Imetys

Täytyy varmaan ottaa yhteyttä johonkin imetystukihenkilöön. Haluaisin heivata rintakumit helvettiin, niiden kanssa pelaaminen on niiiin rasittavaa! Vauva huitoo ne usein irti, ja aina ne on jossain ympäri kämppää kun pitäis alkaa imettää. Pitäisköhän mun yrittää herätellä vauvaa useammin rinnalle jotta maitotilausta tulisi? Pumpun käyttökin on aikaa vievää ja ei tietenkään niin kivaa kuin vauvan imettäminen. Toisaalta vauvakin tarvitsee unta, en raskisi herättää häntä tunnin parin unien jälkeen jos hän on ollut hereillä toista tuntia... Toisaalta taas kun vauva nukkuu niin pitkät unet niin hän on supernälkäinen kun herää, "maito mulle HETI nyt" tyyliin eikä malta rauhoittua rinnalle.

Musta tuntuu että syvin ongelma on mun korvien välissä, jos vaan osaisin rentoutua niin varmaan homma alkaisi luistaa paremmin.
 
Tsemppiä Autumn! Toivotaan että lähtisi sujumaan. Oma mieli siinä valitettavasti tosiaan on kovilla.. Ja samalla avainasemassa.

Täällä edelleen saadaan todella monenkirjavaa ohjeistusta, mutta onneksi aamuhoitaja oli aivan ihana ja maalaisjärkinen nainen. On vielä osaston jonkinlainen "imetysvastaava". Suoraan sanoi, että osastolla toiset ottaa aivan liikaa kirjojen mukaan ja kaikki antaa niin eri ohjeita, että vähemmästäkin menee äiti sekaisin. No, hän sitten lopetti vauvalta sokeriseurannan, lisämaidon ja kellon tahtiset syötöt. Nyt saadaan mennä vauvan tahtiin keskittyä toisiimme. Ja niinpä taisi käydä että päivän mittaa maitokin nousi. Toivotaan, että yö menee hyvin niin päästään huomena kotiin jatkamaan harjoituksia.
 
Miulla on kanssa iso nänni ja miun pittää litistää nänniä, jotta sen saa vauvan kitalakkeen. Mut aina on pärjänny ilman rintakumia. Onneks ekalla kerralla sattu sellanen hoitaja osastolle, joka osas opettaa hyvin. Kuvittelisin, että tälläkin kerttaa imetys sujjuu.
 
Meillä poitsu on nyt 6 päivää vanha ja syö aivan kokoajan. Päivässä on ehkä pari-kolme kahden tunnin taukoa, muuten huutaa tissin perään melkein heti lopetettuaan edellisen ruokailun. Yöllä ollaan menty tunti unta-tunti ruokaa tahtiin. Imetyskin siis kumman hidasta vaikka kuvittelin maidon jo nousseen ihan hyvin ja että max puoli tuntia riittäisi... Mut ei. Alkaa olla aika väsyttävää. Tänään isi oli töissä käymässä ja vietin koko päivän sohvalla imettämässä tai huutavan vauvan kanssa kämppää ympäri kävellen. Muilla samanlaista?

Pakko lisätä, että nyt juuri vauva nukkuu pitkästä aikaa ja on pakko selata hänen kuviaan kännykästä että pystyn antaa hänelle unirauhan :) tekisi niin kovasti mieli mennä vain suukottelemaan ja ihastelemaan toisen unta :D
 
Poppi, mä niin muistan esikoisesta ton! Siis että kun se oli hereillä niin odotti vaan välillä et nukahtaa ja sit kun nukkui niin teki mieli mennä herättää se :D
 
Meillä oli eilen tehoimupäivä, koko päivän alle tunnin välein syötöt ja illalla rinnat oli aivan kovat pallot, kun maitoa oli tilattu oikein kunnolla.

Lastenlääkäri sanoi sairaalasta lähtiessä että neidin olis syötävä 80 ml 8 kertaa päivässä (eli kolmen tunnin välein). Aluksi laiyoin tunnollisesti herätyskellon soittamaan kolmen tunnin välein, mutta sitten tajusin neidin syövän lähestulkoon aina 2½ tunnin välein. Jos nyt joskus harvoin vetää kunnon unet 4-5 tuntia, en aio herättää. Kyllä tuo lapsi näyttää heräävän kun sillä on nälkä. Eri asia on jos lapsi sairastaa ja on kovin unelias, silloin on pidettävä huoli ruokailuväleistä. Samoin jos lapsi ei meinaa oma-aloitteisesti syödä riittävän usein päivän aikana (sen vähintään 8 kertaa) kannattaa häntä jo herätellä syömään.

