Imetys

Mä olen kans ihan julkisesti imettäny tarpeen mukaan. Kyllä mä vähän katon sitä ympäristöä, koska ei mun mikään pakko oo sitä hommaa tehdä vaikka keskellä ravintolaa. Voin ihan hyvin valita sen vähän syrjemmässä olevan pöydän, koska joillekin se ajatus tissin imemisestä voi tehä pahaa, vaikka mitään ei näykään. Mutta eihän sitä aina kaikkia voi miellyttää jos vauvalle nälkä tulee. Mulla yleensä harso oman mahan päällä ja löysä paidan helma sit siinä tissin ja vauvan edessä. Kotona oon kyllä imettäny oli ketä vaan vieraana. Kaveri kävi miehensä kanssa eikä mies tosiaan edes tajunnu, että imetin ennen ku nostin vauva jo pois sylistä. Samaten miehen sisko kävi parikymppisen uuden poikaystävänsä kanssa ni mitä tekee käly? Kaivaa tissit "esille". :oops: Tajusin sen vasta jälkikäteen, mut eipä toi nuori mies mitenkään hätkähtäny. Oli myöhemmin sanonu, että se nyt kävi niin luonnollisesti, eikä siinä mitään näkyny.

Mulla kans tietyssä vaiheessa imetystä maitoa tulee hirveesti. Sen kuulee kuinka vauva joutuu oikeen nieleskelemään ja puuskuttaa. Tässä vaiheessa jos se pikkunen laskee irti ni sit kyl kastutaan, mut ku kuulen sen vaiheen ni oon sen harson reunan kanssa valmiudessa :)
 
Täältähän saa nyt jo tosi hyviä vinkkejä mitkä pitää painaa visusti mieleen sit kun se imettäminen tosiaan on ajankohtasta. Kiitos konkareille :)
 
Itse näin ensiodottajana ressaa eniten sitä, että tuleeko sitä maitoa koskaan. Minun lollerot ei oo mitään viitteitä antanut, että maitoa olisi tulollaan :oops: Kipeät lollot oli sillon alkuraskaudessa, mutta sen jälkeen ei mitään merkkejä. Ei mitään.
 
Milleri, ei kaikilla tule etukäteen mitään! Mulla ei ole koskaan tullut tippaakaan maitoa ennen imettämisen aloitusta, ja oikein hyvin oon silti saanut lapset täysimetettyä kun sen aika on tullut! 1-4päivää on maidonnousuun kulunut alussa, mutta luulen että niin on myös niillä joilla tippoja valuu jo ennen syntymää??? ja jotain ensimaitoahan sieltä silti tulee kun imetyksen aloittaa, mutta määrä on pientä..
Ole vaan tyytyväinen, kun ei tarvitse etukäteen paitoja suojailla:)
 
Milleri ei mullakaan oo tullu kun about viikon ja nytkin lähinnä vaan suihkussa/suihkun jälkeen :)
 
mulla loppu maidon tulo kun poika oli 3½kk.. kävin siinä neuvolan imetystuki ryhmässäkin, mut ei se auttanu... näin jälkeenpäin oon miettiny, et mä varmaan join aivan liian vähän sillon... ja saattaa olla etten kuitenkaan syöny riittävästi.. alkuun luultiin et pojalla oli koliikki, kunnes selvis, et sillä tod.näk. vaan oli nälkä, kun ei tissistä tullukkaan tarpeeks :sad001 heti nimittäin rauhottu vauva, kun ruvettiin vielä tissin päälle pullosta antamaan... mut mun äitillä oli sama homma, et se ei ketään meistä kolmesta lapsesta ole pystyny imettää ku korkeintaan 4kk...

mut sellasia tippoja on tullu tähänkin päivään asti... nyt on ruvennu enemmän tulee, valuu itelleen esim. saunassa... 3päivää muistaakseni kesti ennenku imetys rupes kunnolla sujumaan ja mullakin alkuun tuli ihan hirveesti, et pelkäsin vauva hukkuu siihen maitoon :) nyt innolla odotan, et kuin käy! mielelläni imettäisin, vaikka hyvin se poika kasvoi korvikkeellakin, eikä pahemmin ole edes sairastellu..
 
Eipä mullakaan maitoa herumalla heru nyt, eikä herunu ennen esikonkaan syntymää, mutta silti maitoa tuli riittämiin, ihan suihkutisseistä, kun itse asiaan päästiin :S Siis täällä oli jollakin muullakin ollut tätä suihkutissi-ongelmaa, jos sen nyt voi ongelmaksi mieltää. Itselle se sitä vähän ainakin oli. Saapa nähdä miten toisen kohdalla että nouseeko yhtä reippaasti maitoa rintoihin ja saako kuinka ahkerasti pumppailla että lapselle helpompi imeä.
Mutta hyvähän se on että lapsi saa tarpeeksi syödäkseen :wink
 
Ai no sitten, olen jotenkin ajatellut että lähes kaikilla tulee jo ennen synnytystä maitoa, mutta sitten ei hätää jos näin kerta ei ole! :)
 
Kuin myös täysin ummessa edelleen. Yhdessäkään raskaudessa ei oo maito noussu ennen synnytystä. Kyllä kai se sit synnytyksen jälkeen taas nousee. Tai siihen ainakin luotan :)
Molempia poikiani täysimetin 5kk:n ikään saakka. Sit oli pakko alkaa antamaan kiinteitä pikku hiljaa, kun oli niin anovat katseet lapsilla silloin kun itse söin ruokaa :)
 
Jep. Mä menin umpeen, kun imetin vielä tuota edellistä raskauden takia, eikä maitoa ole vielä valunut. Jotain rasvaläikkiä jää rintaliiveihin, mut maitoa en ole nähnyt vielä tulevan.

