Imetys

Noi tissin vaihtojutut ja takamaidot on kyllä semmosia, että ekaa imettäessä on ihan hukassa. Varmaan olen tälläkin kertaa, mutta toivon, et valmiudet on vähän paremmat. Tietää edes mitä se touhu on!

Neuvolasta ja sairaalasta sai tosiaan sen ohjeen, että vaihtaa rintaa joka imetyksellä ja syöttää rinta loppuun. Mutta mitäs kun se ei lopu siitä rinnasta vaikka olis syöttäny jo 3 kertaa ja toinen tissi on räjähtämäisillään. Sit pelkää, että toinen rinta lakkaa tuottamasta maitoa, kun siitä tulee imetettyä niin vähän...

Paperilla ohjeet on niin hirveen yksinkertaisia, mutta ne poikkeussäännöt puuttuu!
 
Mun vauvavalokuva-albumin välissä on pahvinen tissinnäyttäjä, jonka mun isä on aikanaan askarrellut. Siinä on kaksi tissiä ja nuoli, joka on kiinni haaranastalla. Se on ollut kiinni jääkaapin ovessa tms. ja sillä on voinut merkitä, kummasta on viimeksi imettänyt... pitäisköhän pyytää moinen aarre lainaan, tai tehdä samanlainen itse? (Isä oli taiteellisesti lahjakas tyyppi, se on oikeasti aika hieno.)
 
Mistä sen tietää että tissi on tyhjä? Tunteeks sen ite kun maidon tuleminen loppuu ja pitää vaihtaa tissiä? Anteeks kun kyselen tyhmiä.
 
No siis. Se ei ole ikinä tyhjä. Mutta sen tuntee kun toinen on täydempi.
 
Siis mä lähinnä ihmettelin kun sillon perhevalmennuksessa sanottiin että pitäis alottaa imettäminen siitä tissistä mihin on viimeks lopettanu ja sit vaihtaa kun se tissi on tyhjä. Mietin jo sillon että mistä helvetistä mä tiedän millon se on tyhjä!? Mutta niinhän se tietty on että sitä maitoa tulee koko ajan... En vaan siis ymmärrä ollenkaan koko neuvoa.
 
No imettää vaikka kahdesti samasta rinnasta peräkkäin ja sit vaihtaa. Mut tuo toimii hyvin siihen, jos tisut tuntuu tuottavan sitä maitoa ihan hillittömästi. Tissi tavallaan tottuu siihen et pinkeyteen asti täyttymiseen tarvitaan esim 6 tuntia aikaa, kun sillä aikaa on toinen rinta käytössä.

Jos taas haluaa tehostaa tissin tuotantoa, niin yrittää imettää molemmista, et rinnat saa tiheää stimulaatiota. Tai pumppaa samalla toisesta, kun toisesta vauva syö.

Tissit vastaa kysyntään, eli siihen kuinka paljon ärsykettä annetaan. Siksi en automaattisesti alkais käyttämään pumppua siihen alun maidonnousupinkeyteen, kun tisut vaan lisää sitä tuotantoa ja kierre on valmis. Mä oon vaan hieronut ja valutellut enimmät pinkeydet pois alkuvaiheessa..

No rönsyili vähän..
 
Musta on vaan hyvä että joku vähän kokeneempi valasee näissä asioissa kun itelle toi imettäminen on vielä täys mysteeri!
 
No mä alan vasta itsekin päästä jyvälle tästä. Sitä paitsi joka lapsi on yksilö ruokinnassakin ja tissit voi taas yllättää mut käyttäytymällä eri tavalla kuin aiemmin. Että uutta se taas on mullekin uuden lapsen kohdalla.

Ja nää neuvot on sellasia et jollain toimii ja toisella ei. Mut kaikkea voi kokeilla jos jotain ongelmia tulee.
 
