Imetys

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Keni
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
pikkukoo se on jäänä miten erilaista tietoa saa joka puolelta. Mä täysimetin esikoista 6kk asti, jolloin vasta kiinteät aloiteltiin. Itse kuullut, että se voisi lisätä lapsen vastustuskykyä. Esikoinen oli ekan kerran oikeasti kipeä noin 1,5 vuotiaana. Ja silloin minulle nimenomaan painotettiin, että 6kk asti olisi loistava tilanne mennä omalla maidolla. Mutta tänä päivän se ei kovin helposti onnistu. Monilla ei maito riitä sinne asti tai toiset ovat malttamattomia ja haluavat aloittaa kiinteät aikaisemmin mielenkiinnon takia tai sitten vauvalla on jo niin kova nälkä ettei maitoa voi juottaa tolkuttomia määriä. Mutta nyt ennen kesää lääkäri oli ystävääni suositellut, että imettää niin pitkään kuin haluaa ja hyvältä tuntuu (neuvolatäti oli kehoittanut jo 3kk aloittaa kiinteät jota ystäväni ei halunnut ja oli kysynyt lääkärin mielipidettä asiaan) ja ennen kaikkea jos lapsi äidinmaidolla kasvaa hyvin. Kiinteitä hänen mukaansa voi aloitella myös vasta 8-10kk iässä, kuitenkin ennen yhtä vuotta. Toisaalla kehoitetaan siirtymään lehmänmaitoon yhden vuoden iässä, kun taas lueskelee toisia suosituksia siellä kehoitetaan imettämään jopa 2 vuoteen asti! Ihanteita ja takarajoja ja sun muita on niin paljon kuin vaan osaa niitä kaivaa.
Kannattaa kuunnella itseään ja lastaan ja toimia sen mukaan minkä parhaimmaksi näkee!
Itse toivon, että täysimetyksellä päästäisiin vähintään 6kk ikään (mikä kiire niillä kiinteillä on, jos vauva kasvaa hyvin äidinmaidolla??) ja sanon pyh allergioille ja vastustuskyvyille ynnä muille. Kukaan ei ole tutkitusti voinut todistaa täysin 100% varmuutta mistään muusta kuin siitä, että vauvalle parasta ravintoa on äidinmaito.
Esikoisen kohdalla huomasin, että täysimetys 6kk ikään asti loi helppoutta koska oli ruoka koko ajan mukana ja oli helppoa lähteä minne vaan. Ja kun kiinteät aloiteltiin pystyi jo alottaa melkein mistä vaan ja edettiinkin nopeaa tahtia sapuskoiden kanssa.
Tällä(kin) kertaa aion kuunnella vauvaa ja mennä sen mukaa, en suositusten.

Tietysti asia toinen jos äidinmaitoa ei ole annettavissa syystä tai toisesta :) Korvikkeiden kanssa aloittaisin varmaan kiinteät niin pian kuin voi :)

Jos teiltä tulee maitoa vähänlaisesti, ehkä kuitenkin kannattaisi ensin imettää joka tippa mitä tisseistä tulee ja sitten vasta pulloa? Ettei vaan maidontulo pääse ehtymään kun imeminen sitä stimuloi. Voi olla että olen väärässäkin...mutta näin ainakin itse toimisin.

Mä itse aloitin muistaakseni 5 kk iässä kiinteät esikoiselle ja imetin samalla. Koin sen hyväksi. Varsinaisesti en paljoa vielä tässä vaiheessa syöttänyt vatsantäyttämistarkoituksessa, mutta siinä sai hyvin kartoitettua mahdollisia allergioita kun otti aina yhden ruokalajin per viikko. Mutta tosiaan mullakin se maito oli pitkään pääsääntöinen ravinto vauvalla :)

Kellitys, niin meille silloin neuvottiin. En ole tuijottanut kelloa syöttöjen aikaan enää kotiin tultua. Itse oon tyrkänny tissiä suuhun kun toinen on sitä halunnu ja nyt kun tosiaan puhut tuosta lohtusyömisestä, niin sitä taitaa meidän pikkumies harrastaa. Oppiikohan vauva siitä pois? Meillä pukalailee aika reilusti, niin varmastikkin juuri tuosta syystä, että syö aivan liikaa. Sitä kun on ensimmäistä kertaa tämmösten kysymysten äärellä, niin tuntee olevan aika hukassa välillä :/ Eipä näihin ole ohjekirjaa minkä mukaan pitäs toimia....

