Imetys

Minä valmistauduin jo ennakkoon henkisesti siihen että imetys ei onnistu koska se ei onnistunut esikoisen kanssa. Esikoista osittaisimetin 3 kk, ja laitoksella jouduttiin eri osastolle eikä saatu kunnon imetysohjausta. Nyt kaikki sujuikin tosi hyvin! Erittäin tyytyväinen olen sairaalassa saatuun ohjaukseen ja kävin vielä kerran imetyspolillakin hakemassa neuvoja imetysasentoon. Maidon nousu kesti mutta n. 2 vkon iästä alkaen typy ollut ysimetyksellä ja hyvin kasvaa :-) Alussa korviketta annettiin välillä, osastolla ollessa enimmäkseen. Korviketta annettu äidinmaidon seassa nyt kerran alun jälkeen kun ei äippä ollut kotona. Olen siis erittäin tyytyväinen tähän tilanteeseen :-) Mitään ei korviketta vastaan ole. Jos itsestä tuntuis imettäminen jostain syystä hankalalta niin en jatkais. Minusta turha stressi on pahempi eli oman fiiliksen mukaan :-) Siinä ei saa muiden mielipiteet painaa mutta toki asiaa on hyvä puntaroida eri kanteilta.
 
Nyt tämä imettäminen on minulle siis aika uutta. Miten muilla imetys julkisissa tiloissa tai kylässä tai juhlissa? Meillä juhlia tulossa joulun aikaan eikä huvittaisi 70 vieraan edessä imettää. Juhlapaikalla ei muita tiloja salin lisäksi ole kuin vessat ja käytävät. Käytävän kautta ravataan ulkona joten ei ole vaihtoehto. Vessakaan ei kiinnostaisi. Miettinyt olen että saisko vaikka harson jollain tapaa laitettua suojaksi. Onko mitään ideoita? Sali aika pieni joten ei löydy edes rauhallisempaa nurkkausta. Vai pitäisikö syöttää pullosta kerran ja lähteä juhlista ajoissa kotiin ennen seuraavaa syöttöä..
 
Autumn kiitos ja tsemppiö myös sinne!

Jonkin asteista koliilkia se lääkäri epäili kun masuvaivaakin tytöllä on sekä itkukohtaukset ovat yöpainotteisia ja samaan aikaan tulevia. Nyt seuraavat viikot näyttää miten on ja alkaako maitohappobakteerit auttaa.

Ihana oli neuvolassa jutella, voi että mikä taakka putosi harteilta.
Kerroin yöimetykse vaikeuksista ja siitä miltä imettäminen rinnoissani tuntuu yöltä. Se ei ole kipua vaan suunnatonta kutinaa rinnassa mikä alkaa nännistä. Tämä loppuu heti kun vauva lopettaa imemisen. Tekisi mieli nyhtää rinnat irti. Ei ole sammas, eikä lääkärikään osannut sanoa mitä se olisi. Ohjasi kysymään imetystuki ryhmästä ja siihenkin sanois että suhtaudu rennosti ja yritä olla välittämättä jos tuntuu liian fanattiselta.
Hän sanoi suoraan että jos yöimmetys tuntuu pahalle ja ressaa, niin ei ole väärin todellakaan antaa korviketta ja pumpattua maitoa yöllä. Enemmänkin se on parenpi minun ja lapsen vuorovaikutuksen kannalta sekä jaksamisen. Mikä parhain meille, sen mukaan teemme. Ihana oli kuulla se ammattilaisen suusta.

Nyt on paljon enemmän itsevarmuutta lähteä tunnustelemaan meille parhainta tapaa toimiaa :)
Imetys päivällä onnistuu kuitenkin ongelmitta. Ainut että nyt näiden vaivojen takia olisi hyvä jos neiti oppisi syömään tuttia ja ruoka väliä pitäisi pidentää. Sillä neiti tuntuu syövän lohduksi, mikä ei ole hyväksi masuvaivoihin. Kuulemma 2-3h ruokaväli olisi hyvä ja niistä tunnin ja alle syömisistä pitäisi päästä pois hyssyttelemällö ja antamalla muuten läheisyyttää. Neiti on kyllä sapuskaa saanut, ei tarvitse maidon riittävyyttä miettiä. Painoa oli 2viikossa tullut 800g ja paino nyt 4, 8kg. Pullaposki ♡ :)
 
Velvetia, mulle lääkäri juuri sanoi että se minun yöimetyksen ressaamine on haitallisempaa maidon erittymiselle kuin yöimetyksen korvaaminen pumppaamisella ja korvikkeella. Se sai tajuamaan miten turhaa on ressata kun tärkein on toimia oman jaksamisen ja lapsen parhaaksi :)

Mä vieroksun julkisesti imettämistä. Tuttavien edessä en niinkään, riippuu miten läheisestö ihmisestä on kyse. Oon itse asetellu harsoa eteen kun olen kotona vieraiden edessä imettänyt. Ihan vain asettamalla olkapäälle. Toisilta kysyn haittaako jos imetän heidän edessään, toisten kanssa menen suoraan makuuhuoneesee jos en heidän edessään halua imettää.
 
