Imetys

Täällä on alkanut käydä niin, että makuullaan imettäminen ei enää onnistu kun poika pulauttaa maidot siiten ulos... Istualleen en oikein osaa olla rentona ja saa itseäni hyvään asentoon (suuret rinnat ja matalat rinnanpäät) ja vauvaakin on hankala asetella kunnolla ja katsoa onko imuote kunnossa.. Edelleen se on melko kapea ja alahuuli jää ikenien väliin ja sitä joutuu vähän kaivelemaan. Lisäksi nänni on usein ihan littana imetyksen jälkeen, eli se ei vaan mene riittävän pitkälle kitalakeen. Pumppaaminen olen vähentänyt neljään kertaan päivässä kun en kerta kaikkiaan enää jaksa tiheämmin, onneksi maitomäärä ei ole kärsinyt, edelleen tulee se parisen desiä päivässä. Eihän se mihkään riitä mutta sentään jotain. Tosin alan olla jo niin kypsä rintapumppuun että luultavasti jätän sen kohta pois. Sen jälkeen siirrytään sitten pelkästään korvikkeeseen. Oon henkisesti yrittänyt valmistautua tähän ja hyväksyä sen että tämä imetys meni nyt näin, ja mun henkisen jaksamisen kannalta olisi jo parempikin luovuttaa, mutta jokin itsepintainen toivo vielä yrittää sinnitellä.
 
Meillä mennään suosiolla suurimmaksi osaksi korvikeruokinnalla. Neiti imi sairaalassa ollessa nännit auki ja maidon mukana tuleva veri saa mahan kipeäksi... Pumppaan päivän aikana useamman kerran, mutta maitoa ei kunnolla heru. Nyt kun rinnat alkais olla taas käytettävissä, ei tytöllä ole juurikaan kärsivällisyyttä olla rinnalla, kun pullosta saa enemmän ja helpommin. Rinnalla olen kuitenkin yrittänyt käyttää taas tiheämmin edes hetken imemässä sillä toiveella, että maitoa lähtisi tulemaan paremmin. Toisaalta tuo kyllä syökin niin suuria määriä kerralla, että en tiedä riittääkö oma tuotanto millään tyydyttämään kysyntää :confused:.

Harmittaa, että tälläkin kertaa imetys näyttää loppuvan ennen kuin edes alkaakaan kunnolla, mutta pääasia on se, että lapsi saa mahansa täyteen, kasvaa ja voi hyvin. On nuo kaksi edellistäkin ihan mukavasti kasvaneet ja voineet vaikka korvikkeella on molemmat ensimmäisen vuotensa ruokittu :). Toki rintaruokinta olisi helpompaa ja kätevämpää...
 
Olen tässä mietiskellyt että teenkö itselleni vain karhunpalveluksen siinä että jos annan korviketta lopetan sen yleensä kuitenkin aina siihen että annan vielä rintaa, tähän tyttö aina sitten nukahtaa.. niin paljon helpompi siirtää sitten tissiltä omaan sänkyyn kun nukahtaa niin helposti. kuinkahan käy kun jossain vaiheessa pitää hyssytellä ilman sitä ilta tissiä...:confused004
 
Onko kellään muulla aivan sairaan kovaa päänsärkyä? Mulla tätä on nyt jatkunu reilun viikon. Ehkä yka oäivä oli välissä ilman. Ei auta lääkkeet ja juidakin yritän ihan sikana. Mitä useemmin imetän, sitä kovempi päänsärky. Voi liittyä myös vauvan alituiseen kanniskeluun ja siitä johtuvaan niska-hartiaseudun jäykkyyteen tai hormonitoiminnan muutokseen.

Mutta aika kammottavaa on kun näin kova päänsärky meinaa lamaannuttaa ihan kokonaan ja pitäs kuitwnkin vauvaa jaksaa hoitaa ja valvoa öitä sen itkiessä.
 
