Imetys

Hyvin sujuu. Alusta asti kaikkien vauvojen kanssa oon aina ekana kokeillu imetystä jos alkanu öhisemään, nuolemaan huulia, imemään nyrkkiä tmv ja yleensä aina se on se tissi mikä maistuu vaivaan ku vaivaan. Maito nousi mulla eilen illalla/nyt yöllä ihan kunnolla ja neiti 2vrkautta imee kyllä todella hyvin ja nielemisääni kuuluu selkeesti. :Heartred
Rinnanpäät on vähän arat ja oon lansinohia käyttäny jnkv. Kaalia ja maitorahkaa on jääkaapissa jos tulee paha paikka :P
Toivotaan että kaikki sujuu jatkossakin hyvin. Jännää huomenna nähä punnituksessa että miten paino on kehittyny.
Niin ja se piti vielä sanoa että juoda täytyy..koko ajan. Teetä, vettä, mehuja meneen ihan koko ajan. Muuten tulee heti heikko olo.
 
Solfiza: mä oon huomannu kahen ekan ja nyt tämänkin kanssa että se lopussa tapahtuva "lutkuttelu" joka vaikuttaa turhalta ni saa sen takamaidon liikkeelle. Eli sit lutkutuksen lopussa jossain vaiheessa sieltä herahtaa maitoa silleen et vauva joutuu nielemään kovasti ja sit se ite irrottaa otteen. Voisko teillä olla kyse kanssa siitä että vauva odottelis sitä takamaitoa?
 
Mää taidan olla aika onnellinen tässä imetys asiassa. Poika tankkaa aika tarkasti 3h välein, välillä päivällä menee yli 4 h. Hän syö yhdestä tissistä max.10 min, röyhtäytän ja se on siinä! Eilen oli neuvola ja kk:ssa noussu paino 1kg :grin eli todella saa maitoa tarpeeksi! Tissit ei oo missään vaiheessa menny kipeeks. Maitoa tulee edelleen aika paineella siinä aluks niin et poika saa niellä oikeen urakalla. Toivottavasti sama tahti jatkuu!!

Onko muilla että vauva tankkaa öisin tiheämmin kuin päivisin? Aijon kokeilla ens yönä, että annanko turhaan maitoa välillä 2,5h väleinkin vai rauhoittuisiko vauva pelkästään silittelyllä. Mies taitaa nukkua sohvalla ens yön :joyful:
 
Hei ja jos tuntuu että vauva alkaa simahtaa liian aikasin tissille (eli onsilti nälkäinen ja lisämaidon tarpeessa vaikka just ollu tissillä) niin kokeilkaa pitää pieni tauko (esim vaipanvaihto piristää kummasti) ja tarjota sit vaan tissiä uudestaan.
 
Minlex, en tykännyt siitä että maito ei vielä nouse, vaan harmittaa lähinnä etten itse osannut pyytää edes välillä lisämaitoa. Vauvan paino laski jonnekin 2700 g tienoille, lähtötilanne oli 3030 g. Kun sitten annettiin lisämaitoa, niin poika muuttui todella paljon. Nukkui 3-4 tuntia kerrallaan, jaksoi ottaa imuotteen paremmin kun oli rinnalla, ..

Viime yönä ei nukahtanut klo 23 syöttöjen päätteeksi. Söi ihan hirveästi, ja sen jälkeen olisi lutkuttanut rintakumia. Muutaman tunnin jälkeen tarjosin sitten tuttia, joka kelpasi vähäksi aikaa (ehdin juuri nukahtaa). Sen jälkeen kokeiltiin taas syöttöjä.

Klo 4 aikaan tuijotin täysillä itkevää vauvaa ja totesin, etten enää tiedä mitä tekisin. Otin vauvan omaa rintakehää vasten peiton alle ja kun huomasin, että jalat on kylmät, pumppailin jalkateriä kevyesti lämpimillä käsilläni. Siihen poika rauhoittui ja nukuimme puoli yhdeksään asti. Annoin lyhyesti rintaa ja vain 30 ml korviketta (7 päivän ikäinen joten pitäisi mennä 70 ml) jonka jälkeen siirryimme vierashuoneesta makuuhuoneeseen ja nukuimme puoli yhteen asti.

Sitten poika rankkaakin ihan hyvin rinnalla ja korviketta.
Siis tankkasikin, ei rankkaakin
 
Kävin myös hakemassa pari purkkia korviketta kotimatkalla koska muuten yöstä tulee vielä pitempi kuin viime yöstä! :)
Mutta positiivista oli huomata että äsken (nyt siis kotona) oli tullut tippa maitoa rintakumiin! Victory!!
 
