Imetys

Unikko^3 mulla on ihan sama homma. Toinen tissi ei ole edes arka ja toista koskee niin vietävästi! Annoin äsken maidonkerääjän avulla vichy-kylvyn kipeemmälle rinnalle ja aah kuinka se tuntui ihanalle!!
 
Luulin jo rinta kumin pelastaneen mun imetyksen mutta ei, nännit ei kerta kaikkiaan kestä imetystä. En tajua mikä menee väärin.. nyt olen pumpannut ja annan pullosta ja tyty ollut toistaiseksi tyytyväinen :) sai hyvin imuotteen noista MAM pulloista, aventin pulloilla meinas väkisin vetää henkeen... noh mennään vaihteeksi näin, katsotaan kuinka kauan tää kikka vuorostaan toimii :D on tää kyllä aikamoista kokeilua toisensa perään näin ensikertalaisella :D
 
Mitähän tää nyt on kun mulla on alkanut herumisen käynnistyminen kestää ja kestää... Jopa 15 min saattaa mennä ennenku alkaa tulla mitään! Mistäköhän johtuu? Mielestäni mikään ei oo muuttunut, siis syöminen, juominen, nukkuminen... Tätä oiretta ollut jo muutama päivä..
 
Taas tuli tilattua imetysvaatteita :) BoobDesignilla oli alennusmyynnit netissä ja noi boobin paidat on kyl ihan mun lemppareita. Otin nyt kokoo jo pienemmät kuin mitä viimeeks tilasin... Toivottavasti mahtuu :)
 
Ensimmäiset kunnon rintaraivarit koettu eilen illalla. Ei sitten millään suostunut imemään, joten pakko oli tukeutua pulloon ja korvikkeeseen. Myöhemmin saatiin sitten imemään, kun vähän huijattiin pientä. Imeskeli autuaasti tuttia, niin vedin tutin pois ja lykkäsin rinnanpään suuhun. Näin haluttiin varmistaa, ettei neiti vieroksu rintaa yöllä.
 
Onko muita keinoja tietää ehtyykö maidon tulo kuin vauvan painon nousu tai lasku ja jos on tiheän imun kausi niin voiko se vaa osua yölle vai asutaanko sitä ympäri vrk tissillä.
 
Pissa- ja kakkavaippojen laskeminen on toinen mittari, eli muistaakseni 5-7 märkää pissavaippaa ja vähintään yksi kakkavaippa. Yöimetys on tehokasta maitomäärän lisäämiseksi sillä maidonerityshormonia eli prolaktiinia erittyy eniten 02-06 välillä. En usko tttiuhti että maito olisi loppumassa, kuulostaa ihan normaalilta! :)
 
Mä kans oon pohtinu kuinka maito riittää. Tyttö nukkuu yönsä niin hyvin että nukkuu lähes aina yli 6tunnin pätkän ennen kuin herää ensimmäisen kerran syömään. Maito riittää vallan mainiosti yöllä ja aamupäivällä, iltapäivällä ja illalla se onkin sitten vähissä. Sitten kun syö iltapäivän ja illan tyhjistä rinnoista sitä "rasvasempaa" maitoa niin ei ihme että nukkuu yönsä ja kierre on valmis. Iltapäivisin ja iltasin on kiukkuinen kun ei saa syötyä mahaansa täyteen vaikka on tissillä vähän väliä. Varmaan saisin kierteen katkaistua kun herättäisin neidin yöllä syömään useammin mut ei ihan hirveästi innosta sitä tehdä kun toinen nukkuu niin hyvin :/
 
Kyllä meillä siis taitaa maito riittää, pissiä tulee hyvin ja kakatkin on useamman kerran päivässä. Eli ilmeisesti siis olisko tiheän imun kausi joka näkyy meillä nyt sit yö tankkailuna.
Tänää olen nyt päivällä herätellyt tyttöä parin tunnin välein, jos sillä olis vaikutusta yö syömiseen ja nukkumiseen. Hirveältä tuntuu sanoa mutta imettäminen on alkanut tuntua epämielmyttävältä ja saanut pohtimaan sitä miten kauan imetän.
 
tttiuhti, miksi tuntuu epämiellyttävältä?

Välillä itse kans taistelen sen kanssa annanko vaan suosiolla korviketta vai yritänkö taistella imetyksen kanssa, kun se tuntuu toisinaan olevan niin kovin hankalaa. Vielä se onnistuu et tyttö on päivisin vähän väliä tissillä mut ei sitten kun mies lähtee töihin kun on ne vanhemmatkin lapset hoidettavana..
 