Suihkutissit oli mullakin esikoisesta ja silloin piti olla harso siinä apuna, kun vauva päästi irti tissistä ja painemaidot tuli sit siihen harsoon.

Tyylejä imettää on niin monia. Yks tuttu imettää siihen tyyliin, et koko utare on näkyvillä ja antaa kunnolla ilmaa rinnalleen. Sanoisin, että hieman häiritsevää jopa minusta, vaikka ihan kauniit rinnat hänellä onkin.

Mut imetys onnistuu parhaiten, kun tekee sitä stressaamatta ja jos julkisesti imettäminen tuntuu itsestä ahdistavalle, niin sit vaan pullo ja tuttelia mukaan. Ei siitä paineita kannata ottaa.

Ja sen kun kaikki muistais, et vaikka sitä maitoa tulisi vain muutama viikko tai yli vuoden, tai vaikka osittais-imettäisi, niin kaikki mitä se lapsi äidin tissistä saa on arvokasta ja tärkeää, ei niinkään se kuinka pitkään sitä kestää.
 
Tuo suihkutissisyys tosiaan oli todellinen ongelma. Maito tuli niin suurella paineella, että vauva ei mitenkään pystynyt imemään sitä tahtia. Ja kun se tuli paineella koko ajan. Ei vain alussa harsoon. :sad001

Imetyksen lopettaminen oli itselle todella vaikeaa, miks lopettaa kun maitoa tulee hyvin? Mies teki ratkaisun, huusi nyt loppuu toi touhu, kun vauva meinasi tukehtua 3kk ikäisenä. Vauvathan eivät osaa yskiä! Kyllä itsekin pelästyin korisevaa vauvaa.

Pumppasin vielä kuukauden ja annoin sitä omaa maitoa pullosta. Vatsakivut ja pulauttelut helpotti, kun vauva ei joutunut hotkimaan maitoaan. Myös multa väistyi tressi! Pumpun ja pullojen peseminen vain tuntui niin loputtomalta, kun vauva söi 4kk ikäisenä tosi paljon. Sit lopettelin pumppaamista pikkuhiljaa siirtymällä korvikkeeseen.

Olin onnellinen, että pystyin antamaan 4kk äidinmaitoa. Mutta olen kyllä kateellinen niille jotka pystyivät nauttimaan imetyksestä.

Lohduttelisin niitä joilla vielä ei heru maitoa, että se voi olla ihan hyvä juttu!
 
Pioni: mulla tuota suihkua tuli aina silloin kun maito alkoi herua ja sitä on ollut vain esikoisen aikaan. Seuraavissa imetyksissä maito ei heruttuaankaan suihkunnut niin kuin ekaa imettäessä. Ja siis paine oli silloin niin kova, et mies sai sitä päällensä, kun istui reilun 2m päässä minusta, vauvan päästettyä tissistä irti. Toivottavasti sulle käy samoin, et maito tulee maltillisemmin nyt seuraavan kanssa.

Muuten oon kyllä pystynyt lypsyampumaan lasten iloksi saunassa maitoa niitten päälle aika etäällekin. Ja sitä ne nytkin oottaa, että "äiti, suihkuta taas tuosta maitoa meidän päälle". Halvat on huvit...:excited001
 
Mä löysin äsken suihkussa käydessä mun oikeesta tissistä patin :eek: Toi on siis se kipeempi tissi mitä oon tässä viimepäivät valitellu, mutta se patti itessään ei oo kipee. Se on vaan kivikova. Voiskohan tollanen patti johtua siitä että maito tekee tuloaan vai rupeenko jo hätääntymään ja miettimään kamalampia vaihtoehtoja?
 
Tissit "kerää maitoa" ja maitorauhaskudos aktivoituu mikä voi tehdä noita patteja ja pahkuroita! Älä pelästy! Imettäessä niitä on kokoajan...


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mä jo vähän hätäännyin mutta sit tajusin että varmaan tää kuuluu asiaan. Miks ei näistä asioista kerrota etukäteen!?
 
Raskaudessa on niin paljon asioita, ettei varmaan kaikesta kukaan ehdi kertoa etukäteen. Siks rekisteröidytään tällaselle foorumille, missä vanhemmat ja viisaammat tietää. :) (patit oli mullekin uus juttu, tosin kaikki oireet liitän nykysin tähän raskauteen automaattisesti...)
 
MammaMaria totta puhut, eihän näistä kaikista asioista ehdi kukaan kertoa etukäteen. Mua vaan turhauttaa kun tuntuu että melkeen 90% informaatiosta tulee tältä foorumilta. Kyllä musta olis kiva jos esim neuvolastakin sais vähän enemmän tietoa. Miten ne ihmiset pysyy järjissään jotka ei oo täällä juttelemassa?
 
Mä oon hymykuoppa todennu saman et suurin osa informaatiosta on tullut tätä kautta ja jos en olis täällä foorumilla ni istuisin varmaan jossain huoneen nurkassa hermoromahduksen partaalla ku miettisin et mikä toi on ja mikä toi on. Ku ei niistä kerrota esmes neuvolassa mitään. Sit loppuen lopuks jos neuvolas kysyy ni ne totee: "Joo, toi on tosi yleistä" Joo, miks et oo sit kertonut tästä. :grin
 
:D "suihkuta taas sitä maitoa!" :D Hahha, voin vaan kuvitella!
Mullakin oli suihkutissit, helpotti kun olin imettänyt muutamia viikkoja - mutta jos maito kerkesi pakkautua rintoihin niin sitten taas lens pitkin seiniä :wink


Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app
 
Takaisin
Top