Imetys

Tänään kättärin synnytys valmennuksessa kätilö kerto, et ekoina päivinä vauvan masun täyttää noin 5 TIPPAA maitoa. Tuli lohdullinen olo, koska sen verran mahtuu myös mun nisiini. Toki jos ei maito ala siitä nousemaan ni sit ei tietenkään täytä vauvan tarpeita.

Itekkin järkeilen ton niin ettei tarvi joka välissä keittää, mutta hemmetti ku alkaa aina epäilyttää. Yks kaveripariskunta joilla on nyt n. 1,5-vuotias tyttö oli jotenki tosi hysteerisiä noitten tuttien sun muitten keittämisten kanssa ja heiltähän tulee nyt sitten kaikenmaailman neuvoja asian suhteen. Ite oon enemmän semmonen aika suurpiirteinen ihminen ni ei oikein luonnistu tommoset kauheen tarkat säännöt ja ohjeet :confused:

Synnärillä neuvovat mieluusti näissä asioissa ja neuvolassa. Ei ehkä kannata kaikkea tosiaan täältä netin syövereistä poimia. Mut mä keittäisin kerran päivässä ja muuten huuhtelut ja pesut. Vaikka tosiaan imetys ensisijaisena yrityksenä, joten en ehkä ymmärräkään miksi miettiä etukäteen pullojen keittelyitä ym.

Muokattu viimeksi:
Kyllä ne pullot ja muut kannattaa ainakin pestä joka käytön jälkeen ihan pesuaineella, ettei maidon proteiini yms. pinty pullon pintaan kiinni. Pelkkä huuhtelu ei riitä. Kerran päivässä sit keittelee niitä pulloja ja tutteja aluksi.
Muistaakseni sit ku vauva aloittaa kiinteät, ni ei tartteis enää keitellä. Että pelkkä pesu riittää. En kyllä mee vannomaan.
Tuttejahan ei tartte pestä saippualla ellei se ole selkeästi likainen. Yleensä riittää pelkkä huuhtelu, jos vaikka tippuu lattialle. Liian steriili ympäristö ei altista vauvaa perheen normaaleille bakteereille. Vastustuskykyä pitää jostain saada.

Tässä on mun mielestä hyvää ja luotettavaa tietoa edellä kysytyistä asioista: http://vaestoliitto-fi-bin.directo....ation/pdf/816691/PULLONPYORITTAJAT-2010-2.pdf

"Pesun jälkeen kaikki pullon osat keitetään kiehuvassa vedessä
5-10 minuuttia tai steriloidaan pullosterilointilaitteella laitteen ohjeen
mukaan. Pullojen päivittäisestä keittämisestä voidaan luopua, kun
vauva on alkanut saada kiinteitä ruokia."

Pakko sanoos et mä en kyl varmasti joka päivä jaksa keitellä pulloja ja tutteja.. Sä pesu riittää ja sit voin pari kertaa viikos keittää ne.. :)

Rintakumi pestään käytön jälkeen pesuaineella.

Jos pullottelisin vastasyntyneestä, niin pulloja olis sen verran monta, et käytön jälkeen pesisin ja laittasin oottamaan sterilointia. Eli päivän syöttöjen pullot olis aina illalla steriloitavana ja aina siis ottasin syötölle steriloidun pullon. Sit pikkuhiljaa alkasin steriloimaan pulloja harvemmin, mut alkuun joka päivä ja aina puhtaasta pullosta antasin maitoa. Näin lähisuvun vauvoilla, ketkä on saanut alusta asti pullosta, on tehty ja mun mielestä ihan hyvä systeemi.

Niitä pulloja kun on hyvä olla useampi joka tapauksessa, niin ei oo iso vaiva steriloida joka päivä. Rintamaito on kuitenkin steriiliä, vaikkei sitä nänniä keitelläkään. Kun taas korvikemaito otetaan tetrasta ja maitoa säilytellään jääkaapissa, niin se on ihan suositeltavaa et se maito sitten tarjoillaan puhtaasta astiasta.

Muokattu viimeksi:
Mulla ainakin oli vaikeuksia alkuun kun vauva vaati kontaktia kitalakeen, ennen kuin alkoi imeä. Rintakumilla sai huijattua imun alkuun, sitten kelpasi jo ihan omakin nänni. Nyt kun maitoa on ja paljon, täytyy välillä käyttää alkuun ettei vauva huku siihen virtaan, mitä se ei ehdi niellä...

Sent from my HTC One using Vau Foorumi mobile app

Täällä oli sen ekan viikon vauvalla ihan mini imuote, kun suu on sellanen pikkusupukka. Mut imuhaluja on kovasti ja suukin aukeaa nyt isommalle. Et sitkeästi vaan harjoittelua. Itse aina etusormella painoin leuasta suuta isommalle, kun vauva oli nännistä napannut kiinni. Sattuu ihan sairaasti, kun vauva nappaa pikkusuulla kiinni ja sit joutuu itse korjaamaan tähtiä silmissä sitä imuotetta.

Täällä kans maitoa tulee melko vuolaasti ja vauva imee kiivaasti ja hotkien ja sit pierettää ja röyhtäyttää kauheesti ja masu kimmurtelee vauvalla. Viime aamuyökin meni näissä operaatioissa, kun yöllä ei tuu röyhtäyteltyä, kun lykkään vaan tisua vauvalle ja jatkan unia, mut sit se kostautuu. Jospa tuo maidontulo alkas kohta tasaantua.

Meillä on toinen hyvä apuväline rintakumin lisäksi ollut vellitutti. Sillä saa imun alkuun ja otteen isommaksi silloin kun muuten on pelkkää känkkäilyä. Mulle on tullut paljon varmempi olo imetyksen sujumisesta nyt kun tiedän että on pari ässää hihassa :)

Sent from my HTC One using Vau Foorumi mobile app

Kävin tuolla tarvikeketjussa jo nauramassa itselleni, kun löysin juuri toisetkin rintakumit laatikoistani... Oon varustautunut!

Mua vähä jänskättää miten meidän käy kun eilen pystyin vaan hetken koittaan imettämistä. Vauva vaan alkuun nuoli mun tissiä, mut sit rintakumin kanssa otti pari imua ja nukahti ja sit mulla itellä kunto romahti, niin ei voitu sitten imettämistä yrittää. Eilen vauvan sokerit oli vaan tosi matalat, niin sai sit korviketta js sitä kyllä tosi hienosti juo. Tänään pääsen sitte yrittää imettämistä kunnolla.

Älä murehdi Suski!

Pidä paljon vauvaa sylissä, ota paidan alle ja kaikessa rauhassa tutustutte toisiinne. Vauvan imuhalut kasvaa, kun ikääkin tulee enempi.

Pari kertaa me jo on onnistuttu imettämisessä, ei vaan oo mun maito ihan riittäny nälkää viemään.. tosin mä oon ite viel niin huonossa kunnossa, et vaikeuttaa tätä meidä harjottelua..mut oon sentään ite saanu sen imeen, et kätilön avustuksella ei imeny, mut kaksin kun on koitettu niin on onnistuttu. :)

Ihanaa hymykuoppa! Kunpa itselläkin imetys luonnistuisi yhtä hyvin, ainakin jossain vaiheessa!

Takaisin