Unikko^3 meillä yö imetykset on tuottanu hankaluuksia. Synnyttyä tytöllä imeminen tuotti hankaluuksia, hamusi mutta ei saanut otetta ja jos sai niin imeminen oli työlästä. No se parani ja päivällä ei ongelmia oikeastaan. Yöllä varsinkin niinä huonompina, niin hamuaa mutta ei saa otetta ja turhautuu niin hirveästi. Olen sitten antanut imeä huonolla otteella yöllä välillä jos ei muuten saa tissistä kiinni. Toinen on sitten että herää 2h välein syömään ja huonompina useammin. Väsymys ja turhautuminen kai saa oloni epämukavaksi, jopa niin että vaikka päivällä ei ole ongelmia niin nekin imetykset saavat epämukavia fiiliksiä välillä aikaan.
Nyt tuntuu että täysimetän 4kk asti ja sitten osaimetyksellä. Tiedän että ämaito on paras ravinto, mutta en itsekkään ole sitä saanut kuin aivan pienen hetken ja olen täysin terve. Yritän siis olla ressaamatta ja tehdä niin kuin parhaaalta tuntuu.
Joku kuitenkin kolkuttaa takaraivossa vastaan.

Nyt on pakko myös kysyä että voiko ämaitoon tulla verta muualta kuin nänneistä. Mulla on täysin ehjät nännit, mutta nyt illalla kun pumppasin niin maito oli punertavaa/vaaleanpunertavaa. En sitten ole uskaltanut siitä rinnasta nyt imettää. Pitää ennen nukkumaan menoa kokeilla pumpata uudelle.
 
tttiuhti Oletko syönyt jotain punaista, Esim punajuuria? Jostain luin että se saattaa värjätä maitoa. Muuten en kyllä osaa sanoa tuohon punertavuuteen mitään.
 
tttiuhti, ymmärrän kyllä ettei jaksa kaiken väsymyksen keskellä taistella imetyksen kanssa.
Itsellä ainakin tuntuu et tuo muiden kysely "imetätkö vielä, tuleeko hyvin maitoa?" ja myös neuvolan paine aiheuttavat sen ajatuksen takaraivoon et on PAKKO yrittää. Tuntuu et kaikki sanoo et "kyllä se maito riittää!". Kun ei se tunnu riittävän.. Olen nyt muutamana iltana antanut korviketta. Neiti on viidestä eteenpäin vähän väliä rinnalla, imee ja nukahtaa ja päästää irti, on kiukkuinen ja itkeskelee. Varmasti saa sieltä jotain, mutta ei selvästikkään mahaansa täyteen. Sitten joutuu tekeen niin paljon töitä maidon eteen että se kuluttaa pienen voimat ihan täysin. Ja jos joku tulee sanoon mulle että "imetä vaan, kyllä se maito sieltä lisääntyy" juu no en tiedä mikä mussa on vikana mutta eipä vaan ole toiminut. Yli viikon verran tein sitä etten antanut korviketta lainkaan ja kaikki illat olikin yhtä tissittelyä, nukahtamista ja kiukuttelua, välillä myös päivät. Eilen illalla kun annoin imetyksen päätteeksi korviketta niin voi että oli neiti tyytyväinen. Jaksoi seurustella ja hymyillä äidille ja isille eikä ollut lainkaan itkuinen :Heartred Vähän ajan päästä halusi vielä lisää maitoa ja söi yhteensä n.100ml. Ei varmasti minulta olisi tullut noin paljoa. Yhden kerran kun pumppasin niin sain aivan pinkeästä ja pakottavasta rinnasta n.120ml. Ja iltaisin rintani tuntuvat aivan tyhjiltä, tuskin saisin pumpulla sieltä mitään irti..
 
Niin ja ehkä joku voisi sanoa etten yritä riittävästi kun en laita öisin kelloa soimaan, jotta saisin yösyöttöjä ja lisättyä maidon tuloa sillä.. ehkäpä en sitten yritä.. on kuitenkin kaksi muutakin lasta hoidettavana ja hyvät yöunet minulle takaa sen etten ole päivisin aivan hermoraunio.
 
yhdyn täysin unikko sinun ajatuksiin imetyksestä. Aluksi tunsin itseni vielä jotenkin vähemmän hyväksi äidiksi varsinkin kun kaikki sanoo että se on äidinmaito mikä sisältää kaikki tarpeelliset vitamiinit lapselle.No kyllä varmasti näin on mutta eikö korvikkeet ole nimenomaan tehty korvaamaan äidinmaitoa jos sitä ei vain ole saatavana.. eli näin ollen oletan että korvikkeeseen on lisätty kaikki vitamiinit mitä vauva tarvitsee kasvaakseen..

