Imetys

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Keni
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä vauva syö keskimäärin parin tunnin välein, mutta syöntiväli vaihtelee 1-3 tuntia. Pyritään kuitenkin, että väli olis sen 2 tuntia, kun muuten meinaa vauvan vatsa ärtyä ja sit se itkee sitä ja lohtusyö lisää. Jos on kuitenkin syönyt huonosti edellisellä syötöllä tai puklannu paljon välissä niin syötän aikasemmminkin. Vauva kuitenkin syö paljon paremmin, jos on oikeasti nälkäinen ja välillä itkee vaan väsymystään niin, kun rintaa haluais.

Imetysvaatteita en oo hirveästi saanu ostettua h&m:stä olisin ostanu mut aina on ollut vaan kokoja L ja XL, enkä oo sittten saanu tilattua netistä. Muualla nuo imetysvaatteet ovat melko kalliita enkä ole jaksanut kirppiksiäkään lähtee kiertää.

Taidan laittaa rokotuksen piikkiin, eilisen epämukavuus on muisto vain :) eikä tänään ole syötykään niin tiheästi. Aamulla heräsi hyväntuulinen ja iloisesti jokelteleva tyttö :) Eilen tyttö nukkui huonosti päiväunia, niin varmaan oli myös yliväsynyt.

Olen myös käynyt H&Mstä katselemassa imetysvaatteita, mutta siellä tuntuu olevan aina vain ne samat valkoiset ja mustat topit ja t-paidat.

Meilläkin toi syöntiväli siiinä 1-3h luokkaa... Joskus, erittäin harvoin, kun vauva nukkuu pitkät unet päivisin, niin imetysväli voi olla jopa 4h. Pisin se on yöllä, n.6-7h se eka uniaika. Sit loppuyöstä useemmin, 2-3h välein. Meitin tyttö kakkailee viel kyllä tosi epäsäännöllisesti, monta kertaa päivässä. Välillä on vihreetä, välil keltaista. Ei oo kyl ollu mitään juttua neuvolassa tosta, onkohan normaalia?? :o

Imetysvaatteita oon joitain ostanu, lähinnä h&m:stä, kun siel on halvinta ;) On ne niin käteviä. Yölläkin mulla on yöpaitana imetystoppi, ja siinä liivinsuojukset pysyy hyvin ilman liivejä, kun on riittävän tiukka toppi. Kun en voi edes ajatella käyttäväni paituleita ilman suojia, kun sänky varmaa lainehtis sitten. Ja liiveil ei oo niin mukava nukkua.

Viime yön tyttö nukku 6 ja puol tuntia ennen ku söi :oo. Eile noli ristiäiset ja sen takia ei toisia päiväunia nukkunu kunnolla. Pitää vissii rupee kattoo ettei neiti nuku illalla liikaa ja liia myöhää nii yöunet on paremmat :)

Meillä on syöntivälit melkolailla 3-6h. Yät ovat menneet nyt 6 h pätkissä eli syödään kerran n klo 4 aikaan.

Imetystopit ja paidat olen ostanut h&m:ltä, lisäksi olen ostanut sieltä muutamia napillisia paitoja, jotka aukeavat edestä. Ovat tosi käteviä.

Tyyne ei heräisi ollenkaa yöllä syömää, mut mä sit herätän sen edes kerran, et sais tissit aktivointia. Eilinen oli yhtä h***ettiä imetyksen osalta. Mikään asento ei illalla kelvannu, eikä tutillakaa saanu huijattua. Sitä huutoa kesti puoltoista tuntia, kunnes luovutin ja laitoin imetyskumin väliin. Sitteki piti viel vähä aikaa huutaa, ennen ku rauhottu syömää. Ja ei oo merkitystä onko kova nälkä vai vaa pieni, silti tapellaa. Eikä auta vaik puolunisena yrittäs syöttää.

Sit mä huomasin senki et mun nännit ei enää näytä imettäjän nänneiltä, vaa just sellasilt mitä ne oli ennen raskautta. Eli väri on muuttunu, koko pienentyny ja nännin jousto kadonnu, ei mikää ihme jos ei nälkänen malta oottaa kunnon otetta. Ja sit ku yleensä maitoo tullu suihkuamalla niin Tyyne on myös laiskistunu kamalasti, ei edes yritä ottaa kunnon imuotetta, vaa kiukkusena lipittää ja nuolee rinnanpäätä :angry8

Ja nyt ku on ttottunu imettää ilman kumia, ni toi rintakumin kanssa todellaki tuntuu silt ku kumia käyttäs. Eli ihan mitätön tunne, mä en ees kunnol tunne sitä milloin toinen imee. Kyllä on kunnon kakkamutsi olo :smiley-angry017 Ja nyt kyl menee kaikki tutit piiloo jos vaikka siitä sit lähtis hommat sujumaa.

Tulipa mieleen, onko teillä muilla neuvolan tädit koti- tai neuvolakäynneillä olleet kiinnostuneita miten imetys sujuu ? Ensimmäinen kerta, kun imetysasia tuli esiin oli jälkitarkastuksessa, kun kysyi onko vauva täysimetyksellä vai osittain korttia täyttäessään. Vähän hassua minusta, että vasta nyt. Olen toki kysynyt itse, jos on ollut jotain mielessä.. Onhan ne neuvolan täditkin kaikki erilaisia ja eri asioita käyvät läpi, mutta eiköhän tuo ole ihan peruskeskustelun aihe kuten synnytyskin.

