Imetys

Mä epäilen että saan suihkutissit ilokseni... Nää oli jo entuudestaan isot, ja nyt ovat kasvaneet ja kipuilleet raskauden alusta asti. Tihkuminen alkoi 29. viikolla. Suvussakin esiintyy ylituotantoa. Oon hankkinut ja saanut jo erilaisia imetyspaitoja, jotta pystyisin imettämään helposti ja huomaamattomasti puistoissa ja kahviloissa, mutta voipi tosiaan olla että suunnitelmat muuttuu maitotulvan myötä. Vaikka ei sitä tietenkään voi ennustaa.

Mun vakikahviloissa on tosiaan ihan tavallista imettää, ja harvoinpa siinä tissi vilkkuu jos on asianmukaiset varusteet. Kodin naapuriin on avaamassa huhtikuussa uusi kahvila... Voisinkin käydä siellä heti avajaisissa varoittamassa, että aion pian istua siellä huomattavine utareineni.
 
Röppö, ihana kuulla että toisesta imetys on ollut helpompaa. Sitä tässä todella toivon!

Eihän tämä raskauskaan ole ollut samanlainen, niin voisihan se imetyskin olla tämän vauvan kohdalla erilaista!

Imetitkö Röppö yhden rinnan/imetys kerta? Mä yritin tuota konstia, mutta en ollut koskaan varma pääsikö vauva takamaito vaiheeseen ja loppuiko maito todella siitä rinnasta vai oliko vauva kylläinen.

Nyt sain vinkiksi, että imettäisin vaikka klo:6-12 toisesta ja sit seuraavat 6tuntia toisesta (aikaväli riippuisi siitä kuinka tiheään vauva söisi, voisi olla siis pidempikin). Sillon maitoa ei syntyisi rintoihin niin hurjalla vauhdilla. Pumpulla voisi alkuun päästää ihan pahimmat paineen siitä rinnasta pois, josta ei imetä.
 
Mä oon imettänyt joo rinta/kerta ja joskus jopa pari kertaa samasta rinnasta peräkkäin ja sit vasta vaihtoa. Tasaa kuulemma paremmin sitä maidontuloa.. kun imettää useammin peräkkäin samasta rinnasta.
 
mä oon kans antanu toisen rinnan yleensä ihan tyhjäks... sanovat et ne viimiset maidot sieltä rinnasta on sitä parasta ja rasvaisinta, mikä on kasvun kannalta tärkeetä.....
 
Olin jo unohtanut ton että se "takamaito" on rasvasta! :) Ei kyllä kaik jää päähän ekan lapsen kanssa..
Mut hyvä kun nyt tietää taas uudestaan :wink


Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app
 
Ja kiva huomata että täältä saa vielä vinkkejä, kun ei se neuvola enää anna toisen lapsen äidille (ainakaan meillä) juuri mitään ohjeita mihinkään, jos ei itse hoksaa kysyä :D


Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app
 
Mä en muuten saanu esikoisesta minkäänlaista imetysohjausta sairaalasta. Tajusin vasta kotona, että kätilöt pyöri hanakasti naapuripedin ympärillä ohjeistamassa äitiä joka oli synnyttänyt kolmannen lapsensa. Kävihän ne munkin luona välillä kurkkaamassa miten vauva syö ja järkeilin sitten, että ilmeisesti imuote ym oli kunnossa kun mitään ohjeistusta ei tosiaan tullu, enkä ite ymmärtäny mitään apuja kysyä.

Mä oon imettäny yleensä kans vaan toisen rinnan/imetyskerta ja joskus sitten höyryissäni jatkanu sillä samalla rinnalla seuraavalla kerralla :oops: Sitä tuntee ittensä aina niin viisaaks ku alkaa imettää ja kopeloi tissejään, että kummastakos mä nyt viimeks imetinkään...
 
Mulle annettiin ohjeeks, et laittaa vaikka jonku rusetin siihen rintsikan olkaimeen, josta viimeks syötti. Mä rupesin sit miettimään, että varmaan unohdan miks se rusetti siinä on ja imetän kuitenkin vahingossa samasta rinnasta :grin
 
mä oisin varmaan kuristunu niihin rusetteihin, kun yön hämärässä niitä sitonu mihin sattuu :grin en tiiä, voi hyvin olla et oon imettäny neljäki kertaa peräkkäin samasta tissista... mulla kans meni tissit ihan sekasin..... täytyy vissiin ruveta tussilla piirtää tukkimiehenkirjanpitoo rintaan, et pysyy perässä :)
 
ainoot imetysneuvot tähän mennessä on yks pien kirjanen... ei siitä paljon apua ollu-onneks täällä kuulee vinkkejä, muistais ne sit vielä sit ku pikkunen on sylissä...
 
Tuli tosta mieleen, et ostas valkosia ja puuterinvärisiä suojia ja niillä jotenkin merkkais. Esim. valkoinen suoja = maitoa tästä!
 
Mä en ole saanut vielä minkään valtakunnan imestysneuvoja. Jorvissa kyllä kysyttiin jo valmiiksi, että aionko imettää. No tottakai, koska a) todennäköisesti tuotan maitoa lehmän lailla ja b) laiska äiti -syndroomaa potevana ne eväät on kätevä pitää mukana paidan alla.

Jaa niin. Niitä imetysliivejä pitäis varmaan katsoa useammatkin kuin yhdet. Jossain mielenhäiriössä ostin jo liivinsuojia.
 
ja itse ainakin suosittelen, et kannattaa hommaa ees yhet tuettomat, topattomat ja pitsittömät liivit (jos ei oo jo)... mä ainaki jouduin nukkuuki liivit päällä alkuun ja kaarituelliset, topatut ja pitsiset ei kyl toiminu sillon yhtään :confused:
 
Mä joudun kans nukkuun liivit päällä muuten uidaan maitomeressä. Yöllä joutuu myös liivinsuojia vaihtamaan.
Maidonkerääjän ja rintapumpun ostin jo. Liivinsuojia pitää ostaa sekä kertakäyttösiä että kankaisia.
 
Miten maidonkerääjä toimii? Tökätäänkö se vain siihen vauvattomaan nänniin? Ja sitten... mitä? :gen113
 
Joo siin on se reikä, ni nänni sinne ja sit koko hökötys tissiliivien suojaan. Ja mieluiten se kaatonokka ylöspäin, jos siinä sellainen on, jottei kaikki maito valu suoraan ulos.
Sit vaan annetaan sen olla siinä sen aikaa, kun imettää vauvaa toisesta rinnasta. Kun vauva on syöny, ni sit maidonkerääjästä maito talteen tuttipulloon.
 
joo se kerääjän kaato reikä kannattaa suunnata ylöspäin :grin nimim. "tää kerääjä on ihan perseestä" :wink
 
Mä mokasin ekan imetyksen liian tiheellä tissinvaihdolla! laihapoika ei varmaan koskaan päässyt takamaitoon kiinni, kun orjallisesti silloisen ohjeistuksen mukaan yritin keritä imettää molemmat puolet joka kerta. tajusin sen virheen vasta paljon myöhemmin- sen jälkeen onnistunut hyvin kun ei stressaa sitä puolenvaihtoa. öisin yleensä menee monta syöttöä yhdellä kyljellä kun vauva siinä vieressä köllii, se on niin mukavaa! sopivan pakotuksen tunteen mukaan sitten käännetty puolta, loppuyö sitten yleensä toisella kyljellä.
 
Takaisin
Top