Imetys

Samoin tein kuin lambikin. Pieniä minigrip-pusseja, niihin mahtuu just sopiva määrä kerralla pakastettavaksi.

Äidinmaidon säilytys
Äidinmaito pitäisi säilöä heti pumppauksen jälkeen joko jääkaappiin tai pakkaseen. Huomioitavaa on että jääkaappikylmään äidinmaitoon ei saa kaataa joukkoon lämmintä, juuri lypsettyä maitoa, vaan ne pitää säilöä erillään. Maito voidaan pakastaa erilaisissa pakasteastioissa tai pusseissa. Kaupan on myös pullopusseja, joita voidaan käyttää kertakäyttötuttipullossa.

Jääkaapissa maito kannattaa säilyttää tiiviissä kannellisessa astiassa. Huoneenlämmössä alle (25?C) maito ei säily pitkään, vain 6-10 tuntia. ( 1. s.129 ) Jääkaapissa ( 0-4?C) maito säilyy jopa 8 päivää (1. s.129). Kätevintä maito on säilyttää pakastimessa. Pakastinlokerossa maito säilyy 3-4kk. Arkkupakastimessa, jossa lämpötila on jatkuvasti alle -19?C maito säilyy puoli vuotta ja jopa pitempäänkin. Kun äidinmaitoa luovutetaan, ovat suositeltavat säilytysrajat tiukemmat, asiasta kannattaa kysellä lähimmästä äidinmaitokeskuksesta.

Kun maitoa otetaan käyttöön pakkasesta, sitä ei saisi jättää huoneenlämpöön sulamaan. Parhaiten maidon saa sulatettua siten, että pakastettu maitopussi laitetaan juoksevan veden alle, jota lämmitetään pikkuhiljaa. Maitoa ei saisi keittää eikä sulattaa mikroaaltouunissa. Kerran sulatettua maitoa ei saa uudelleen pakastaa.

Pakastetun ja säilötyn maidon haju on usein erilainen kuin tuoreessa maidossa. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että maito olisi pilalla.

Tässä suora kopio tuolta imetys.fi sivulta :)
 
Kättärillä luovutettua (ja äitien omaakin) maitoa säilytettiin sulatettuna vain 1vrk ja se alkaa kyllä haista parissa päivässä... Olisin mieluummin tän kanssa tarkka ettei vauva saa mitään tauteja.. Eli sulattaa vaan se mitä parilla kerralla tarttee?!

Mä onnistuin esikoisen kanssa niin ettei tullut yli äyräiden mutta riitti hyvin vauvalle. Eli tarjonta vastasi hyvin kysyntää. Ja imetin vuoroin oikean ja vuoroin vasemman. Sen kyllä näkee ja tuntee kummasta on viimeksi imettänyt kun on eri pari tissit :wink


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mäpäs jatkan tuota imetyskeskustelua tänne.

Ressasin hieman ite, et miten nyt imetys lähtee sujumaan, kun vauva on saanu alkuun jo lisämaitoa enemmän ja tiheämmin kuin muut mun vauvat. Ja sit vielä tuli tuo valohoito ja oli pakko jatkaa lisämaitoa, vaikka oma maito alkoi nousta, mut ei saanu rajattomasti pitää tissillä sen valohoidon vuoksi. Tärkeintä on kuitenkin koko ajan ollut, et vauva saatais toipumaan ja jaksamaan ja siihen on tarvittu lisämaitoa.

Nyt sitten ollaan edelleen sairaalassa bilirubiiniseurannassa, mut valohoito lopetettiin eilen iltana ja vauva sekä äiti on ihan tohkeissaan, kun saadaan tissitellä (anteeks nämä ällötermit) ihan mielinmäärin ja lääkäriltäkin on lupa ettei mitään lisämaitoja enää pakosti tartte antaa.

Vauvan suu on pieni ja imuotetta pitää välillä korjata ja tällä kertaa imetys on ollut alkuun kipeämpää kuin viimeksi isomman vauvan kanssa. Mutta onneks rinnanpäät ei oo mennyt rikki, vaikka aika kipeät vielä ovatkin.