Meillä oli myös eilen positiivine lääkärikäynti! Otin itse puheeksi heti alkuun maidon riittämisen. Lääkäri ja terkka olivat tosi ihania ja ymmärtäväisiä eivätkä tuominneet ollenkaan vaan päinvastoin kannustivat siihen mikä tuntuu itsestä parhaimmalta. Puhuessamme yöimetyksestä, Terkka ei kehottanut herättämään vauvaa öisin syömään maitomäärän lisäämiseksi, vaan päinvastoin kehotti nauttimaan hyvistä yöunista! :) Painoa oli tullut 200g/8vrk. Viikko sitten punnituksuessa oli tullut 100g/vko.
 
Itse olen kanssa pelännyt maidon riittämistä, kun tytön paino oli viime viikolla noussut vain 130g/9vrk ja eilen painokontrollissa paino oli noussut 310g/8vrk. Nyt hyvillä mielin taas, kun painoa tulee ja ollaan vihdoin ylitetty syntymäpaino.

Nyt imetyskin sujuu, kun puolitoista viikkoa käytettiin rintakumeja rikkinäisten rinnanpäiden vuoksi. Eilen osittain imetin ilman kumia ja tänään ollaan imetty ilman kumia eikä satu. Tytön imuotekkin on parempi nykyisin.
 
Kauanko teillä vaavit syö kerrallaan? Meillä imetysrytmi ollut melko tasaiseen tahtiin 4 tunnin välein. Kerrallaan menee noin vartti/ rinta tai 30 min yhdestä. Jos on olemassa jotain etu- ja takamaitoja, riittääköhän tuo 15 min? Mutta hyvin poju kyllä aina nukahtaa kun on ruokailut hoidettu. Luulisi siis riittävän...
 
Imetykseen ei voi mitään tarkkaa aikaa sanoa mielestäni. Riippuu ihan vauvan imemistehosta ja siitä miten sitä maitoa tulee. Esim. Ystäväni imettää noin 5-10min ja itse imetän noin 30 min yhdestä rinnasta. Ystäväni vauva imee reippaasti, kun omani taas jää välillä haaveilemaan ja vaan lutkuttamaan tissiä. Ystäväni luultavasti heruu pikkusen paremmin kuin minä. Eli meillä on aika isot erot ajallisesti imetyksessä. Molemmat vauvat saavat kuitenkin tarvitsemansa ja kasvavat hyvin.
 
Meillä typy synnäriltä lähtien on yleensä umentt 10-15 min ja yhdestä rinnasta, useimiten on vieläpä kylläinen eikä toinen enää kelpaa. Joskus saattaa 30min imeä ja molempia. Mulle terkka sanoi kotikäynnillä että 10min syönti riittää oikein hyvin jos paino sillä nousee, sillä vauvat on niin erilaisia syöjiä. Meillä tosiaan paino on noussut kohisten, että ei tarvitse enää pelätä että riittääkö maito ja typy edelleenkin syö yleensä sen 10min.
Meidän pitää nyt venyttää neitin ruokailu välejä 2-3h välein tapahtuviksi, sillä neiti syö ilmeisesti masuvaivoihin ja minä olen sitten rintaa itkuun tarjonnut. Tästä saatu sitten oravanpyörä käyntiin. Tiestysti annan rintaa sitten jos on oikeasti nälkä, mutta ensin kokeillaan muut keinot :)
 
Olisiko kenelläkään antaa hyviä käytännön vinkkejä niinkin arkipäiväiseen asiaan, kuin ÄIDIN ruokailuun imetyksen aikana? Tuntuu, että syöminen on lähinnä sen hotkimista, mitä nopeasti sattuu löytymään, eikä päivän kaloritarve millään täyty :oops:. Meidän neidillä on joku ihmeellinen kyky vaistota äidin syöminen ja alkaa kitistä juuri silloin, kun laittaisin itselleni vähän terveellisemmän ja kattavamman aterian :grin. Liian nopea painonpudotus lähinnä huolestuttaa, äsken totesin ennen raskautta pitämieni farkkujen menevän jalkaan edes pahemmin kinnaamatta mistään kohtaa, kiloja tuli kuitenkin 14, eikä synnytyksestä ole kuin 12 vuorokautta..
 
