Imetys

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Keni
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä sain jo sairaalassa ohjeen et aina kun alkaa imettää juo lasillisen ja aina kun lopettaa juo lasillisen.. Kun ottaa sen muistisäännön, tulee juotua ainakin suht riittävästi.. Ja kotona voi varata jonkun urheilupullon sen paikan viereen, missä yleensä imettää.. Voi sitten hörppiä siinä samalla, jos se juominen muuten meinas unohtua... En tiedä kuinka paljon se säännöllinen juominen asiaan auttaa niillä, joilla se maidon tulo meinaa tyrehtyä, mutta täällä ainakin ihan liika tuotantoa! Alkaa jo suorastaan ärsyttää kun tuo maidon tulo ei ala tasaantua.. Ei ole kiva näinkään päin, että monin kertaisista liivinsuojista huolimatta olen joka aamu märkä maidosta lakanoita myöten ja jos uskallan riisua liivit esim vaatteita vaihtaessa, rinnat suihkuaa niin, että pian on lammikoittain maitoa lattialla..

Disir: kauanko siinä kestää kun tuo teen juominen alkaa vaikuttaa? Olen nyt juonut vajaan viikon enkä huomaa muutosta. Kuinka paljon sitä tulee juoda?

Oho. Tänään ei ainakaan vielä ole tarvinnut antaa lisämaitoa. Pietetäämpä silmät eiku sormet ristissä että hyvä flow jatkuu lopunkin päivää :dance011

Hatsii ns. suihkutisseihin saa tasausta sillä että imettää 2-3kertaa samasta rinnasta ennen vaihtoa. Sillä saa vähennettyä maidon tuotantoa. Vauva kyl ilmottaa sit ku sitä tarvii taas lisätä, sit voiki taas imettää vuorotellen.

@sukki: Onpa erikoista jos ei ole alkanut toimia. Itselläni alkoi jo yhden kupillisen juomisen myötä seuraavana päivänä tulla maitoa enemmän.

Taitaa meillä loppua maito kohta kokonaan. Jatkuvasti tuntuvat rinnat tyhjiltä ja korviketta on mennyt joka syötöllä. Teestä en ole huomannut mitään hyötyä. Tuskin sitä liikaa voi juoda.

Kiitos bettie vinkistä, minullakin on ongelmia tuon suihkuamisen kanssa, vaikka koko raskausajan kamppailin vähäisen painon kanssa ja tuskailin maidon riittämistä. Tosin nytkin odotan sen loppuvan muutamaan kuukauteen, kuten viimeksi, mutta tällä kertaa on tuhti imetystukipaketti takataskussa, eli käyn urheasti maitotaistoon :D

Suihkuamista on siis sen verran, että ollaan öisin vauvan kanssa ihan märkiä ja lakanat on maidossa. En pysty nukkumaan liivit päällä, koska olen aina nukkunut ilman vaatteita. Kaikki liivinsuojukset tuntuvat inhottavilta, ja pari kertaa kun niitä on ollut pakko käyttää (hautajaiset, ristiäiset), on maidot tulleet kahdesta läpi. Mulla onkin päivisin aina maidonkerääjä kummallakin puolella ja kerään tällä systeemillä puoli pullollista, jonka isä syöttää heti kotiin tullessaan D-tippojen kera. Öisin sitten pidän kerääjää toisella puolen kädellä kiinni aina kun imetän, mutta jossain vaiheessa yötä kerääjiä kerääntyy sänkyyn, kukaan ei jaksa tokkurassa vielä ajoissa jääkaappiin, sitten alan nukahdella syöttöihin - nukutaan vierekkäin - ja herään siihen kun täysi kerääjä loiskahtaa lakanalle ja meidän päälle... Pidän tätä kuitenkin liivejä mukavampana vaihtoehtona...

