Mä oon nyt näitä imetysasioita yrittänyt opetella. Alkutaival oli todella vaikea, koska vauvalla matalat verensokerit ja kaikennäköistä tutkimustakin, mitkä ovat varmaan osaltaan väsyttänyt vauvaa. Synnärillä jo ohjeistivat antamaan pullosta lisämaitoa, koska määrät olivat niin isoja, ettei oikein hörpyttämällä ollut järkeä syöttää.
Ohjeistus on siis meille ollut niin, että ensin rinnasta ja jos lapsi ei vaikuta kylläiseltä loput pullosta. Mulla vaihtelee tuo maidon tulo todella paljon riippuen päivästä. Luulen että mielialalla on todella iso vaikutus. Itse huomannut, että jos on rauhallinen mieli, niin maitoa heruu paremmin. Mä luulen myös, ettei pullolle heru yhtä hyvin kuin vauvalla, joten pullolle herumista ei voi verrata imetykseen.
Yritän pääasiallisesti mennä omilla maidoilla. Kieltämättä on välillä aika raskasta lypsää maitoa ja syöttää sitten pullosta, kun sitä maitoa kuitenkin tulee ja helpompaa mulle olis, että vauva jaksais/haluais imeä suoraan tissistä. Se on kun jo alusta alkaen oppinut, että pullosta saa helpommalla. Siitä huolimatta huomaan välillä, että vauva hakee lohtua tissistä ja käy kokoajan hanakammin rintaan kiinni. Mut itsellä sellainen olo, että en tiedä kauan jaksan lypsää säännöllisesti. Vielä kun vauvalle tulee hirmu herkästi paha olo syönnin jälkeen, niin tuntuu, että en ehdi ees itse syömään, käydä vessassa saati nukkua. Toisaalta nyt on ehkä pari-kolme yötä mennyt hiukan paremmin, kun olen yöllä välttänyt vaipan vaihtoa sekä pullon antoa. Poika nukahtaa paremmin, kun ei syö itseään pullosta ähkyyn, eikä herää ihan samalla tavalla täysin virkeäksi, jos kävis vaipan vaihtamassa. Siinä on vaan sellainen pieni ongelma, että meidän vauva kakkaa todella paljon tai siis usein, lähes joka syöttökerralla ja ehkä vielä välissäkin, niin pakkohan se on käydä vaippa toiselta vaihtamassa. Toinen ongelma on se, että välilä poika ei nukahdakaan tissille syötyään vaan vaikuttaa edelleen nälkäiseltä. Hamuaa, muttei tartu tissiin. Nokkii päällään ja kiukkuaa.
Nyt olen keksinyt houkutukseksi tutin. Poika huolii kieltämättä tuttia aika huonosti, mutta muutaman kerran kun sitä imaisee, niin tissiinkin tarttuu taas hanakammin kiinni.
Vauva syö äidinmaitoa pullosta n.200:sta 400 milliin ja imee ehkä n. 1-2 tuntia rintaa päivässä, ehkä nyt hiukan enemmänkin, kun olen yrittänyt tarjota rintaa enemmän.. Pidin tarkkaa vauvan ruokapäiväkirjaa, mutta kun poika kasvaa käyrällä hyvin, niin päätin pitää ainakin taukoa siitä, koska sekin vie aikaa ja aina pitää kelloa katsella kauanko poika viihtyis rinnalla ja mittailla paljonko maitoa on mennyt.
Mutta tuo maidon tulon vaihtelevuus on välillä minuakin mietityttänyt. Välillä 20 min lypsäessä tulee n. 150-170 ml ja sit välillä hyvä kun ees 50 ml irtoaa. Tähän asti minulla on ollut tuollaisia niukkakausia 3 krt. Nyt taas tuli viime lypsyllä 170 ml, mikä on hyvin, kun oli taas just tällainen niukka kausi ja sai lypsää monta kertaa vuorokaudessa...