Mun oli pakko hankkia sähköpumppu, kädet on niin kipeät että kaikki tekeminen sattuu ja aloin jo pelätä että tiputan vauvan tms.. kun nivelet ei vaan jaksa. Sähköpumppu (avent, toimii hyvin käsikäyttöisen kanssa, suurin osa osista käy kumpaankin) ollut käytössä nyt keskiviikko illasta, on se kyllä helpotus! Kädet edelleen kipeät, mutta kaipa tää toipuminen muutaman päivän vie..

Edelleen siis valtaosa maidosta pumpattuna pullosta, mutta kyllä tosiaan sen muutaman kerran päivässä imee rintaakin ihan tyytyväisenä ainakin hetken. Oma maidontuotanto tuntuu kyllä riittävän hyvin, mistä oon onnellinen :)
 
Onko kellään muulla outoja tuntemuksia yläkropassa imetyksen aikana? Välillä kun poika imee, tuntuu painetta jossain osassa rintaa, ja se jotenkin tuntuu laajemmalla alueella vannemaisena tunteena, erityisesti oikeassa rinnassa. Laajimmillaan tuntuu kuin oikea lapaluu olisi sidottu nöyrillä kiinni rintakehään. Joku hermotusvika ilmeisesti :wacky:
 
Joo mullakin tuntuu välillä kuin suonenvetoa tai kuin naru kiristyis rinnassa jossakin kohtaa kun likka syö. Sama oli esikolta! En oo tarkemmin miettinyt mistä johtus, hermotuksista varmaan..
 
Kun imetätte yöllä, niin missä asennossa? Mää imetän makuultaan.
Mun on nykyään vaikee imettää istualteen jätkää. Se rupee painamaan jo niin paljon ja vaikka kuinka yritän tyynyillä tukea ni ei kunnolla onnistu.
Ja oon huomannu että vaikka jätkällä on nälkä, niin ei jaksa keskittyä oikein imemiseen. Saattaa ruveta kesken kaiken imemään omia nyrkkejään. Mulla kyllä tulee tota maitoa niin reilusti että alkuimetys on aina semmosta yskimistä, niin ei varmaan senkään takia jaksais keskittyä itse asiaan..
 
Mä imetän oikeestaa aina istualteen. Tuntuu musta helpoimmalta! Alkuun käytin imetystyynyä ja se on musta tosi hyvä apu. Hieroja kiittää kun en enää jaksa käyttää sitä :oops: Öisin pidän itteni hereillä sillä etten nojaa mihinkään vaan istun sängyn reunalla. Siinä en usko että pystyisin nukahtamaan pystyyn :grin
 
Imetän lähes sina istuen. Sohvalla ja tyynyä vähän käden alle ladannu. Neito on niin pieni vielä että menee helposti näin. Makuulla ihan satunnaisesti mutta siinä tuntuu että itsellä on muka hankalampi asento, niska jumittaa ja käsi puutuu tms :joyful:
 
Päivisin istualleen, öisin makuultaan ja yleensä nukahdan samalla :P
 
Minä imetän öisin istualtaan (muuten nukahtaisin), mutta joskus aamuisin makuultaan, jos saan vauvan kanssa vielä loikoilla. Esikoista imetin makuultaan ja nukahdin usein samalla. Nyt hän usein hiipparoi keskelle niin olen tarkkana, että vauva nukkuu omassa sängyssään.
 
Joo täälläki opemamin ja Minlexin kaa samoissa. Me siirrettiin eilen meidän sänky seinän viereen. Tein vauvalle oman pikku "pesän" jossa hän pysyi nätisti niin pysty itekin nukkuun vähän vapaammin (ja sai olla mehen kaa ihokontaktissa kun ei ollu vauva välissä. Aamulla esikoinen kiipes mun ja miehen väliin ja vauva siis edelleen turvallisesti pesässään. ♡
 
Tarvis kans vähän duunailla tätä järjestystä kun haluisin kans että jos se vauva nukahtaa ja minä siinä ohessa niin saisi turvallisemman paikan. Itseeni luotan mutta en tuohon vieressäni nukkuvaan alueenvaltaajaan. :wink
 
Minä luotan kyllä mieheen, ku hän on niin herkkäuninen. Ite taas nukun tosi sikeästi eli itteeni en niinkään. Esikoinen myt sattaa mustasukkasuuden puuskissaan mennä tahallaanki vauvan päälle. Tuo pesän rakentaminen vauvalle vois olla ihan hyvä, mutta edellyttäs vähän järjestelyä. Ihan hyvä näin niin kauan ku vaan jaksan.
 
Mulla on isompi imetystyyny pesänreunoina vauvan ympärillä tossa sängyllä, viihtyy hyvin noiden imetystyynyjen päällä/välissä/sisässä :) onhan ne pehmeitä ja mukautuvat vauvan muotoihin, mutta antavat kuitenkin tukea ja turvallisuudentunnetta. Vaikka kyllä tuo välillä nukkuu ihan mun kainalossakin... viimeksi tänäaamuna nukuttiin pitkään vauva mun kainalossa ja kissa mun mahan päällä :Heartred
 
Takaisin
Top