pikkukoo se on jäänä miten erilaista tietoa saa joka puolelta. Mä täysimetin esikoista 6kk asti, jolloin vasta kiinteät aloiteltiin. Itse kuullut, että se voisi lisätä lapsen vastustuskykyä. Esikoinen oli ekan kerran oikeasti kipeä noin 1,5 vuotiaana. Ja silloin minulle nimenomaan painotettiin, että 6kk asti olisi loistava tilanne mennä omalla maidolla. Mutta tänä päivän se ei kovin helposti onnistu. Monilla ei maito riitä sinne asti tai toiset ovat malttamattomia ja haluavat aloittaa kiinteät aikaisemmin mielenkiinnon takia tai sitten vauvalla on jo niin kova nälkä ettei maitoa voi juottaa tolkuttomia määriä. Mutta nyt ennen kesää lääkäri oli ystävääni suositellut, että imettää niin pitkään kuin haluaa ja hyvältä tuntuu (neuvolatäti oli kehoittanut jo 3kk aloittaa kiinteät jota ystäväni ei halunnut ja oli kysynyt lääkärin mielipidettä asiaan) ja ennen kaikkea jos lapsi äidinmaidolla kasvaa hyvin. Kiinteitä hänen mukaansa voi aloitella myös vasta 8-10kk iässä, kuitenkin ennen yhtä vuotta. Toisaalla kehoitetaan siirtymään lehmänmaitoon yhden vuoden iässä, kun taas lueskelee toisia suosituksia siellä kehoitetaan imettämään jopa 2 vuoteen asti! Ihanteita ja takarajoja ja sun muita on niin paljon kuin vaan osaa niitä kaivaa.
Kannattaa kuunnella itseään ja lastaan ja toimia sen mukaan minkä parhaimmaksi näkee!
Itse toivon, että täysimetyksellä päästäisiin vähintään 6kk ikään (mikä kiire niillä kiinteillä on, jos vauva kasvaa hyvin äidinmaidolla??) ja sanon pyh allergioille ja vastustuskyvyille ynnä muille. Kukaan ei ole tutkitusti voinut todistaa täysin 100% varmuutta mistään muusta kuin siitä, että vauvalle parasta ravintoa on äidinmaito.
Esikoisen kohdalla huomasin, että täysimetys 6kk ikään asti loi helppoutta koska oli ruoka koko ajan mukana ja oli helppoa lähteä minne vaan. Ja kun kiinteät aloiteltiin pystyi jo alottaa melkein mistä vaan ja edettiinkin nopeaa tahtia sapuskoiden kanssa.
Tällä(kin) kertaa aion kuunnella vauvaa ja mennä sen mukaa, en suositusten.
Tietysti asia toinen jos äidinmaitoa ei ole annettavissa syystä tai toisesta :) Korvikkeiden kanssa aloittaisin varmaan kiinteät niin pian kuin voi :)
Kannattaa kuunnella itseään ja lastaan ja toimia sen mukaan minkä parhaimmaksi näkee!
Itse toivon, että täysimetyksellä päästäisiin vähintään 6kk ikään (mikä kiire niillä kiinteillä on, jos vauva kasvaa hyvin äidinmaidolla??) ja sanon pyh allergioille ja vastustuskyvyille ynnä muille. Kukaan ei ole tutkitusti voinut todistaa täysin 100% varmuutta mistään muusta kuin siitä, että vauvalle parasta ravintoa on äidinmaito.
Esikoisen kohdalla huomasin, että täysimetys 6kk ikään asti loi helppoutta koska oli ruoka koko ajan mukana ja oli helppoa lähteä minne vaan. Ja kun kiinteät aloiteltiin pystyi jo alottaa melkein mistä vaan ja edettiinkin nopeaa tahtia sapuskoiden kanssa.
Tällä(kin) kertaa aion kuunnella vauvaa ja mennä sen mukaa, en suositusten.
Tietysti asia toinen jos äidinmaitoa ei ole annettavissa syystä tai toisesta :) Korvikkeiden kanssa aloittaisin varmaan kiinteät niin pian kuin voi :)