Noiden kiinteiden aloittamisesta on niin monta mielipidettä. Ystävälleni oli lasten lääkäri sanonut, että hänen mielestään paras ikä aloittaa kiinteisiin totuttaminen on 4 kk, koska silloin vauvoilla yleensä on luontaisesti kiinnostuskausi kiinteää ruokaa kohtaan. Eli siis vauva ehkä jo seuraa, mitä äiti/isä syö ja suu alkaa silläkin napsaa. :) Meillä aloitettiin esikoisen kanssa maistelu 4 kuukauden iässä, mutta maistelua ja totutteluahan se vain oli. Rintamaito oli se ruoka kuitenkin. Meillä ainakin sujui maistelut todella hyvin silloin, kun vauvaa jo selkeästi ruokailu kiinnosti. Ei syleksinyt soseita vaan kiltisti nieleksi. Eli varmasti riippuu vauvastakin. Kannattaa kuitenkin yleensä nuo herkkyyskaudet hyödyntää, jos ne huomaa, menee helpommin kulloinkin opittava asia.

Juu ja tässä vaiheessa kiinteistä ei vissiin ole minkäänlaista hyötyä eli silläkin ajattelin odotella pidempään kuin äitini :) Tosin luulen, että ennen tuota Who:n suositusta ihmisvauvoilla on maistatettu jos sun mitä ja ties kuinka aikaisin :) Meillä ainakin poika toljotti mun sipsien rouskuttelua kiinnostuneena ja alitajuisesti kävi mielessä "Haluutko maistaa" (olis varmaan ollu aika eksoottinen kokemus). Vastustuskykyyn ja allergioihin vaikuttaa myös perimä ja ilmansaasteetkin kai enemmän kuin äidinmaito (eli meidän korvikemammojenkaan ei tarvi syyttää itseämme)...

Meillä tissillä yritetään aina mennä niin pitkään kuin mahdollista, mutta jossain vaiheessa tietää, että nyt pitää tankata korviketta ja silloin sitä meneekin sitten se 60-80ml kerralla (kun on ensin oltu toistuvasti ja pienten taukojenkin kanssa tissillä ja poika työntää jo tissiä tuskaisena pois). Yöllä ei olla herätty kertaakaan lämmittämään korviketta, eli sikäli on toivoa, että maidontilaus vielä toimisi. Enkä tiedä auttaako tuo lisämaidon antaminen ensin enää tässä vaiheessa, mut olisi ollut kokeilemisen arvoista jo tuolla synnärillä (kun korvikenihkeilyn seurauksena pojan paino ja sokerit putos tosi alas... siihen asti väitettiin että multa tulee hyvin maitoa, poika ei vaan jaksanu enää imeä).

Mä ite oon jostai lukenu että ne vauvat joita on täysimetetty 6kk tai yli, ni saatavat kärsivät jo jonkinasteisesta aliravitsemuksesta. Vaik vauva hyvin pelkäl äidinmaidol kasvaisikin, nii se ei takaa että enää puolvuotiaana saisi siitä riittävästi kaikkia ravintoaineita.

Ite alotettii kiinteät esikon ollessa 4kk ja vellit alotettii ku esikko oli 3,5kk siinä toivossa et nukkuis yöt vähän pidemmil pätkil. Mut esikkopa nukku pätkäunia puoltoistvuotiaanakin ni ei siit oikeesti sitä hyötyä ollu... Esikko vierotti ite ittesä äidinmaidosta 5,5 kk ikäsenä, joten nyt jännittää kuin vaikeeta tän toisen kans se vierotus sit aikanaa on, tää toinen ku tykkää enemmän olla tissis kiinni. Esikko sai rintaraivareita ihan alust asti eikä ollu niin hanakka sitä muutenkaa syömää.

