Imetys

MaMaMehiläinen mulla kans isohkot rinnat ja olen todennut hyväksi imetysasennoksi sen, että vauva on kainalossa, saa hyvin kiinni nännistä ja sieraimet jää avoimiksi ilman että tarvii pitää rintaa :) Täällä imetys on siis lähtenyt alun takkuamisen jälkeen hyvin käyntiin.. Maitoa ei kyllä paljon ylimääräistä tule mutta riittää vielä ainakin vauvan tarpeisiin!! Täällä menee iltaisin/iltayöstä tisseillä kolme tuntia ennen kuin rauhoittuu nukkumaan(tänään meni 3&1/2 h), onko muilla näin pitkiä syöttöjä? Toki rauhoittuu aina hetkeksi kun nukahtaa tissille mutta kun sänkyyn laittaa ni viis min. ja alkaa huuto, melko turhauttavaa/väsyttävää... Muuten menee tunnin verran syötöissä mutta ainakin se yks kolmen tunnin sessio ja osuu yleensä iltaan tai yöhön, olen jo miettinyt tutin antamistakin mutta en haluaisi ainakaan vielä...
 
Meillä neidillä kans huono tapa nukahtaa rinnalle. Syö kyllä alkuun hyvin ja tehokkaasti, sitten vaan nukahtaa. Herää kun lasken pois sylistä ja hetken päästä on annettava lisää tissiä. En tiedä onko mun imetys tuhoon tuomittu kun lykkäsin vauvalle tutin suuhun heti kun päästiin kotiin :/ mut sillä neiti rauhoittuu. Esikoisen kohdalla antoivat jo sairaalassa tutin, koska sanoivat hänellä olevan "kova imemisen tarve". Osaan myös melko hyvin tulkita vauvaani, koska on nälkä ja koska joku muu huonosti. Nälän ollessa annan tietysti heti rintaa.

Mammako2014, miksi et haluaisi antaa tuttia?
 
En oikein tiedä, jotenkin tuntuu että tarviiko se ja sit se vierottaminen mietityttää... Toki voi olla että mieli muuttuu tutin suhteen jos näyttää että ei muuten rauhoitu :) Usein vaan näkee sitä että vauvoilla on tutti suussa vaikka olisi tyytyväinen.. Toki jos peukalo menee suuhun ni sit annan mielummin tutin ja vaikuttaa siltä että tällä meidän pojalla on aikamoinen imemisen tarve ainakin juuri tämän kolmen tunnin imetysrumban päätteeksi... Itse en ole koskaan syönyt tuttia ni voi olla että silläkin on jotain vaikutusta sille ajattelulle että en välttämättä halua antaa sitä!! Tulipa sekava kirjoitus ja ei mulla sinänsä mitään kunnon perustelua sille oo miks en halua, se on vaan ollu ajatus :D
 
Meillä neiti ei malta olla rinnalla. Sairaalan teholla sai tuttia ja ruokaa pullosta, joten meidän imetysyritykset yleensä päättyvät raivokohtaukseen. Oon hänestä tosi ylpeä jos malttaa puolikin tuntia olla rinnalla. Toivottavasti tää vielä lähtis sujumaan...
 
Viime yö meni kans ihan tissillä, nukahti 11:sta aikaan sen 3 ja puolen tunnin imetysrumban jälkeen.. Heräsi yhdeltä tissille ja nukahti viideltä.. Rupesin jo tutin keittoon yöllä ja taisin parit kyyneleetkin tirauttaa kun niin tuntu pahalta ja väsytti niin vietävästi... Imi muutaman minuutin tuttia ja sylki pois ja nukahti... Seiskan aikaan taas tissille, nukahri sit kahdeksan aikaan ja herättiin 11:sta jälkeen... Rupeaa pikkuhiljaa turhauttamaan nuo monen tunnin tissisessiot, onko ihan normaalia että niin kauan on? Toki nukahtaa aina välillä mutta herää sit hetken päästä taas huutamaan ja hamuaa tissille... huoh :O
 
Onhan se vierottaminen oma juttunsa, sitten aikanaan. Meillä esikoisen kanssa oli melkoista vääntöä se tutista vierottaminen, mutta silloin annettii hänen syödä tuttia liian paljon "turhaan". Varsinkin puolen vuoden iän jälkeen olisi pitänyt rajoittaa sitä enemmän. Pojan kanssa oltiin sitten viisaampia ja vieroitus oli helppo homma. Tosin hän ei vauvanakaan syönyt niin paljon tuttia kuin isosiskonsa.

