Imetys

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Keni
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Nyt kun vauva on ruvennut nukkumaan kunnon unia ja syö vaan kerran yössä, tuntuu että maidontulo olisi vähenemässä. Tissit ainakin tuntuvat tyhjemmiltä kuin ennen. Täytyy nyt toivoa että maitoa vielä hyvin tulisi, esikoistakin imetin reilun vuoden ikään asti. Nyt olen ajatellut lopettaa vähän aikaisemmin kun viimeksi paino putosi liikaa. Melkein 170 cm ja 46 kg ei ole kovin kaunista katseltavaa....tänään kävin vaaàlla ja mittari näytti 54 kg eli pudonnut on 12 kg ja vielä 4 kiloa lähtötilanteeseen. Tämänhetkinen tilanne olisi mulle ihanteellinen, mutta tiedän että paino vielä tästä tippuu.

Tänään meidän tyttö on vetänyt ennätysunet. Yöunet 2330-09, ei yhtään herätystä yöllä. Päiväunet 1505-1930 käytiin vaunulenkillä ja jatkoi unia sen jälkeen. Saa nähdä miten ens yönä nukuttaa :) Orvokki, hui, sullahan putosi paino kovasti. Itse olen saanut pidettyä painon aika samoissa lukemissa, mutta olen kyllä kaventunut, huomaa kasvoista ja rinnan ympärysmitasta. Huomasin eilen kun en kunnolla syönyt enkä juonut että se todella vaikutti maidon tuotantoon ja aamulla vauvallakin oli vaippa vihreänä. Tänään olenkin sitten tankannut, ruokaa ja juomaa.

wau jolanda, nukkuupa teidän vaavi hyvin! Nyt tulee kyllä itse syötyä hyvin kun esikoiselle joutuu tekemään ruuat.Tulee itsekkin syötyä samalla. Pari lämmintä ruokaa päivässä, lisäksi mies tekee aamupalat jääkaappiin valmiiksi ja iltapalat tarjoilee myös :)

täällä vähän samaa kuin orvokki 81:llä..
tuntuu, että maitoa ei tule niin hyvin nyt ku yöt nukutaan hieman paremmin. aloin väsymään 2h välein heräilyyn,välillä 1h välein,sitten kokeilin kapalointia,niin johan jäbikkä rupes nukkumaan!
yöunille menee n.20.30 ja herää 1-2 välillä,sitten nukkuu taas sen 3-3,5h, aamulla 8 maita alkaa seurustelu ja hymyily.
tosin voihan tää olla joku välivaihe,ku yöt menee pikkasen paremmin.
jospa sitä siis poistus tuonne sängyn puolelle iteki nukkumaan..

Meillä ei Tyyne varmaa olis viimeyönä heränny ollenkaa syömää. Herätin sen sit viiden aikaa, edellisen kerran oli syöny illal puol kymmenenmais. Pistän pitkät unet ton nuhan piikkii (vaik muutenki herää max.2kertaa yöllä syömää). Mua vaa ärsyttää ku tissit halkee pitkien syöttövälien takia. Tuntuu et pitäs olla toinenki syötettävä samaa aikaa.

Meil on menny taas vähä yöunet vaihtelevasti. Joskus nukkuu kolme tuntia joskus 5 tuntia alkuyöstä.. ei oo oikeestaa yhtä samanlaista yötä ollu taae viikkoo. Toivon mukaa tää tästä joskus sit taas muuttuis. Yhtenä yönä neiti nukku jopa 6 tuntia. .mutta ne on harvinaisia pätkiä. No eihän sitä voi vielä oottaa liikoja 7 viikon ikäiseltä..

Mulla tuntuu maidontulo vaihtelevan kovasti. Välillä tulee niin paljon, että saa pumpulla pistää ylimääräistä talteen ja toisinaan ei riitä niin millään. Osaisiko joku sanoa, mistä kiikastaa? Syön kunnolla, koska paino ei ole lainkaan tippunut kotiutumisen jälkeen, käyn päivittäin 1-2,5 h lenkeillä ja nukun kohtalaisen hyvin.

Muistatko myös juoda nesteitä ja kiinnittää huomiota nesteen laatuun ? Itse join tuossa yhtenä aamuna valtavasti kahvia en vettä tms. paljoakaan ja syönnitkin painottui iltaan ja iltapäivään. Väsyneenä en niin jaksanut kiinnittää asiaan huomiota, kun oltiin liikenteessä, vaikutti kyllä selvästi maidon tuotantoon. Onneksi tilanne korjaantui, kun muutin kurssia seuraavana päivänä.

Syön säännöllisesti ja vettä menee päivässä useampi kannullinen. Kahvia juon yleensä 2-3 kuppia.Voiko nuo pitkät lenkit vähentää maidon tuloa?

@sukki, mullakin välillä on rinnat ihan piukeena maidosta ja toisinaan taas ei. Olen huomannut vaikutusta olevan juuri omalla juomisella ja sillä kuinka paljon vauva on rinnalla. Oletko huomannut siinä eroa? Toisinaanhan siis jo vauva itse viihtyy pitempää rinnalla tilaillen seuraavan päivän sapuskoita. Itsestä tuntuu, että jos päivän/yön mittaa ollaa tiheesti rinnalla niin seuraavana päivänä on piukeena mutta jos syödään nopeesti rinnat tyhjäksi ja syöttövälit pitkiä niin seuraavana päivänä tuntuu rinnat tyhjemmiltä..