Tsemppaisin kaikkia luottamaan tisseihinsä, et maito kyllä nousee niihin omalla ajallaan synnytyksen jälkeen ja pyytäkää apua hoitajilta imuotteen ja hyvien imetysasentojen löytämiseksi. Lisämaito alussa ei ole häviö ja alku voi olla vaikea ja tehdä tosi kipeääkin. Ja tärkeintä on et vauva voi hyvin.
 
Pitääkö sairaalakassiin ottaa mukaan varuiksi tuttipullo/pulloja, jos imetys ei onnistu? Varmaan taas hölmö kysymys mut kun en oo varma, samaa mietin et pitääkö tutti ottaa mukaan.
 
Eiköhän sieltä sairaalasta saa tarvittavat apuvälineet jos niille on käyttöä :)
 
Miten käy kaikille ruoka- ja lääkeainerajoituksille kun alkaa imettämään? Saanko siis syödä sushia ja homejuustoa ja napata Buranan päänsärkyyn? Oon vähän myöhässä näitten ihmettelyjeni kanssa, mutta en vain ole tullut ajatelleeksi koko asiaa ennen kuin nyt!
 
Samaa oon miettiny kun Cedju! Varsinkin, jos oma synnytys onkin vaikka se sektio, niin pakkohan sen jälkeen on saada kunnon särkylääkkeitä niin miten käy imetyksen? Ja tosiaan kotona särkylääkkeiden syönti ja noi ruokajutut...
 
Buranaa saa ainakin syödä normiannoksella eli 800mg x3 jopa päivässä vaikka imettää. Ruokarajoituksista en tiedä mutta olettaisin että rajoitukset poistuu! Vauvahan on jo kokonaan kehittynyt...
 
Oho, Spiraalin kanssa kirjoitettiin samaan aikaan samaa asiaa :)
 
Täytyy tähän ketjuun mainita, että mulla on alkanut tulemaan omituisia fiiliksiä imetysasiasta. Ajatus imetyksestä jotenkin kuvottaa. Musta tuntuu, että oon valmiiks huono äiti, koska sen pitäis olla niin luonnollinen asia. En kyllä missään nimessä kieltäytyis imettämästä vauvaani, joku siinä ajatuksessa vaan tökkii. Ymmärtääkö kukaan ja onko kellään samansuuntaisia fiiliksiä?
 
Jotain keskusteluu ollaan käyty tästä aiemminki. Mun tissit tuntuu jotenki neitseellisiltä. Mitä jos se kutittaa tai sattuu, tai tuntuu jotenki epämiellyttävältä et tisseistä imetään joka päivä monta kertaa. Joku lohdutteli, et siihen tottuu. Mut juuh, täällä samanmoisia fiiliksiä ku sullaki, et yksin pohdiskele kyseistä asiaa :oops:
 
Mun on vaikee sisäistää sitä, että kohta mun tisut on oikeesti vaan vauvan ruokailua varten. Oon aina vihannu niitä eikä mulla ole niihin mitään luottoa tässäkään asiassa. Varmaan kaivan itselleni kuoppaa tällä asenteella, mut en vaan nää itteeni imettämässä.. Vaikka niin luonnollinen asia onkin!
 
Joo et oo lucy yksin ajatuksiesi kanssa. Mä myös vähän vierastan tuota imettämistä, tuntuu jollain tasolla ällöltä vaikka eihän se sitä oo. Aion kyllä itsekkin imettää, mutta todennäkösesti vain siihen asti kunnes voi alottaa kiinteiden syömisen ja sen jälkeen sitten pikku hiljaa vierotan tissistä pois. Muutenkin aion alusta asti opettaa myös syömään tuttipullosta, että pääsen sitten käymään esim. salilla rauhassa ja sillä välillä voi vauvalle antaa joko pumpattua maitoa tai korviketta.
 
Tuttipullot ym. muut tilpehöörit saa sairaalalta. Uskosin sieltä tarvittaessa löytyvän miltei kaikkea, vaikka eivät yleisessä levityksessä olekaan.

