Imetys

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Keni
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Oonko mä nyt liian herkillä, mutta mulle jäi tosta linkissä olevasta kirjotuksesta kovin sellainen "syyllinen olo", että olen huono kun en voi imettää täysin, vaan turvaudun korvikkeisiin? Anteeks kanssalukijoille tää mun itsesäälissä kieriminen, mutta siltä nyt vaan tuntuu.Ymmärrän imettämisen terveysvaikutuksen, mutta kaikilla se ei onnistu.

täällä imetys onnistuu pääsääntösesti hyvin,
mutta on päiviä,jolloin vauva pulauttelee paljon,niin joutuu antamaan lisämaitoa pullosta. ja sillo ku pulauttelua on paljon,niin tuntuu että vauva roikkus rinnassa kokoajan ja raivareitahan siitä sitten tulee,kun ei malta nälkäsenä imee niin pitkää et alkas maitoo tulla..yritän siis päivisinkin tarjota ennen pulloa myös rintaa.
onneks ei oo jokapäivästä :)
pääasia että toinen saa sitä maitoa tavalla tai toisella :)

taas sekava teksti,en osaa nykysi kirjottaa selkeesti omia mietteitä! :D

Känkkis, kyllä tuo minunkin mielestäni hiukan asenteelliselta vaikuttaa... On kuitenkin vain opinnäytetyö :) Ehkä Väestöliiton Pullonpyörittäjien opas sopii paremmin meille "huonoille äideille/lehmille" :) Minäkin kannan väliin syyllisyyttä, kun 2 desistä korviketta/vrk ei olla päästy eroon, vaikka vauva kuitenkin saa luultavasti sen 6dl äidinmaitoa tisseistäni! Nytkin oli tarkoitus viikonloppuna vain oleilla ja tehostaa imetystä... Flunssa ja kuumehan se pukkas ja ei oikein aivasteluvierihoitoa viitsinyt harrastaa. Mies toi vain tissille kun käskin, muutoin nukuin itsekseni makkarissa, ihan tartunnan välttämiseksikin. Tämänkin flunssan muuten meille toi mun 8kk täysimetetty mieheni. Kohtutulehdukseen annettu antibioottikuuri oli mun (täyskorvikevauva) toinen 15 vuoden sisällä, mies popsi jo pelkästään viime talven aikaan pari kuuria + Tamiflun. Ja joo, allerginenkin oon (lievästi kissoille, koirille sekä sipulille keväisin), tuokin ominaisuus on ilmeisesti peritty neljävuotiaaksi imetetyltä papaltani, jolla on vielä astmakin allergioidensa lisäksi :grin

Neuvolassakin painottivat että pitäis yrittää se 3kk imettää ja oma maito ei riitä alkuunkaan. Kyllä sitä täälläkin on viimeksi viime yönä itketty omaa huonoutta ja soimattu kun ei omaa lasta kykene ensin synnyttämään, takana sektio, ja nyt tämä. Vauva vajaa 3 viikon ikäinen. Lohduttavaa, että elokuun mammoissa samaa ongelmaa, kun tuntuu että kaikilla äideillä asiat mennyt niin hyvin, kun kuuntelee heitä. Ja tiedän, hormonit korostaa mielialan laskuja, ja tää valvominen.

Itselläni ollut paljon samoja ajatuksia. Raskausmyrkytys ja sektio rv37+1, kun monen päivän käynnistys epäonnistui. Nyt imetys ei onnistu. Ensin ajateltiin että syynä nuo edelliset, mutta vissiin syynä onkin tubulaariset rinnat eli niissä vähemmän maitorauhasia kuin ns. normaalissa rinnassa. Eli vauva saa pääasiassa korviketta ja imetyksellä vain vähän maitoa. Kaiken yritin imetyksen eteen tehdä aina yksityisestä imetysohjaajasta, imetysapulaitteeseen ja imetysteehen. Kaikki siis kunnossa imetystä ajatellen, mutta ei vaan maito määrä ole kasvanut yrityksistä huolimatta. Vauva huomenna neljä viikkoa. Välillä itken ja koen olevani surkea, kun en osaa synnyttää tai imettää. Huono äiti jne. Mutta kun tunteet ei ole vallassa tiedostan olevani hyvä äiti, tehneeni kaikkeni ja sen ettei ole kyse osaamisesta. Kroppani vaan on mikä on ja itse en sille mitään voi. Pitää vaan yrittää hyväksyä asia.

Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app

Hei, eihän se tee huonompaa äitiä vaikkei pystykkään syystä tai toisesta imettämään! Ei se ole hyvän äitiyden mittari.
Mutta jokainen silti varmasti tietää, että äidinmaito on kultaakin arvokkaampaa ja kyllä se vaan olisi aina paras ravinto vauvalle. Mutta ei sillä mitata äitiyttä, tottakai vauvan oon siinä vaiheessa parempi saada korviketta jos äidinmaitoa ei ole. Muutenhan vauva kuolisi nälkää.

ja ps, ne jotka korviketta antaa, antaisivat taatusti omaa maitoa jos sitä tulisi. Eikös se ole jo hyvä merkki hyvästä äitiydestä että kun ei itse pysty tarjoamaan luonnollista ravintoa tarjoaa toiseksi parasta, jotta vauva pysyy hengissä. Äiti siis pitää lapsensa hengissä, tavalla tai toisella.

Onhan se imetys todella iso asia äidille, kun pienen vauvan hoidossa syöttäminen on niin isossa roolissa, joten sitä hyvin herkästi potee huonoa omaatuntoa tai kokee epäonnistuvansa, jos imetys ei onnistu. Siis siinä tapauksessa, jos haluaisi imettää. Onhan niitäkin, jotka eivät ylipäätään halua imettää. Eli tavallaan se tunne on hyvin luonnollinen. Mutta koittakaa tosiaan kuunnella sitä järjen ääntä siinä asiassa enemmän. Imettäminen ei ole hyvän äidin mitta! Hyvä äiti tekee parhaansa täyttääkseen lapsensa tarpeet, sama se, miten se tapahtuu. :) Eikä ne korvikkeet tarkoita, että lapsesta automaattisesti tulee sairaampi ja allergisempi. Joo, meidän esikoisella ei ole vielä todettu mitään allergioita, mutta kyllä meillä sairastellaan välillä. Eiköhän sillä geeniperimälläkin ole jotain tekemistä allergioiden kanssa, samoin ympäristöllä. ;) Ja kun jotkut niin toitottaa, että täysimetys suojaa lasta taudeilta, ei täysimetyksellä oleva vauva sairastu esim. flunssaan. Oli kyllä nuhakuume meidän esikoisella pari-kolmekuisena, en nyt muista tarkkaa ikää, ja mitään muuta ei kyllä silloin saanut kuin rintamaitoa.

Onhan se iso asia ja varmasti mielessä usein, mutta kannattaa ainakin yrittää lopettaa se itsensä syyttely. Eikös se maha täyty korvikkeestakin ja vauva on tyytyväinen? :) Se on pääasia!

Totta puhutte, järki ja tunteet menee vaan eri reittiä näköjään. Niin joo, "korvikevauvani" on nyt iältä 4 viikkoa ja 2 päivää ja painaa 5089g. Kohta pitää tilata valion maitoauto pihaan

Totta puhutte, järki ja tunteet menee vaan eri reittiä näköjään. Niin joo, "korvikevauvani" on nyt iältä 4 viikkoa ja 2 päivää ja painaa 5089g. Kohta pitää tilata valion maitoauto pihaan

Meidän neiti 4 viikkoa ja yksi päivä oli tiistaina 3130g. :D Tuli tosin rv37+1 ja syntyessään oli 2750g.

Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app

Ihan mielenkiinnosta ne jotka käyttävät korvikkeita niin mitä merkkiä käytätte?
Meillä NAN vai mikä se oli niin saa pojan vattan koville... Nyt käytetään valion tuuti korviketta ja se tuntuu herralle kelpaavan :)

Meillä käytössä Tuttelin jauheversio :) Alussa oli NAN ja vaihtaessa olikin vatsa pipi pari päivää. Mutta ohi meni. Korviketta menee iltaisin yleensä 1llä syöttökerralla nykyisin semmonen 100ml.

Löysin eilen mulle uutta korviketta. Arlan luomukorviketta. Eikä ollu etes paljo kallimpaa ku nan tai tuuti ja itseasiassa halvempaa ku tutteli. Ja tuntuu paremmin maistuvan meidän poitsulle :)

Kuulostaa mielenkiintoselta tuo luomukorvike. Pitää ottaa testiin jos sitä jossain bongaan.

Jos ollaan tarvittu niin ollaan myös käytetty sitä Arlan little baby organic korviketta. On sopinut paremmin kuin Tutteli.

Takaisin