Tiutsi: saattaa muuten olla. Täytyy vissiin vaan pumpata omaa maitoa talteen silloin kun irtoaa ja antaa iltaisin jos "tankit" ovat tyhjät. Meillä ei ainakaan neidin kärsivällisyys riitä siihen, että illalla ei heti saa masua täyteen.

maito vähenee entisestään ja vauvan nukkuminen yöllä pitkiä pätkiä ei lisää maidonnousua.

Mullakii nyt vähentyny se maidontulo. Vauva on viimepäivinä syöny niin harvakseltaa, et nyt ei tuu enää samal taval. Tänää oli sen takia hirvee tissiraivari. Kaikki olemassa olevat asennot kokeiltii ja samal se et odoteltii isompaa nälkää. Lopulta kelpas se "toinen" tissi ja seki vaa susiemo-asennosta. Kyl perkule potuttaa. Sais ruveta vähä tiheemmin syömää vai pitääkö mun välil lypsää jotta se maidontulo pysyis samana/ ei ainakaa lopahtais...

Mullakaan ei oo enää niin paljon ylituotantoa kun ennen. Enää tarvii vaan yks pullollinen pumpata maitoa aamuyöllä, mut päivällä eu välttämättä ollenkaan. Joillakin syötöillä saan jopa tarjota maitoa molemmista rinnoista. Tosin iltasin meinaa olla itselläkin välillä tankit hieman tyhjät, mut onneksi on aina se yks pullo vähintään maitoa jääkaapissa, jonka voi antaa jos kovin väsynyt ja kiukkunen on meno. Välillä ei meilläkään toinen rinta syystä tai toisesta kelpaa ja pitää imettää makuultaan.

Mä imetän normaalistiki makuullaan. En esikon aikana oppinu ollenkaa imettää istualtaa. Tyynen kans oon välil imettäny niinkin ja tänää on oikeesti kyl tullu kokeiltuu joka ikinen imetysasento minkä vaan oon keksiny. Kokoajan melkee ollu rinnalla toinen, ku ei meinaa mitää tulla. Siis tuntuu et ihan seinää ois loppunu koko tuotanto. Nyt oon kyl syöny ja juonu vaika mitä ja paljon. Tyyne ku on syöny viime päivinä harvakseltaa ku on ollu kaamee nuha ja eilen söi huonosti kakan takia(kait). Eilen maitoo viel tuli tosi hyvin, ni kyllä nyt potuttaa. Osittain luulen et on noil menkoillakii osuutta asiaa. Neki voi kait muuttaa maidon makua/koostumusta jos oikein muistan lukeneeni :( :(

Mä oon nyt näitä imetysasioita yrittänyt opetella. Alkutaival oli todella vaikea, koska vauvalla matalat verensokerit ja kaikennäköistä tutkimustakin, mitkä ovat varmaan osaltaan väsyttänyt vauvaa. Synnärillä jo ohjeistivat antamaan pullosta lisämaitoa, koska määrät olivat niin isoja, ettei oikein hörpyttämällä ollut järkeä syöttää.

Ohjeistus on siis meille ollut niin, että ensin rinnasta ja jos lapsi ei vaikuta kylläiseltä loput pullosta. Mulla vaihtelee tuo maidon tulo todella paljon riippuen päivästä. Luulen että mielialalla on todella iso vaikutus. Itse huomannut, että jos on rauhallinen mieli, niin maitoa heruu paremmin. Mä luulen myös, ettei pullolle heru yhtä hyvin kuin vauvalla, joten pullolle herumista ei voi verrata imetykseen.

Yritän pääasiallisesti mennä omilla maidoilla. Kieltämättä on välillä aika raskasta lypsää maitoa ja syöttää sitten pullosta, kun sitä maitoa kuitenkin tulee ja helpompaa mulle olis, että vauva jaksais/haluais imeä suoraan tissistä. Se on kun jo alusta alkaen oppinut, että pullosta saa helpommalla. Siitä huolimatta huomaan välillä, että vauva hakee lohtua tissistä ja käy kokoajan hanakammin rintaan kiinni. Mut itsellä sellainen olo, että en tiedä kauan jaksan lypsää säännöllisesti. Vielä kun vauvalle tulee hirmu herkästi paha olo syönnin jälkeen, niin tuntuu, että en ehdi ees itse syömään, käydä vessassa saati nukkua. Toisaalta nyt on ehkä pari-kolme yötä mennyt hiukan paremmin, kun olen yöllä välttänyt vaipan vaihtoa sekä pullon antoa. Poika nukahtaa paremmin, kun ei syö itseään pullosta ähkyyn, eikä herää ihan samalla tavalla täysin virkeäksi, jos kävis vaipan vaihtamassa. Siinä on vaan sellainen pieni ongelma, että meidän vauva kakkaa todella paljon tai siis usein, lähes joka syöttökerralla ja ehkä vielä välissäkin, niin pakkohan se on käydä vaippa toiselta vaihtamassa. Toinen ongelma on se, että välilä poika ei nukahdakaan tissille syötyään vaan vaikuttaa edelleen nälkäiseltä. Hamuaa, muttei tartu tissiin. Nokkii päällään ja kiukkuaa.