Toisaalta sitten mennään painon kanssa niin hilkulla (tippui heti 53:een), että kerran kun unohdin juoda, maito tuntui heti ehtyvän. Sunnuntaina ristiäisistä toipuessa eläimet juoksivat aidoista ja kaksi karitsaamme jäivät kuristuksiin, mistä ihmeen kaupalla selvisivät. Siinä hötäkässä jäi koko päivän syömättä ja juomatta, illalla oli sitten ekaa kertaa rinnalla raivoamista eikä kerääjiin tullut mitään. Tilanne korjaantui, kun join ja söin ihan hulluna maanantaina. Kyllä sen käsittääkseni @sukki pitäisi vaikuttaa heti eikä viipeellä. Normaalisti juon 2 - 3 krt parin litran vesikannun päivässä + mehua. Ennen imetystä join sen 1 - 2 krt, olen tehnyt niin 15-vuotiaasta ja olo on heti kuivunut, jos en saa päivittäistä vettäni :)

Meillä pikkumiehellä on joku ihmeen tankkaus kausi menossa, syö parin-3h välein yölläkin. Epäilin jo, ettei maitoa tuu riittävästi, mutta rinta jää syönnin jälkeen vielä sen tuntuiseksi, kuin siellä olisi jotain. Nyt esitänkin tyhmän kysymyksen, mutta tietääkö joku kuinka kauan yleensä 2kk ikäinen syö, kun tulee vatsa täyteen? Synnärillä neuvottiin silloin alkuun, että 15-20min molemmista. Oon välillä hieman hukassa tämän asian kanssa...

Nyt kokeiltiin ykkösolutta. Olen aina inhonnut oluen makua, mutta mitäpä sitä ei pikkuisen vuoksi yrittäisi :). Katsotaan onko olut + mammatee yhdistelmästä apua.

Vauva on ollut rinnalla jo toista tuntia?! Välillä vaihdan asentoa ettei ihan mee nukkumiseksi. Jos nostan pois tulee huuto, ja sitten jossain vaiheessa on annettava korviketta, että pääsee itsekin nukkumaan yms. Miksei tämä vauva syö noin nopeaan, tämän vuoksi en voi imettää esim. asioilla ollessa, jäätäs sinne jumiin

Tänään en kerennyt syömään kunnolla vasta kuin 2 iltapäivällä ja heti maitohanat ehtyivät. Eli korvikkeet taas kehiin! Oon nyt yrittänyt loppupäivän tankata ruokaa ja juomaa koneeseen. Jospa se tästä :)

Tsempit @sukin kokeiluun, kerrot sitten miten kävi! :)

Siis täh? Onpas teillä tarkat ajat annettu Mammavs.83. Pitäisikö siis samalla syötöllä syöttää molemmat rinnat? Meillä vauva syö korkeintaan sen vartin yhdestä rinnasta ja se riittää. Ei ole kyllä esikoisellekaan koskaan tarvinnut syöttää molempia rintoja kerralla. Toki joskus vauva haluaisi roikkua tissillä muutenkin, mutta itse syöminen on kyllä nopeasti hoidettu, kun maitoa tulee niin hyvin. Että paha varmaan sanoa mitään tiettyä aikaa, riippuu niin paljon siitä, miten maitoa tulee ja myös siitä, miten se vauva syö. Itse lopetan imettämisen, kun vauva lopettaa syömisen. Joskus haluaa vielä senkin jälkeen rinnalle, mutta jos annan, niin puklaa vähän. Eli maha on kyllä jo täynnä, lohtusyömistä vaan kaipaisi. :) Ei se auta kuin seurata sitä omaa vauvaa ja opetella! Esikoisen kanssa olin kyllä itse aika pihalla syötöistä, monesti tarjosin tissiä turhankin usein ja sitten pulauteltiin oikein kunnolla, kun totta kai toinen söi, kun mahdollisuus tarjoutui. Tämän toisen kanssa uskallan jo luottaa omiin oletuksiini vauvan kylläisyydestä.