En toki ole asiantuntija ja kannattaa mennä täysin oman tuntemuksen mukaan, mutta ehkä hieman kuulostaa kuin vauva pitäisi sinua tuttinaan :/ itse nappaan vauvalta tutin pois kun huomaan hänen olevan täydessä unessa, ettei jatkuvasti nuku tutti suussa. Myös päivällä yritän ensin ottaa vauvaa syliin ja vaihdella asentoja ja tarjota rintaa. Jos on juuri syönyt ja meinaa vaan hamuilla rintaa eikä meinaa nukahtaa, silloin annan tutin.
 
Mä haluan kertoa hyviä kokemuksia tutin syönnistä.. En tiedä mitä meijän vauva-ajasta olis esikoisen kanssa tullu, jos ei olisi tuttia ollut käytössä. Siitä oli niin suuri apu! Niin öisin kun esim reissun päällä, kaupassa ym. Rajoitettiin pojan kasvaessa niin, että sai vaan unitutin, eikä oikeestaan muuten koskaan kaivannutkaan sitä. Varmaan just ton takia oli vieroituskin ihan todella helppo, ja tapahtui itseasiassa vahingossa kun kerran tutti unohtui mummulareissulla kotiin, ja piti sitten päikkärit nukkua ilman. Ei poika protestoinut ollenkaan, kyseli pari kertaa perään ja se siitä. Tutti jäi siis n. 1,5v. Ja kyllä meinaan tälle tulokkaallekin tarjota, en tosin ihan heti jotta imetys lähtisi käyntiin..
 
Apua äitikaverit. Lapseni tissikäyttäytyminen on muuttunut päälaelleen päivässä!! Sairaalassa sai koko ajan rintaraivareita ja kesti tissillä ehkä 5 min kerrallaan. Oon siis ruokkinu pumpatulla äidinmaidolla. Pullo on kelvannyt hänelle hyvin.

Mutta eilisestä lähtien hän on vieroksunut pulloa. Tänäänkin aamuruualla imi ahnaasti pullosta ehkö noin 40ml, sitten kakkasi niin että kakka tuli vaipasta yli ja pulautti kaksi kertaa isosti. Hetken oli tämän.jälkeen rauhallinen, mutta sitten alkoi uudestaan hamuilemaan. Pullo ei enää kelvannut, mutta kun nostin hänet tissille imi molempia jonkun 20 min jatkuvatoimisesti ja irroittamatta otetta ja tämän jälkeen rauhoittui syliin nukkumaan.

Mitä tää tarkottaa? Mistä tiedän että hän varmasti saa rinnoistani ravintoa? Sairaalassa kub teimme syöttöpunnituksia ei oikein ikinä paino noussut vaikka oli tissillä kauemminkin. Pelottaa, että hän vaan tykkää hengailla tissillä, mutta ei oikeesti saa sieltä mitään!! Apua!!
 
Meillä oltiin rinnalla koko ajan ekan viikon-puolitoista. Luulin ettei tämä muuta olekaan nyt riittää 10-30min imetys ja poika on kylläinen. Kuuluu ilmeisesti asiaan että tilaa ruokaa ja opettelee imutekniikkaa alkuun, mutta pian helpottaa
 
Täällä neljä päivää vanha tyllerö teki ensimmäisen vuorokauden yönä sairaalassa himotankkaukset/tilaukset. Imi käytännössä kello 22-06 AIVAN KOKO AJAN rintoja. Hoitaja tuli kuudelta ehdottamaan, josko annettaisiin pieni tilkka lisämaitoa, että äiti saisi hetken levättyä. No suostuin hiukan empien, mutta onneksi...oli meinaan kevyt kooma koko tiistain havaittavissa.

Tämän jälkeen ei ole maidosta tarvinnut murehtia...syntymäpainon neiti saavutti jo keskiviikko-iltana. Maitoa tulee jo niinkin kovaa tahtia, että pulauttelu on lisääntynyt selkeästi.