Itse olen yrittänyt pitää kaapissa kaikkea nopsasti vedeltävää kuten valmiita smoothieita, Elovena-juomia, banaania, pähkinöitä&kuivattuja hedelmiä, proteiinijuomia. Tokihan nämä menee vain välipaloina. Lounaan ja päivällisen olen kyllä saanut syötyä, mutta eipä sitä kauheesti niistä nauttimaan ehdi. Jos ruokavälit tuntuu venyvän, vetäisen lennosta noita välipaloja.. Kahvimukinkin ostin jo etukäteen sellaisena termariversiona :D Tosin kahvi ei ole oikein maistunut.
 
täällä meni ekat viikot niin että mies kuljetti ruokaa ja huutelin vain että mitä haluan:grin Kun mies meni töihin olin ensimmäisen viikon niin että saatoin olla iltaan mennessä syönyt vasta jogurtin ja pari leipää kun tyttö viihtyi rinnalla niin tiuhaan. Nyt kuitenkin hieman viisastuneena ja sisuuntuneena kerään ruuat sohvapöydälle tyttö kainalossa ja syön samalla kun tyttökin:D Jogurtit ja hedelmät on toki parhaita mutta olen syönyt ihan salaattiakin ,rahkaa ,muroja ym. :p
 
Haa, taidankin lisätä huomiseen kauppalistaan kuivahedelmät, välipalapatukat ja myslit jogurttien, rahkojen ja tuorehedelmien lisäksi :)! Ruisleipä on varmaan jätettävä pois, on nimittäin siitä lähinnä syömiset koostuneet ja tytöllä jatkuvasti masu kipeä..
 
Itse laitan eväskippoon helposti lusikoitavaa ruokaa. Helppo lykätä mikroon ja syödä samalla yhdellä kädellä, kun imettää.
 
Me ollaan nyt kolmas ilta annettu pojalle lisämaitoo pullosta pirteän hetken ja tissi-imuttelujen jälkeen kun ei niistä tuu niin että ois kylläinen, niin ollaan hyvällä omalla tunnolla sit täytetty sen masu jollain 70ml korviketta. Mun tissit saa vuorokauden ainoon kolmen tunnin levon, ja seuraavalle kerralle ku se tukkeistasn herää nälkään ni johan maitol riittää, pitkälle seuraavaan iltapäivään kunnes illalla taas tyhjät myllyt.
 
Veera Sofia mulla oli ihan sama juttu ettei iltaisin meinannu maitoa riittää. Tosin nyt on vauvan rytmi aivan sekaisin kun on kipeänä niin tuntuu ettei maitoa missään vaiheessa tule riittävästi, edes yöllä..
 
Unikko^3 meidän jäbä oli rinnalla koko viikon tosi paljon. Luulen että johtuu just tosta kipeenä olemisesta. Ei ehkä jaksanut imeä samanlaisella tarmolla ja sai myös lohtua epämukavaan oloon.
 
Itse oon tässä jo pari päivää pähkäillyt, annanko lisämaitoa vai en.. Tiheän imun kausi menossa, omat yöt on mitä sattuu ja nyt alkaa päivätkin oleen yhtä syömistä... Jos nukkuis jonkin hetken pidempään yöllä. Toisaalta taas mietin kannattaako, pissaa ja kakkaa tulee kyllä tarpeeksi ja paino nousee. Tekeeköhän hallaa omalle maidonnousulle jos antaa tässä vaiheessa pullosta lisää? Kannattaisiko sitä vaan kärvistellä, kuulemma ei kauaa pitäisi kestää. Meillä nyt kolmas päivä meneillään. Yöt syö kokoajan, päivisin nukkuu parit 4h päikkärit putkeen, joskus jopa pidempään että tarvii jo alkaa herätteleen. Neuvolasta olivat sitä mieltä, että olisi hyvä vielä tuo 4 h väli max, vaikka yli nelikiloinen oli jo syntyessään.
 
Siis meillä tuo ekojen päivien jälkeen syö max kahen tunnin välein ympärivuorokauden, eikai sil voi tihee kausi olla jatkuvasti päällä? :O
 
Jäbä tänään 5viikkoa ♡ Ja ensin sympatiat kaikille jotka haluaisivat palavasti imettää, mutta se ei syystä tai toisesta ole onnistunut. Mutta; meillä siis mennään täysimetyksellä ja ruokailuväli on max 3 tuntia. Kahdesti jäbä on nukkunut koko aikana 4h putkeen. Mua tuuppais vähä väsyttää. Ja tosiaan ollut paljon niitäkin päiviä kun jäbä on rinnalla tunnin välein. E
Ja sitku hetkeksi joskus pyytää miestä kattoo jäbää niin jo kuuluu, että tällä on nälkä. Ja joskus se tuntuu vain tekosyyltä saada jäbä takas mulle. Kuulostaa ihan naurettavalta ja varmaan sitä onkin. Mutta sitten tarvis sitä tukea muuten niin sanoo, että 'passuutan'. Eikö muut oikeesti tajuu kuinka rankkaa tää on. Ja toki täysimetän jatkossakin koska maitoa riittää ja se on jäbälle parasta, mutta odotan kyllä sitä, että välit pitenee, että uskaktais ees kauppaan lähtee ilman pelkoa huutokonsertista.
 
Takaisin
Top