@sukki, oletko kokeillut jo kenguruhoitoa? Eli vauvan kanssa nakuna vaan peiton alle pötköttämään. Vauvan hamuamisen, vaikka turhaankin, pitäisi sitten saada aivosi työskentelemään ja hormonit hyrräämään niin, että maitoa taas tulee. Juuri tuttu imeysneuvoja kehui tämän toimivuutta siinä vaiheessa, kun maito alkaa ehtyä, omaa kokemusta ei ole.

Toivottavasti ei tule liian myöhään ja pahoittelut, jos moni on jo neuvonut samaa, en millään ehdi roikkua täällä. Tsemppiä kovasti!

Helli: kiitos vinkistä täytyykin kokeilla. Maitoa tulee, mutta ei tarpeeksi. Ykkösolut+mammatee ei tunnu ainakaan auttavan.

Täällä kokeiltiin tänään hörpytystä lääkemitalla, ei mitään helppoa touhua, mutta aika jännää:) Vauvaa oli kiva seurata, kun hän hoksasi sen jujun. Lääkemitta on kuitenkin aika hutera ja hankala pitää vakaasti vauvan suun edessä, joten vaatteet menivät vaihtoon, kun maidot eivät kaikki suuhun menneet. Seuraavaa kokeilua varten ostan hörpytysmukin, jos olisi sillä helpompaa. Vauvallekinhan tämä on uus juttu :) vielä harjoitellaan ennenkuin luovutetaan.

Tää imetys tosiaan kuluttaa energiaa aika tavalla, syöminen ja juominen on tosiaan tärkeää. Itse olen joutunut etsimään uudet ruokailutottumukset että energia riittää, aika helposti alkaa heikottamaan. Näin ilmojen viilennyttyä ei aina ole niin janokaan. Tänään tosin päänsärystä huomasin,että juoda täytyy. Täytyykin ottaa vesipullo siihen imetyspaikan viereen.

Olen pyrkinyt imettämään vauvaa samasta rinnasta niin kauan kuin imee. Sairaalassa opetettiin vauvantahtiseen imetykseen siten, että kun vauva ei enää halua kyseisellä rinnalla ruokailla itse työntää sen pois ja jos on vielä nälkä niin vaihtaa rintaa. Muuten toisinaan sitten mikäli vauva on rinnalle nukahtanut tai pitänyt pidemmän tauon olen rintaa pyrkinyt vaihtamaan. En kuitenkaan ole kauhean tarkka siitä.

Mä hoksasin tossa eilen illalla syyn miksi meillä ei maito noussut kunnolla ja sairaalassa jo jouduttiin antamaan lisämaitoa. Olin itse niin kuiva synnytyksen jälkeen eikä kukaan sanonut, että pitää juoda kunnolla. En sitä tietenkään niissä huuruissa itse tajunnut. En juonut synnytyksen jälkeen kuin ruokailun yhteydessä lasin maitoa. Tajusin vasta kotona, että vettä kannattaa tosiaan tankata ihan hulluna. Hitto ärsyttää! Olen niin päättänyt, että me vielä luovutaan tuosta korvikkeen antamisesta. Juon alkoholitonta olutta, mammateetä ja pumppaan yöllä vielä lisää jos se sillä lähtisi vielä lisääntymään.Mitä hyötyä on omistaa koon 80 G rinnat jos niillä ei pysty toista ruokkkiin. Tekipä hyvää avautua.

ihnettelin ite tyhmänä tota puklausjuttuu ku neiti pukailee välil iha kunnolla, no, näköjää se syö sit huviksee jos se sitä meinaa et masu on täynnä, tai sit mä tyrkytän liikaa tissii..vaikka yritän eka tuttia jos tuntuu et se on just syön.. yritän kyllä pitää välii ettri kokoaja olla tissillä.. eikä meilläkäää vauva syö välttis molemmista kerralla. paitsi illalla saattaa joskus.. on tää ensimmäisen kaa kyllä nii opettelua,,-.-

Paljonkos muilla osittaisimettelijöillä menee korviketta? Me ollaan tähän saakka (poika sunnuntaina 5 viikkoa) pärjätty yhdellä 2dl Nan-tölkillä vuorokaudessa, eilen avattiin ekan kerran toinen tölkki saman päivän aikana. Ja ainahan pullosta jää vähän ylikin... (Ilmeisesti siis tisseistäni jotain edelleen tuleekin?)