Neiti syö vielä usein noin 2h välein, mutta eipä kai häneltä vielä varsinaista rytmiä voi olettaa :). Ihanahan sitä tuhisijaa on siinä rinnalla tiirata.

Täytyy muuten varmaan miehelle ottaa muistoksi kuvia joku ilta näistä "luonnon silikoneista" kun ennemmin kuin arvataankaan palataan takaisin pikku hernepusseihin hih hih.
 
Tutti on käytössä nyt täälläkin ja hyvä se on, koska imemisen tarve on ilmeisesti niin kova että saisin toimia tuttina vaikka 24/7... päivällä ei välttämättä tutti nukahtaessa ees kelpaa, yöllä on sit syönyt sen aikaa että nukahtaa ja pulauttaa ite sen sit pois.. Myös syöttöjen aikaan on yritetty pysytellä hereillä, ettei nukahtaisi tissille... Viime yönä poika nukkui 6tuntia putkeen, sai äitikin levättyä :)
 
Täällä imetys lähtenyt sujumaan hyvin. Poika oli tosiaan kovin suuri syntyessään ja ravinnon tarve kova. Toisena päivänä kätilö varoitti, että lepää paljon päivällä, hän saattaa viihtyä rinnalla koko yön. Ja juuri niin kävi. Poika imi rintaa aivan koko illan ja yön. Noin tunnin välein käänsin kylkeä ja vaihdoin rintaa. Maitoa tuli tuolloin jo vähän, muttei ollut kunnolla noussut.
Seuraavana päivänä kätilö toi pumpun avuksi ja avitimme sillä maidon nousua. Poika oli toisella rinnalla ja toisella pumppu. Maito herui tuolloin luonnollisemmin. Pulloon ei tullut kuin 25ml kerrallaan, mutta varmasti yhden "syötön" tarpeen verran 3pv ikäiselle. Illalla huomasin, kuinka poika alkoi rinnalla pitää pieniä taukoja imemisessä ja tajusin, että maitoa tulee niin paljon/ nopeasti, että joutuu nieleskelemään välillä.

Eilen kotiuduttiin ja rinnat alkoivat pakkautua aika lailla. Pumppasin käsikäyttöisellä pumpulla rintoja tyhjemmäksi imetyksen jälkeen ja yritin hieroa kovat patit pois. Pulloon tuli vielä 50ml. Yöllä toinen rinta vuoti, kun pieni imi toista. Aloin jo vähän tuskastua, kun maitoa tuli niin paljon. Kyselin jo siskolta neuvoa, että mitä tehdä. Hänellä pieniä lapsia ja imetykset lähellä. Yhdessä tuumin todettiin, että parempi tyhjentää rinta hyvin ennemmin kuin antaa tulehtua. No nyt pulloon tuli sitten 100ml maitoa. Pikku hiljaa varmasti löydetään pojan kanssa tasapaino tarpeen ja maidon tulon suhteen. Onpahan isille pullomaitoa pakkasessa, kun äiti päättää lähteä jonnekin :)

Poika syö siis rintaa1-3h välein. Jos alkaa hamuilla/ itkeä tunnin päästä, niin on rinnalla vain hetken. Usein tuolloin on masun kipristyksiä ja imeminen auttaa. Tutti on desinfioituna kaapissa, mutta vielä ainakaan sitä ei olla annettu.

Sen huomasin, kun rinnat oikein pakkautuivat, niin pojan on vaikea saada otetta. Sain siskoltani ohjeen, että tällöin voisi syöttöajan lähestyessä pumpata vähän maitoa pois ja antaa vauvan jatkaa. Näin vauva ei imisi pelkkää etumaitoa vaan saisi ravintorikkaampaa "takamaitoa". Termit kuulostivat tutuilta, mutten sen tarkemmin vielä googlettanut, mistä kyse. Mutta ajattelin, että ehkä tästä voisi olla apua muillekin jos rinnat ovat kovin isot ja/ tai täynnä.
 
Lumo täällä huomattu ihan sama noiden pakkautuvien rintojen kanssa. Vaavi ei saa niistä otetta. Yritän kans aina ennen syöttöä pumpata tissiä vähän tyhjemmäks.
 