Itte käytän rintakumeja kun alussa nännit oli niin mitättömät, ettei tyttö saanut niistä kiinni millään. Nyt ne ovat jo paremmat, mutta jos yritetään ilman kumia, neiti ei ota riittävän avonaista otetta. Voishan sitä yrittää aina kovimman hamuamisen hetkinä tarjota ilman, mutta ei mua noi kumit haittaa. Tyttö huitoo kyllä ja saa kumit välillä pois paikaltaan, mutta yleensä kapaloin vauvan tai pidän neitiä käsistä kiinni kunnes rauhottuu rinnalle. Sen jälkeen kädetkin rauhottuu. Mulla on vain kaks paikkaa joissa kotona imetän ja mulla on rintakumi molemmissa valmiina odottamassa, ettei niitä tarvi ettiä kun lapsi huutaa nälkäänsä.

Muuten tässä yksi ihan älyttömän hyvä rauhoituskeino rinnalla huutavalle vauvalle, joka ei itse pysty rauhoittumaan. Meillä yleensä huuto alkaa viimeistään silloin kun vauva pääsee vaakatasoon mun syliin. Tää on jo enemmänkin tapa, jota hän harrastaa vaikkei olis mikään kova nälkä. Jos kiukku on lapsella ylitsepääsemätön, kannattaa katkaista itku yllättämällä vauva esim nostamalla sylissä makaava vauva takapuolesta ja niskasta tukien sylistä kohtisuoraan ylös ja takaisin alas, tai isä voi ottaa vauvan syliinsä ja heijata vauvaa pari kertaa isossa kaaressa. Vauva menee hämilleen ja päästyään rinnalle alkaa heti imemään huudon sijasta. Molemmilla yllättävillä liikkeillä meidän neiti on sekunniksi hiljentynyt ja sillä sekunnilla olen saanut rinnan suuhun.
 
En tiedä johtuiko nopea maidonnousu sairaalan pumpusta ja 3h pumppausväleistä. Pääsin imettämään vauvaa vasta 3 viikkoa synnytyksen jälkeen, kun vauva oli lastenosastolla. Tuntuu kyllä, että kun aina sai pumpattua rinnat ihan tyhjäksi, niin sitä maitoakin alkoi tulla ihan urakalla. Tuosta neuvojen saamisesta, meillekkin tyrkättiin heti rintakumi käteen kun ei ensimmäisellä kerralla onnistunut, vaikka syynä oli näin myöhemmin ajatellen yksinkertaisesti se, ettei toinen jaksanut vielä silloin imeä. Sitten kun sattui osaston "imetysvastaava" vuoroon ja otti reilusti tissistä kiinni ja näytti oikean otteen, niin voimatkin riitti työskentelyyn. Koska hoitajat syöttivät öisin tutilla, niin meillä totuttiin siihenkin. Meillä taisi imetys onnistuakkin lopulta siksi, kun vauva vaikuttaa olevan harvinaisen kärsivällinen tapaus.
 
Meillä neuvolatäti kertoi viime käynnillä jostain "luonnollisesta imetysasennosta". En sellaisesta ollut kuullut esikoisen aikaan 8-v sitten. Näyttikin tuon asennon, jossa vauva on aika pystyssä. Rinnan puoleisella kädellä tuetaan vauvan päätä ja toisella pidetään pepun alta kiinni. Tässä asennossa kuulema vauvan pitäisi olla optimaalisessa kohdassa nänniin nähden ja napata kiinni kuin linnun poika. Pitänee kokeilla, kun sinne asti päästään :)
 
Täällä harjoitellaan kovasti. Maitoa tulee hyvin ja tyty hamuaa hienosti. Imeminen ei vain lähteä käyntiiin. Viimeyönä neiti sai imettyä tunnin. Lisämaitoa siis tarvittu täällä. Asentojen hakeminen vielä haasteellista kun oma liikkuminen on vielä suht kivuliasta ja vaivanloista. Mies todella paljon ollut apuna ♡
 
Täällä tuntuu välillä imettäminen taas niin tuskaisen hankalalta että.. Neiti imee hienosti, mutta kun se oikea ote ei meinaa löytyä. Osastolla jo pyysin apua siihen ja kehui, kuinka hieno ote tytöllä on. Se vaan että se ei ole oikea vaikka siltä näyttääkin. Imetys tekee kipeää ja nänni on aivan littanassa kun tyttö päästää irti. Nännin päät kipeytyy ja menee rikki. Viime yönä sain kerran oikealla tavalla tissin vauvan suuhun, mut sen jälkeen en kun vauva ei tunnu avaavan suutansa riittävän isoksi :sad001 täytyy varmaan pyytää neuvolassa maanantaina apua..
 