Eilen löysin Väestöliiton oppaan pulloruokkijoille, ärsyttää kun en aikaisemmin löytänyt (siinä selitettiin, että pulloruokintaohjeita ei saa jakaa neuvolassa rutiinisti, mutta kaikilla on oikeus neuvoihin jos imetys ei onnistu). Hätäisesti selailtuani sieltä löytyi kaikki muruista kokoamani tieto yksistä kansista (steriloinnit, korvikkeen säilyvyys, vinkkejä imetykseen, jotain myös hörpyytyksestä jne.) ja siellä oli imetyksen alun kanssa tuskaileville nurinkurinen ohje: Ensin 15ml pullosta, sitten tissille!!! a) vauva jaksaa imutella tissiä pullon jälkeen b) vauva yhdistää kylläisyyden tunteen (mielihyvän) tissiin, jos syöminen päättyy tissille eikä pullolle! Jos tuon jälkeen pitää vielä antaa pulloa, niin seuraavalla syöttökerralla lisätään alkuun annettavan maidon määrää. Tuotakin neuvoa olisi voinut kokeilla ainakin silloin ensimmäisinä päivinä! Taitaa mennä liiallisuuksiin tuo äidinmaitokouhkaaminen, kun pulloruokkija jää aika huonoille vinkeille jo sairaalassa... ihan fakta kuitenkin on, että ensisynnyttäjillä ja sektioäideillä maito usein nousee myöhemmin/huonommin! Noh, onnittelen itseäni, että kaikkia todennäköisyyksiä vastaan (perintötekijät+ ensisynnyttäjä + sektio+ ab-kuurin aikana itse rajoittamani imetys) edelleen tisseistä edes jotain tulee :gen014

Seuraavat tiedonmuruset osittaisimettelijä saakin sitten koota kiinteiden aloittamisesta. Korvikkeita ei kai saisi antaa yli litraa/vrk ja 4kk iässä pitäisi sitten aloitella kiinteäkokeilut korvikevauvoille? Olin muuten aina luullut, että 6kk täysimetystä on IHANNE, mutta se onkin kai TAKARAJA? Allergia- ja astmaliiton sivuilla ainakin väläyteltiin, että 6kk täysimetys ilman kiinteiden maistelua voikin lisätä allergioita!? Äiti muuten sanoi aloittaneensa kiinteiden kokeilut meillä jo kuukauden iässä, itse taidan kiltisti odotella ainakin siihen 3kk (joka ennen EU:ta oli Suomessa alarajana)... Joko muut miettii kiinteitä? :)

pikkukoo: meille on myös riittänyt tuo yksi korvikepurkki/vuorokaudessa. Olen tietty itse tehnyt niin, että annan korviketta aina jälkikäteen. Täytyy kokeilla toisinpäin. Meillä menee yleensä yöt ilman korvikkeita ja päivällä ei tarvitse joka ruokailulla. Illalla olen saanut kerran nukutettua ilman korviketta. Tuo on toisaalta huono, koska tyyppi nukkuu todella pitkään ennen kuin seuraavan kerran haluaa tissille. Loppuyö herailläänkin sitten 1-2 h välein. Viime yönä söi vain toisen tissin kerralla, joten heräsi tunnin välein. Jos antaa lisäksi korviketta nukutaan jopa 4h.

Takaisin