Mulla myös mamamehiläinen ollut. Isäntä asensi leuanvetotangon niin sillä+pilatesrullalla olen saanut helpottumaan. Käyn roikkumassa aina sylittelyjaksojen jälkeen muutaman minuutin. Lisäksi lipitän hurjasti vettä, sen olen myös huomannut auttavan...
 
Mulla on kans ollut muutamana päivänä ihan hirveä päänsärky.. Tulin siihen tulokseen, et osittain varmaan johtuu raittiin ilman vähäisyydestä. Ekoina kotiutumispäivinä kun ei vielä käyty ulkona vauvan kans ollenkaan, ni ei sitä tullut yksinään lähdettyä. Nyt on helpottanu kun ollaan jo hiukan ulkoiltu :)

Imetyksestä sen verran, et mulla se sattuu ihan sikana, ainakin muutamat ekat imut :smiley-angry017 Imuotteesta ei sairaalassa ainakaan hoitajat maininnu mitään, mut eipä mulla mielestäni rinnanpäät rikkikään ole.. Neidillä nyt ikää kaks viikkoa, aattelin viikon vielä purra hammasta ja ottaa sitten rintakumin käyttöön, jos ei meininkiäkään helpottamisesta.. Oon vaan kuullu, että rintakumin kanssa menis jonkun verran ilmaa vatsaan ja sitten kipristää mahaa, kokemuksia? Makuultaan imetettäessä ei satu niin paljon kun istualtaan, joten oon makoillen antanut. Maitoa tulee meikällä ihan sikana, heittämällä saan 150ml pullon täyteen yhdestä tissistä.. On pakko ollu pumpata, kun rinnat on kivikovat ja muhkuraiset, jos neiti vetää pidemmät unet. Toisaalta se kiihdyttää ilmeisesti maidontuotantoa, joten oravanpyörä on valmis, mut räjähdysvaara on ilmeinen jollen pumppaa :D
 
Mulla kans sattui imettäminen alkuun todella paljon. Meni rinnanpäät rikki ja ensimmäiset imut oli yhtä tuskaa. Imuote oli myös väärä, ylähuuli jäi ikenen väliin. Joudun sitä vieläkin korjaamaan kun neiti nappaa kiinni. Lisäksi kun aloittaa imemisen tulee suu supussa rinnalle(varsinkin jos ei ole erityisen nälkäinen), sekös vasta sattuukin! Kannattaa vaikka neuvolasta pyytää terveydenhoitajaa tarkistamaan imuote. Vauvallahan tulisi olla suu ammollaan ja aluhuuli sekä ylähuuli rullalla. http://www.imetys.fi/index.php/tukea-tietoa/imetystietoa/kun-imetys-tekee-kipeaa tuolta saa monipuolisesti tietoa :)

Rintakumia käytin esikoisen aikana mut melkoista säheltämistä senkin kanssa on kun vauva huitoo sen pois juuri kun on sen saanut aseteltua kunnolla. Ilmaa sieltä tosiaan menee välistä helposti. Maidon tuotantoa se saattaa kyllä vähentää kun rinta ei saa niin suurta ärsykettä :)
 
