Mullakaan ei auttanut paikallispuudutus loppuompelussa. Olis luullut, että epparin puudutus olis vielä vaikuttanut, kun ei sen leikkaaminen missään tuntunu, mutta kyllä tunsin kaikki pistot. Alussa pyysin lisäämään puudutusta monta kertaa mutta sitten mietin, että ihan sama pistääkö ne puudutuspiikillä ennen jokaista tikkiä, kun samalla vaivalla pääsee, kun suoraan vaan ompelevat. Ja mua ärsytti ihan sikana just tuo tikkaaminen ja jälkeisten synnytys, kun olin jotenkin ajatellut, että kaikki kivut loppuu siihen synnytykseen. Olis vaan tehny mieli sanoo, että nyt riittää, minä synnytin jo.
Olin muuten varma, että huudan synnytyksessä, mutta en huutanu yhtään. Alussa imeskelin kaasuja supistusten yhteydessä ja myöhemmin sain kohdunkaulanpuudutuksen, joka vei ihan kaikki kivut pariksi tunninksi, jonka ajaksi laitettiin myös oksitosiinitippa, että avautuis tuona kivuttomana aikana mahdollisimman paljon. Ponnistus ei muistaakseni juuri sattunut, vaikka puudus alkoi jo häipyä enkä saanut siinä vedettyä edes kaasua. Saatan myös muistaa väärin.