Meillä imettäminen lähti lopulta sujumaan paremmin kuin hyvin. Maito nousi sairaalassa ja poika osaa todella hyvän imuotteen. Toki rinnat on näin yhtäkkiä arat ja muutama ensi-imaisu ottaa kipeää, mutta ei mitään, mitä ei kestäisi. Eilen kävi neuvolan täti kotikäynnillä ja jo nyt viikossa ollaan yli syntymäpainon, vaikka sairaalassa paino muka laski liikaa. Pumpannut en ole kertaakaan, aamuin illoin lämpimässä suihkussa "sivelen" rinnat läpi, ettei pääsisi kovettumia syntymään.
 
Meillä oli poika myös valohoidossa ja väsynyt, pienen koon takia piti herätellä kolmen tunnin välein syömään sai pullosta kun ei jaksanut imeä rintaa. Maitoa olen lypsänyt lainasin neuvolasta sähköpumpun. Poika nyt yli kuukauden, maitoa lypsetään edelleen sitä tulee kerralla 40-120 ml, hän saa pullosta ruuan puolet äidinmaitoa ja puolet nannia. Rinnalta syö silloin kun on pirteä ja jaksaa keskittyä rintaraivareiden jälkeen siirryin tähän sysyteemiin miksi kiusata toista ja itseään. Kerran päivässä yleensä syö rinnalta, mutta usein sen jälkeen vatsan väänteitä. Aluksi oli pettynyt kun rintaruokinta ei sujunut, mutta nyt olen asian sisäistänyt ja saa hän kuitenkin äidinmaitoa päivittäin ja paino nousee enkä ole niin sidottu syöttöihin... lypsykoneeseen kylläkin :D
Olkaa armollisia itsellenne tärkeintä on että lapsi saa ruokaa ihan sama mitä kautta.
 
Onko muilla yösyötöissä ongelmia? Meillä neiti ilmaisee nälkänsä todella hyvin, hamuaa selkeästi mutta on niin unelias että ei saa otetta tai ala imeä. Joskus on sitten päivällä sama, turhautuu ja menee huudoksi. Sairaalassa sai lisämaitoa 20ml muutamia kertoja ja käskivät korviketta antaa kotona pieniä määriä tukena jos ei ruokailut onnistu. Mies käy tänään ostamassa rintapumpun että yöllä voisi antaa pumpattua. Kuitenkin jotenkin tuntuu niin epäonnistuneelta.
 
maasselii, täällä ollaan melkein samassa tilanteessa. Vauva on jo alusta asti tottunut pulloon kun piti antaa isompia määriä maitoa jo synnärillä, eikä tissittelystä meinaa tulla enää yhtään mitään. :sad001 Pumppaan kyllä ja määrät kasvaneet hieman parissa viikossa että saan pumpulla 40-70 ml per kerta, mutta koen että se vie tosi paljon aikaa ja voimia, ei siis tule muutamassa minsassa tuota määrää vaan puoli tuntia menee tuplapumpulla ainakin. Pumppaan siis päivässä 3-4 tuntia. En tiiä jaksanko enää kauan tätä. Huomenna neuvola, pitää jutella siellä... Tuntuu että alan olla jo niin uupunut ja turhautunut ettei mistään meinaa tulla mitään!
 
Tsemppiä imetykseen kaikille.

Meilläkin neiti tajus jo sairaalassa että pullostahan saa paljon helpommin maitoa, joten rinnalle kun otin hänet typy katsoi mua otsa kurtussa "siis pitääks tässä tehdä työtäkin ruokansa eteen?". Musta tuntui silloin ettei me päästä pulloista eroon lainkaan. Päätettiin jättää lisämaidot pois kun neiti sai syntymäpainonsa takaisin ja silloin vähennettiin pulloilua testimielessä. Jos pieni ei millään rinnalla tunnu saavan riittävästi niin saa vielä vähän pullosta. Samoin kun mamman on saatava nukkua edes 5 tuntia niin isi antaa pullolla korviketta/pumpattua maitoa. Toki sitten jos vaavi sairastaa ja on siksi väsynyt niin annetaan suosiolla pullosta, kun ei viitti pientä rasittaa silloin yhtään ylimääräistä.

Nyt kun tyttö on melkein 3 viikkoa vanha, mulla alkaa pakkautua maito jo kolmen tunnin väleillä ja jos ruokkimisväli on ollut pidempi sen ihan kuulee kun pieni juo (pariin otteeseen) samalla tavalla kuin pullosta (tiiätte sen äänen mitä vauva pitää pullosta juodessaan) joten kaipa sitä maitoa tulee silloin suihkuamalla. Mutta oon huomannut että jos univelkaa kertyy liikaa ja oon ihan poikki, ei maitoakaan tunnu tulevan riittävästi ja silloin tuntuu, ettei mikään onnistu. Vauva on levoton ja itkee, ja äidillä on ihan paskamutsi fiilis.
 