Nyt olen keksinyt houkutukseksi tutin. Poika huolii kieltämättä tuttia aika huonosti, mutta muutaman kerran kun sitä imaisee, niin tissiinkin tarttuu taas hanakammin kiinni.

Vauva syö äidinmaitoa pullosta n.200:sta 400 milliin ja imee ehkä n. 1-2 tuntia rintaa päivässä, ehkä nyt hiukan enemmänkin, kun olen yrittänyt tarjota rintaa enemmän.. Pidin tarkkaa vauvan ruokapäiväkirjaa, mutta kun poika kasvaa käyrällä hyvin, niin päätin pitää ainakin taukoa siitä, koska sekin vie aikaa ja aina pitää kelloa katsella kauanko poika viihtyis rinnalla ja mittailla paljonko maitoa on mennyt.

Mutta tuo maidon tulon vaihtelevuus on välillä minuakin mietityttänyt. Välillä 20 min lypsäessä tulee n. 150-170 ml ja sit välillä hyvä kun ees 50 ml irtoaa. Tähän asti minulla on ollut tuollaisia niukkakausia 3 krt. Nyt taas tuli viime lypsyllä 170 ml, mikä on hyvin, kun oli taas just tällainen niukka kausi ja sai lypsää monta kertaa vuorokaudessa...

No meil tosiaa eilen tuli maitoa tosi huonosti, aika lailla saman tuntuset rinnat ku mitä ne oli synnärillä ennen maidon nousua :sad001 Nyt tänää on taas tullu paremmin, mut ku Tyyne luulee ettei sitä maitoa tuu, ni ei tahtois ees yrittää :smiley-angry016 (<- ja sit tulee molemmille tollanen olo) . Nyt yritän kahen tunnin välein tarjota rintaa, jos vaik neitiki hoksais että sitä maitoa sielt oikeesti tulee. Ite en oo nyt pulloa antanu, ku aiemmin ei oo tarvinu ja nyt en anna ettei toinen käy entist laiskemmaks.

Liinanna, oletko maininnut neuvolassa, että vauva kakkaa noin usein, kun mulla ainakin aina kyselevät tuosta kakkaamisesta, ettei kakkaa liian usein. Mä en yleensä vaihda vaippaa yön aikana ollenkaan kun ei vauva edes pissi hirveästi unissaan ja herää vaan vaippaa vaihdettaessa. Joudun muuten aika usein käyttämään tuota samaa tuttikikkaa kun sinäkin, että vauva tarttuu tissiin varsinkin, jos vauva on hermostunut. Olet ehkä kokeillutkin, mutta kannattaa kokeilla röhtäyttää välissä tai kokeilla toista tissiä, jos vauva ei tissiä meinaa huolia vaikka olisikin vielä nälkäinen.

Bettie, meilläkin onnistuu syöttäminen parhaiten makuultaan. Istualtaan syöttäminen on aikamoista sähläämistä. Oon vaan koittanut yrittää opetella kauppareissuja tms. ajatellen. Toivottavasti Tyyne parantuisi, niin alkaisi ruokakin taas maistua paremmin.

Hassua, kun itse taas yleensä aina imetän istualteen. Ekoina viikkoina makuultaa mutta nyt kyllä mennä istuvillee, mun mielestä se on taas helpompaa :)
Ja mäkää en vaihda öisin vaippaa, paitsi silloin jos on sellaset kakat jotka on tullu vaatteista läpi :D

Syökö teillä vauvat kuinka usein, onko pitkiä säännöllisiä välejä ? En tiedä olisko täällä joku tiheän imun kausi menossa kun olen noin tunnin välein syöttänyt. Onko teillä ollut sellaisia kausia ? Tyttö oli myös tosi rauhaton tänään. Kauhea parku tuli kun äiti ei tajunnut, että taas on nälkä :( kun vastahan tyttö söi tunti sitten.

Minäkin imetin alussa makuuasennossa ja nyt enää öisin, kun tyttö nukkuu vieressä. Päivisin imetän istualtaan imetystyynyn kanssa mutta olen myös oppinut kävelemään imettäessäni, tosin mukavampi on asettua nojatuoliin.

Vaipan vaihtoa en minäkään tee yöllä ellei tosiaan vaatteet märät tai tyttö on nukahtanut niin aikaisin että vaippa on jäänyt vaihtamatta. Tänään tein parit kirppislöydöt imetyspaidan ja -topin -Jee :D siistejä olivat, aiemmin olen ostanut myös muutamia imetyspaitoja kirpulta ja yhden olen ostanut normi hinnalla (ovat vain ihan järkyttävän kalliita uutena esim.Boop) Oletteko ostaneet imetysvaatteita ?

Muokattu viimeksi:
Takaisin