Inhottaa lukea muitten äitien tekstejä jotka ruoskivat itseään jos imetys ei jostain syystä ota onnistuakseen:oops: itse olen melko sujut sen ajatuksen kanssa että imetän tissit tyhjiksi silloin kuin tyttö rintaa kaipailee ja loput annan korvikkeella. En halua imettää tyhjiä rintoja ja itkeä itse kivusta. Olen siis itsekin yrittänyt lisätä maidon tuotantoa pumppaamalla, juomalla, lepäämällä, imettämällä 2h maratooneja ja viimeisimpänä kokeilin ykkösoluttakin. (tytöstä myös huomaa miten hermostuu jos joutuu nälissään tyhjää tissiä työstämään). Ja näilläkään konsteilla ei maitoa nouse sen enempää.. Meillä tyttö kuitenkin kakkii hyvin, seurustelee jo tosi paljon ja hymyilee päivittäin, on itkenyt vatsakipua vain pari kertaa koko aikana niin oletan että hän voi todella hyvin myös osittaisimetyksellä:grin
 
Mulla tuntuu myös että yöllä on niin tyhjät rinnat että tyttö ei saa tarpeeksi. Toki luin jostain että vaikka rinnat tuntuisivat tyhjiltä niin sillon siellä olisi juuri sitä rasvaista takamaitoa. Jostain syystä tuntuu että neiti ei jaksa sitö imeä tai sitä ei tule. En tyhjistä saa pumpattua myöskään mitään irti, ehkä 20-40ml hyvällä lykyllä. Päivällä tulee usein enemmänkin, 80-125ml. Joskus kun olen antanut pullosta tuon 125ml, niin on pitänyt antaa vielä rintaa päälle kun jää suu tytöllö napsumaan. En yhtään osaa sanoa paljonko hän tarvitsee maitoa.

Viime yö oli taas ihan hirveä. En tiedä oliko tytöllä nälkä vai söikö masuvaivoihin vai kaipasiki läheisyyttää. Alle tunnin välein välillä tissillä, söi niin että päästi irti ja nukahti. Siirtäö kun yritti niin suu alkoi napsumaan uudelleen. Imetin molemmista rinnoista ja seuraavasta suoraan niin että molemmista ja toisesta kahteen kertaan. Sai pullosta pumpattua ja yritin suoraan pumpata kun alkoi itkettää se tissillä olo. 2-8 välillä neiti nukkui 1h 45min. Kahdeksalta nukahti ja nukku edelleen. Siinä välissä huusi niin että pelättiin että tyttö tukehtuu kun ei meinannut rauhoittua. Meinasin jo soittaa 8 neuvolaan että jos tytöllä on kipuja, mutta kuumettakaan ei ollut ja sitten hän rauhoittui.
Tämän yön jälkeen tuntui että maito ei vaan riitä.
Toissa yönä sai korviketta ja seuraavalla syötöllä molemmat tissit, nukkui 2h, 4h ja 3h pätkät ja heräsi syömään ilman huutoja.
Tämän takia tuntuu että maito ei yöllö riitä, vaikkakin pissiä tulee oikeesti hyvin.

Meillä kyllä siis yöllä syödään tai yritetään ainakin. Pumppailen ja ensimäistä kertaa olen tällä viikolla vasta antanut korviketta.
Mullakin ehkä tuo neuvolan paine tuntuu kovimpana, vaikka th on mukava niin silti pelkään sanoa että täysimetys tuntuu epämukavalle. Läheiset suhtautuvat enemmänkin että kunhan vauva saa ruokaa niin se on pääasia. Ei niin läheisistä ja tuntemattomista ei pitäs välittää, mikä on helpommin sanottu kuin tehty. En tiedä ehkä tää on toisaalta tiheänimun kausi. Who knows! Tai ehkä en vaa oo tarpeeksi kärsivällinen. Yöllä on olo etten halua imettää, joskus se tuntuu pöivälläkin. Pääasiassa päivällä on olo etten halua myöskään lopettaa. Huomenna on 1kk neuvola että siellä on pakko ottaa asia puheeksi. En halua keskustella imetystukiryhmän kanssa, koska en halua kuunnella että yritä yritä se on parasta lapselle. Tiedän sen, voi minä niin tiedän sen. Siksihän minä yritän, ainaki omasta mielestä parhaani. Kaipaan neutraalia kuuntelijaa ja keskustelijaa.
 