Joo, luultavimmin saadaan kaikki jo sairaalassa ibuprofeiini+parasetamoli coctailia. Muuten kandee olla lääkkeiden kanssa tarkkana. Esim. ab-kuurikin kannattaa aina varmistaa, et sopii imettävälle.

Tämmösen löysin noista "rajotteista" http://www.jyvaskyla.fi/instancedat...askylawwwstructure/57592_ruokasuos_imetys.pdf

Ite en oo suurempia rajotteita kokenu omaavani imetysaikana. Ainoo selkeä oli esikoisen kanssa se kaakao. Useassa raskauden aikasessa rajoituksessa on ollu taustalla listeriariski ja se ei taas ymmärtääkseni maidon välityksellä voi tarttua vauvaan, joten sen puoleen voi pistellä melkein mitä vaan. Tietysti alkoholi on siellä "ei ainakaan ämpärikaupalla" -listalla, samaten voi miettiä kofeiinia, energiajuomia yms. Ite en oo välttäny mitään ennalta vauvan mahaan vaikuttavia ruoka-aineita (sipuli, hernekeitto, kaalit, ruisleipä), koska oma vatsa on ne kestäny ja vauvoille ei oireita ole tullut. Tietysti jos itellä on allergioita ni niitä ruoka-aineita vältetään. Sit jos vauvalla alkaa oireita olemaan ni äiti voi joutua hyvinkin tiukalle dietille, mutta niiden kokeilujen/rajoitusten kanssa pitää pitää järki päässä ja olla mieluusti lääkärin seurannassa.
 
no imetys suurella todennäköisyydellä sattuu aluksi. mulla ei rinnat oo enää mitkään neitseelliset ja silti imetys on sattunut tälläkin kerralla. kipu iskee aluksi aina kun nostan vauvan rinnalle ja vauva nappaa kiinni, niin on kuin tuhat pientä neulaa lävistäisi nännin, mut se kestää hetken ja menee ohi.. jahka taas tisut tottuu tähän ruokintaan.

Ekan lapsen kan imetys tuntui ällölle, ei enää. Kaikkeen tottuu.
 
Ei vaan toimi. Vauva imee lujaa, mutta pitää suuta tosi supussa eikä saa kunnon otetta. On käytetty kaikki kikat mitä hoitajat keksivät, mutta raivoksi kääntyy. :sad001

Sent from my HTC One using Vau Foorumi mobile app
 
Voi ei Cedju! Mut kyllä se siitä lähtee, mua ainakin lohdutti viimeksi sairaalassa kun yks kätilö sanoi, että joskus vaan tarvii aikaa, ja kerrankin oli kuulemma n 17 kätilöä ollut kattomassa ja seuraavalla kertaa sitten lähti sujumaan :) syystä tai toisesta.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Tässäkin asiassa maltti on valttia! Kyllä se siitä... Vauva oppii kyllä kun ei saa haluamaansa :) Tsemppiä!!!
 
Cedju, ei hoppua ja hätää! Pidät vauvaa ny mahdollisimman paljon lähellä, sillon kun hän nukkuukin... Mutta tietty sun on pakko levätäkin. löydätte yhteyden niin helpottaa onnistumiseen, yritä sillon, kun hoitajat ei ole paikalla vaan saatte vauvan kans tehdä sen niin kuin teille sopii! Teillä molemmilla rankka kokemus ollut, niin se vaikuttaa! Ja koita imetystä ennen kuin vauvalla on jo itkunälkä. Puristat pikkutipan hollille ja jospa vauva siitä joku kerta lähtis hamuamaan oikein!

Nää on ny tämmösiä neuvoja, eikä välttämättä tepsi... Mutta älä luovuta, ei ole vielä mitään menetetty! Alussa vauva imeekin niin pieniä määriä, että eihän se imetys välttämättä kestä kuin hetken. Just ku saa sen jotenkin alkuun niin masu on jo täysi. Kun vaan paino nousisi!
 
Takaisin
Top