Meillä pojalla alkuun alhaiset verensokerit, joten jouduttiin antamaan lisämaitoa. Ensin hörpyttämällä ja ruiskulla, mutta määrät kasvoi sen verran, että pulloon oli turvauduttava. No riepu oli niin väsynyt, ettei jaksanut syödä tarpeeksi, niin hänelle määrättiin nenämahaletku :( Se oli aika hurjaa tiputtaa ruiskulla ruokaa suoraan mahaan. Aina ensin yritin imettää. Poika imi vaihtelevasti, mutta ei todellakaan jaksanut imeä tarpeeksi. Sitten tuttipullosta juotettiin ja loput nenämahaletkulla, mikä ei suun kautta mennyt. Itse olin tilanteeseen erittäin pettynyt ja harmissani, koska olin ajatellut täysimettäväni, joten sinnikkäästi lypsin maitoa, vaikka alkuun sain pitkiä aikoja lypsää edes hiukan saadakseni maitoa. No se on kannattanut. Nyt mennään täysin omalla maidolla, vaikka poika ei vielä tarpeeksi jaksakaan imeä. Ihan varulta on äidinmaidonkorviketta kaapissa, jos tuleekin tilanne, ettei omaa maitoa olekaan, eikä tissi kelpaa. Ensin yleensä imetän ja sitten pullosta päälle se mikä uppoo. Edelleenkin jos poika on kovin väsynyt, niin alkaa kiukkuamaan rinnalla, mutta pullon huolii. Se on kieltämättä kurjaa, kun maitoa kuitenkin riittäisi. Välillä tuntuu siltä, että maitoa tulee vähän turhankin nopeaan ruiskuamalla ja poika meinaa tukehtua siihen.

Yksi haaste on tietenkin vielä se, että rintani ovat valtavat, roikkuvat ja nänni on alaspäinsuuntautuva, joten joudun pitämään rinnastani kiinni, ettei poika tukehdu tissiini. Myös pojalle pitää usein nänni asetella tarkkaan suuhun ja auttaa tätä löytämään oikea kohta, mistä imeä. Imetystyyny on kätevä ja oikeastaan missään muualla en ole vielä niin hyvää imetysasentoa löytänytkään. Poika myös nukahtelee nopeasti rinnalle ja sain vinkin, että ruiskulla voi ruutata hiukan maitoa suupielestä kesken imetyksen houkutelemaan imemään. Myös jos poika kovin hätäinen, niin voi myös lypsää samalla, kun poika imee. Samalla kuitenkin poika saattaa heiluttaa käsiä ja päätä ja pitää nyrkkejä suussa. Tuntuu todellakin siltä, että välillä kädet loppuu kesken ja pitäisi vähintään olla pari kättä lisää...

Meillä pojalla on alkanut esiintyä silent refluksin oireita. Syönnin päälle alkaa nieleskely ja pään vääntäminen taaksepän ja tätä taas seuraa itku. Jos puklu tulee, niin se tulee tunnin tai parin päästä ruokailusta vasta. Selällään ei ole hyvä olla ainakaan ruokailun jälkeen, eikä poika viihdy mahallaan. Usein tulee myös hikka ja henki rohisee. Päiväunet on tällä viikolla mennyt niin, että vähän väliä herätään itkuun. Tällöin nukutaan joko sitterissä tai pystyasennossa sylissä ja joka välissä joutuu rauhottelemaan. Öisin nukutaan kuitenkin onneksi ja omassa sängyssä, jonka pää korotettu.

Olen joutunut nyt pyrkiä imettämään pystyasennossa, joka on melkoista taistelua. Ja pumppaamaan joudun tosi usein ennen syöttöä tai muuten poika hörppii liikaa ilmaa, mikä vaan pahentaa oireita. Sit ruokailun jälkeen pidän pitempään yleensä puol tuntia pystyssä, jonka jälkeen annan refluksi-lääkettä ja edelleen 10 min pystyssä. On siis aika työlästä. Tästä päästään nyt sitten siihen, että kiinteiden alottaminen auttaa yleensä asiaa ja siitä syystä aion alottaa kiinteät heti 3 kk kohdalla.