Meillä kysyttii jo heti kotikäynnillä. Ja terkkari jopa katso onko imetysote oikea.

Meillä oli samoin kuin Bettiellä. Kysyi heti kotikäynnillä ja minulla kun oli kauheita ongelmia asian suhteen niin katso sit vielä imetysasennon ja vauvan otteen rinnasta yms.

Myöskin synnytyskeskustelu kotikäynnillä jäi pariin sanaan, että "voisit tehdä sitten vielä uudestaankin ?" Jäi pikkasen ottaan pattiin, että vali vali vaan täältä :) No lekuri oli jälkitarkastuksessa asiasta kiinnostunut ja myös imetyksestä käytiin keskustelua.

Olipa muuten vaikutusta vauvan yösyöpöttelyillä nimittäin nyt on tankit täynnä koko ajan :) On ne vauvat vaan viksuja.

Multa ei ole kukaan ammattilainen kysynyt mitkä fiilikset jäi synnytyksestä tai että onnistuuko imetys. :confused005 Jälkitarkastuksessa kysyi kyllä imetänkö, mutta se jäi sitten siihen. Kaikkia kiinnostaa pelkästään meidän pojan vointi ja se, että kuinka miehen kanssa olemme pärjänneet sen asian suhteen. Luojan kiitos mulla oli helppo synnytys eikä siitä jäänyt mitään traumoja ja imettämisen olen opetellut ihan itse Helsingissä osastolla, kun sujui heti hyvin.

Meillä on päivällä syöntiväli kolme tuntia ja illalla kuuden jälkeen syö tunnin välein, eli tankkaa yötä varten. Illalla syö viimeisen kerran puoli 11 lääkkeen oton aikana ja yöllä herää kolmen aikoihin syömään. Aamulla herätän puoli seitsemän lääkkeelle ja syömään, jos ei itse herää. Tottui sairaalassa kolmen tunnin syöttöväleihin, mutta kotona tosiaan yöllä herää sen kerran syömään mikä kelpaa mulle vallan mainiosti. :wink

Hienoa Suviii että oot saanu imetyksen käyntiin vaik onkii teil ollu noin vaikea alku muuten <3

Mulla kyseli täti imetyksestä jo silloin kun soitin vauvalle ekan neuvola-ajan synnytyksen jälkeen. Muutenkin neuvolakortissakin on useassa kohtaa puhetta täysimetyksestä. Mulla on tosi mukava neuvolantäti ja kovasti kyselee vointiani, koska kerran purskahdin ikuun väsymyksestä, kun vauva itki, ja hän tietää, että meillä mummolat ja useimmat sukulaiset on kaukana. Lääkäreistä mulla ei oo ollut yhtä hyviä kokemuksia. Aina on ollut eri ja jotenkin kiusaantunutta juttelu tuntuu olevan kaikkien kanssa.

Meillä on maidontulo ihan nollassa iltaisin. Vaikuttaakoohan noi yösyöttöjen vähyys siihen?

Meil ainaki harvat yösyötöt näkyy maidon tuotannossa. Siks oon nyt alkanu juomaa Vauvan ilo-teetä kupin 1-2krt päivässä.

Hei onko kenenkään vauvalla ollu vielä flunssaa, silleen et imeminen rinnalta on vaikeaa kun ei saa henkeä nenän kautta? Meillä pienellä on flunssa, ja nyt sit tänään ei ole enää tissiltä suostunu syömään - muutamana päivänä aiemminkin on ollu hankalaa, kun ei saa nenän kautta henkee, ja yrittää epätoivoisesti haukkoa suun kautta samalla henkeä. Tähän asti on kuitenkin asennon korjaamisella tuo hengittäminen tissillä onnistunut, mut nyt sit tänään kun pariin otteeseen ei saanu henkeä tissillä kunnolla niin nyt vetää älyttömät raivarit kun nälkä iskee ja viet tissin edes lähelle. Ei suostu edes yrittämään, vaikka henki kulkisikin sillä hetkellä hyvin, ja kelpuuttaa vaan pullon. Tissin lähellä huutaa kuin syötävä, ja rauhoittuu heti syömään kun saa pullon - tietysti asennon saa siinä pystympään, ja syöminen on hengityksen takia helpompaa.

Osittaisimetän, eli pullosta on onneksi tottunut syömään ja siitä saa syötyä hyvin, mut nyt pelottaa tosi paljon et kelpuuttaako tissiä enää ollenkaan tuon kammon takia..? Onko vastaavanlaisia kokemuksia? En kuitenkaan imetystä haluaisi lopettaa, ja pumppaamalla saan ihan minimaalisen määrän omaa maitoa pulloon.. :/ Kunhan nenä taas toimii niin kelpaako rinta vielä? Kurjuus..harmittaa ja hirvittää tosi paljon.. :(

Omaa kokemusta ei oo, mutta vauvakerhossa joku sanoi, että flunssan aikana vauva oli vierottunut tissiltä eikä ollut sitä enää ruennut syömään. Toivottavasti teillä ei kuitenkaan kävisi näin. Tsemppiä flunssan kanssa miko_84!

Miko yritä vaa olla sinnikäs sen imetyksen kanssa, muuta neuvoa en osaa sanoa :sad001 Ootko kokeillu syöttää puolunisena? Josko sillee onnistuis imetys tai sitten rintakumilla huijaaminen. Toivottavasti asia korjaantuis.

Takaisin