Imetys

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Keni
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä ainakin tissillä riitely johtuu siitä ku maito tulee niin paineella ja toinen joutuu välillä kakomaan sitä.. Ja maidon tulo ei lopu vaikka tyyppi on saanut itsensä kylläiseksi, mutta selkeästi tekee mieli lussuttaa jotain.. Jos masu on täys, saattaa silti imemisen tarpeesta jatkaa tissillä ja suuttuu sitten kun maha on jo ihan yli täynnä! Sit yrittää lussuttaa ihan kaikkea muuta.. Omaa nyrkkiä, peiton kulmaa tai mun sormia.. Olen sitten päätynyt antamaan tutin kun imemisen tarve on niin kova, rauhottuupa sitten! Murehditaan sitä vierottamista sitten myöhemmin.. Näin tämäkin mamma saa nyt vähän enemmän unta!! :)

Meillä on äipän flunssan myötä maidontuotanto hiipumaan päin..:sad001. Toivottavasti se käynnistyy vielä tervehtymisen myötä.

Meillä on kans tutti käytössä enkä yhtää koe siitä huonoo omaatuntoa :) Esikko käytti kans ja suht kivuttomasti saatii se siitä luopumaa kaks vuotiaana. Sovittii et annetaa tutit serkkuvauvalle ja tyttö sai ite ne sille antaa. Pari kertaa itki että on ilman tuttii. Tosin meil ei tuttia saanu enää 1wee jälkeen muuten ku unille. Hereillä olles sitä ei saanut eikä onneksi myöskää sitä pyydelly.

Kommenttina kenin puolitoista kuukautta vanhaan (!) aloitusviestiin, kun en muuta ehdi lukea: Meillä poika tuppaa myös nukahtamaan rinnalle, varsinkin kun oli aika pieni ja voimaton ja vasta viime torstaina 2,5-viikkoisena meni kolmen kilon raja rikki. Mulla on tapana syöttää aina yksi rinta, sitten röyhtäyttää mieluusti moneen kertaan, kun alkaa ähkiä vatsaansa, sitten syöttää sama rinta tyhjäksi, että saa ravinteikkaan takamaidon. Sitten seuraa vaipanvaihto, että herää kunnolla, ehkä jopa itkemään (on lähes itkuton tyyppi). Sen jälkeen seuraa sama toisella rinnalla, ilman vaipanvaihtoa (ellei kakka yllätä). Koko ruljanssi vie yleensä toista tuntia... Sitä seuraa tunnin, korkeintaan kahden uni, jonka jälkeen viimeistään herätetään syömään. Vartinkin päästä saa ruokaa, jos tahtoo, niin kuin välillä tahtoo.

Tapasin muista syistä yhtä imetystukihenkilöä, jonka mielestä tämä oli oiva taktiikka.

Tutista hatsii ja muut sen verran, että meillä myös pidetään rintaa kovasti huvituttina eikä oikeastaan muuten nukahdeta. Tutti ei kelpaa ollenkaan, joten annan lutkuttaa. Plussaa tässä menossa on mun jättirinnanpäät, jotka eivät kipeydy mistään.

Ihania imetys- tai syöttöhetkiä kaikille!

Täällä on suunnitelmissa tutin hankinta, juuri tuollaisia hetkiä varten, kun äiti toimii tuttina :) Voisi sitä ainakin kokeilla. Rintapumppu on hankittuna, jos vaikka saisi joskus pitemmän tovin omaa aikaa ja mies voisi vauvaa hoidella sen ajan. Täytyy vain ottaa se käyttöön. Tuttipulloa en vielä taida uskaltaa antaa (sama se tietenkin on tutin kanssa) , kun hieman joutuu vielä otteen kanssa harjoittelemaan. Onko teillä kokemusta hörpyttämisestä, aiotaan sitä alkaa harjoittelemaan aluksi. Sain siihen ohjeet sairaalasta, mutta vielä tosiaan on kokeilematta.

Hörpyttäminen on hyvä vaihtoehto tuttipullolle. Joku pieni mittamuki(sellai lääkekippo) on siihen aika hyvä, mut muistaakseni hörpytyskippojaki myydää erikseen. Itel ei oo kokemusta, mut silloin ku toi mun toinen nänni oli auki ni harkitsin sen kokeilua. Se vaa ihmetyttää et sitä ei sairaalas niin helposti käytetä, ku jotkut vauvat oppii niin herkästi siihen pullon helppouteen et imetys siinä sitte kärsii.