Mulla kai jotenki riitttää toi maito babylle, vaikka muutaman kerran joutuu 30ml hulauttaa ku se on tissittäny 6h kahella puolen tunnin tauolla ja mä en pysy hereillä ja en kyllä viitsis huonoo omaa tuntoo siitä ottaa vaikka heti tuntee juottavansa myrkkyä kun niin pahaa silmää ja sanottavaa ympäristöltä tuntuu tulevan noihin korvikkeisiin. Mut näin siis siksi kun siis miten te pumppaatte eihän se nyt voi olla vaikeeta?? :D tai kun mä oppikirjan mukaan oon koittanu pumppaa niin en saa ku pisaran tai kaksi. Väärä ajankohta? Pitääkö ennen lasta pumppaa vai sen jälkeen ku seon syöny? Kun jos se jostain ihanasta syystä ei ois ollu vaikka kahteen tuntiin tissillä niin sitä kyllä tulee ihan puristamalla, mut iltasin ei tunnu heruvan. Miten saan ees 50ml talteen? Pumppaan tyhjää eka?
 
Onhan noi nykypäivän korvikkeet todella laadukkaita ja ihan terveitä lapsia niilläkin kasvaa. Mä oon molempia aiempia lapsia imettäny vain 3kk ikään asti. Esikoinen sai alusta asti korviketta ja kakkonen noin kuukauden iästä. Tuskin tälläkään kertaa siis kovin paljon pidemmälle jatkuu. Mulla jotenkin tulee siitäkin paineita kun ympärillä on äitejä, joilla maitoa vaan tulee ja tulee. Itselle tulee semmonen olo et "no kyllähän se maidon on mullaki riitettävä, miksei jos toisillakin?" tai "mikä mussa on vikana ettei se riitä?"

Hui tttiuhti, olipas teillä huono yö :sad001 kelpasiko vauvalle kuitenkin pullo hyvin? Toivottavasti ei ole koliikkia..
Paljonko annoit lisämaitoa?
Imetystukiryhmästä samoja fiiliksiä. "Imetä, imetä ja imetä, kyllä se maidon tulo sillä lisääntyy" se vaan kun se ei aina ole mahdollista. Samalla pitäisi myös levätä itse, ehtiä syömään yms. Musta tuntuu että se täysimetys on mulla niin mahdottoman yhtälön takana etten osaa sitä ratkaista :D
 
Unikko, joo nuo MAM pullot kelpaa tytölle. Ei vieroksu ollenkaan ja tissikin kelpaa pullon jälkeen. Eilen sai lisänä pakkasesta 100ml ja lisäksi sain tuoreeltaan pumpattua n.30ml.
Vasta noiden jälkeen tyttö tuntui kylläiseltä vaikka oli koko yön kyllä tasaiseen tahtiin saanut tissiä.
Vähänhän tuo koliikki pelottaa kun itku kohtauksia on nyt ollu kolmena yönä ja aina kestänyt sen 3h tai yli.
Huomenna pääsee neuvolaan juttelemaan asiasta.
 
Voimia tttiuhti, toivotaan että että itkut menis ohi ja ei olisi koliikkia!

Musta myös tuntuu imettämínen välillä epämiellyttävältä. En oikein tahdo saada itselleni rentoa asentoa ja jotenkin kyyristelen aina vauvan yllä, hartiat jännittyneinä yms. Tissin saaminen kunnolla suuhun on yhtä taistelua välillä. Lisäksi turhauttaa se että vauva ei ime tehokkaasti kun tottui jo synnärillä pulloon kun lisämaitoa piti antaa niin paljon. Ja että imuote on liian kapea. Sekä se, että vauva on alkanut puklata nekin vähät maidot ulos mitä saa imettyä! Mutta silti olen sinnitellyt jo kohta kaksi kuukautta, pieni kuitenkin nauttii rinnalla olosta ja siitä läheisyydestä, en vain raski lopettaa vaikka itseä välillä niin turhauttaa. Maitoa ei tule enää kuin liruja, mutta niin kauan poju ei itse hylkää rintaa niin näin varmaan jatketaan.
 
Takaisin
Top