Mulla ei kyllä mikään valtakunnan muistisääntö auttais tossa, et muistasin kumpi tissi. Rusetistakin miettisin, et oliko tästä nyt syötetty vai pitikö tästä syöttää ja jotku viisarit olis meillä kyllä auttamattomasti aina hukassa tai säädetty sen kymmenen kertaa :p

Mä yleensä annan tosiaan siitä kumpi tuntuu täydemmältä/pinkeemmältä. Mä ymmärtäisin tissin olevan melko tyhjä siinä vaiheessa ku vauva laskee siitä irti, tarraa uudestaan ja laskee taas irti ja känisee. silloin sieltä ei luultavimmin enää kunnolla tuu ni sitten toinen hinkki tiskiin.

Röpön kanssa samoilla linjoilla tossa alkupinkeydessä ja lypsyssä. Itekin aattelen niin, että jos vauvan syömisen lisäks kovasti pumppaa ni se vaan lisää maidontuotantoa.

Mut ei se imettäminen periaatteessa mitään rekttikemiaa oo. tietysti on näitä erikoistapauksia, mut niihin kannattaa kysyä onko neuvolassa imetysohjausta tai sit lähellä imetystukiryhmiä. Joo, tiedän. Kuulostaa siltä ku siellä hippiäidit kukkaset hiuksissaan ja rinnat paljaina kuuntelee valaan laulua ja imettävät, mutta ei. Ihan normaaleja naisia siellä on :p
 
Hymykuoppa, mä oon imettäny, enkä mäkään vielä tiedä millon rinta on tyhjä! En ymmärrä sitä kans. :grin
Enkä ole ollenkaan varma oliko mun tytöllä hyvä imuote, kun sehän sai maidot niin helposti. Sairaalassa aina valittivat vauvan pään asennon olevan huono. Pääasia ny kuitenkin oli, että kasvoi hyvin!
 
Mie aloin tuntemaan vasta ton tissin tyhjentymisen kun oli 4 kk imetystä kulunut ja maidontuotanto tasaantunut, sitä ennen tuntui kuin sitä maitoa tulis lisää sitä myöten kun vähän rinta tyhjeni, ja se toinen rinta!!!! Mun oli pakko pumpata sitä aina tyhjäksi, liian kipeetä teki kun se keräs sitä maitoa, tuntui kuin se ois ollut räjähtämässä!


Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app
 
Uusavuton kysyy jo ennestään imettäneiltä, että tarvitsenko yhtään tuttipulloa varalle ja jos niin kuinka monta? Jos esim. käyn lenkillä ja vauva huutaa ruokaa, niin oisko hyvä pumpata varalle? Tuttia en meinaa hankkia, lahjaksi niitäkin tulee ja hommataan sit myöhemmin vasta et saa imetyksen alkuun.
 
Hanki yksi pullo alkuun. Sit jos imetys ei onnistu, niin hankit lisää. Katsot vaan, että pullossa on vastasyntyneelle tarkoitettu tuttiosa.
 
Kiitos Pioni, yhdellä mietinkin alkuun pääsemistä, mies ois tilannut 5 :grin
 
Hauska kun tulee lisääjuttuja mieleen näitä miettiessä..siihen yölliseen toisentissinvalumiseen käyttänyt viimekerroilla pyyhettä- sen tunkenut löysään urheilurintaliiviin jostain nurkasta ja taas kostuessa siirtänyt kuivaan kohtaan..pyyhkessä kohtia kuitenkin riittää-ei oo tarvinnut nousta yöllä turhantakia, kun joku nurkka aina kuivana tungettavissa:grin- toimii liivittäkin ja imukapasiteettiä riittää!
 
Hyviä ohjeita täällä imettämisestä. En varmaan ihan kaikkee lukenut, mutta mihin pumpattavan maidon voi säilöä? Suoraan keitettyyn tuttipulloonko? Ja kauan maito säilyy?
 
imetys.fi > hyvää tietoa imetyksestä
 
Mä aikanaan pakastin minigrip-pussillisia kerrallaan, siis keräsin es tuttipulloon jääkaappiin muutaman kerran kunnes pikkupussi täys ja pakkaseen, oli helpo sulattaa kun lituskoina..enpä kyllä enää jaksais läträtä:p
 
Takaisin
Top