Lepo ja ravinto on todellakin tärkeässä roolissa imetyksen kannalta! Esikoisen kanssa en sitä oikein ymmärtänyt aikanaan, en osannut päivällä nukkua silloin kun vauva nukkui ja olin aivan yliväsynyt. Maidon tulo vaihteli todella paljon ja helposti tuli tartuttua korvikkeeseen. Toki oli pakko kun vauva huusi tissillä pää punaisena muutaman imun jälkeen kun maitoa ei vain tullut. Mutta muistakaa naiset syödä, juoda ja levätä hyvin! Pitämällä huolta itsestänne takaatte myös vauvelin ravinnon saannin :) enkä todellakaan moralisoi niitä joilla imetys ei ota onnistuakseen. Kuten sanottu, esikoinen sai korviketta rintamaidon ohella sairaalasta asti ja imetys loppui kokonaan n.3kk iässä. Toisella kertaa en joutunut antamaan pullosta aluksi ollenkaan ja vaikutti että imetys lähtisi sujumaan. Olin kuitenkin kotona kahden alle 1,5 vuotiaan kanssa, joten hommaa riitti. Sama toistui, imetys loppui n.3kk iässä. Epäilen että tartuin tiheän imemiskauden aikana liian helposti taas korvikkeeseen.. saa nähdä kuinka kolmas kerta menee, yritän ainakin taistella hieman pidempään. Nyt kun mies on pitkään kotona niin siihen on tilaisuus :)
 
Meillä meni aluks ihan ok. Neiti on hanakka imemään ja hiffaa kyllä homman jujun. MUTTA!! Nyt kun rinnat ovat maidonnoususta tosi turvonneet ja mulla on ihan älyttömän isot tissit, ei pienibsuu riitä oikean imuasennon löytämiseen. Annan siis aina ensin rintaa ja sitten omaa lypsymaitoani pullosta. Täällä sairaalassa on helppo mittailla paljon neiti syö, mutta mahdollinen huominen kotiutuminen jännittää mua ihan sikana!! Mistä mä siellä tiedän paljon annan pumpattua ja saako neiti rinnalta mitään? Toimiikohan ja osaankohan käyttää mun manuaalista pumppua? Kuinka säilön kotona pumppumaidon? Jne. Paniikki!! Haluaisin oppia täysimetyksen.
 
MaMaMehiläinen, älä suotta huoli. Jos määrä mietityttää niin imetät niin kauan kuin vauva jaksaa imeä ja annat päälle kaiken sen mitä kerralla saat pumpattua. Yleensä eka neuvola-aika on jo parin päivän päästä kotiutumisesta ja siellä tarkastetaan paino. Terve vauva yleensä hamuaa niin kauan kuin sillä on nälkä ja lopettaa kun masu on täynnä, vaikka maitoa olisi vielä tarjolla.

Lämpimät kääreet tai lämmin suihkuttelu ennen imetystä auttaa turvotukseen, samoin maidonkerääjät. Helpompi sitten pienen tarttua kiinni.

Pumpattu maito säilyy jääkaapissa pari päivää, pakastimessa useamman kuukauden. Meillä tosin maito ei säily kauaa kummassakaan kun meidän neiti syö helposti kerralla molemmat rinnat ja kaiken pumpatun maidon, jos sitä vain on tarjolla.
 
Kiitos röpelö. Täällä kanssa kaikki kätilöt ja lastenhoitajat on sanonu, että pikkuisella on tosi hyvä imuote ja kun multa tulee mielinmäärin maitoakin, niin lopulta imetys tulee onnistumaan. Ajattelin siis jatkaa juuri noin eli ensin aina yritän imettää sen minkä neiti tissillä viihtyy ja sitten pullosta lisää sen verran kuin syö. Ehkäpä siitä hyvä tulee... Ja onpahan tekemistä niille ajoille kun prinsessa nukkuu tai viettää isin kanssa laatuaikaa, äiti voi pumpata :)
 
Tänään päästiin kotiin ja heti tuli eka kriisi. Mun manuaalisesta rintapumpusta ei ollu mihinkään ja en meinannu saada neidille maitoa. No siitä mies sitten kiireenvilkkaa meni ostamaan uutta pumppua iltamyöhällä ja löysikin medelan sähköpumpun. Hitto miten hyvä peli!! Nyt on taas prinsessalle maitoa yöksi ja aamuksi valmiina.

Tänään oltiin muuten tissillä 45 min pääasiadmssa imien ja ilman raivareita!! Hitto että olin lapsestani ylpeä :) En kyl tiie saiks se sielt mitään, mutta yritys hyvä 10 :D
 
Takaisin
Top