Minulla meinasi myös tulla noin viikko sitten rintatulehdus. Toinen rinta oli todella kipeä ja lisäksi alkoi nostaa jo lämpöä ja päätä särkeä tosi kovaa. Kokeilin ensin lämmintä suihkua ja maidon pumppaamista, mutta maitoa ei edes tullut. Sitten sain hyvän vinkin kokeilla lämmitettyä maitorahkaa kipeällä rinnalla. Tuntui, että olo lähti paranemaan heti. Sen lisäksi imetin joka imetyksellä ensin kipeästä rinnasta, kun vauva sai edes vähän herumaan siitä, sekä pidin lämmintä rinnalla ja hieroin rintaa. Saimpas sitten selätettyä alkavan tulehduksen ja olin tosi iloinen, koska parin päivän päästä oli ristiäiset. Halusin jakaa tämän kokemuksen, koska tuota maitorahkaa kannattaa oikeasti kokeilla. :)

Tuosta rinnalle nukahtelusta kysyin kerran sairaalan imetysneuvojalta. Hän neuvoi mvinkiksi myös noiden yllämainittujen asioiden ohella, (kuten maitotippa suuhun yms.) että voi kokeilla vähentää vauvalta vaatetta syöntiä varten niin ei nukahtaisi niin helposti. Meillä se nukahtelu on nyt vähentynyt.

@sukki tais puhua tuosta synnytyksen jälkeen nesteen tarpeesta. Muistan että itselläni särki päätä synnytyksen jälkeen. Se meni ohi juomalla, join varmaan 3litraa nesteitä. Oli onneksi mehukannu pöydällä ja olin ottanut synnärille vichyä ja muuta juomaa mukaan. Hämmästyttävä se nesteen tarve, mutta ilmankos synnytystä verrataan maratonin juoksemiseen ainakin energiankulutuksen kannalta. Vauva oli täysimetyksellä jo sairaalassa. Ne ensimmäiset pikkuisen imemiset sujui hyvin, mutta itse olin epäileväinen että tuleeko sieltä mitään, mutta vauva oli aina tyytyväinen niin kyllä sitä sitten tuli :) Mitään erityisiä tuntemuksia maidon noususta ei itselleni tullut. Nykyisin tulee paineen tunnetta, jos on pitempi imetysväli tai syöttäessä toisesta rinnasta, toisessa tuntuu painetta. Muutaman kerran olen epähuomiossa vetäissyt rinnan vauvan suusta ja rinta on jäänyt suihkuamaan ja vauvan naama on ollut maidossa hieman ympäristökin. Se on hieman hassu tilanne ollut varsinkin ensimmäisen kerran tapahtuessa oma ilme oli varmaan näkemisen arvoinen. Luin, että maitosuihkun pysäyttää, kun puristaa nänniä. Toimii.

Jolanda, meillä käy toi suihkuaminen päivittäin.. Vauva irrottaa otteensa hetken hengähtääkseen kun maito tulee niin lujaa.. Tissi jää suihkuamaan ja välillä on koko vauva märkä ja imetys paikan ympäriltä saa pestä lattioita kun maitotahrat näkyy parketilla.. Olen nyt yrittänyt ottaa kaikki keinot käyttöön ton suihkutissin hillitsemiseen, mut vielä ei ole auttanut..

Jolanda: kyllä tarkoitin sitä synnytyksen jälkeistä nestehukkaa. Olisimpa tajunnut juoda :(.

Siitä nesteen juonnista ei kyllä puhuttu mitään sairaalassa, en olis sitä muuten tajunnut, mutta kun oli se mehukannu valmiina ja lasillisen join niin meni samalla useampi lasillinen, särkylääkettä tarjosivat. Toivottavasti rupeaa @sukillakin sujumaan, älä vaan luovuta. Oletko Hatsii kokeillut pumpata pahimpia paineita pois ennen syöttöä. Siitäkin on tässä osiossa taidettu keskustella, muistelen. Onko sillä vaikutusta ?

Olen koittanu.. Myöskin sen takia kun sen pitäs vähentää vauvan ilmavaivoja... Tosin herra kerkee yleensä siinä välissä polttaa monta kertaa kääminsä, jos esim päikkäreiltä herää ja on nälkäinen kun mä en ole ehtinyt pumpata... Et aina en sit viitsi huudattaa toista..

Mä kyllä join sairaalassa tosi tosi vähän, juuri sen lasillisen ruuan kanssa. Ja maitoa kyllä tuli ihan riittävästi. Tosin kotiinhan lähdettiin kun vauva oli 2vrk vanha ja kotona sitten alkoikin tankkaus, kun huomasi päänsärystä ettei ole juonut riittävästi.. Nyt tuntuu, että jano on koko ajan ja myös vessassa saa rampata jopa öisinki imetyksen jälkee on pakko mennä vessan kautta juomaa tai unta ei uudestaan saa :)

Takaisin