Meillä mennään vallan rintakumilla, kun ilman sitä oikean otteen saaminen on kovan työn takana. Maidon tuotantoa se ei ainakaan mulla ole vähentänyt, rinnat on piukeina palloina parin tunnin välein, mutta neiti saattaa vain olla sen verran syöppö, että maitoa on tilattu enemmän kuin olis tarvetta.
Kumin kanssa ei rinnanpäät haavaudu lainkaan ja imettäminen on kyllä huomattavasti mukavampaa, vaikka typyn aloitusote rinnalla sattuu aina, kun tuntuu oikein haukkaavan ikenillä kiinni (voi luoja, kun tyttö saa hampaita). Kumin ansiosta kuitenkin saa nopeasti oikean otteen (pari kertaa unohtuivat kotiin ja imetys oli yhtä ähellystä ja kipua),
Rintakumin kanssa imettäminen on kieltämättä tekniikkalaji kun kädet viuhtoo helposti kumin pois, mutta kun rinnanpäästä ja kumista pitää sen verran alussa kiinni että vauva rauhoittuu syömään, niin kyllä se kumi liimaantuu ennen pitkää rintaan napakasti kiinni,
Ilmaa on ollut kieltämättä meidän neidillä masussa, mutta sekin voi johtua myös mun ruokavaliosta (vieläkin hieman hakusessa) tai korvikkeesta, jota annetaan iltaisin ja aina kun äidin maitotankit eivät ole paikalla.
Että joo en pidä rintakumia pahana, jos se auttaa vauvaa saamaan paremman otteen ja siten auttamaan imetystä. En aio välttämättä edes vierottaa vauvaa kumista kun en näe siihen erityistä tarvetta.

Ootteko muuten huomanneet ruokahalun vähenneen sen jälkeen kun aloitte imettämään? Multa katosi vallan ja näin kuukauden imetyksenkin jälkeen oon hyvin harvoin nälkäinen, enemmänkin aina janoinen, että saa ihan pakottaa ittensä syömään. Mä niin luulin että imetys olisi lisännyt nälkää kun energiantarve on suurempi.
 
Mulla kanssa ruokahalu kateissa ja paino laskee kohisten. Täysimetyksellä siis mennään ja mulla myös rinnanpäät todella hellät ja aina pari ekaa imua koskee vietävästi. Meille paras imetysasento kipujen ja ilman ehkäisemiseksi on istualtaan lapsi kainalossa.
 
Täällä kans täysin hävinny ruokahalu täysin. Ei mikään oikein meinaa maistua ja nälän tunnetta ei tuu. Pitää pakottaa itsensä syömään ja joo vettä voisin killittää koko ajan. Yöllä menee pullollinen vettä imetysten yhteydessä.
Päänsärkyäki kyllä on mut veikkaan ettei yksinomaan imetyksestä johdu. Neiti on nyt muutamana yönä päättäny syödä tunnin välein joten unet on jääny vähä lyhyelle.
 
Äidiksi112014, mulla tuli myös alussa maitoa ihan tulvaksi asti. Jos et halua pumppailla maitoa esim. pakkaseen talteen, niin kokeileppa maidonkerääjiä. Mulla ainakin se "ylimääräinen" maito herui niihin ja helpotti pingotusta/säästi liivinsuojia :wink. Ja pikkuhiljaa rinnat tajus vähentää tuotantoa. Ja toki sen heruneenkin maidon voi siitä kerääjästä säästää! :)
 
Tänään pistin kans miehen hakemaan rintakumit apteekista. Täys imetyksellä mennään ja jo laitoksella rupes nännit kipeytymään ja menemään rikki. Ote tarkastettiin monta kertaa, se ok mutta tuntuu että mulla kauheen herkät nännit ja tytöllä kova imuote. Kivuliainta imettäminen on yöllä ja aamulla, päivisin vain ekat imut sattuvat. Toivon että rintakumit ovat avuksi, tänäänkin aamulla itkien imetin, niin kipeää tekee... huh huh aikamoista touhua välillä ja tuntuu itsensä rääkkäämiseltä imettää kipeillä tisuilla mutta mitä sitä ei pienen kultansa takia tekis :)
 
Minullakin välillä tuntuu imettäessä kipeältä ensimmäiset imut. Lansinoh -voidetta sain sairaalasta purkkiin mukaan, joten sitä olen välillä käyttänyt. Mielestäni on hyvin auttanut! Rintakumia käytin alussa sen takia, kun ei pieni meinannut saada otetta. Siitä luovuttiin kokonaan noin 1,5vk iässä kun onnistui jo täysin ilmankin.