Myö otettiin jo tutti käyttöön, kun neitillä on selkeesti kova imemisen tarve. Monesti päivälläkin rauhottuu tutin kanssa. Ja päiväunet voi kestää kolmekin tunttii, kun siinä puolessa välissä itkiessään saa tutin suuhun ja uni jatkuu. Sit jaksaa hyvin tankkailla maittoo tissillä ja syö ylleensä molemmista rinnoista.
Esikoisen aikkaan olin aatellu, ettei tuttia anneta, muitakin peukku alko mennä suuhun, mieli muuttu. Ja voi kuinka meijän illat rauhottukin. Tyttö oli iltasin tosi paljon tissillä, mutta meinas siinä hermosttuu. Unen saaminen oli vaikeeta. Kun otettiin tutti käyttöön, rupes nukahtammaan yöunille paria tuntia aiemmin ja ilman itkuja. Oli ollu tissillä aiemmin, koska halus immee, mut hermostu kun maittoo tuli paljon eikä halunnu enää syyvä.
Keskimmäiselle antovat tutin jo teholla. kun imeminen helpottaa mahavaivoja, joita meijän pikkumiehellä oli tosi paljon.
Vierottaminen ei oo ollu kummallakkaan ongelma.
 
Meillä neiti ei huoli tuttia, muutaman kerran imaisee mutta sylkee sit pois. Välillä tuntuu että pitää minua tuttina iltaisin.

Mutta hei, miten te muut. Laitatteko kelloa soimaan yöllä että tulee tasaiset syöttövälit? Mulle eri neuvolan täti sanoi että olisi hyvä laittaa ettei syönti väli mene yli 4h. Mutta mietin miten pitkään tätä tehdä, neiti on kuitenkin ylittänyt jo reilusti syntymäpainonsa ja maitoakin tulee enemmän ku reippaasti? Ja yleensä kyllä herää ennen kelloa.
 
Meillä kans sama eli ei huoli tuttia. Mie toimin huvituttina ja vähänkö alkaa nännejä sattua kun neiti ei oikeesti ruokaile tissillä iltaisin vaan lussuttelee vaan.

Meillä neuvolantäti sano että ei sais mennä syöttöväli paljon yli 4 h mutta yöllä ei tartte herätellä. Vauva alkaa kuulemma ite säätää rytmiään.
 
Mulla nyt tyttö vieressä yöt ja näin jatketaan. Itse säätelee ruokavälinsä, en enää laita kelloa herättämään, kun meidän omat kellot synkkaa jo ihan selkeästi. Hiukan seurailen ajankulua ja tahtia aina. Meillä alkuyöstä vatsavaivahuudot yleensä tulee, sen jälkeen menee yöt yleensä suht seesteisesti. Ainakin levänneempi mä olen kuin silloin ku koittasin tota sänkyynsä rauhottaa, ja tyttö näkee selkeesti ton aamun rajan kans aina ja sen myötä rauhottuu päiväunille.
 
Mie en herättele yöllä paitsi, jos alkkaa mennä yli viiden tunnin. Eli ei oo kelloo soimassa. Pari kerttaa ollaan kyllä nukuttu niin sikkeesti, että on tullu kuuden tunnin syöttöväli. Mut sit ylleensä tankkaillee enemmän herättyään.
 
Neiti 6 pv ikäinen ja täällä pohditaan rintamaidon riittävyyttä. Ei ole vieläkään kunnolla maito noussut. Tai en ole huomannut, että rinnat olisivat ihan täynnä. Ruokailukerroilla syödään molemmista tisseistä ja jos sen jälkeen vielä maiskuttelee suutaan, niin ollaan annettu vielä korviketta. Rintapumppu hankittiin, mutta siihen tarvitsee hankkia isompi kuppiosa, koska nänni ei pääse kunnolla siinä liikkumaan enkä saa pumpattua kuin 20ml per rinta. Huomenna neuvolasta on kotikäynti, joten pääsen terkkarin kanssa juttelemaan imetysasioista. Itse en haluaisi ottaa stressiä imettämisestä, mutta se on kyllä niin sisäänrakennettu aika muhun. Onneksi mies tukee ja eikä koe korvikkeen antamisesta olevan haittaa. Meillähän sairaalassa paino laski sen yli 10% syntymäpainosta, joten sitä on kauhean tarkkana, että paino saataisiin hyvin nousuun.
 
Takaisin
Top