Mutta tuo ainakin auttaa estämään pullosta hotkimisen. Kalliita ovat vain mokomat, mutta noiden avulla pitäisi pystyä paremmin vaihtelemaan rinnan ja pullon välillä kun maito ei tule yhtään helpommalla pullostakaan.
 
Meillä on kans tuo medela ja vauva onneksi huolii sen. Vaikka aluksi hirvitti antaa se, kun tuntu jotenki kauheen isolta se tuttiosa mutta onhan se rintakin aika iso ihan pienen suuhun. Alussa auttoi kuitenkin paljon kun mies saattoi öisin syöttää ja itse sai välillä pidemmät unet sen ansiosta otettua. Tsemppiä Honkarii, koita tarjota vielä jos vauva vaikka joku kerta siitä suostuiski syömään! :)
 
Lila ♡ kiitos! :)
Kipu on kauhee varsinkin kun iltaa kohden ollaan koko ajan tissillä :sad001 Kuulun siihen imetyksen tuki ry-ryhmään ja sieltä saa hyviä vinkkejä mut mä en vaan saa sitä otetta kuntoon! Jostain syystä neiti aina vaan muuttaa sen heti jos yritän korjata ja vaan melkein nänninpää on sillä suussa. Saatana kun se tekee kipeetä! :sad001
No positiivista on et sain eilen pumpattua 30ml toisesta rinnasta ja syöttöpunnituksessa saatiin 80g painoo! Silloin aina jaksaa mut taas tänään ollu rankempaa kun tyttö vaan tuntui nälkäiseltä vaikka roikkui koko ajan tissillä. Joko tiheän imun päiviä tai sit masu kipuja taas...
Kotijaljaa oon juonut ja imetysteetä. Sairaalassa jo otin rintakumin käyttöön mut pääsin siitä vasta eroon kun se vähentää kuulemma maidon määrää, kun rinta ei stimuloidu samalla tavalla kuin ilman kumia. Mut mä en haluu antaa vielä periksi!!
 
Äh, menny lähemmäs pari viikkoa imettäessä, tänään tarjosin pitkästä aikaa pulloa. Ei huolinut :sad001 mies juuri syöttänyt pullosta jos itse olen esim. Käynyt pikaiseen ystävän kanssa kaupungilla. Tissi kelpasi heti, pullolla vain huusi ja väisteli. Sen vielä kestän ettei tuttia ole huolinut mutta pullo harmitti. Pitääpä vaan imettää siis juuri ennen lähtöä. Pois kun olen aina korkeintaan 2tuntia jos esim. Vaatekaupoissa tai salilla pyörähdän. Usein kerran parissa viikossa olen pyrkinyt jossain käymään ihan oman virkeydenkin vuoksi, oli Se sitten ruokakauppareissu ja on kyllä virkistänyt :)
 
TaaTaa, 80g on aivan loistava punnaustulos! Hienoo! :) Mites toi mitä Opemami ehdotti, että joku tukiäiti tulis kotiynnille tarkistaan sitä otetta? Mites Lasinoh, onko käytössä? Mulla kipeisiin rinnanpähin autto ne keittosuolahauteet.

Ja maidontuotanto tuntui hurahtavan pilviin kun eilen pesittiin neitoen kanssa pari tuntia! Eli ite yläosattomissa ja vauva pelkällä vaipalla rinnan päällä, tällee köllittiin peiton alla pari tuntia. Eilen oli havaittavissa jopa pientä pinkeyttä tisseissä, ja yöllä jouduin vaihtaan liivinsuojat KOLME KERTAA kun oli niin märät! Normisti en oo vaihtanu kertaakaan! Eli suosittelen kokeileen jos on maidontuotannon kans ongelmaa.
 
Bepanthen ja Lasinoh on molemmat :) enää ei oo verillä mut nahat lähtee silti. Auttaisikohan se opastus? Ehkä mä kysyn jos joku voisi tulla, mut musta tuntuu et oon saanut jo loistavan ohjeistuksen, mä tiedän siis missä mättää, mut en saa sitä korjattua... annoin nyt illalla ihan pelkkää korviketta kun oli pakko lepuuttaa tissejä. Ja sehän ei auta maidon tuloon :sad001 no, imetysteetä iltapalaksi ja huomenna sit kenguruhoitoo :)
 
Onks muilla ollu vielä rintatulehdusta? Mulla alkaa olla voiton puolella tämä koetus. Maanantaina kipeytyi toinen rinta ja alkoi päänsärky, sit tiistai-iltana nous kuume. Tänä aamuna sain sit varattua ajan lääkärille, jossa todettiin että kuume onkin laskenu ja näyttäis siltä että tulehdus on paranemaan päin. Sain kuiteskii varuilta ab-reseptin jonka voin sit hakee jos kuume tulee takasin. Eli jos jollekulle teistä tulee sama niin mun neuvo on et imettäkää kipeestä rinnasta niin paljon kun mahdollista ja levätkää. Ja muistakaa vaihdella imetysasentoja ettei noita tiehyttukoksia tulis.
 
Mulla on myös ollut taistelua tämä imetys.. Meillä on kotona 3 rintapumppua mutta saan yhdellä niistä jotain irti, max 20ml. Tänään illalla kävin tosin yhdessä tilaisuudessa ja sen jälkeen, piristyneenä ja rentoutuneena, pumppuun tuli jo 40ml.. Näin se pääkoppa toimii!
Toisaalta meidän pieni Abu ei jaksa kovin pitkään imeä rintaa ennen kuin uinahtaa. Sen takia ollaan vielä tarjottu n. 20ml korviketta per ruokinta jos on vaikuttanut nälkäiseltä. Nyt olisi tarkoitus lopettaa lisämaito. Pikkumies söi tosin niin paljon korviketta mun poissaolon aikana että vaan nukkuu.. Ja mun tissit alkaa olla täynnä! En viitsi nyt pumpata jos toi herääkin ihan kohta..
 
Takaisin
Top