Esikoisen kanssa imetys ei sujunut, joten pelkäsin ettei se toisenkaan kanssa onnistuisi. Mutta kuinka ollakaan, täysimetyksellä mennään :) Osastolla annettiin lisämaitoa ja vielä kotonakin ehkä viikon verran. Sitten tuntui, että maito nousi kunnolla. Jos vielä annettiin pullosta, niin tyttö vaan söi liikaa ja puklasi hirmuiset määrät pois. Hyvin on nyt pärjätty omalla maidolla jo pari viikkoa :) Nyt tyttö siis 1kk.
 
Mulla olis ruokahalua, mutta ei meinaa löytyä välejä missä syödä. Sitten tulee tungettua kaikkea ihan tyhmää suuhunsa, että edes jotain saa nälkäänsä.

Rinnan päät oli myös alkuun todella kipeät, mutta sitkeästi vaan jatkettiin ja niin se tilanne vaan helpotti. Ja täysimetyksellä siis mennään. Nyt taas vähän aristaa, kun pari kertaa pumpannut "varamaitoa" pakastimeen, kun on äitin joskus päästävä tuntia pidemmäksi aikaa pois kotoa.. Esim. Parturiin ennen ristiäisiä. Mutta eiköhän tämäkin aristus taas ohi mene.
 
Täällä nännit olleet kanssa kipeät. Tänään olen vaihtanut neidin imemisasentoa ja se tuntuu pikkasen helpottaneen. Lisäksi käytän joka imetyksen jälkeen Lansinoh-voidetta, kun nännit ulkosyrjältä hieman rikki. Toivotaan, että auttaisi. Kyllä välillä tekisi vaan mieli vaihtaa korvikkeeseen, jotta ei tarvitsisi aristavista rinnoista kärsiä.
 
Lansinoh voide täälläkin käytössä. Toinen tissi parani kokonaan sillä ja sitä tissiä syötän tytsylle ilman kumia. Toinen tissi vietävän kipeä mutta ah tänään hankittu rintakumi todella helpottaa! :) suosittelen ei tarvitse suotta kärsiä. Tyty syö yhtähyvin kumin kanssa tai ilman :)
 
Täällä toinen rinta kipeä yleensä koko imetyksen ajan ja monesti sen jälkeenki pitempään, sairaalassa samaisen rinnan nänni aukes ja oli auki viikonverran varmaan ja tuota Lansinoh voidetta käytin ja auttoi. Mutta tosiaan mietityttää että mistä tämä nykyinen kipu voi johtua kun ei toiseen satu yhtään :eek: ja täälläkin mennään täysimetyksellä. Onko kellään vastaavaa?
 
Mulla kanssa nännejä vihloo varsinkin jos tyttö imee kauan ja lopussa enää vaan lussuttelee, eli ei syö enää kunnolla. Vihloo yleensä myös imetyksen jälkeen. Lansinoh voide ja liivisuojat käytössä täälläkin.
 
Mulla on vain kipeät, kun tyttö imee parit ekat vedot. Äsken käytin taas rintakumia ja ai että kun ei tarvinnut kyyneleitä vääntää. Oli melko kivutonta. Tyttökin oli tällä kertaa yhteistyöhaluinen kumin kanssa. Yleensä kumi on lentänyt kauas ennen kuin olen edes nänniä saanut suuhun :) Nyt on tavoitteena saada voiteella nännit mahdollisimman hyvään kuntoon ja sitten jättää taas rintakumi pois.

Ei tule mieleen, mistä kipuilu johtuu, jos rinta on ihan ehjä. Onko imuasento toisella rinnalla erilainen? Jos se ärsyttää rinnanpäätä.
 
Mulla on kans toinen rinta kipeämpi kuin toinen! Oikein kipeää tekee kun tyttö syö toisesta. Varsinkin iltaisin on huomattavasti herkempi. Mut vauvalla on jostain syystä parempi ote toisella rinnalla kuin toisella.. :confused:
 
Takaisin
Top