Mun on kyllä nyt aivan pakko hehkuttaa täälläkin kun nyt on reilu vuorokausi pärjätty ilman rintakumia!!! Pojan imuote on hakusessa välillä ja kipeää käy mutta nyt on sellanen olo että kyllä me saadaan vielä se otekin paranemaan :) oon myös vähä alkanu pidentämään imetysvälejä jotta poika söis vähä pidempään/enemmän kerralla.. Lähinnä ettei syöminen ois sitä syödään vähä ja tunnin päästä ollaan jo vailla lisää. Ei oikein pysty käymään missään jos tahti on tuo.. Eikä tissit tyhjene kunnolla nii kipuilee neki.

Mulla on onneksi maitoa ruvennut tulemaan paremmin, jee! Nyt pärjätään ihan omilla antimilla, mutta yhtään pisaraa ei ylimääräistä tule. Ainoastaan silloin voi mies joutua vastiketta antamaan kun olen itse harrastuksissa, mutta se ei oikein meinaa mennä meidän tytöllä kurkusta alas.

No nii, hehkutimpa liian aikasin eilen :/ yöllä kävi niin kipeää imetys että hiki tuli :/ aamulla oli pakko ottaa rintakumi takas käyttöön.. Ääääh.. Mä en käsitä miten tuo imuote on voinu huonontua noin paljo.. Joitaki kertoja on annettu pullosta maitoa niin varmaan sen takia. Voi itku :/

Marbles, täällä myös mennään jo ihan pelkällä korvikkeella. Muutamia kertoja päivässä vielä koitan imettää mutta neiti on jo aivan päättänyt että helpompaa täytyy saada, eli kauhee raivoominen alkaa jo imetystyynylle laskiessa.
itselle tämä päätös oli sitten loppujeb lopuks ihan ok, MUTTA mieheni jaksaa muistutella rintamaidon tärkeydestä yms.. Nakkaan kohta sen pihalle !!
Aivan kuin asia ei muutenkin olisi herkkä äidille jolla imetys ei onnistunut vaikka olisi halunnut... :(

Neuvolassakin painottivat että pitäis yrittää se 3kk imettää ja oma maito ei riitä alkuunkaan. Kyllä sitä täälläkin on viimeksi viime yönä itketty omaa huonoutta ja soimattu kun ei omaa lasta kykene ensin synnyttämään, takana sektio, ja nyt tämä. Vauva vajaa 3 viikon ikäinen. Lohduttavaa, että elokuun mammoissa samaa ongelmaa, kun tuntuu että kaikilla äideillä asiat mennyt niin hyvin, kun kuuntelee heitä. Ja tiedän, hormonit korostaa mielialan laskuja, ja tää valvominen.

Meillä on toistaiseksi edennyt imetys samalla lailla kun alussakin. Kerran tai kaksi joutuu päivän aikana antamaan korviketta. Flunssan aikana pelkäsin jo, että oma maito loppuu kokonaan, mutta tuotanto lisääntyi onneksi kuumeen laskettua. Kävin vihdoin ostamassa mammateetä, katsotaan olisiko siitä mitään apua.

marbles, poika täyttää meillä tiistaina 3 viikkoa, syntyi TAYSissa, esikoinen. Totta tosiaan meitä "sektiolaisia" on täällä enempikin.

Pari vinkkiä maidontulon lisäämiseen: juokaa fenkoliteetä tai Vauvan ilo-teetä (Frantsila). Minulla nousi sektion jälkeen jo 3. päivänä maito tuon (+pulsatillarakeiden?) ansiosta ja aina jos meinaa maidontulo loppua, niin juon. Se auttaa myös vauvalle ilmavaivoihin - meillä annetaan tarvittaessa pojallekin teelusikallinen kyseistä teetä :laughing8

Käytössä korvike ja rinta ja inhottava tuo rintakumi. Vauva viihtyy tisulla tuntikaupalla, tuttia ei huoli. Rintamaito ei piisaa ja raivareita saa. Tisu on monesti kuitenki se mihin rauhottuu. Kovin ristiriitaista toimintaa. Meneekö teillä muilla päivät imettämisen parissa? Siis tuntikaupalla kun imettäminen alkaa. Jos sitä alkais imettään vaikka kylässä, ei sitten muuta tarviskaan tehdä. Toki tisu on vauvalle tärkeä ja se hänelle suokoon jos niin haluaa.

Takaisin